Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:33

Nav de 1e 2 pagina's begon ik me wat zorgen te maken over de richting waarin dit topic zich begaf, maar zoals het op deze 3e pagina gaat is het prima Lachen

Moderatoropmerking:
Zoals Wendy al een paar x postte, iedereen mag hier reageren, maar svp wel met respect voor elkaar. En in 1e instantie is dit wel het NA forum, vergeet dat svp niet. En blijf ontopic

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:38

Ik zou het geen ramp vinden als het dier niet naar een zogeheten natural gaat. Wel belangrijk vind ik het dat de hoeven natuurlijk bekapt blijven. Dit omdat ik weet hoe ze er bij de traditionele manier bij staat. Zere voeten, niet op harde paden willen lopen enz. Dus dat deel ik liever in bij welzijn dan bij natural. Verder zou het niet zoveel uitmaken.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:42

Ik heb mijn merrie "gewoon" ingereden en ben nu richting de "natuurlijke" manier aan het gaan.
Dit is ook door omstandigheden zo gekomen, moeilijke rug en een boomloos zadel paste wel, heel erg laag hangend rooster dus geen bit en een heel vervelende pony als ik "gewoon" ging rijden.

Nu hebben we het zo naar ons zin Knipoog

Maar verkopen aan iemand die heel anders denkt dan ik dat zou ik niet kunnen.
Het is voor mijn gevoel niet eerlijk om dan weer terug te gaan naar de dingen waarbij zij het niet naar haar zin heeft.

Dus nee ik zou mijn pony niet aan een "ubernormal" kunnen verkopen, misschien wel aan een "normal" die bv alleen recreatief rijdt en wel het huidige zadel en hoofdstel zou willen gebruiken.

Maar ten alle tijden zou de welzijn van het dier op de eerste plaats moeten komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:28

De eerste paar bladzijdes begon mijn bloed weer te koken, de bekende natural-tegenstanders waren weer allemaal van de partij om hier hun sekte-visie op naturals te spuien.

Zolang de discussie met respect verloopt prima, maar degene die hier komen om ons af te zeiken Doei!

Soms denk ik weleens ik richt gewoon een eigen forum op waar alleen maar naturals mogen komen zodat we eens ongestoord kunnen praten over dit soort kwesties zonder dat er meteen lompe figuren binnenkomen om ons mede te delen dat we sektarisch zijn en normals per defentie uitmaken voor dierenbeulen.

Zoals een andere poster al opmerkte:

marocje98 schreef:
Volgens mij is de vraag hier echt gericht aan de naturals en niet aan de niet-naturals. En volgens mij is dit geen topic waar de voors en tegens van natural besproken moeten worden..Moet je voor de grap eens tellen hoeveel geplaatste berichten niet ingaan op de vraag! Waarom bespreek je dat dan niet gewoon in een ander topic waar dat wel de bedoeling is? Zou het dus niet handiger zijn om gewoon antwoord op de vraag te geven en niet steeds op andere onderwerpen over te stappen? (@tinkerloos: dit is inderdaad een Natural forum. Ik snap het commentaar van de niet-naturals hier dus ook niet helemaal...Want als je op dit forum komt kun je verwachten dat er Naturals komen met HUN opvattingen en HUN ideeen.)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 27-12-06 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:54

@arabesk... dat jij natural bent is voor mij duidelijk;)
maar je bent nu een totaal offtopic antwoord aan het posten geweest, die imo weer zeer uitdagend is richting de 'normals' .

als je dan geen antwoord geeft op de vraag van de ts, ga dan alsjeblieft niet lopen spuien over sekte-visies richting de 'natural-tegenstanders', terwijl dit topic juist zo de goede kant op ging Sigaar

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:58

dat ik pas later inhaak op dit topic wil niet zeggen dat ik even mijn ongenoegen mag spuien over wat ándere mensen hier roepen over naturals!

Ik verkoop mijn paard niet, sowieso niet. En zéker niet aan iemand die hem op stal zou houden en ijzers onder slaat en vervolgens wedstrijden gaat rijden.

Mijn visie van 'wat goed is voor een paard' is nou eenmaal ijzerloos, dekenloos, boxloos, bitloos etc.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:01

Begint het weer. Naar mijn idee word er meer gif gespoten algemeen naar de normals dan naturals.
Zoals in het topic eindwerk, normals kunnen alleen met geweld en de zweep hanteren enzo...
Soms snap ik niet waarom mensen verbaast zijn dat ze tegenwind krijgen. Het word niet gezegd met het woord mishandelaar. Maar de betekenis blijft hetzelfde. Leuk als je alles voor je paard voorhebt.
Dan vraag ik me af waar de samenwerking misloopt. Want veel normals zijn naturaler dan je denkt.

Ik zou zeker mijn paard of pony verkopen aan een natural. En als ik natural was zou ik hem ook verkopen aan normal. Want iedere eigenaar(oke bijne niet iedereen) heeft het beste voor het paard voor.
Natuurlijk vraag ik me af of het wel leuk is voor het paard. Zo een enorme verandering. En zou ik als natural naar een nieuwe natural thuis gaan zoeken.

en naturals hun opmerking hun ideen. Sinds wanneer is 1 persoon juist. Door die opvattingen gaat het juist mis. sloeg op de quot Haha! was dus niet slecht bedoeld

Snap niet dat we gewoon geen groep kunnen vormen van paardenliefhebber zo komen we er nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:04

Shanna schreef:
wat een interesant topic is dit geworden zeg!
en wat ik mij nu dus afvraag; zouden jullie je paard wel aan mij willen verkopen dan?

ik ben een niet natural, maar houd mijn paarden wel op de natuurlijke manier, dat wil zeggen: geen dekens, geen stal, geen ijzers mocht het nodig zijn dan gaan er hoefschoenen onder
maar ik rijd wel met een goed passend zadel MET boom, met een neusriemloos hoofdstel MET bit (welliswaar het zachtste van het zachtste, maar een bit is een bit Lachen )

dus.. zouden jullie je paarden dan wel aan mij willen verkopen als het gewoon wel klikt natuurlijk met het paard?

ben eigenlijk wel benieuwd naar een reactie op deze vraag Lachen
even een bijzaakje, ik rijd geen wedstrijden of iets dergelijks, alleen puur recreatief lekker buitenritten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-06 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:05

Niezzz schreef:
Dat vroeg ik me vandaag af, zouden jullie je paard aan een niet-natural kunnen verkopen?
Als je ziet dat diegene er wel een klik mee heeft, maar ja het is geen natural.
Of zijn niet naturals als meteen uitgesloten van verkoop?

Ik zou vooral kijken naar wat iemand met zijn paarden van plan is. Dus hij hoeft niet per se in het natural hokje te passen. Maar er zijn wel een aantal voorwaarden waar zo'n iemand aan zou moeten voldoen. Ik zou diep treurig worden als een van mijn paarden ooit aan een dressuur wedstrijd oid mee zou moeten doen. Ook zou ik me dood schamen als de koper er ijzers onder slaat.
Ik zou dus veel sneller aan een natural verkopen. Die hebben zich over het algemeen meer ingelezen over wat de behoeftes van paarden zijn en geven daar ook meer prioriteit aan dan aan hun eigen wedstrijd behoeftes bijvoorbeeld.

Maar er zijn vast wel genoeg boeren die gewoon hun boerenverstand gebruiken en die wel weten hoe je een paard moet behandelen. Die boeren hoeven dan niet natural te zijn, maar daar zou ik wel aan kunnen verkopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:06

Citaat:
en wat ik mij nu dus afvraag; zouden jullie je paard wel aan mij willen verkopen dan?

ik ben een niet natural, maar houd mijn paarden wel op de natuurlijke manier, dat wil zeggen: geen dekens, geen stal, geen ijzers mocht het nodig zijn dan gaan er hoefschoenen onder
maar ik rijd wel met een goed passend zadel MET boom, met een neusriemloos hoofdstel MET bit (welliswaar het zachtste van het zachtste, maar een bit is een bit )

de optoming vind ik minder relevant dan hoe het paard gehouden wordt. Zelf heb ik tot voor kort met bit gereden en ik heb ook een boomzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:08

Dus jij zou het paard eventueel wel aan mij willen verkopen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:08

Ja

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:09

Shanna schreef:
Shanna schreef:

maar ik rijd wel met een goed passend zadel MET boom, met een neusriemloos hoofdstel MET bit (welliswaar het zachtste van het zachtste, maar een bit is een bit Lachen )

dus.. zouden jullie je paarden dan wel aan mij willen verkopen als het gewoon wel klikt natuurlijk met het paard?

voor mij staat bv boomloos niet persé in verbinding met mijn ideeen voor mijn paard.
wel bitloos, omdat ze vermoedelijk nare ervaringen heeft gehad met een bit en bitloos voor haar perfect werkt.
verder zou mijn eis zijn: geen stal(op schuilstal na;), geen ijzers en absoluut geen dekens.

maar het allerbelangrijkst zou ik vinden de manier waarop jemet mijn paard om zou gaan, ik kan dus niet ja of nee zeggen, dat hangt compleet af van jouw toenadering etc... daar zit voor mij dan weer niet een bepaalde methode aanvast( bv. parelli)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:10

ok, ik als niet natural stel ook wel eisen als ik 1 van mijn paarden noodgedwongen zou moeten verkopen, zoals dat ze op de zelfde wijze gehouden worden als ik ze houd en verder verschild het per paard, ook zou ik gewoon het paard willen blijven bezoeken want woorden bewijzen niks..

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:11

katiavl schreef:
Want iedere eigenaar(oke bijne niet iedereen) heeft het beste voor het paard voor.

Veel mensen zeggen dat ze het beste willen voor hun paard, volgens mij willen ze juist het beste VAN hun paard.

Hoe vaak zie je niet een topic als: Goh, mijn paard staat 23/7 op stal en nu is hij irritant aan het worden. Wat moet ik doen dat ik toch nog wedstrijden met hem kan blijven rijden?

Als je dan de logische oplossing voordraagt (zet hem op de wei, waar een paard thuis hoort) krijg je meteen een grote mond. Ik moet maar snappen dat dat in de randstad niet gaat en niet zo zeuren over natural gedoe.

Zo'n iemand heeft NIET het beste met zijn paard voor. En zulk soort mensen zijn er erg veel. Onder naturals zul je dat soort mensen niet tegenkomen. Daarom verkoop ik eerder aan een natural.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:13

Arabesk schreef:
De eerste paar bladzijdes begon mijn bloed weer te koken, de bekende natural-tegenstanders waren weer allemaal van de partij om hier hun sekte-visie op naturals te spuien.

Zolang de discussie met respect verloopt prima, maar degene die hier komen om ons af te zeiken Doei!

Soms denk ik weleens ik richt gewoon een eigen forum op waar alleen maar naturals mogen komen zodat we eens ongestoord kunnen praten over dit soort kwesties zonder dat er meteen lompe figuren binnenkomen om ons mede te delen dat we sektarisch zijn en normals per defentie uitmaken voor dierenbeulen.

Zoals een andere poster al opmerkte:

marocje98 schreef:
Volgens mij is de vraag hier echt gericht aan de naturals en niet aan de niet-naturals. En volgens mij is dit geen topic waar de voors en tegens van natural besproken moeten worden..Moet je voor de grap eens tellen hoeveel geplaatste berichten niet ingaan op de vraag! Waarom bespreek je dat dan niet gewoon in een ander topic waar dat wel de bedoeling is? Zou het dus niet handiger zijn om gewoon antwoord op de vraag te geven en niet steeds op andere onderwerpen over te stappen? (@tinkerloos: dit is inderdaad een Natural forum. Ik snap het commentaar van de niet-naturals hier dus ook niet helemaal...Want als je op dit forum komt kun je verwachten dat er Naturals komen met HUN opvattingen en HUN ideeen.)

waarom ben je lomp als je normal bent?
om de vraag van de TS te beantwoorden: ik zou als ik een paard had mijn paard misschien verkopen aan een natural als de natural in kwestie bitloos, boomloos enz wil rijden oke, maar als diegenen ook haar in de winter veel laat werken zonder scheren enz nee jammer maar helaas. Ik vind het belangrijker dat er een klik is en dat er liefdevol mee om wordt gegaan. ik vind dat dat naturals geen deken op doen echt iet normaal!
Laatst bijgewerkt door Fleur_Laura op 27-12-06 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:15

even offtopic, er zijn ook lompe naturals hoor Knipoog
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:17

Fleur_Laura schreef:
-knip-
ik vind dat dat naturals geen deken op doen echt iet normaal!

ik heb mijn paarden als niet natural ook geen deken op hoor, wat vind je daar niet normaal aan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-06 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:18

Hoeveel paarden zie ik daar niet ongelukkig op de wei staan. maar goed denk niet dat die van naturals zijn Haha!
Volgens mij heb je die mensen in alle vormen en kleuren hoor.
Maar je hebt wel een punt zeker en vast. Ja

Maar als ik natural was zou ik ook doorverkopen aan een natural. Denk dat het ergens ook het beste voor het paard is. Omgevingverandering is al stresserend genoeg.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:19

Fleur_Laura schreef:
ik vind dat dat naturals geen deken op doen echt iet normaal!

Is ook niet normal.... is natural

Sorry inkoppertje Haha!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:35

Zo'n vraag kun je toch veranderen in alles. Ik zie mijn gevoelige dravers ook wel eens gaan naar iemand die nog niet het gevoel in zich heeft om een hobbelpaard te begrijpen.

Of ze nou 'natural' zijn of niet...

Je hebt mensen met paarden en.....

Maar daar kan je niets aan veranderen als je je paard moet verkopen. Als je namelijk wil dat er niets veranderd. Dan moet je niet verkopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:41

Shanna schreef:
Shanna schreef:

even een bijzaakje, ik rijd geen wedstrijden of iets dergelijks, alleen puur recreatief lekker buitenritten

Vooropgesteld dat ik mijn paarden nooit ga verkopen. Knipoog
Maar stèl. Het dekenloos, stalloos, ijzerloos, boomzadel en recreatief rijden: prima! Bit: nièt prima en de koop gaat dus niet door. Haha!

Wat voor mij verder ontzettend belangrijk is, is de omgang met mijn paarden. Dus ook hoe de persoon in kwestie is, hoe hij/zij tegen paarden aankijkt en hoe hij/zij met paarden omgaat.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:45

ik denk niet in hokjes, maar ben wel iemand die het belangrijk vindt om te weten wat mijn specifieke paard nodig heeft; Ik zou mijn pony niet willen verkopen,maar zou het toch moeten gebeuren dan alleen aan mensen die haar als uitgangspunt nemen en niet de sport of eigen doelen.
Helaas heb ik van dichtbij ooit een paard letterlijk doodongelukkig zien worden nadat er van alles werd gevraagd(bijzettjes, plotseling geen buitenritjes alleen nog maar dressuurmatig,etc terwijl het paard alleen nog maar jaren recreatief en zeer natural was gereden).

Het gaat erom wat je van een paard/pony vraagt nadat het jarenlang al iets gewend is. zoek je een sportpaard,pluk geen paard uit de wei,wat daar al jaren staat,
maar moet je paard bijv. op ijzers vanwege specifieke problemen, dan onthoud je hem haar dat ook niet . Gewoon kijken wat je paard nodig heeft en wat iemand ermee wil gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:46

haha ok, ik zou juist tegen een persoon die met touwhalster of boomloos mijn paarden wilt gaan rijden zeggen: niet prima Knipoog
dus nu 1 natural die zegt, ja en 1 die zegt nee Lachen

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:52

Mijn paard gaat écht niet weg, maar stél dat ik hem zou verkopen, gaat hij inderdaad naar een huis waar hij net zo gehouden wordt als bij mij.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem te verkopen aan iemand die hem op stal zet en er spring/dressuurprestaties van verwacht, echt niet.
Rijden met bit vind ik nog niet eens zo'n probleem, maar op ijzers, met deken en geen weidegang, no way.