Kelly_ann schreef:Inderdaad, die omgeving van zo'n show erbij is wel een vorm van overdonderen.
Ik denkt dat het verschil met de 'grove' methodes zit in het consequente. Je kan een paard binnen 3 seconden meegeven of zijn gedrag gewenst is of niet. Hoevaak zie je niet dat mensen veel te laat of te lang reageren?
Ja ik vind Roberts duidelijk dominant, en hij komt zeker flink door met zijn 'rukken' aan het halster. Misschien te 'Normal' voor hier... Hij blijft wel zeer rustig, en duidelijk consequent tegenover het paard. En ik zie zeker wel positieve verandering in het paard.
In de zin van klassieke en operante conditionering is dit een hele goede methode.
Ik geloof zeker dat het nog meer op lichaamstaal moet kunnen en nog meer natural. Niet iedereen wil daar aan , en voor een nog groter deel is het niet eens haalbaar.
Hij doet het wel zonder geweld en alleen op het moment dat het paard een reactie geeft die niet gewenst is. Kijk hoeveel mensen zo'n paard al afgeschreven hadden of er met geweld op los waren gegaan.