'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:05

Ja, maar heb je haar dan de hele tijd, vanaf ze zomer dekenloos buiten gehad? Want dan maken ze gewoon vacht aan. Als je haar nou ineens zonder deken buiten zet, zonder vacht, logisch dat ze dan gaan bibberen Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:15

dollemina schreef:
Hoe doe je dat met rijden dan ....

Ik rij veel en voor NL-begrippen extreme ritten in een achterlijk tempo. Ik ga vannacht weer een bergrit bij het hier waanzinnig fraaie maanlicht maken. Als ik vertrek vriest het al.
Ik borstel alleen de zadelplek en singelplaats. Overdag zet ik het paard na even nog wat bij-eten met de zadelplek wat opgewreven in de wei.
Wanneer ik vannacht terugkom kan dat niet omdat de warme zadelplek dan nog drijfnat is en met een paar graden vorst in de wei zetten dan niet zo handig is. Ik leg er een simpel dun zadeldekje op met een elastiek héél los om de singelplaats. Uiteindelijk gaat het alleen maar om de zadelplek.
Net als vanmorgen zal het dekje morgenochtend wel ergens in de wei liggen Haha!

HC

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:52

Mijn paard (kwpn-er) staat op dezelfde stal als Rocamors paard. Hij staat dit jaar voor het eerst dat ik hem heb zonder deken.
Naar mijn idee vond hij de dekens eigelijk maar niks en heeft hij het nu meer naar zijn zin zo zonder deken. En ik vind hem schoner dan toen hij met deken stond.

Ik rij zo'n 4 keer in de week, na het rijden stap ik hem uit, niet langer dan toen hij onder een deken stond. Daarna laat ik hem even rollen in het zand, voer ik hem nog wat wortels en gaat hij weer de loopstal met paddock/wei in.

Ik tref hem meestal buiten aan, ook in de regen staat hij rustig buiten te suffen. Alleen als hij erg moe is tref ik hem languit ronkend in de stal aan...

Gisteren wilde de staleigenaar de paarden wat vroeger naar binnen doen omdat het zo'n rotweer was. De paarden hadden dus geen trek om binnen te komen, hij stond voor jan met de korte achternaam bij de poort... Toen ze eindelijk 'binnen' waren, stonden ze buiten in de paddock met z'n allen.

Errug zielig hoor die paarden.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:00

Paarden in een wintervacht zien er altijd anders uit dan hetzelfde paard in een glanzende strakke zomervacht. Natural of geen Natural.

Ik moet eerlijk toegeven niet alle reacties in dit topic gelezen te hebben, maar ik heb wel even naar de geplaatste foto's gekeken. Wat ik bij de meeste van deze paarden mis is toch een stukje spieropbouw, ik vind de paarden er wat onbespierd uit zien en dat valt me wel eens vaker op bij de paarden van "naturals". Waarmee ik dus niet wil zeggen dat naturals per definitie paarden hebben met minder spieropbouw! Laat dat duidelijk zijn. Het is gewoon iets wat me opvalt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:02

@jobbeltje: de mijne is nog niet ingereden... dus ook weinig spieren Knipoog

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:18

Mijn paarden zijn ook vies , (maken de keuze om te rollen in de modder ).ik wordt daar niet droevig van.Als de konten in de regen allemaal dezelfde kant opgedraaid staan en ze als kuddegroep , geordend bijelkaar staan.Dat vindt ik een mooi gezicht. In mijn profiel kun je zien hoe ze zelfs in de sneeuw buiten lopen.(in de winter gaan ze s nachts wel naar binnen, dat heeft te maken met de conditie van de wei en 1 van de 4 is Qua gezondheid niet geschikt om full time buiten te lopen)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:22

Mijn paard heeft er nooit gespierder uit gezien Nagelbijten / Gniffelen train dus gewoon door, en dat zijn intensieve westerntrainingen, waarbij er steeds meer gevraagt wordt, qua conditie en kracht. Merk dat ze echt harder wordt, haar kont was eerst wel "strak" maar toch wat zacht, nou is het gewoon één bonk spieren. Zelfde voor haar schouders (zo los, zo soepel *LOL* ) en haar hals. Het wordt echt een gespierde Tink zo! Wel onder de modder en met wintervacht, maar dat maakt haar alleen maar mooier Lovers

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:24

Spieropbouw of niet heeft niets in dit topic te zoeken. Open er gerust een ander topic over.

HC

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:27

Berdien schreef:
Ja, maar heb je haar dan de hele tijd, vanaf ze zomer dekenloos buiten gehad? Want dan maken ze gewoon vacht aan. Als je haar nou ineens zonder deken buiten zet, zonder vacht, logisch dat ze dan gaan bibberen Knipoog

Toen mijn paard van de fokker vandaan kwam had ze nog nooit een deken opgehad.
Ze was geeneens beleerd.
Toen ik haar in februari in de wei zette bij mij stond ze dus te bibberen.
En ze hoefde geeneens de hele dag buiten van mij.
Nu is het ook wel zo dat de weien van mij erg open liggen.
Dus de wind heeft er vrij spel.
Blijkbaar is het voor mijn ene paard dus toch te veel van het goede.
Ze staat nu overigens wel met deken op hoor.
Na het rijden mag ze opdrogen onder het solarium, dan weer deken erop en dan de wei weer op of ze gaat naar stal.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 22:55

Huertecilla schreef:
Spieropbouw of niet heeft niets in dit topic te zoeken. Open er gerust een ander topic over.

HC

Dat ben ik niet met je eens, spieropbouw heeft wel degelijk met het exterieur, het voorkomen van het paard te maken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:08

dollemina schreef:
Hoe doe je dat met rijden dan Rocamor?
Of rijden de naturals niet regelmatig.
Ik kan mijn rijpaarden onmogelijk steeds weer afpoetsen, rijden en dan weer zo op het land zetten want dan poets ik nml. steeds de beschermlaag eraf.
Maar ik wil wel rijden dus zonder deken is dan voor mij zeker geen optie.

Mijn ponies zijn in zeer goede conditie. Ik rij veel. Ik maak 2 buitenritten in de week van zeer stevig tempo en dan zeker 2 uur weg. Verder oefen ik me gek met dressuur en doe dat dus ook zeer regelmatig in de loodzware bak. We rijden 3 trektochten per jaar. Dus ik wil ze netjes hebben lopen en goed op conditie hebben.

Ze lopen jaar rond buiten. Zonder schuilstal, maar in het bos, dus met zeer veel bomen die de wind breken. En ze kunnen er ook onder staan. Ze staan ook vaak vlak bij elkaar.

Nu ze beter in conditie zijn dan vorig jaar, zweten ze ook minder. Ik heb zweetdekens, maar ik gebruik ze eigenlijk zelden.
Na het rijden laat ik ze lekker rollen in het mulle zand en dan gaan ze de wei weer op.
Ik poest ook weinig, alleen de zadel plek en de singel. Dit haal ik zachtjes weg met een zachte borstel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:14

Mijn pony heeft idd niet veel spier. Dat krijg je met een 30 jarige die bijna niet meer bereden wordt Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:27

Ik heb ze hier allemaal dag en nacht buiten en ze doen het prima. Ze hebben allemaal een lekkere dikke vacht, die ook erg vies is. Lekker laten zitten.
Ze zien er ook echt gelukkig uit en rennen geregeld met zijn allen bokkend het land door om te spelen (ok, de wat ouderen doen dat wat minder).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 23:51

Is het niet zo dat een erg vieze vacht minder goed kan isoleren (omdat de haren niet overeind kunnen gaan staan?? daarom zorg ik er altijd voor dat ik mijn pony eens per dag van de modder ontdoe. Wel met een hele grove borstel (met de ijzeren pinnetjes, zie eerdere post) zodat de vetten wel goed in de haren blijven.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:11

waarom zien "natural" paarden er slecht uit in de winter???
mijn fjord staat sinds hij 6 maanden oud is dag en nacht buiten op dezelfde wei als de paarden van tinkerloos.

maar even
word een paard in het wild ooit gepoetst??
dat ze met modder staan (lekker belangrijk) denk je echt dat dat een paard intresseert of er modder in zijn vacht zit???

de paarden bij ons zien er allemaal goed uit, lekker in de vacht, goed gevoerd, ze zien eruit of ze het naar hun zin hebben

liever dat als een wever met een deken op stal!!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:14

_angela_ modder droogt als het goed is weer op, en valt dan zo van de vacht Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:14

Bertuss schreef:
Natural paarden zien er slecht uit, in de winter.
Dat vind ik.

Slecht, ja slecht. Niet zo zeer slecht mischien, maar droevig. Met een droevige en beetje onverzorgde uitstraling, al is dat natuurlijk langer niet zo. Onder natural versta ik alleen nu even paarden die 24/7 zonder deken buiten staan.
Ze zijn altijd vies, met die dikke vacht met plukken modder eraan. Ik heb altijd het idee dat ze dat niet fijn vinden. Mijn paarden iig niet. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik ze onder deken heb staan.
Hoe denken jullie hierover, denken jullie dat jullie paarden het fijn vinden om zonder deken te staan?

Hoe weet jij dat je paarden het niet fijn vinden om onder de modder te zitten?

Iig is dat het eerste wat hij doet, als hij modder ziet, met luid gekreun van genot wentelt hij zich er in. Ik denk dat paarden het niks uitmaakt of ze met of zonder staan, mits de dekens passen en dus confortabel zitten. Die zware canvas dekens met nog een deken er onder en dan alles scheefgezakt en ver over de schoft naar achteren, denk ik niet dat ze dat prettig vinden. Maar paarden zijn dieren die zich heel makkelijk aan alle omstandigheden aanpassen, alleen de gezondheid liegt niet, dus dat zie je.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:15

Berdien schreef:
_angela_ modder droogt als het goed is weer op, en valt dan zo van de vacht Ja

toen ik boaz kocht had hij ook hele modderkluiten in zijn vacht
gingen er ook gewoon uit
denk dat een paard op stal meer last heeft van de stront in zijn vacht
want zie bij de paarden bij ons geen plakaten modder vastzitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:16

_angela_ schreef:
Is het niet zo dat een erg vieze vacht minder goed kan isoleren (omdat de haren niet overeind kunnen gaan staan?? daarom zorg ik er altijd voor dat ik mijn pony eens per dag van de modder ontdoe. Wel met een hele grove borstel (met de ijzeren pinnetjes, zie eerdere post) zodat de vetten wel goed in de haren blijven.

Hier kan ik mij wel in vinden. Dan is een schuilstal wel wenselijk als ze altijd buiten staan.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:16

Mijn paard stond vandaag heerlijk met plakke natte modder in de wei Clown Zijn manen zijn voor normale begrippen veel te lang en hij zit lekker dik in zijn wintervacht. Ik kan het niet helpen, maar ik vind hem nog altijd super mooi. Misschien een kwestie van smaak, maar opgedirkte dressuurpaardjes vind ik gewoon niet mooi, als ik van trutten hield had ik het wel bij barbies gelaten. Ik vind paarden mooi om het paard zijn, mijn paard mag dan ook op zo veel mogelijk manieren heerlijk paard zijn. Liefst zo vies en harig mogelijk. Zolang hij zich maar gelukkig voelt en er geen lichamelijk nadeel van ondervind.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:17

Visconti schreef:
Mijn paard stond vandaag heerlijk met plakke natte modder in de wei Clown Zijn manen zijn voor normale begrippen veel te lang en hij zit lekker dik in zijn wintervacht. Ik kan het niet helpen, maar ik vind hem nog altijd super mooi. Misschien een kwestie van smaak, maar opgedirkte dressuurpaardjes vind ik gewoon niet mooi, als ik van trutten hield had ik het wel bij barbies gelaten. Ik vind paarden mooi om het paard zijn, mijn paard mag dan ook op zo veel mogelijk manieren heerlijk paard zijn. Liefst zo vies en harig mogelijk. Zolang hij zich maar gelukkig voelt en er geen lichamelijk nadeel van ondervind.

amen Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:22

Bij Keet zorg ik er ook altijd voor dat, mocht ze in het stro gelegen hebben, die plakkaten ik iig weghaal. Die gaan namelijk niet opeens vanzelf weg maar blijven een hele tijd zitten en mij lijkt niet dat de vacht zo optimaal werkt.
En ach, ik neem gewoon het zekere van't onzekere!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:23

Ik denk dat paarden op stal meer strontplakaten hebben dan paarden in de wei van modder..dus het valt best mee.
Het verschild ook per paard.
Niet ieder buitenpaard rolt graag in de blub.
(mijne gelukkig niet) Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 00:34

Jobbeltje schreef:
Wat ik bij de meeste van deze paarden mis is toch een stukje spieropbouw, ik vind de paarden er wat onbespierd uit zien en dat valt me wel eens vaker op bij de paarden van "naturals".

Spieren zijn een resultaat van training. Of ze een dikke laag haren kweken in de winter heeft daar niets mee te maken en is onbelangrijk.
Deze woont buiten en is voorzien van zowel spieren als een dikke glanzende wintervacht.

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 02:38

Pfffffff, wat is de volgende stap?

Bij elk 'zielig' natural paard de DB bellen, omdat ze niet met een dekentje op, keurig op stal staan, zoals het hoort? Daar worden ze tenslotte tegenwoordig op gefokt, om uren achterelkaar zonder protest in een klein hokje te kunnen staan. Clown

Doei, doei