Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
boaz1 schreef:mijn fjord staat ook dag en nacht buiten
paarden zijn gemaakt om buiten te staan
niet voor een stalletje
of je moet natuurlijk te lui zijn om je paard te poetsen dus gooi je m in de winter maar op stal
even scheren zodat ie geen lange haren heeft want dat is natuurlijk lelijk
dan een deken erop anders krijgt ie het koud
en het grote voordeel
je hoeft zelf nooit door de regen of modder te lopen om je paard te halen!!!!![]()
ja mensen ik ben eruit volgend jaar gooi ik me paard op stal zodat ie de hele dag een beetje stijf stil kan staan zonder lekker te kunnen spelen met andere paarden
edit : typfouten weggehaald
Arabesk schreef:Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.
Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?
_Inge schreef:boaz1 schreef:mijn fjord staat ook dag en nacht buiten
paarden zijn gemaakt om buiten te staan
niet voor een stalletje
of je moet natuurlijk te lui zijn om je paard te poetsen dus gooi je m in de winter maar op stal
even scheren zodat ie geen lange haren heeft want dat is natuurlijk lelijk
dan een deken erop anders krijgt ie het koud
en het grote voordeel
je hoeft zelf nooit door de regen of modder te lopen om je paard te halen!!!!![]()
ja mensen ik ben eruit volgend jaar gooi ik me paard op stal zodat ie de hele dag een beetje stijf stil kan staan zonder lekker te kunnen spelen met andere paarden
edit : typfouten weggehaald
haha vies worden ze inderdaad wel nu.
Die van mij ook..dacht dat het een zwart paard was maar tegenwoordig is hij meer grijs van de modder.
Want hij staat dan wel op een graswei maar natuurlijk zoekt hij een modderplekje om in te rollen
Ik poets hem overigens niet heel vaak, 1 a 2 keer per week, of hij moet heel vies zijn.
Gewoon lekker natuurlijk laten, hoe minder je poetst hoe beter in de winter vind ik.
Bertuss schreef:Arabesk schreef:Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.
Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?
pomelo schreef:Sociaal contact heeft mijn paard wel in z'n stal hoor! Z'n buurvrouw heeft er overlaatst nog een tussenbalk uigeprutst, dus nu kunnen ze helemaal goed snuffelen enzo... Ik vind dat hij er wel happy uitziet in z'n stalletje. Altijd goed gezind.
Toen we hen vanavond in de binnenpiste in wording gezet hadden, hebben ze 5 rondjes gelopen omdat wij ze aan het opjagen waren, en toen we weggingen stonden ze in het midden op een hoopje, te hinniken om weer mee te mogen. Laat staan wat ze doen als we ze in de buitenpiste zetten. Als ik op m'n fiets kom aangereden komen ze allemaal afgestormd om mee te mogen omdat ze in de modder staan (wat een watjes)
Mijn shet daarentege doe ik geen plezier met hem in stal te zetten. Die mag van mij dan ook het hele jaar door in de paddock met inloopstal. Hij word juist gek als hij de hele dag binnen staat (was een keertje op logement bij een vriendin, na 2 dagen heb ik maar gevraagd of hij 's avonds niet buiten mocht blijven, ipv terug mee binnen met de rest)
Maris89 schreef:pharagirlke schreef:is dit een wraak actie op het andere topic oid?
Ziet er wel naar uit.
Anne_GTI schreef:De mijne waren pas geleden uitgebroken uit de wei. Ze konden alle kanten op maar stonden te dringen voor de schuur om naar binnen te mogen. Ze zijn heel zielig hoor; 's morgens de wei in met een bak voer en kuil, 's avonds weer op stal met weer brok en kuil. Als ik ze te laat kom halen naar hun zin gaan ze dus zelf dingen verzinnen om op stal te komen. Hele zielige paarden dus.... En dan worden ze 's avonds nog gereden of gelongeerd en krijgen voor de nacht nog een keer kuil. Tjonge, wat hebben ze het slecht.
Mijn merrie was zo blij met een hele dikke laag stro in de box dat ze gelijk ging rollen en toen ze opstond haar neus in mijn nek duwde. Die was echt blij dat ze droog op stal kon staan ipv in de regen in een kale wei.
JoviBan schreef:Anne_GTI schreef:De mijne waren pas geleden uitgebroken uit de wei. Ze konden alle kanten op maar stonden te dringen voor de schuur om naar binnen te mogen. Ze zijn heel zielig hoor; 's morgens de wei in met een bak voer en kuil, 's avonds weer op stal met weer brok en kuil. Als ik ze te laat kom halen naar hun zin gaan ze dus zelf dingen verzinnen om op stal te komen. Hele zielige paarden dus.... En dan worden ze 's avonds nog gereden of gelongeerd en krijgen voor de nacht nog een keer kuil. Tjonge, wat hebben ze het slecht.
Mijn merrie was zo blij met een hele dikke laag stro in de box dat ze gelijk ging rollen en toen ze opstond haar neus in mijn nek duwde. Die was echt blij dat ze droog op stal kon staan ipv in de regen in een kale wei.
Paarden zijn vrij gemakkelijk te conditioneren en leren snel te anticiperen (kijk bijv. alleen al naar het rijden).
Wanneer je een paard conditioneert op het naar binnen halen (en eventueel ook binnen eten geeft) wanneer het gaat plensen, of wanneer het donker wordt, dan anticipeert het paard daar al vrij snel op door bij die omstandigheid te gaan wachten bij het hek.
Het is dan niet zo dat ze graag naar binnen willen – laat staan de hele avond en nacht binnen willen blijven (want waarom gaat de staldeur dan dicht, als ze er zo graag zijn?) – maar dat ze geconditioneerd zijn op het naar binnen gaan (en eten).
Toverbal schreef:Dan is mijn pony de gelukkigste van nederland![]()
Hij loopt 24 uur per dag op het land in een kudde van 5. Zonder ijzers, hij is zo gelukkig.
En als ik eraan kom wordt ie nog vrolijker, want als ik hem roep sjeest hij naar hek.
Omdat hij mij zo lief vind of zal het door de appel komen?![]()
Ik vind dat geneuzel over Na zo onzin.
Als je dat echt wil moet jezelf ook in een hutje op de hei gaan wonen en zonder elktra en stromend water, gezellig samen met je paard aan biologische wortels knabbelen.
Soory hoor maar dat NA is zo krom vind ik.
pharagirlke schreef:is dit een wraak actie op het andere topic oid?