'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sofie123

Re: 'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:01

Je kan toch moeilijk alle paarden in hetzelfde hokje schuiven??? Die eindeloze discussies altijd over hetzelfde Clown Het ene paard heeft het niet voor de regen en staat liever in een droge stal, het andere paard trekt zich er niets van aan. Mensen, doe gewoon wat je denkt dat je paard wil. Je hebt toch ook verschillende mensen?? De ene blijft graag binnen, de andere loopt liever buiten, ookal zijn het allebei mensen! En misschien zit het wel in de natuur van een paard om vrij rond te lopen en te gaan waar waar het wil, wij leven nu eenmaal niet in de ongerepte natuur! We leven al zo lang tussen de paarden dat die nu eenmaal niet allemaal hetzelfde meer denken ?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:03

ik vind dat paarden er niet al te best uitzien als ze uren op stal staan. ik heb een hekel aan maneges die dat hebben. die paarden komen alleen maar de stal uit voor beweging want buiten staat OF de bak onder water OF men lijkt het te koud voor die arme beesten om ze naar buiten te laten.

ik heb 2 paarden die dag en nacht buiten staan met schuilstal maar bij regen staan ze 9 van de 10 keer buiten. alleen met echt noodweer zoals heel veel regen en harde wind dan zet ik ze binnen met hooi. gezien we midden in een weiland wonen, is het weleens storm.

paarden die maar steeds binnenstaan, zien er voor mijn doen droevig uit. ja die vind ik zielig.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:06

Als ik mijn paard de hele dag buiten zet staat hij gewoon te trappelen om naar zn box te gaan er staan daar heel veel paarden op stal en hij heeft dan gewoon zin om naar zn vriendjes te gaan en te eten op stal.
Ik denk ook dat het per paard verschillend is, want ik ken ook een paard die word helemaal gek als hij lang op stal staat.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:07

mijn fjord staat ook dag en nacht buiten Ja

paarden zijn gemaakt om buiten te staan
niet voor een stalletje

of je moet natuurlijk te lui zijn om je paard te poetsen dus gooi je m in de winter maar op stal
even scheren zodat ie geen lange haren heeft want dat is natuurlijk lelijk
dan een deken erop anders krijgt ie het koud
en het grote voordeel
je hoeft zelf nooit door de regen of modder te lopen om je paard te halen!!!! OK dan!

ja mensen ik ben eruit volgend jaar gooi ik me paard op stal zodat ie de hele dag een beetje stijf stil kan staan zonder lekker te kunnen spelen met andere paarden Clown

edit : typfouten weggehaald

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:08

Mijn paard moet je met dit weer de wei in trekken, volgens mij vind hij het ook zo erg om op stal te staan dan.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:57

Grappig, zo'n topic is er ook over natural paarden. Haha!
Onze paarden staan vanaf ongeveer half 5 's avonds tot 's middags 12 of 3 uur (hangt er vanaf hoe laat ik en mn zus vrij zijn) binnen. In de zomer staan ze wel dag en nacht buiten en in de lente en herfst hangt het er vanaf hoe laat het donker wordt hoe laat ik ze binnen zet. Onze paarden vinden het helemaal niet erg, ik heb het idee dat ze juist liever binnen staan. Zeker met die regen. Natuurlijk vinden ze het wel lekker buiten maar ze staan altijd bij het hek te wachten om naar binnen te gaan of komen er keihard aangegaloppeerd (kan niet van de honger zijn, want ze staan in de wei of op een betonpad waar gras langs staat). Op stal staan ze lekker in het stro, kunnen bij elkaar komen. We hebben tussen de stallen een wand van ongeveer 1.20 ofzo en geen tralies dus aan elkaar zitten kan altijd. Ik ben ook echt niet van plan onze paarden in de winter dag en nacht buiten te zetten, zonde van het land en ze vinden het zelf niet eens leuk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:14

Ik denk ook dat het per paard verschilt.
Wel ben ik van mening dat je paard iig de mogelijkheid moet hebben om (het liefst zoveel mogelijk) uren lekker naar buiten te kunnen.
Mijn paarden hebben dus in een weiland gestaan met inloopstal.
Zomers stonden ze meer buiten dan binnen, maar met de herfst/winter veranderde dat.
Met harde wind/regen en ook 's nachts stonden ze veel binnen.

Nu staan ze op een pensionstal en staan ze van 12:00 tot zo'n 19:00 uur buiten op het weiland iedere dag en 's nachts op stal. Helaas naar mijn maatstaven niet genoeg, maar meer krijg ik nu met dit weer niet voor elkaar. Zomers staan ze van 08:00 tot zo'n 20:00/21:00 uur buiten.
Mijn paarden krijgen wel onbeperkt (goede kwaliteit) kuil op stal.

Ik zie dat mijn paarden nu gelukkiger zijn dan met die inloopstal (was ook zo lek als een mandje Bloos ) maar ook blij zijn als ze weer naar buiten gaan.
Ze zullen nooit een dag in de stal blijven staan en lopen met elkaar in een groep.

Dus antwoord op de vraag van de TS: nee, normal paarden zijn niet per definitie zieliger dan natural paarden.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:31

boaz1 schreef:

niet voor een stalletje

of je moet natuurlijk te lui zijn om je paard te poetsen dus gooi je m in de winter maar op stal
en het grote voordeel
je hoeft zelf nooit door de regen of modder te lopen om je paard te halen!!!! OK dan!

ja mensen ik ben eruit volgend jaar gooi ik me paard op stal zodat ie de hele dag een beetje stijf stil kan staan zonder lekker te kunnen spelen met andere paarden Clown

haha vies worden ze inderdaad wel nu.
Die van mij ook..dacht dat het een zwart paard was maar tegenwoordig is hij meer grijs van de modder.
Want hij staat dan wel op een graswei maar natuurlijk zoekt hij een modderplekje om in te rollen Knipoog
Ik poets hem overigens niet heel vaak, 1 a 2 keer per week, of hij moet heel vies zijn.
Gewoon lekker natuurlijk laten, hoe minder je poetst hoe beter in de winter vind ik.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:52

Arabesk schreef:
Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.

Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

Slapen

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:06

_Inge schreef:
boaz1 schreef:

niet voor een stalletje

en het grote voordeel

haha vies worden ze inderdaad wel nu.
Die van mij ook..dacht dat het een zwart paard was maar tegenwoordig is hij meer grijs van de modder.
Want hij staat dan wel op een graswei maar natuurlijk zoekt hij een modderplekje om in te rollen Knipoog
Ik poets hem overigens niet heel vaak, 1 a 2 keer per week, of hij moet heel vies zijn.
Gewoon lekker natuurlijk laten, hoe minder je poetst hoe beter in de winter vind ik.

juist
maar veel mensen snappen dat niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:55

Bertuss schreef:
Arabesk schreef:
Normal paarden zien er zielig uit in de winter, ze staan vaak uren op stal. Wat is slecht, misschien niet slecht maar droevig, maar lang niet altijd. Onder normal versta ik paarden die langer dan 8 uur per etmaal op stal staan.

Ze staan op stal, kunnen amper bewegen en hebben weinig contact met soortgenoten. Ik heb het idee dat ze dat niet fijn vinden, mijn paarden igg niet. Dat is ook de reden dat ik ze buiten heb staan. Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

Slapen

Voor mijn paard geldt hetzelfde. Die is júist ongelukkig in stal........

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:59

Wij hebben ze opstal, maar bijv vandaag, wilde ik ze vanochtend op de wei zetten, nou ze wilden niet hoor, verzette geen voet meer, wat ik ook deed ze wilde niet..

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:05

Sociaal contact heeft mijn paard wel in z'n stal hoor! Z'n buurvrouw heeft er overlaatst nog een tussenbalk uigeprutst, dus nu kunnen ze helemaal goed snuffelen enzo... Ik vind dat hij er wel happy uitziet in z'n stalletje. Altijd goed gezind.
Toen we hen vanavond in de binnenpiste in wording gezet hadden, hebben ze 5 rondjes gelopen omdat wij ze aan het opjagen waren, en toen we weggingen stonden ze in het midden op een hoopje, te hinniken om weer mee te mogen. Laat staan wat ze doen als we ze in de buitenpiste zetten. Als ik op m'n fiets kom aangereden komen ze allemaal afgestormd om mee te mogen omdat ze in de modder staan (wat een watjes Nagelbijten / Gniffelen )

Mijn shet daarentege doe ik geen plezier met hem in stal te zetten. Die mag van mij dan ook het hele jaar door in de paddock met inloopstal. Hij word juist gek als hij de hele dag binnen staat (was een keertje op logement bij een vriendin, na 2 dagen heb ik maar gevraagd of hij 's avonds niet buiten mocht blijven, ipv terug mee binnen met de rest Lachen )

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:17

Dan is mijn pony de gelukkigste van nederland Tong uitsteken
Hij loopt 24 uur per dag op het land in een kudde van 5. Zonder ijzers, hij is zo gelukkig.
En als ik eraan kom wordt ie nog vrolijker, want als ik hem roep sjeest hij naar hek.
Omdat hij mij zo lief vind of zal het door de appel komen? Bloos

Ik vind dat geneuzel over Na zo onzin.
Als je dat echt wil moet jezelf ook in een hutje op de hei gaan wonen en zonder elktra en stromend water, gezellig samen met je paard aan biologische wortels knabbelen.

Soory hoor maar dat NA is zo krom vind ik.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:29

Mijn paard staat in een inloopstal met paddock, in een kudde van 25-30 paarden. Overdag gaan ze op de wei.
Meestal kan ik hem buiten uit de paddock vissen als ik 's avonds kom. Dan staat hij op zijn manier te schuilen tegen de regen onder een sprieterig boompje. Of zich vol te vreten aan het hooi wat er ligt.

Tot vorig jaar maart stond hij op een pensionstal waar hij zijn eigen stal had en een stukje land waar hij overdag op kwam. Een periode wel met een ander paard een periode alleen.

Tegenwoordig kom ik nog wel eens op een andere stal waar de paarden in een box staan. 9 van de 10 keer zie ik trieste paarden die het niet naar het zin hebben. Zo'n verschil met de paarden bij ons op stal, bij ons zien ze er allemaal zo tevreden uit. Ik vind paarden in een box eigelijk niet meer kunnen. Iedereen zou op z'n mist een keer moeten komen kijken bij ons op stal om te zien hoe het ook kan en de vooroordelen wegnemen.

In de zomer staan onze paarden ook 24/7 in de wei, de eerste dagen willen ze ook 's avonds naar binnen, dat zijn ze zo gewend. Na een paar dagen staan ze echt niet meer aan de draad, dan zijn ze gewend in de wei. Zo wennen ze er ook aan dat ze in het dazenseizoen 's nachts buiten lopen en overdag binnen staan.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 03:16

Vandaag mijn paarden weer eens aangekeken, mijn ene 3-jarige merrie zag er uit als een varkentje dus helemaal onder de modder stond ze op stal en zij krijgt ook echt geen deken op omdat dat niet werkt voor haar.
Mijn andere merrie stond wel onder haar deken en waarom zij heeft een dun velletje en wil ook niet erg lang naar buiten, dit paard heeft ook zelden smerige voeten/benen en staat het liefste als een prinses op stal.
Onze 3-jarige hengst staat ook onder een deken en waarom die is dus mager uit het land teruggekomen en heeft armoe gehad zoals wij dat noemen en heeft de warmte van een deken nodig voor zijn spieren en om verder goed door te kunnen groeien maar hij begint langzaam aan weer blij uit zijn ogen te kijken en is tevreden met zijn leventje ( grotendeels op stal)
Mijn drachtige berta staat zonder deken te pronken met haar buik en geeft aan dat het voor haar allemaal niet meer zo nodig hoeft dus daar wandel ik wat mee en ze staat een tijdje in een paddoc maar daar heeft ze ook echt genoeg aan ( uitgerekend begin februari)
Kortom alle 4 de paarden zijn tevreden met datgene wat ze krijgen aan buitenlucht en beweging, bovenstaande staat nog los van wat longeerwerk wat de 3-jarige paarden een keer of 2 per week krijgen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 03:26

De mijne waren pas geleden uitgebroken uit de wei. Ze konden alle kanten op maar stonden te dringen voor de schuur om naar binnen te mogen. Ze zijn heel zielig hoor; 's morgens de wei in met een bak voer en kuil, 's avonds weer op stal met weer brok en kuil. Als ik ze te laat kom halen naar hun zin gaan ze dus zelf dingen verzinnen om op stal te komen. Hele zielige paarden dus.... En dan worden ze 's avonds nog gereden of gelongeerd en krijgen voor de nacht nog een keer kuil. Tjonge, wat hebben ze het slecht.

Mijn merrie was zo blij met een hele dikke laag stro in de box dat ze gelijk ging rollen en toen ze opstond haar neus in mijn nek duwde. Die was echt blij dat ze droog op stal kon staan ipv in de regen in een kale wei.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 03:29

Nja het lijkt me voor een paard idd niet echt super fijn, natuurlijk is het per paard verschillend. Ik heb mijn paard ook op een manege staan, hij staat hier in principe de hele dag binnen, in de winter dan.

Maar ik en een stalgenootje zetten onze paarden altijd samen als we er zijn, dus als stalgenootje eerder is dan mij zet ze hun 2 op de wei 1/2 uurtjes. En als ik dan kom gooi ik ze of samen los of op de wei.
Of ik ga rijden.

Heb hem het liefst zo lang mogelijk uit de stal.

Maar hier heb je eigenlijk nergens de mogelijk om een wei te vinden of iets dergelijks. Wil je een paard stallen, zul je hem wel op een stalling moeten zetten.

Mijn paard is wel gewoon blij me te zien geloof ik Clown mede door het eten denk ik hihi.

Hij krijgt trouwens wel ook hooi gevoerd van mij iedere dag.
Maar ook mijn shetjes die ik dag en nacht buiten had staan waren maar wat blij als ik er was hoor Koe dus ja.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:47

pomelo schreef:
Sociaal contact heeft mijn paard wel in z'n stal hoor! Z'n buurvrouw heeft er overlaatst nog een tussenbalk uigeprutst, dus nu kunnen ze helemaal goed snuffelen enzo... Ik vind dat hij er wel happy uitziet in z'n stalletje. Altijd goed gezind.
Toen we hen vanavond in de binnenpiste in wording gezet hadden, hebben ze 5 rondjes gelopen omdat wij ze aan het opjagen waren, en toen we weggingen stonden ze in het midden op een hoopje, te hinniken om weer mee te mogen. Laat staan wat ze doen als we ze in de buitenpiste zetten. Als ik op m'n fiets kom aangereden komen ze allemaal afgestormd om mee te mogen omdat ze in de modder staan (wat een watjes Nagelbijten / Gniffelen )

Mijn shet daarentege doe ik geen plezier met hem in stal te zetten. Die mag van mij dan ook het hele jaar door in de paddock met inloopstal. Hij word juist gek als hij de hele dag binnen staat (was een keertje op logement bij een vriendin, na 2 dagen heb ik maar gevraagd of hij 's avonds niet buiten mocht blijven, ipv terug mee binnen met de rest Lachen )

wauw ze kan snuffelen!
wat zal ze blij zijn dat ze ook lekker kan rennen met andere paarden zeg!!!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:01

Wisselt per paard denk ik. In de zomer wil mijn pony maar al te graag naar buiten en staat dan soms ook dag en nacht buiten. In de winter vindt hij er maar niks aan en is hij het liefst na een paar uurtjes weer in zijn stal. Ik denk ook dathet wel uitmaakt wat voor een stal je hebt. Bij de pensionstal waar ik sta kunnen de paarden elkaar zien, er komen heeel regelmatig mensen langslopen en ze kunnen zich allemaal ruim bewegen. Maar bijvoorbeeld het paard van mijn zus; Als die 10 minuten buiten staat, breekt ze de hele boel af en rent dan naar de stal toe. Die staat dus liever gewoon niet buiten. (in de zomer ook niet graag) Nu zijn we aan het opbouwen en gelukkig gaat het steeds langer goed. Maar het gaat haar niet van harte.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:07

Maris89 schreef:
pharagirlke schreef:
is dit een wraak actie op het andere topic oid?

Ziet er wel naar uit Ja .

Ik wilde het net gaan typen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:33

Anne_GTI schreef:
De mijne waren pas geleden uitgebroken uit de wei. Ze konden alle kanten op maar stonden te dringen voor de schuur om naar binnen te mogen. Ze zijn heel zielig hoor; 's morgens de wei in met een bak voer en kuil, 's avonds weer op stal met weer brok en kuil. Als ik ze te laat kom halen naar hun zin gaan ze dus zelf dingen verzinnen om op stal te komen. Hele zielige paarden dus.... En dan worden ze 's avonds nog gereden of gelongeerd en krijgen voor de nacht nog een keer kuil. Tjonge, wat hebben ze het slecht.

Mijn merrie was zo blij met een hele dikke laag stro in de box dat ze gelijk ging rollen en toen ze opstond haar neus in mijn nek duwde. Die was echt blij dat ze droog op stal kon staan ipv in de regen in een kale wei.

Paarden zijn vrij gemakkelijk te conditioneren en leren snel te anticiperen (kijk bijv. alleen al naar het rijden).

Wanneer je een paard conditioneert op het naar binnen halen (en eventueel ook binnen eten geeft) wanneer het gaat plensen, of wanneer het donker wordt, dan anticipeert het paard daar al vrij snel op door bij die omstandigheid te gaan wachten bij het hek.

Het is dan niet zo dat ze graag naar binnen willen – laat staan de hele avond en nacht binnen willen blijven (want waarom gaat de staldeur dan dicht, als ze er zo graag zijn?) – maar dat ze geconditioneerd zijn op het naar binnen gaan (en eten).

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:03

JoviBan schreef:
Anne_GTI schreef:

Paarden zijn vrij gemakkelijk te conditioneren en leren snel te anticiperen (kijk bijv. alleen al naar het rijden).

Wanneer je een paard conditioneert op het naar binnen halen (en eventueel ook binnen eten geeft) wanneer het gaat plensen, of wanneer het donker wordt, dan anticipeert het paard daar al vrij snel op door bij die omstandigheid te gaan wachten bij het hek.

Het is dan niet zo dat ze graag naar binnen willen – laat staan de hele avond en nacht binnen willen blijven (want waarom gaat de staldeur dan dicht, als ze er zo graag zijn?) – maar dat ze geconditioneerd zijn op het naar binnen gaan (en eten).

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen ja.
Ik ben nu gewoon al erg blij met deze stal , want het is gewoon erg moeilijk om een stal te vinden waar ze in de winter naar buiten kunnen en dan nog is op zo'n grote wei als waar hij nu staat.
Ik ben geen natural maar mijn paard mag in de winter lekker zonder deken , zonder ijzers en ik ga geen zware traingen met hem doen nu.
Lekker relaxed Knipoog
Wel doen we samen buitenritjes enz, mja eigenlijk heeft die van mij altijd
het luxe dan..
Doe eigenlijk nooit dingen kwa rijden die hij niet leuk vind Bloos!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:10

Toverbal schreef:
Dan is mijn pony de gelukkigste van nederland Tong uitsteken
Hij loopt 24 uur per dag op het land in een kudde van 5. Zonder ijzers, hij is zo gelukkig.
En als ik eraan kom wordt ie nog vrolijker, want als ik hem roep sjeest hij naar hek.
Omdat hij mij zo lief vind of zal het door de appel komen? Bloos

Ik vind dat geneuzel over Na zo onzin.
Als je dat echt wil moet jezelf ook in een hutje op de hei gaan wonen en zonder elktra en stromend water, gezellig samen met je paard aan biologische wortels knabbelen.

Soory hoor maar dat NA is zo krom vind ik.

Mijn paard staat te huilen in de wei omdat ie ijzers heeft? Jezus zeg, wat maakt hem dat nou uit. ik denk heel veel want zonder loopt ie zo kreupel als n wiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 13:45

pharagirlke schreef:
is dit een wraak actie op het andere topic oid?

Dat verbaast niemand meer, als we kijken we de TS is Slapen