te ver gaan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hop

Re: te ver gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:24

Een tetanusenting is zo'n 16 maanden werkzaam, een influenza-inenting zo'n 9 maanden. Normaal gesproken worden deze entingen in een combinatie-enting gegeven (Eigenlijk is het dus de grootste onzin dat enten 1 x per jaar verplicht is voor de KNHS en andere instanties, die rekenen met een "gemiddelde" van deze getallen.)

Maar even on-topic: als je paard niet op andere plaatsen of met andere paarden dan z'n vaste weidemaatjes in contact komt is niet enten niet zo'n probleem.

Mocht je paard in de toekomst ooit wat krijgen waardoor je hem in moet laten slapen/naar de slacht moet doen heb je wel kans dat ze je paard niet "aannemen" als hij niet gechipt is. Volgens mij mogen slachterijen vanaf 2007 geen ongechipte paarden meer aannemen. Meer info is te vinden op de minlnv website.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:58

hop schreef:
Mocht je paard in de toekomst ooit wat krijgen waardoor je hem in moet laten slapen/naar de slacht moet doen heb je wel kans dat ze je paard niet "aannemen" als hij niet gechipt is. Volgens mij mogen slachterijen vanaf 2007 geen ongechipte paarden meer aannemen. Meer info is te vinden op de minlnv website.

Bij in laten slapen maakt het niet uit of je paard wel of geen chip heeft (lijkt me logisch).
Paarden zonder chip mogen inderdaad niet naar de slager, maar is dat een 'nadeel'? In mijn beleving absoluut niet (mijn paarden zal ik sowieso nooit laten afvoeren naar de slager).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 16:33

Ik lees dat dat het paard helemaal alleen staat... Als dat klopt vind ik dat een erg onnatuurlijke situatie voor het dier. Paarden zijn kuddedieren en horen niet zonder andere paarden te staan. (ook als hij zij krengerig is is of wat dan ook)

Niet enten vind ik heel erg dom. Hij kan influenza ook van de DA krijgen die een keer langs komt... stel voor dat de DA moet komen voor een klein ongelukje van jouw paard en de DA heeft net een paard gezien met influenza. Jouw paard is dan heel gevoelig voor influenza. (juist om dat het niet zo heel vaak voorkomt)
Tegen Tetanus altijd enten. ook via een heel klein wondje komt de bacterie binnen. Deze bacterie zit overal dus het kan altijd gebeuren. Zoals meerder mensen in dit topic al gemeld hebben is het geen fraai gezicht als je paard tetanus heeft. Zelf ben je er ook tegen geent dus waarom zou je dit je paard ontzeggen.

Voor het overig denk ik niet dat je te ver gaat.

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 19:12

Ik kan beleefd blijven, maar mijn pony staat alleen ja, in een wei, ze kan doen en laten wat ze wil, dat vind ika ltijd nog beter dan in een stal met tralies waar ze maar paar x per dag uit mogen. Ieders zijn ding. En daar komt bij dat de buurpaarden er ook zijn en ze wel kunnen contact hebben. Overigens zijn deze paarden ook niet geent. Het gaat zo al 8 jaar goed. En dan niet aankomen met ja eens moet de 1ste keer zijn, dat weet ik ook wel en als jullie beter hadden gelezen hadden jullie meegekregen dat ik in geval dat echt wel wat zou doen. En kom niet aanzetten met verhalen van als me pony dood is. Sorry maar laat dit topic maar hangen als mensen zelfs na mijn uitleg nog niet de moeite nemen dit goed te lezen, ga dan ergens anders je mening geven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:39

Waarom staat je pony alleen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:31

CarolShadow schreef:
Mijn pony is niet gechipt, krijgt geen inentingen, word door mijzelf bekapt, staat jaar in jaar uit op de wei zonder bescherming, krijgt bijna geen krachtvoer, word niet intensief mee gereden.

Ga ik nu te ver???

je bent een extreme natural Cool

nee hoor, ik vind je vrij normaal (hoewel is dat woord niet een belediging? Clown )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 23:27

[quote="CarolShadow"]
Ik kan beleefd blijven, maar mijn pony staat alleen ja, in een wei, ze kan doen en laten wat ze wil, dat vind ika ltijd nog beter dan in een stal met tralies waar ze maar paar x per dag uit mogen. Ieders zijn ding. En daar komt bij dat de buurpaarden er ook zijn en ze wel kunnen contact hebben. Overigens zijn deze paarden ook niet geent. Het gaat zo al 8 jaar goed. En dan niet aankomen met ja eens moet de 1ste keer zijn, dat weet ik ook wel en als jullie beter hadden gelezen hadden jullie meegekregen dat ik in geval dat echt wel wat zou doen. En kom niet aanzetten met verhalen van als me pony dood is. Sorry maar laat dit topic maar hangen als mensen zelfs na mijn uitleg nog niet de moeite nemen dit goed te lezen, ga dan ergens anders je mening geven.[/quote

Jij bent degene die om een mening vraagt....en dat doen de mensen dan ook.

En mijn mening is dat op welke manier je een pony je hem ook houdt contact moet kunnen maken met zijn soortgenoten.Of hij nu in een stal staat of dat hij buiten op het land staat. Ik heb geen mening over het feit dat je hem buiten wil houden. Bij ons in de buurt kunnen wij helaas niet anders dan ze de winterperiode binnen houden. (De randstad, staat in pension. Ik heb daar helaas niets over te zeggen) Ik heb jou post waarschijnlijk dan niet goed gelezen, maar ik dacht dat ze echt alleen stond.

En het feit dat iets al 8 jaar goed gaat betekent niet dat iets goed is. Als hij Tetanus krijgt, is er niets meer wat je kan doen overigens. De meeste gaan dan dood. Weerstand hier tegen opbouwen bestaat niet.

Verder denk ik dat je net als wij allemaal het zo goed mogelijk probeert te doen met je pony.

pirelli_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:00

ma_rie_tje schreef:
zolang jij er tevrede mee bent, en je paard het zo naar zn zin heeft, waarom niet.

ZOlang het maar niet onder mishandeling (ondervoeding ect) valt.
Pas wel op met het niet enten, als je op plekken komt waar veel "vreemde" paarden bij elkaar komen is het wel zo veilig natuurlijk.
Daarbij wordt het paard meteen ingeent tegen tetanus. Als jij valt op straat en een wond hebt, krijg je ook een tetanus prik (tenzij je die minder dan 5 jaar geleden heb gehad). Ik vind het wel zo fijn dat hij is geent tegen tetanus voor als hij een (vieze) wond heeft.

Maar nogmaals, dat is mn eigen keuze

Ben het met je eens.
Vergeet niet dat we tegenwoordig in een wereld leven, die niet meer 100 % als natural beschouwd kan worden! Kijk dus uit met hoever je je paard aan z'n lot over laat. De paarden van tegenwoordig (van haflinger tot arabier) zijn geen echte natuur paarden meer en kan je dus niet meer als 100% natuur paarden houden (natuurlijk zijn er uitzonderingen hoor!).
Ik zou gewoon goed uitkijken met wat je doet!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:03

ik vind dat een paard altijd een maatje moet hebben,zelf heb ik een chagrijnige merrie bij 4 anderen paarden lopen,ze loopt nooit bij hun ofzo maar als ze weg gaan gaat ze toch rennen en hinneken dus ze kan niet zonder der vriendjes,het zijn kudde dieren en elk paard heeft een vriendje nodig als ik het maar een geit!!!!en enten vind ik wel noodzakelijk maar dat is mijn mening.