Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:45

Kelly_ann schreef:
Inderdaad, die omgeving van zo'n show erbij is wel een vorm van overdonderen.

Ik denkt dat het verschil met de 'grove' methodes zit in het consequente. Je kan een paard binnen 3 seconden meegeven of zijn gedrag gewenst is of niet. Hoevaak zie je niet dat mensen veel te laat of te lang reageren?

Ja ik vind Roberts duidelijk dominant, en hij komt zeker flink door met zijn 'rukken' aan het halster. Misschien te 'Normal' voor hier... Hij blijft wel zeer rustig, en duidelijk consequent tegenover het paard. En ik zie zeker wel positieve verandering in het paard.

In de zin van klassieke en operante conditionering is dit een hele goede methode.

Ik geloof zeker dat het nog meer op lichaamstaal moet kunnen en nog meer natural. Niet iedereen wil daar aan , en voor een nog groter deel is het niet eens haalbaar.

Hij doet het wel zonder geweld en alleen op het moment dat het paard een reactie geeft die niet gewenst is. Kijk hoeveel mensen zo'n paard al afgeschreven hadden of er met geweld op los waren gegaan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:52

Moet zeggen dat ik het filmpje wel heel mooi en duidelijk vond. Het is ongeveer zoals ik met paarden om probeer te gaan: Grenzen stellen bij een brutale en van daaaruit vertrouwen opbouwen en het paard uitnodigen om samen verder te gaan. Haha!
Ik had al een hoop vasn Monty Roberts gehoord, en had mn twijfels bij de man, maar het viel me dik mee. Dat hij er een show omheen maakt lijkt me logisch, anders verkoop je niet, en je kunt niet belangeloos de wereld rondtrekken he Haha!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:53

hns schreef:
En het kan.
En het is ook haalbaar voor anderen.
Je kunt niet meteen tot een prof worden maar je kunt het wel leren en halen.
En ik vind dat diegene die zich niet in het paard willen verdiepen geen paard waardig zijn.

Dat je je moet verdiepen o.k. Als ik kijk hoe ik me bezig hou met het verdiepen in het paard. Weet ik dat ik een hoop mensen achter me laat. Die zijn volgens jou misschien geen paard waardig. Ze hébben wel een paard Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:54

hhmm, ik vind ook niet alles fout, hij wordt niet boos, Hij heeft een rustige houding, probeert idd consequent te zijn, maar dat lukt alleen niet omdat z´n halster een beetje fout ontwerp heeft Clown
Ik vind het voor zo´n man met veel ervaring gewoon heel erg tegenvallen. Hij laat eigenlijk maar drie dingen zien, het lopen en achteruit met veel geruk, de join-up, en dan dat stuk met de stok, wat veel te snel gaat, slechte timing, paard is eigenlijk nog steeds bang van de stok. Het resultaat vind ik dus niet geweldig, had wel meer verwacht van zo iemand.

annenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:33

@sanne83: Uit jou reactie lees ik wel dat je niet precies begrijpt waar hij mee bezig is, het gaat er niet om dat hij laat zien dat hij een paard een ruk geeft tijdens het lopen, het gaat om de boodschap dat het paard dan krijgt, hij krijgt op deze manier "respect" van het paard en het paard accepteerd hem! Zo ook met de stok, hij kreeg de gewenst reactie en dan kan ej er mee stoppen als beloning..
Ik wil niet zeggen dat ik er alles van weet, maar het is meer dan alleen rukken aan een halster!
Ik denk ook neit dat er andere zijn die dit voor elkaar hadden gekregen met dit paard, binnen deze tijd....

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:37

als dat paard nog steeds bang was van die stok had hij dezelfde reactie vertoond als de 1e keer dat die stok in beeld kwam. Hij is misschien wel wat angstig maar hij vertrouwd monty daar wel als zijn leider en dat zou hij niet doen als monty dat op een verkeerde gewelddadige manier had gedaan. Zoals je kan merken vertrouwd t paard em nu en dat kan alleen door wederzijdsrespect. Zo'n paard heeft veel meegemaakt, hij kan het wel gaan forceren en dan nog meer laten zien in een show maar dat doet hij ten opzichte van het paard niet, zou niet eerlijk wezen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:44

@annena: t' was even een samenvatting, misschien moet je de rest van het topic ook even lezen.

gelukkig ken ik heel wat mensen die het beter hadden gekunt Knipoog

@luxket: ik vind het eigenlijk al veel te ver gaan door er op te gaan zitten, wat had ie verder nog kunnen doen?
Ik zie geen vertrouwen in de stok, de reactie is wat afgezwakt, maar hij schrikt er nog steeds van.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:52

ik was er persoonlijk zelf ook niet op gaan zitten, wel heeft hij het goed geaccepteerd en is het in de keren daarna thuis bij de eigenaar ook nog goed gegaan. Het zou leuk zijn als de eigenaar zich hier ook nog even zou melden. Oke hij schrikt misschien af en toe nog, maar de reactie is al veel minder extreem dan normaal. Dat paardje is extreem sensibel en ze zijn hem daarmee aan het desensibiliseren en dat lukt aardig. Tuurlijk is het ene paard moeilijk dan het andere. Ik heb een extreem trailer geval en heb al vanalles mee gemaakt. MAar dat is ook puur dominantie terwijl sommige het als angst kunnen zien.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:59

Wat ik begrepen heb uit een ander topic is dador inmiddels verkocht.
Denk dat de meeste mensen het wel veel vonden voor die korte tijd. Maar het paard leek niet zeer gestressed er onder.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:08

sanne83 schreef:
hij wordt niet boos, Hij heeft een rustige houding

Let op zijn gezichtsuitdrukkingen.
Lijkt me niet al te tevreden soms maar heeft meer zo een uitstraling ´BLIJF JE NOU!!!!!´.
Het lijkt niet belangrijk maar dat is het wel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:19

Ik heb niet goed naar z'n gezichtsuitdrukking gekeken, maar ik vond dat hij duidelijk niet boos werd. Hij maakte zeker harde correcties, maar werd daarna wel rustig. Hij probeerde ook zeker wel consequent te zijn met z'n lichaamshouding (alleen het halster werkt dat tegen). Om nou alles af te kraken.. Haha! ik vond opzich die join-up er niet slecht uitzien, maar ik heb zelf gewoon niet zoveel met de join-up in het algemeen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:23

dador is idd verkocht heb net een pb van de eigenaar gekregen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:04

hns schreef:
sanne83 schreef:
hij wordt niet boos, Hij heeft een rustige houding

Let op zijn gezichtsuitdrukkingen.
Lijkt me niet al te tevreden soms maar heeft meer zo een uitstraling ´BLIJF JE NOU!!!!!´.
Het lijkt niet belangrijk maar dat is het wel.

Jakkes, kijk eens wat minder nauw, anders kun je nog geen geit meer houden (brabantse uitdrukking) Haha!
Maarre, ja, dat was mij dus ook al opgevallen en een van de redenen om na vijf minuten al af te haken.
Hij wordt misschien niet zichtbaar boos, maar erg rustig was hij ZEKER NIET.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:10

Citaat:
Jakkes, kijk eens wat minder nauw, anders kun je nog geen geit meer houden (brabantse uitdrukking)

Ach let maar niet op mij Haha!
Ik kijk altijd héél erg kritisch naar dat soort dingen.
(ja ook tegen over mezelf ben ik kritisch)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:28

Citaat:
Heb trouwens gehoord dat ie de dag daarvoor met zadel en al door een hek heen probeerde te rennen... ik dacht misschien is het alleen de omgeving waardoor het dier zo angstig was, maar het was de dag daarvoor dus ook al.

Mag ik hier nog even op reageren, de dag daarvoor heeft hij niet eens een zadel opgehad! ik denk dat je in de war bent met het verhaal wat de eigenaar heeft verteld toen hij hem een keer thuis/ op stal een zadel op deed, toen is hij tegen een muur gegaan maar de dag voor de show is dat écht niet gebeurd hoor. De dag voor de show was Dador gewoon een lekkere drukke hengst.

Citaat:
als je ziet hoe hij binnenkwam is hij wel zeker dominant en verwend geweest. Hij moest met 2 man naar binnen omdat hij 1 man zo omver rende.

Als er nou 4 mannen aan gehangen hadden, was hij dan extreem gevaarlijk geweest? Dat hij met 2 man binnen gebracht werd was gewoon show. De dag ervoor werd hij ook gewoon met 1 man gebracht, niets aan de hand.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:44

gaat er toch niet om wanneer dat gebeurt is?
Het feit dat een paard tegen een muur op rent, vind ik wel een redelijk duidelijke aanwijzing dat een paard angstig is Clown

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:54

En het gaat mij erom dat het paard dominanter/gevaarlijker gemaakt wordt dan werkelijk het geval was. De eigenaar vertelde dat het muur incident dus een jaar geleden was, daarna hebben ze niets meer met hem gedaan. Je gaat dus af op iets wat een jaar geleden is gebeurd.

Ik heb er hier ook 1 staan die meerdere malen tegen een muur is geklapt, had niets te maken met dominantie of angst hoor, gewoon een gevalletje als een gek te keer gaan en niet opletten Knipoog

Dador is gewoon een lekkere drukke hengst (en een mooie Ja ) en hengsten kunnen nou eenmaal wat moeilijker zijn ja Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:35

Citaat:
Dador is gewoon een lekkere drukke hengst (en een mooie ) en hengsten kunnen nou eenmaal wat moeilijker zijn ja

Ach mannen hé... Haha!
Vindt het wel jammer dat Monty hem als een gevaarlijk monster daarstelt want ik zie indeed een drukke, nerveuse, angstige hengst.
Monty had zeker een rede, namelijk als een held daar staan!!! Boos!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:46

Ik vind het weer jammer dat mensen comentaar geven op iets waar ze geen kaas van gegegeten hebben. Nee we trekken liever een conclusie op iets wat we DENKEN te zien. En laten we al de fijne ruiters niet vergeten die hun paard liever een oplawaai geeft als hij/zij niet luisterd. Heb het voorafgaande verhaal over dit paard gehoord en daar kwam echt geen angst aan te pas eerder moord neigingen.

Het gaat veel verder deze comunicatie als een corrigerende ruk aan het halster en er zit een veel groter verhaal aan vast. Dit paard heeft een verleden die wij allemaal niet kennen. En dan comentaar geven op iemand zij gezichts uitdrukking !!! ??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:48

welkom op bokt Nagelbijten / Gniffelen

Waar het hoofdleuze is beste ruiters staan aan wal Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:09

Blanket schreef:
Ik vind het weer jammer dat mensen comentaar geven op iets waar ze geen kaas van gegegeten hebben. Nee we trekken liever een conclusie op iets wat we DENKEN te zien. En laten we al de fijne ruiters niet vergeten die hun paard liever een oplawaai geeft als hij/zij niet luisterd. Heb het voorafgaande verhaal over dit paard gehoord en daar kwam echt geen angst aan te pas eerder moord neigingen.

Het gaat veel verder deze comunicatie als een corrigerende ruk aan het halster en er zit een veel groter verhaal aan vast. Dit paard heeft een verleden die wij allemaal niet kennen. En dan comentaar geven op iemand zij gezichts uitdrukking !!! ??

Er zijn hier mensen die dat verleden WEL kennen en die bevestigen eerder de minder positieve reacties, dan dat ze die ontkrachten. Bovendien zijn dat mensen die "enige kennis van zaken" hebben (understatement)

Tja, het is niet leuk als mensen niet in katzijm vallen voor iemand die je waardeerd. Helaas, bin there, done that en gepasseerd station........... Next....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:37

Een angstige hengst? Die zie ik daar niet lopen hoor...?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:52

hns schreef:
Ach mannen hé... Haha!
Vindt het wel jammer dat Monty hem als een gevaarlijk monster daarstelt want ik zie indeed een drukke, nerveuse, angstige hengst.
Monty had zeker een rede, namelijk als een held daar staan!!! Boos!

Yep, mannen Haha! Ik heb er hier 2 staan (gelukkig veel kleiner dan Dador hoor) waarvan er 1 exact het zelfde reageert als Dador. Nou hoef ik daar niet op te gaan zitten want het is een Welsh A en ik ben een tikkie te groot en te zwaar daarvoor maar ik zie wel enige vergelijkings punten Haha!

Een hengst kan natuurlijk wel degelijk gevaarlijk zijn, zo zou Dador ook stijgeren en met de voorbenen maaien maar goed, dat heeft één van mijn ruinen ook gedaan, hoeft hij geen hengst voor te zijn. Dat Welsh hengstje van mij heeft dat ook gedaan, doetieniemeer Knipoog (overigens heb ik volgens mij nog nooit een paard gezien wat niet maait met de voorbenen bij het stijgeren)
Wel logisch dat ze Dador in de show hadden want het is gewoon een bloedmooie hengst en ja, er zit nogal een kop op. Menig "paardenmens" kan daar niet mee omgaan en dan krijg je een eigenaar met een probleempaard of eigenlijk is het dan een paard met een mens probleem Knipoog (ik zeg dus niet dat dit het geval was bij Dador en zijn eigenaar want dat weet ik helemaal niet) en ik vond Dador aan het eind een stuk rustiger hoor. Kijk dat geruk aan het halster hoeft van mij nou ook weer niet, ik zou het zelf ook anders doen maar toch, een drukke hengst die behoorlijk dominant is daar moet je wel boven staan en doe dat maar eens in een show waarin je 40 min. met het paard kan werken.

Het is gewoon een mooie commerciele show Ja

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:16

Citaat:
doe dat maar eens in een show waarin je 40 min. met het paard kan werken.

Daarom heb ik ook zo een hekel aan die shows van hem.

Citaat:
Het is gewoon een mooie commerciele show

Ik vind het helemaal niet mooi hij is uit op geld en op succes.
Heb vandaag nog wat voorgereden bij mensen die interesse hadden in hoe je het paard kunt aanleren om op subtiele hulpen te reageren.
Nou het ging van net goed tot een uiterst slechte prestatie.
50% 50% zeg maar.
Het was mijn dag niet (heb teveel aan het hoofd op het moment) en daar reageert mijn paard heel erg sensibel op.
Ben op een gegeven moment gestopt omdat ik merkte dat het werkelijk teveel was van het goede.
Wat een uur moest worden werd dus een half uur omdat je zo niet fatsoenlijk erbij kunt zijn.
Als ik dan mijn paard ga pushen zou het einden in een strijd en tja daar heeft mijn paard wel de overhand.
Gelukkig hadden de mensen er begrip voor dat ik mij naar het paard toe aan pas en ik eerlijk toegeef dat ik het probleem ben.
Ze hadden wel genoten terwijl ik daar met mezelf en uiteindelijk met het paard aan het klungelen was.
En volgende keer moeten we nog de andere helft afmaken Haha!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:26

1. Monty Roberts is non-profit, voor het geld hoeft hij het niet te doen.
2. Hij wil zijn ideeen verspreiden en een betere wereld achterlaten voor mens en paard (zijn visie, geen vlammenwerper op mij richten) en dat gaat niet vanuit een achtertuin. Knipoog