Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 02:05

Spaanse sporen.... gunst...

Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal, wat wil hij nou klassiek of toch de basis vanaf het halstouw. Zijn doel klinkt wel interessant, eindelijk Rusland die iets laat zien ophet gebied van paarden.
Datzefde roep ik hier ook, ja we hebben Anky maar verder alleen maar kopietjes van goeroes. Nederland heeft ook geen wereldfaam gemaakt, nooit. Wie weet komt dat snel.... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:01

Toen ik dit artikel ontdekte was hier ook nieuwsgierig naar en heb het gewoon eens gevraagd. Dit paard dat met stang&trens, sporen en dergelijke gereden wordt, is het paard Perst dat hij als eerste heeft gekocht, zo'n jaar of acht geleden. Eerst probeerde hij daar gewone dressuur mee, wat niet werkte omdat hij te sterk en agressief was, vervolgens de klassieke dressuur (waar dit een foto van is), en toen dat nog steeds niets oploste, ging hij naar Mario Lurashi om te leren of je paarden zonder tuig kunt trainen. Net daarna is hij overgestapt op volledig bit-, spoor- en dwangloos. Dit artikel (je kunt het trouwens vertalen met babelfish van russisch naar engels,wel wat klungelig maar toch leesbaar Knipoog) is uit 2002, die overgangsperiode dat hij nog bij Mario Lurashi trainde; die leert eerst alles met bit en correcties en dwang, en laat het bit vervolgens langzaam weer weg (staat ook ergens in het artikel:dat volgens Nevzorov in de klassieke dressuur het bit alleen tijdelijk is en dat het doel is om dat volledig weg te laten).

De vos die je ook al op de foto's ziet, is Lipisina en die is al wel vanaf het begin zonder hoofdstel gestart volgens het 'nieuwe' systeem en alle paarden daarna ook. Alexander vertelde trouwens ook dat juist Perst nog steeds de natuurlijke verzameling (zonder niks Haha!) het moeilijkst vindt omdat hij daarin met bit door A gereden is. De andere paarden die 'vers' aan het bitloze gebeuren begonnen, hadden er geen enkel probleem mee om daarin ook te verzamelen. De methode is gewoon nog maar heel jong (vijf jaar?), en ergens vind ik het ook wel goed dat ze dit artikel nog steeds op het net en het forum hebben staan, omdat het laat zien hoe snel je als mens kunt veranderen, en dat paarden daar ook echt in meegaan.

@ nhs: over de dvd's, op welk moment zag je de beenbeschermer verschijnen? Ik vind dat wel erg grappig klinken, wil ik ook zien! Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:02

Tik "Mario Luraschi" in op google, en je vindt ook plaatjes met de meest indrukwekkende bitten hoor. Maar ja, vriend van de meester dus dan mag het, net als fase-4 expert Honza. Alleen wij gewone stervelingen moeten zweren dat we nooit een bit indoen, anders mogen we niet op de school. De werkwijze gaat me hoe langer hoe meer tegenstaan . Maar naar de DVD's ben ik nog steeds benieuwd, de 2e ga ik ook zeker aanschaffen Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 12:33

Promptertje, dat is toch ook wat xyzutu2 zegt:
Citaat:
dat hij nog bij Mario Lurashi trainde; die leert eerst alles met bit en correcties en dwang, en laat het bit vervolgens langzaam weer weg

Ookal doe je de dingen anders, je kunt dan nog wel vrienden zijn. Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:28

Dus Luraschi mag ook niet op het forum Tong uitsteken ?

Ik vind het zo meten met twee maten - maar ik hoef het ook niet met Nevzorov eens te zijn Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:45

Ik ben het ook wel met je eens wat betreft Luraschi en Honza, en toch ook Silke Vallentin... Nevzorov's aanpak is gewoon uniek (of je het nu met de methode mee eens bent of niet), en vergelijken met andere grote paardenmensen slaat altijd de plank mis omdat iedereen wel iets doet wat op de een of andere manier met Nevzorovs ideeen in tegenspraak is. Ik denk dat het gewoon nog even duurt voordat ze dat doorhebben daar in Rusland, en dat deze vrienden toch wat verwarring zaaien.

Waarom ze deze drie (en anderen) noemen is omdat ze ze persoonlijk kennen, Alexander heeft bij Mario gelest, en Silke en Honza hebben weer bij Alexander gelest, en dat schept blijkbaar een band. Knipoog Maar erg verstandig om je methode dan op zo'n manier met deze trainers te verbinden, vind ik het ook niet. Misschien moeten we 'vrienden' dan ook juist lezen als persoonlijke vrienden, maar verwarrend is het zeker.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:50

promptertje schreef:
Ik vind het zo meten met twee maten

Jij begrijpt het. Met Lurashi en Honza ook vet op de kop van de nagel!
Verder is het geen verzamelen en is zijn, Nevzorov, zit echt dramátisch slecht. Is echter stenen in drijfzand gooien. Laat maar. Wat je ver haalt is lekker, de pennies vinden de plaatjes prachtig en daar gaat tegenwoordig om.
Ik hobbel lekker met mijn 'naarwijken' (R+) door de campo, gewoon voor mijn eígen lol Haha!

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:10

Paardentango schreef:
Nederland heeft ook geen wereldfaam gemaakt, nooit. Wie weet komt dat snel.... Knipoog

????

Dan moet je toch een verder kijken dan je ERG korte neus lang is.
Tweevoudig goud in de militairy en een paar fabelachtig goede 'dressuur'trainers. Dat die laatsten naar het buitenland gingen omdat ze in NL niet welkom waren in de NL maaiveld-cultuur is tekenend.
Dé leermeester van Nancy Nicholson was ook een gevluchte NL-ruiter.
Kijk nu naar jezelf. Je verheerlijkt een twijfelachtige rus met een vaag verhaal, maar wat ik schrijf trek jij uit principe in twijfel. Waarom? Omdat ik in het NL schrijf? Omdat je een ex-KGBer en maffia-chef liever hebt dan een lastige Bokt-karakter?
Wat je ver haalt is lekker in NL en een NLer valt liever dood neer dan een 'gelijke monnik' eer toe te schrijven.

NL heeft geen eigen paardencultuur na de Bataven en de Turgi nee, maar wel degelijk een erfgoed om trots op te zijn.
Wist jij dat de laatste ecuyer, de laatste renaissance grootmeester, decennia lang een academische rijschool had in Leyden en dat zijn familienaam noch steeds bestaat in die regio?
Neem de wereldvermaarde ruiterschilderijen van Aelbert Cuyp. Die schilderde wel de ruitercultuur van zijn eigen sociale kring en dat is bepaald indrukwekkend.
Triest hoor dit arme cultuurhistorische besef.

NL is best wel zielig eigenlijk met het principieel niet waarderen van de talenten uit eigen land. Op die manier is het nooit nationaal trots, gaan de talenten weg en profiteert het nieuwe thuisland.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:12

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:
Nederland heeft ook geen wereldfaam gemaakt, nooit. Wie weet komt dat snel.... Knipoog

????

Tweevoudig goud in de militairy en een paar fabelachtig goede 'dressuur'trainers. Dat die laatsten naar het buitenland gingen omdat ze in NL niet welkom waren in de NL maaiveld-cultuur is tekenend.
Kijk nu naar jezelf. Je verheerlijkt een twijfelachtige rus met een vaag verhaal, maar wat ik schrijf trek jij uit principe in twijfel. Waarom? Omdat ik in het NL schrijf? Omdat je een ex-KGBer en maffia-chef liever hebt dan een lastige Bokt-karakter?
Wat je ver haalt is lekker in NL en een NLer valt liever dood neer dan een 'gelijke monnik' eer toe te schrijven.

NL heeft geen eigen paardencultuur na de Bataven en de Turgi nee, maar wel degelijk een erfgoed om trots op te zijn.
Wist jij dat de laatste ecuyer, de laatste renaissance grootmeester, decennia lang een academische rijschool had in Leyden en dat zijn familienaam nog steeds bestaat in die regio?
Neem de wereldvermaarde ruiterschilderijen van Aelbert Cuyp. Die schilderde wel de ruitercultuur van zijn eigen sociale kring en dat is bepaald indrukwekkend.

NL is best wel zielig eigenlijk met het principieel niet waarderen van de talenten uit eigen land. Op die manier is het nooit nationaal trots, gaan de talenten weg en profiteert het nieuwe thuisland.

HC

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:32

Huh ?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:48

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:

????

Wist jij dat de laatste ecuyer, de laatste renaissance grootmeester, decennia lang een academische rijschool had in Leyden en dat zijn familienaam noch steeds bestaat in die regio?

HC

Normaal kan ik je wel volgen HC.
Lastig of niet Haha!
Maar dit gaat me nu echt te boven...

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:54

Istie soms ook geband .... ?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:09

neuh, vind zichzelf af en toe errug belangrijk Haha!

Bij Nevzorov heb ik het idee, dat het gaat om wat men ziet....

Als iemand niet mee kan komen (nivo en manier mag je uitkiezen) en je wilt toch in de schijnwerpers staan.. dan... zoek je een manier die de 'experts' niet mogen en kunnen volgen en/of bekritiseren gooit leuke kalenderplaatjes op www en je hebt aanzien.
Bepaalde kunstjes zijn cirkus kunstjes.. harstikke gaaf om te zien hoor.. maar het gaat niet om het wat maar om het HOE. HOE hebben die dieren het geleerd.

Als ik de wereld wil verbeteren, en het zelf anders kan, dan hekel ik niet het ijzer maar leer mensen er mee omgaan, om zo tot mijn doel te komen.
En als dat leerproces langer duurt dan mijn leven lang is, dan zorg ik voor opvolgers die mijn werk kunnen en willen voorzetten.......

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:19

Dat eerste gedeelte zou ik toch wat willen nuanceren, is het een kwestie van niet mee kunnen komen, of is het een bewuste keuze?
Dan je stukje over circus kunstjes, wat is er mis mee als de beweging uiteindelijk hetzelfde is, even olie op het vuur. Doe onze nationale top niet ook een kunstje met de populaire LDR methode? Ik vind het een kunst om een paard zo krom te trekken en met hyperfexie een paard in staat te laten zijn om bepaalde bewegungen toch uit te voeren. Ik geef toe, dat ik heb zitten grinniken toen ik de Happy Athlete in Aachen hapy zag, maar kon me ook voorstellen dat jhet bazinnetje een stuk minder happy was.

Dan het derde, daar ben ik het dus helemaal mee eens ! Alleen is dat een ingewikkelde weg, maar ik hoop die weg ook in te kunnen slaan. Je moet ergens beginnen nietwaar, altijd dat negatieve lost ook niet echt iets op.

Nog een leuke: aangezien iedereen tegenwoordig wedstrijd rijdt begrijp ik net waarom het proevenboekje nog steeds proevenboekje heet, het zou wedstrijdboekje moeten heten.

(PS-je Voor HC: Pieter van Naaldwijck)

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:31

Alane schreef:
Als ik de wereld wil verbeteren, en het zelf anders kan, dan hekel ik niet het ijzer maar leer mensen er mee omgaan, om zo tot mijn doel te komen.
En als dat leerproces langer duurt dan mijn leven lang is, dan zorg ik voor opvolgers die mijn werk kunnen en willen voorzetten.......

AHA!!!
Dit is een mooi voorbeeld.
Ik ben toevallig met iemand aan de praat gekomen die ook op het NHE forum was, bitloos wou gaan rijden máár wel nog wedstrijden rijdt.
Oeioei wat een zonde Vork
Ze willen haar niet helpen en dan gaat er bij mij toch iets keren.
Het ging toch om de paarden?
Goed ik verafschuw wedstrijden en sport maar als mensen uit die wereld komen en er al überhaupt aan dénken om wat te willen veranderen.
Fantastisch toch?
Later zullen ze zelf wel leren wat er allemaal nou werkelijk achter zit maar je kunt dat niet forceren.

Als iemand zich al van het paard bewust is moet je dit vorderen en niet tegenwerken.
Beetje bij beetje.
Als je mensen helpt, help je ook de paarden.

Waarom dan die antianti afschuw schrik-boem-duivels-praktijken gedachtes?
Help die mensen die om hulp vragen, aanstat ze dalijk bij een of andere ´experts´ advies vragen en nog steeds met een knoop in de maag hun rondes rijden.

Ik wil het paard en de mens helpen.
Gaat het om het paard, de mens, de groep, de gedachte, het bit, de sport, de sporen, de kunstjes?
Waar gáát het om?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:39

Het innerlijke.... en open minded de wereld in blijven kijken, anders verzanden we in bitterheid en regels, regels en nog meer regels....
Geef mensen macht, en ze gaan een beetje 'raar' doen met die macht. Soms gaat het niet meer alleen om het paard, maar spelen andere factoren een rol. Roem, bekendheid, faam en aanzien.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-02-07 01:44, in het totaal 1 keer bewerkt

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:42

Waar gaat het om?

Paardentango schreef:
Soms gaat hte niet meer alleen om het paard, maar spelen ander factoren een rol. Roem, bekendheid, faam en aanzien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 01:54

Paardentango schreef:
Dat eerste gedeelte zou ik toch wat willen nuanceren, is het een kwestie van niet mee kunnen komen, of is het een bewuste keuze?

Mijn vraag is eigenlijk, waarom die keuze?

Paardentango schreef:
Dan je stukje over circus kunstjes, wat is er mis mee als de beweging uiteindelijk hetzelfde is, even olie op het vuur.

Ik had al het voorbeeld met Pignon.. zoek de verschillen... je kunt enkel zoeken in de uitvoering niet in de training

Paardentango schreef:
Doe onze nationale top niet ook een kunstje met de populaire LDR methode? Ik vind het een kunst om een paard zo krom te trekken en met hyperfexie een paard in staat te laten zijn om bepaalde bewegungen toch uit te voeren. Ik geef toe, dat ik heb zitten grinniken toen ik de Happy Athlete in Aachen hapy zag, maar kon me ook voorstellen dat jhet bazinnetje een stuk minder happy was.

Niet iedereen die naar Rome gaat volgt dezelfde weg... wees eerlijk over de door jouw gekozen route, en laat het aan een ander over welke weg hij/zij kiest.... Maar een ieder vertoont zijn kunstjes op de marktplaats van Rome, je kijkt en bewonderd, je fronst en overpeinst... programmeer je navagitie systeem en bepaal zelf welke route je volgt om op diezelfde markplaats te komen.

Paardentango schreef:
Dan het derde, daar ben ik het dus helemaal mee eens ! Alleen is dat een ingewikkelde weg, maar ik hoop die weg ook in te kunnen slaan. Je moet ergens beginnen nietwaar, altijd dat negatieve lost ook niet echt iets op.

Nog een leuke: aangezien iedereen tegenwoordig wedstrijd rijdt begrijp ik net waarom het proevenboekje nog steeds proevenboekje heet, het zou wedstrijdboekje moeten heten.

In dat boekje staan 'proeven' beproevingen die je moet volgen om de goedkeuring te krijgen van jouw 'rechters' de juryleden.
Je moet ergens beginnen en je zal ergens eindigen, waarschijnlijk allemaal opdezelfde marktplaats in Rome, waar een ieder laat zien wat hij/zij kan met zijn/haar paard.... Allemaal laten ze hetzelfde zien, maar allemaal hebben ze een andere route gevolgd....
vwb de wedstrijdsport: de breedtesport geeft voor mij een spiegeling aan van het kunnen van de ruiter met het paard.. het is niet perfect, dat is niemand... maar geeft wel weer een aanwijzing of we op de goede richting zijn op de puzzelrit naar Rome.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 00:05

Huertecilla schreef:
Jij begrijpt het. Met Lurashi en Honza ook vet op de kop van de nagel!
Verder is het geen verzamelen en is zijn, Nevzorov, zit echt dramátisch slecht.
HC

Waaruit maak je op dat het geen verzamelen is? En heb je het dan over foto's of over de dvd van TS?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:51

Wat is verzamelen, of is het doel een ander doel. B.v. de klassieke Rijkunst, waarbij men uit gaat van de bouw en ontwikkeling van een paard maar ook de psyche. Er wordt gezocht naar een evenwicht.
Dat is wat ik denk te zien in het werk van Nevzorov, een evenwicht tussen vraag en antwoord, alleen deze keer zonder machtsmiddelen.

Niet om mezelf op de borst te slaan, maar ik heb een aantal dingen ook omgedraaid. Eerst los aanleren en daarna pas met tuig erom. Het is een hele andere manier van leren en je komt ermee in een soort andere dimensie. Je moet ineens communiceren met je paard anders is hij/zij weg gelopen.
Dat het mogelijk is, jazeker. Het vereist alleen een enorm empatisch gevoel, alleen dan kun je optimaal samen werken.
Denk ik....

Afbeelding

en al vrij snel, dit was de eerste keer dat we oefenden met een soort Spaanse stap/groet kreeg ik de oefening cadeau. Niks moeilijks en ook gewoon heel erg logisch, het is alleen de vraag hoe.... en dat kan volgens mij iedereeen !

Afbeelding

Eerst de beweging op zich vanuit stilstaan, en daarna pas de beweging in beweging. De hele verzameling komt daarna pas. Eerst lol, dat is wat ik bij Nevzorov ook zie. Mens en paard, een optimale samenwerking. Leuk om naar te streven, zolang je jezelf maar blijft. Knipoog
Nog belangrijker is dat het paard het leuk vind en zijn hersen weer leert gebruiken, dat spreekt mij bv erg aan, hersengymnastiek.

(Helaas heb ik geen Lydia die de foto's maakt, en ook geen bak met glas in lood)

girl1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:34

Ik heb gemaild of ze die dvd nog in voorraad heeft maar krijg geen antwoord en ik ga liever ook geen 3 weken wachten en van te voren mijn geld overmaken.En raar dat mediaboek de dvds niet verkoopt en alleen die equicentrumsite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 12:58

Citaat:
Eerst los aanleren en daarna pas met tuig erom. Het is een hele andere manier van leren en je komt ermee in een soort andere dimensie. Je moet ineens communiceren met je paard anders is hij/zij weg gelopen.

Het is inderdaad vooral voor jezelf als mens behoorlijk omdenken om op deze manier met paarden bezig te gaan. Vrijheid geeft ze namelijk een keus; meedoen of niet, en dan moet je als mens ineens werken voor je aandacht. Knipoog

Jouw omschrijving is denk ik erg in lijn met wat Hempfling doet; die begint inderdaad ook vrij of met alleen een halster, en gaat dan voor verfijning uiteindelijk naar steeds meer tuig. Nevzorov begint zonder tuig om het hoofd (of been), en eindigt zonder tuig om het hoofd. Ik respecteer Hempflings methode ook, maar ik vind Nevzorov daarom persoonlijk een grotere uitdaging, omdat je paard dan nog vrijer is om mij feedback te geven op mijn denken en doen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:30

Voor alle duidelijkheid, Hempfling leert geen kunstjes of een methode aan, integendeel zelfs. Waarschijnlijk wordt hier gerefereerd aan een boek wat hij schreef, waarin hij in het eerste deel met Janosch (de pony) allerlei dingen deed die vele mensen hebben geinterpreteerd als kunstjes en oefeningen. Klaus zelf heeft spijt van dit gedeelte omdat hij al snel begreep dat mensen het anders oppakten dan de bedoeling van dit eerste gedeelte werkelijk was.
Het tegendeel is dus waar, ik zit niet in de lijn van wie dan ook. Paardentango is sowieso uniek, en 'anders dan anders'. (Zie Baroque no.1) Het gedeelte met de balkjes staat in zijn boek om te laten zien dat je zonder tuig en toebehoren met een paard ook iets kan bereiken. Een andere manier van benaderen.
Misschien is het voor jou, en anderen erg de moeite om eens een workshop te bezoeken van hem, in mei komt Klaus naar Oostende, Belgie. Daar zal je dan zien dat het bij Hempfling gaat om je eigen ontwikkeling ten opzichte van en samen met het paard. Het zien van verbanden, het eigen handelen en het werkelijk kijken naar een paard zoals een paard zich gedraagt en voelt. Er wordt nimmer gewerkt aan de paarden, maar aan de mensen.
Helaas ook klopt het ook niet wat je zegt dat Hempfling vrij begint of met alleen een halster, er is geen begin en er is nooit een einde, maar dat is te abstract denk ik. Ik wil dit even kwijt omdat de interpretatie van zijn boeken maar al te vaak op een geheel eigen wijze (eigenwijs) wordt vermeld. Het werk van o.a. deze man volg zelf ik al een jaar of tien, dus ik durf dit hier te weerleggen, in de veronderstelling dat ik weet waar ik het over heb. Als je alleen de boeken leest kom je niet zo ver, het is vaak een kwestie van vragen stellen om de juiste antwoorden te weten. Helaas xf2yt, er is geen methode van Hempfling, en er zijn ook geen 'strenge' regels, behalve normen en waarden op het gebied van omgaan met elkaar en met de paarden.

Dat jouw voorkeur uitgaat naar Nevzorov is prima, zo lang je jezelf maar niet verliest in het aanhangen van deze of gene. Dat is in de praktijk vaak erg lastig voor mensen. Het voelt zo veilig om bij een groep te horen, en dat is zo waar. Je ziet het heel vaak dat mensen zich een soort van identificeren met een Goeroe, of dat de bedoeling is van de Goeroe zelf is nog maar de vraag. Als het echt om paarden gaat is al het andere ballast en leer je open-minded te kijken, zonder regels en zelfs zonder tuig.
Wel een leuke manier, zeker als je, wat ik probeerde te laten zien met de twee plaatjes van mijn kleine hengstje, merkt dat het gewoon logisch is wat er gebeurt. Het kost niet eens moeite. Omdenken is pas nodig als je star aan iets vasthoudt en niet verder kunt kijken dan datgene wat je 'geleerd' hebt.

Open je hart en blijf kijken en vragen.

Een paard bv heeft de ogen aan de zijkant van het hoofd zitten, ze kijken onafhankelijk van elkaar. Toch kan een paard diepte zien, dat is voor ons lastig als we één oog afdekken. Dat kost dan enorm veel tijd om opnieuw te leren kijken. Dat het kan is bewezen.

Leuk om eens over na te denken, wij kijken namelijk ook met twee ogen.

PS: nou las ik toch in een nieuw boek...vrijheidsdressuur (?) over beenlonges.... dat... nee, laat maar

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:10

Wat een stilte ineens.... ik heb van de gelenheid gebruik gemaakt om eens te kijken wat die Yahoos nu eigenlijk zijn en wat een Misantroop is. Ik vond iets in Gullivers reizen van Jonathan Swift. Dat levert interessante informatie op. Ik neem aan dat de term Yahoo daarvan afkomstig is ?
Het is allemaal zo ver weg hé, Rusland, een andere cultuur, andere uigangspunten en strakke regels Clown

Persoonlijk zie of spreek ik liever iemand, dan wordt iets bereikbaar en echt, eerst zien dan geloven. Gewoon nuchter Hollands, niks mis mee... toch ?

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:01

mischien dat jullie je ervaringen kunnen vertellen nu het zo stil is Knipoog hoe het ging ect..

ik kan er namelijk nog helemaal niks over vertellen aangezien ik nog niet begonnen ben Boos! maar het is natuurlijk altijd leuk om andermans verhalen te horen.