Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:04

Dit gaat weet lekker offtopic hier... Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:07

Ok dan voor tinkerloos, natural zie ik als een sekte Clown

Nee bedoel maar je gaat altijd tegenwind hebben, in wat voor stelling dat je ook geloofd.
En ergens is dat niet erg, dan kan je jezelf kritisch opstellen.
En naar mijn mening zijn er veel mensen die al heel lang na toepassen. Goed toch?
Maar ik val wel over stelling
- zoals ijzers zijn garantie voor een levenlang
- .....

Dat is zwart wit kijken, redelijk spijtig vind ik

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:09

Tinkerloos schreef:
Dit gaat weet lekker offtopic hier... Tong uitsteken

Ik heb je toch 'n paar posts terug een serieuze vraag gesteld, hoor. javascript:smiley(';)')

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:55

chevax schreef:
Maar wáár trek je de grens als natural, Tinkerloos (en dat is een oprecht geïnteresseerde vraag, geen aanval). Geldt natural-zijn ook als het gaat om geneesmiddelen, wormkuren,.. Ben je bijvoorbeeld echt tegen beslag of vind je dat het niet gebruikt moet worden als het niet nodig is? (want er zijn natuurlijk wel situaties waarin een paard op ijzers moet staan).
Ik trek helemaal nergens een grens...dat moet ieder voor zich bepalen.
Ik vind mijzelf natural.
Als iemand met stang en trens en ijzers en stal roept dat ie ook natural is moet diegene dat zelf weten,maar dan vind ik dat niet natural.
Er zijn naturals met een deken,en er zijn normals die hun paard 24/7 buiten hebben.
Wat echt natural is en wat normal,daar zit een groot leeg vlak tussenin,dat is moeilijk te bepalen.

Ik weet wel,dat een natural problemen met bijv.b rijden oplost door grondwerk,en naar het paard te kijken,naar waarom er iets niet goed gaat.
Een normal zal sneller grijpen naar bijv.b een hulpteugel,sporen,of andere hulpmiddelen.
(ik heb daarnet niet gereageerd,omdat het niet ontopic is hier,het gaat hier om het sekte gedoe,niet om wat nu wel of niet natural is)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:46

Tinkerloos schreef:
Ik weet wel,dat een natural problemen met bijv.b rijden oplost door grondwerk,en naar het paard te kijken,naar waarom er iets niet goed gaat.
Een normal zal sneller grijpen naar bijv.b een hulpteugel,sporen,of andere hulpmiddelen.

Dit is ook wel behoorlijk oppervlakkig Clown

Ik vind mezelf een behoorlijke 'normal', maar ben niet iemand die naar hulpteugels etc. grijpt, ondanks dat ik met setjes rijd (hoewel, vandaag een creme dekje met bordeaux peesjes Knipoog).

Maar ik ken eigenlijk weinig mensen die problemen met hun paard op die manier oplossen. Of ik ben alleen mensen tegengekomen in mijn 'eigen-paard-carrière' die daadwerkelijk van hun paard houden, maar dat lijkt me stug.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:49

ik kan heel goed paarden lezen Tinkerloos............. ik rij altijd met sporen, en altijd met een slof........... maar dat doe ik omdat ik altijd op vreemde paarden zit en er net even meer dan iets over wil vertellen op het moment dat ik mezelf geplet zie worden tegen een muur.

maar scherpere bitten komen er bij mij niet in......... de slof kan ik namelijk los laten hangen, de sporen hoeven helemaal niet in te komen als ik dat niet wil.......

maar dat scherpere bit is er altijd.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:50

Citaat:
en zijn er vooral in de Verenigde Staten voor beide theorieën zeer toegewijde sekten ontstaan.

Haha en Natural Bokt (dat voor een stel Amerikanen verrassend goed Nederlands schrijft Knipoog ) valt erover Nagelbijten / Gniffelen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:13

dollemina schreef:
Het gaat ook niet om de manier waarop naturals met hun paarden omgaan dat de normals het sekte noemen maar meer op de manier van het proberen te overtuigen van niet naturals.
Er zijn op bokt een aantal naturals die behoorlijk drammerig overkomen.
Ik heb zelf geleerd om daar maar niet meer op te reageren maar ik kan me wel iets voorstellen waarom men dat sekteachtig noemt. Juist de manier van reageren van naturals .

Dat is dus precies de reden dat ik een aantal maanden geleden de naturals vergeleken heb met Jehovagetuigen. (Volgens mij in zo een hoefijzer wel of niet topic. )
Juist door het felle reageren roep je een afweerreactie op. Je zet mensen niet aan het denken maar irriteert. Tja, en als iets je irriteert ga je je er zeker niet verder in verdiepen.

Ik dacht er eerst over mij ook maar aan te gaan sluiten bij de Normurals maar dan krijg je weer zo een hokje Haha!

Edit:stomme taalfouten
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 11-01-07 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:21

fransje23 schreef:
dollemina schreef:
Het gaat ook niet om de manier waarop naturals met hun paarden omgaan dat de normals het sekte noemen maar meer op de manier van het proberen te overtuigen van niet naturals.
Er zijn op bokt een aantal naturals die behoorlijk drammerig overkomen.
Ik heb zelf geleerd om daar maar niet meer op te reageren maar ik kan me wel iets voorstellen waarom men dat sekteachtig noemt. Juist de manier van reageren van naturals .

Dat is dus precies de reden dat ik een aantal maanden geleden de naturals vergeleken heb met Jehovagetuigen. (Volgens mij in zo een hoefijzer wel of niet topic. )
Juist door het felle reageren roep je een afweereactie op. Je zet mensen niet aan het denken maar irriteerd. Tja, en als iets je irriteert ga je je er zeker niet verder in verdiepen.

Ik dacht er eerst over mij ook maar aan te gaan sluiten bij de Normurals maar dan krijg je weer zo een hokje Haha!

Hier ga ik helemaal in mee!!

Het zal me een wórst wezen wat iemand met z'n paard doet, maar probeer iemand niet te overtuigen dat JOUW (natural) manier de beste is *LOL*
Ik vind namelijk MIJN manier de beste en dring dat ook aan niemand op Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:22

Is inderdaad waar. Dat Naturals hun paard bitloos, ijzerloos en stalloos willen hebben moeten ze vooral zelf weten, maar om nou op ieder topic te springen en daar even lekker op in te hakken zoals sommige doen, dat komt inderdaad sektarisch over. Dan kun je nog wel zeggen: ja dat doen jullie ook, maar wij hebben niets tegen jullie manier van een paard houden, WEL tegen de manier zoals er gereageerd wordt. Je ziet Normals niet verkondigen dat Naturels er een ijzer onder moeten slaan ed, andersom des te meer Haha! Volgens Naturals schijnt alles wat een Normal doet al fout te wezen, en dan wordt er niet eens bij nagedacht dat de Normal misschien wel des te meer vanuit het oogpunt van het paard aan het handelen is.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:46

Cayenne schreef:
Je ziet Normals niet verkondigen dat Naturels er een ijzer onder moeten slaan ed, andersom des te meer Haha! Volgens Naturals schijnt alles wat een Normal doet al fout te wezen, en dan wordt er niet eens bij nagedacht dat de Normal misschien wel des te meer vanuit het oogpunt van het paard aan het handelen is.

Normals verkondigen zelf ook vaak genoeg dat naturals er wel een ijzer onder moeten slaan hoor, maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik vind, sorry dat ik het zeg, veel naturals erg agressief reageren t.o.v. niet naturals, misschien nog wel meer dan andersom...

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:48

Toch niet alle naturals hoop ik?
(er zijn ook naturals die onder een steen wonen,en iedereen met rust laten)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:49

Dan mag jij die reactie van de normal eens aanduiden, want dat heb ik toch nog niet op bokt tegengekomen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:52

Tinkerloos schreef:

Ik leef ook onder een steen en daar zit ik graag.
Slechte beeld komt door de meer extremistische mensen van beide kanten.

Maar goed moet eerlijk zeggen dat mijn oordeel over naturals op bokt ook slecht was.
Maar dan heb ik andere mensen leren kennen de mensen op nh versus normal.

OK dan!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:07

Tinkerloos schreef:

Hahahaa, die zijn er ook idd Clown
Kan met jou normaal communiceren, geen enkel probleem.

Maar er zijn mensen hier op bokt -noem geen namen- die van mij best onder een steen mogen kruipen hoor! Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:22

Quellian schreef:
Tinkerloos schreef:

Hahahaa, die zijn er ook idd Clown
Kan met jou normaal communiceren, geen enkel probleem.

Maar er zijn mensen hier op bokt -noem geen namen- die van mij best onder een steen mogen kruipen hoor! Ja

Ik denk dat niemand moet raden wie je bedoeld Nagelbijten / Gniffelen

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 01:38

Iemand die schrijft voor een bepaald publiek, zal altijd heel goed zijn of haar woorden kiezen, niet zomaar iets roepen. En het woord 'sekte' heeft nu eenmaal een erg negatieve lading. Want alles wat met sekte wordt benoemd, is over het algemeen negatief in het nieuws.

De schrijver hiervan moet dus heel goed hebben geweten dat hij het een negatieve lading gaf. Als het een opinierend stuk is geweest, doet hij dat gedeelte goed. Hij geeft namelijk zijn opinie. En daarmee zul je altijd en overal ook tegenstanders kunnen verwachten.

Als het bedoeld was als een informatief stuk, vind ik - hoe ik of anderen ook over naturals mogen denken - dat hij dit niet netjes heeft aangepakt. Informatief houdt namelijk in dat je informatie geeft: zo compleet mogelijk. En door 1 bepaalde methode zo af te branden, ben je niet informatief bezig.

Tot zover ontopic.

Nu offtopic: Als paardenliefhebber - welke tak van sport of hobby en overtuiging ook - hou je van je paard en denk je dat je er het beste voor doet binnen je mogelijkheden. Als iemand anders, met een andere kijk op de dingen, dan zegt dat je iets fout doet, is dat altijd pijnlijk. Het betreft immers jouw liefde en zorg voor je dier. Je kunt boos zijn, ten strijde trekken, of je kunt openstaan voor iemand anders en desnoods een pm sturen met vragen over het hoe en waarom en wat diegene dan zou doen in jouw schoenen. Kijk er kritisch naar, van zoveel mogelijk kanten, en als je jezelf dan gelijk geeft is dat je goed recht. Niet willen luisteren is je ook goed recht. Maar zomaar andere mensen aanvallen is volgens mij altijd te kort door de bocht.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 02:14

Ben zeker niet met alles eens in het artikel. Maar moet wel zeggen dat sommige die bepaalde principes nastreven wel gedragen als een sekte lid. Je moet maar dit doen, want dat is het allerbeste en iedereen die het doet is geweldig en de rest is maar dierenbeulerij. Ja, dat gebeurt inderdaad.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 02:33

pff overdrijven blijft echt een vak he ..zucht

vaak als iemand voor natuurlijk bekappen is , is die ook "extreem" voor natuurlijk houden van paarden

vaak als iemand traditioneel is , is die ook op andere vlakken traditioneel en tegen de "natuurlijken"

vaak ook zijn geen van de 2 bovenstaande regeltjes van toepassing

extreem is nooit goed , maakt niet uit waarover

wij houden onze paardjes zo natuurlijk mogelijk
gedeeltelijk uit gemak zucht zoals bepaalde mensen uit gemak zucht
hun paarden "traditioneel"houden en een dekentje omdoen en soms
(zelfs)scheren bv en gedeelte uit doe maar normaal doe je gek genoeg , de paardjes zal het een biet zijn of er gouden of vernikkelde kranen op de tap zitten

wij kijken naar dat wat ONS het beste lijkt voor die betreffende pony

wij laten 1 pony traditioneel bekappen en beslaan (beslaan slechts zomers) en 1 word door ons zelf "natuurlijk"bekapt

het meest "natuurlijke"is niks doen en de natuur de natuur laten zijn

daar de gemiddelde nederlandse weide en in nederland levend (gefokte ras) paard/ pony daar u eenmaal niet geschikt voor is , is dat dus hier in nederland veelal een utopie

en zijn we genoodzaakt daar in te grijpen al dan niet op een "natuurlijke"of "traditionele"wijze in bv de kwestie "groeiende hoeven en het achterwege blijven van natuurlijke gelijkmatige slijtage ..

laat nou iedereen toch eens in zijn waarde

denk dat iedereen toch wel het beste voor heeft voor zijn eigen "HUIS"dier

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 03:46

Even een ervaring met natuurlijk bekappen,

Het betreft hier een grandiose fokmerrie die wij verkocht hebben aan een kennis van ons.
Deze merrie heeft een rugblessure opgelopen in het verleden en dit is duidelijk te zien in haar bovenlijn ( mijn dochter van toen 11 jaar zag dat nog ), deze merrie is bij ons op een zo gewoon mogelijke manier bekapt en dus niet beslagen.

Een kennis van ons wilde heel graag deze merrie kopen en na wat zakelijke gesprekken hebben wij akkoord gegeven en haar dus verkocht.

Wat voor ons belangrijk was dat is dat ze niet sportgericht gereden zou worden en het liefst eigenlijk helemaal niet en ja daar komt het, ze moest gewoon bekapt worden en dus geen poes pas want dat werkt bij zo´n paard niet en ja op die manier is zij verkocht halverwege 2005.

Begin 2006 kwam ze weer op stal te staan waar al onze paarden staan en wel om haar veulen te krijgen en dat zou mijn man halen.

Wat blijkt, er heeft een of andere natuurlijke bekapper zich uitgeleefd op dit paard en ze kon niet eens meer fatsoenlijk gaan in stap laat staan lekker draven en galopperen wat heel belagnrijk is voor zo´n merrie.
Ja 3 raden hoe wij reageerden,,,,, vloeken , vloeken , tieren, tieren etc. etc.
Het gaat hier om een hele fijne merrie dit dit niet verdiende en de eigenaresse dacht dat ze goed deed, NEEN VOOR MIJ ZEKER GEEN NATUURLIJKE BEKAPPERS MEER ALS DIE DIT SOORT BRAAIWERK LEVEREN.

Sorry voor de hoofdletters eigenlijk heel zwak van mij maar ik ben niet thuis in de smily´s.

Hier kan weer een discussie op gang komen over verschil in natuurlijke bekappers maar ja die kunnen we natuurlijk ook voeren over gewone hoefsmeden, 1 ding weet ik zeker en dat is dat onze ´´gewone hoefsmid´´ deze merrie binnen korte tijd weer daar had staan dat ze lekker kon rennen met haar veulen in de wei ( hoe natuurlijk willen we het hebben )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:04

Kukkie schreef:
Iemand die schrijft voor een bepaald publiek, zal altijd heel goed zijn of haar woorden kiezen, niet zomaar iets roepen. En het woord 'sekte' heeft nu eenmaal een erg negatieve lading. Want alles wat met sekte wordt benoemd, is over het algemeen negatief in het nieuws.

De schrijver hiervan moet dus heel goed hebben geweten dat hij het een negatieve lading gaf. Als het een opinierend stuk is geweest, doet hij dat gedeelte goed. Hij geeft namelijk zijn opinie. En daarmee zul je altijd en overal ook tegenstanders kunnen verwachten.

Als het bedoeld was als een informatief stuk, vind ik - hoe ik of anderen ook over naturals mogen denken - dat hij dit niet netjes heeft aangepakt. Informatief houdt namelijk in dat je informatie geeft: zo compleet mogelijk. En door 1 bepaalde methode zo af te branden, ben je niet informatief bezig.

Afgod

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:05

Krackertje, triest dat het paard zo slecht is gaan lopen, prutsers vind je overal helaas, traditioneel of nb. Gelukkig zijn er genoeg bekappers en smeden die als doel hebben het paard (nog) beter te laten lopen na een bekapping.
Toch blijf ik het vreemd vinden, als een smid een paard verprutst wordt er op de man/vrouw gespeeld en als een nb-er iets verprutst dan klopt de methode niet...???

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:04

Ik raad wel iedereen aan het hele artikel te lezen. Het stuk dat gequote is, is slechts een klein gedeelte.
Er staat o.a. in hoe een goede smid volgens de schrijver te werk moet gaan. Zowel bij de NB als bij de TB zijn er toch een heel aantal mensen die hun vak niet verstaan en op die manier paard kapot maken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 10:16

Maar (my humble opinion); is het niet zo dat je bij de NB-ers nu eenmaal moeilijker het kaf van het koren kan scheiden? Iederéén die een tweedaagse cursus heeft gevolgd, noemt zich (gecertificeerd) NB-er (dat neemt niet weg dat er inderdaad ook bij TB klunzen rondlopen).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:38

Chevax, enige nuancering lijkt me op z'n plaats hier Lachen
Iedereen die de cursus heeft gevolgd noemt zich NB-er??? Er zullen er inderdaad wel een aantal zijn maar iedereen??? Ken jij 'iedereen' dan?
Als je rondvraagt en leest dan zie je snel genoeg welke nb-ers wel goed zijn en diverse opleidingen hebben gevolgd Lachen