Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
tsukuyomi schreef:Topsport is niet alleen een wedstrijdje maar ook hoe jij bent samen met je paard en hoe je hem traint of dat je hem tot dat dwingt
Wendy schreef:johnnie schreef:Ik vraag me af wat een goede manier van trainen is. Als ik al de verhalen zo lees krijg ik kippevel van Naturals.
Hai johnnie, das lang geleden![]()
Volgens mij praten we allemaal behoorlijk langs elkaar heen in dit topic, want wat is topsport? Is dat af en toe een wedstrijdje rijden?
kaspertje schreef:het komt er bij jullie gewoon op neer dat als je je paard niet 'natural' behandeld en je met sporen en zweep rijdt, je je paard onder dek hebt staan en hij ijzers onder heeft enz enz je je paard slecht behandeld.... vind ik een beetje bekrompen
Citaat:Ja okee , dat is endurance , maar dat is dan ook een sport die voor de meeste paarden echt leuk is , niet de standaard topsport als in dressuur / springen / western etc.
Mensen die endurance rijden dat zijn toch veelal al mensen die wat meer uit het standaard hokje denken
kaspertje schreef:het komt er bij jullie gewoon op neer dat als je je paard niet 'natural' behandeld en je met sporen en zweep rijdt, je je paard onder dek hebt staan en hij ijzers onder heeft enz enz je je paard slecht behandeld.... vind ik een beetje bekrompen
kaspertje schreef:nou als je hier het gemiddelde bericht leest van een ' natural' komt het erop neer dat ' sport' met je paard slecht is
kaspertje schreef:nou als je hier het gemiddelde bericht leest van een ' natural' komt het erop neer dat ' sport' met je paard slecht is
AnnemiekvM schreef:Sjonge, hier kunnen echt maar weinig mensen lezen![]()
In elke tak van paardensport, dus ook bij de naturals heb je slechte mensen. Dwingen of verwaarlozen (op een weitje). Wel heel natural, je paard op een weitje. Lekker z'n gang laten gaan. Ja, dat gaan op de goede manier, maar ook op de slechte manier....
Dus wat dat betreft moet je de paardensport niet over 1 kam scheren. Ik sta regelmatig met kromme tenen bij de inrij ring. Maar ik weet dat ik mijn paard in zijn waarde laat en dat hij met veel plezier voor mij werkt. Vreselijk om die slechte mensen te zien, maar dat is overal en dat zie je helaas bij veel dieren. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen met gezond verstand![]()
Mijn paard heeft van nature hele slechte hoeven. Eigenlijk een soort afwijking in de groei. Door aangepast beslag kan hij lekker lopen en heeft hij geen pijn. Ben ik hem dan aan het mishandelen omdat hij op ijzers staat?![]()
Nee ik zorg zo goed mogelijk voor hem en schakel waar nodig is proffesionele hulp in van de smid of DA. Ik ga niet zelf lopen aanklooien. Lekker zelf bekappen, heel natuurlijk, maar dus voor mijn paard dodelijk!!!!
En dat hij goed in de dressuur loopt, lekker in zijn lijf zit, is dat dan zielig? En natuurlijk staat hij elke dag buiten en wisselen we van alles af. Natuurlijk heeft hij regelmatig vrij, maken we een wandeling of iets anders leuks. Maar ben ik dan slecht omdat ik geen natural ben? Mijn paard is graag bij mij en dat terwijl we wedstrijden rijden. Van mezelf weet ik dat ik geen stresskip ben en gaat het een keer minder zou ik het nooit op mijn paard afreageren.
Hebben jullie weleens gekeken naar paarden in het wild of in een kudde. Hoe corrigeren zij elkaar??? Dus zij mishandelen elkaar. NEE DUS!!!
Je kan je paard dus best corrigeren, zolang je het met verstand doet. Een paard heeft juist graag duidelijkheid, dan weet hij waar hij aan toe is. Dan voelt hij zich veilig.
Nou gaan jullie dus zeggen: Jij vindt dat een paard zich veilig voelt als je hem slaat! Nee, denk maar eens door over wat ik bedoel.
Ik heb niets tegen naturals, maar vind dat er overal goede en slechte mensen zijn. Dus iets over 1 kam scheren vind ik hier niet terecht.
En als je echt een natural bent, waarom heb je dan een paard? Daar is sowieso niets natuurlijks aan. En dit bedoel ik als serieuse vraag![]()
Ik vind zeker dat een paard niet 24 uur op een dag op stal hoort te staan, maar als mijn paard weer naar binnen mag vindt hij het heerlijk. En ik vind het ook dat een paard contact moet kunnen maken met andere paarden en dan het liefst in een kudde. Ik kom mijn paard in alles tegemoet en dat terwijl ik geen natural ben. Vinden jullie dan dat ik niet goed voor mijn paard zorg?
Waar trekken jullie een lijn?
Sorry voor alle vragen, maar ik ben nieuwgierig.