Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:48

Citaat:
Arabesk schreef:
Als je je paard een schuilstal en schaduw geeft dan kan je hem wel een keuze geven!

Arabesk... ik vind jou reacties echt zo kort door de bocht, je kan aan de antwoorden zien dat je niet eens de moeite neemt om je te verdiepen in andere situaties of na te denken waarom er geen schuilstal is!
In sommige gebieden (vooral randstad) krijg je niet eens een vergunning voor een schuilstal, dan is dit toch, onder hun omstandigheden, het beste wat ze hun paarden kunnen bieden?

Of kies jij ervoor om het paard zonder alles de wei in te sturen, met ontstoken ogen tot gevolg?

je kan er altijd naar streven zo natuurlijk mogelijk je paard te houden

er is altijd wel een betere stal te vinden!

er zijn genoeg alternatieven voor een schuilstal waar je geen vergunning voor nodig hebt
verdiep jij je daar maar eens in!

[/quote]

Weitjes is bijna niet aan te komen, onze gemeente is heel streng met schuilstalletjes, dan zijn er nog plekken die niet veilig zijn, lees: diefstal gevoelige plekken. Dus niet te makkelijk denken. Het zou vriendelijker zijn om de mensen het idee van die alternatieven aan te reiken, wellicht kunnen ze er wat mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:50

als je hier iets bouwt wat op een schuilstal zou KUNNEN lijken, heb je echt een majoor probleem......... NIKS mag hier aard en nagel vast zitten..... een parasol mag nog net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:56

Bij ons wordt al 8 jaar een binnenhal voor 5 rijverenigingen tegen gehouden, denk niet dat je zo maar een container of ander hok neer mag gaan zetten.

Arabesk, misschien is dit een leuk topic voor je.
viewtopic.php?f=120&t=627746&st=0&sk=t&sd=a&start=50

P.s. ik woon dus ook in brabant in een natuurgebied, heb je nl een idee. Wij kunnen 6 weken de bossen niet in, ook al is je paard van kop tot teen in gepakt en in gespoten, is het totale dierenmishandeling toch te gaan of anders word je zelf wel gek als je met je hoofd in een wolk terecht komt, in je mond, oren alles Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:11

Allereerst ben ik erg geneigd offtopic te gaan, gezien de reacties van dat natural gebeuren, op de rug van een paard zitten alleen al is toch ook onnatuurlijk? In het wild dartelen ze de hele dag door de wei en lekker niets, dus tja. Clown
Natuurlijk houden? Mijn paard staat zoveel als mogelijk op de wei, in de winter kan ik simpelweg niet omdat de weides die wij hebben, er vroeger klei werd uitgegraven en met regen, nat en dat soort dingen wordt de hele wei vertrapt en dan houd je dus niets meer over. Echter, verder traditioneel is mijn paard happy, ze glanst echt ontzettend, hinnikt en staat letterlijk te trappelen in de wei om mee eruit te mogen en te gaan tuttelen en doen, ze straalt, echt.
En zo ga je dus offtopic Sigaar

Dekens? Onzin? Nee, de meeste redenen zijn al genoemd, sluit ik me verder bij aan (paarden die prestaties moeten leveren etc. etc.)

En vliegendekens: Niet natuurlijk, nee hehe. Maar ik durf te wedden dat er 'tegenwoordig' ook veel en veel meer insecten en vliegen en dergelijke zijn. Mijn paard staat op een boerderij met ook ander vee, koeien, en ik weet niet of het daar aan ligt, maar ik zie daar steekbeesten langs vliegen waarvan de manege in de buurt zich dood zou schrikken. Enorme dazen en veel ook, een overlast aan vliegen en prutogen om het maar zo te noemen. Ze wordt er stapeldol van. Gelukkig heb ik een fijne vliegenspray op de markt gevonden die het merendeel op afstand houdt, vliegenfrontriempjes wordt geen succes weet ik uit ervaring, dikke kans dat zo'n masker eraan komt. En ik durf te wedden dat een paard dat waardeert..
Terug naar vliegendekens: Als mijn paard bij iedere prik enorme bulten zou krijgen (ik ken der zo één), dan had ze een vliegendeken opgekregen, mijn paard redt zich gelukkig nog met vliegenspray. Maar met zulke reacties op die tientallen steken die ze overdag krijgen, lekker die deken op..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:31

ik ben pas verhuisd, eerder stonden mijn beestjes in een stuk land met schuilstal. voor de winter ideaal, maar de vliegen komen er wel binnen. dus dat blijft even erg. voor de zon is het wel minder dat we er nu geen hebben, maar we zetten dus overdag de paarden binnen, dan mag Faram's vliegenkap ook af. in de stal zijn bijna geen vliegen, en het blijft er een flink stuk koeler dan buiten. de paarden willen altijd graag naar binnen, de stallen zijn ruim, luchtig en schoon, en koel. dan zijn ze echt wel liever binnen dan buiten. het liefste hou ik ze buiten ja, maar ik merk gewoon dat dit een stuk meer rust en vrede brengt. ik wil het beste voor mijn paard, en dat is niet wegbranden in de zon tussen de hordes vliegen. bovendien is er in de wei enkel een pomp om uit te drinken, en omdat ik pas verhuisd ben weet Faram nog niet hoe die werkt. hij kan dan dus niks drinken. in de stal heeft hij een automatisch drinkbakje met fris water. OK, ik zou een ton in de wei kunnen zetten, maar dan leert hij nooit hoe die pomp werkt. al met al, met alle omstandigheden meegerekend zit ik nu aan de beste oplossing. een schuilstal bouwen dat mag inderdaad niet, maar ik vind dit ook prima, en de paarden ook dus ik ga er niet moeilijk over doen als dat niet nodig is.
wat de dekens betreft, ik denk dat een vliegendeken voor veel paarden een zegen is met dit soort weer. en de mijne krijgt misschien van de winter ook wel een regendeken, dan slaat de wind er minder over en blijft hij droog...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 00:02

KiWiKo schreef:
als je hier iets bouwt wat op een schuilstal zou KUNNEN lijken, heb je echt een majoor probleem......... NIKS mag hier aard en nagel vast zitten..... een parasol mag nog net.

Idd... en controleren doen ze!

Dus dan is een vliegendeken een uitkomst, als je paard zich er lekkerder bij voelt, why not?
Omdat het niet natuurlijk is? Larie Clown

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 02:29

mijn paard loopt ook met een vliegendeken. Anders doet ie buiten niks anders dan rennen omdat ie gek word van de vliegen. En tsja, binnen zetten is niet zo natuurlijk Clown

In de winter loopt ie ook met deken anders is ie na de winter brood&brood mager. Is gewoon niet tegen te voeren! Hij is trouwens pas 6 Tong uitsteken

Ik heb geen problemen met dekens. Waar ik wel problemen mee heb zijn mensen die hun paard dag&nacht in de stal hebben staan. Dat vind ik niet kunnen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:23

Machie schreef:
mijn paard loopt ook met een vliegendeken. Anders doet ie buiten niks anders dan rennen omdat ie gek word van de vliegen. En tsja, binnen zetten is niet zo natuurlijk Clown

In de winter loopt ie ook met deken anders is ie na de winter brood&brood mager. Is gewoon niet tegen te voeren! Hij is trouwens pas 6 Tong uitsteken

Ik heb geen problemen met dekens. Waar ik wel problemen mee heb zijn mensen die hun paard dag&nacht in de stal hebben staan. Dat vind ik niet kunnen...

helemaal mee eens! en over je mager word- verhaal, mijn paard had dat ook altijd. hij is nu 8, en afgelopen winter viel het eindelijk mee. bij hem hielp een deken niet overigens, maar het was ook geen goede deken. het maakte bij mij ook niet uit wat ik voerde, en hoeveel, hij bleef magertjes. niet broodmager, maar hij viel af tot een bepaald punt en bleef daar dan steken...

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:23

Ik vind het nogal zinloos om de paarden van nu te verglijken met wilde paarden. Bij honden kijk je toch ook niet naar behoeftes van een een wolf..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:29

cremellogek schreef:
Ik vind het nogal zinloos om de paarden van nu te verglijken met wilde paarden. Bij honden kijk je toch ook niet naar behoeftes van een een wolf..

Probeer ontopic te blijven!

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:42

Wendy, er staan heel veel reacties over wilde paarden en gedomesticeerde paarden met dekens.
Dus het slaat nergens op dat je mij vraagt on-topic te blijven..

Waratje schreef:
Ja, paarden in het wild zijn aan de elementen blootgesteld en kunnen daar heel goed tegen, VOOR DE PERIODE DAT ZE LEVEN! Paarden in het wild worden geen 15+, paarden die "zielig" met dekens worden gehouden regelmatig wel. Geeft toch iets te denken nietwaar?

promptertje schreef:
Arabesk schreef:
Paarden worden in het wild 30

Onze paarden worden gemiddeld 14

Nou zijn dekens hier niet de oorzaak van, maar denk eens na...

Omdat dit me onwaarschijnlijk leek, ben ik het i-net even rond gaan speuren. Er zijn verschillende artikelen te vinden over de populatie wilde paarden in Amerika. Er zijn er nu zo'n 37.000. Slechts 8.000 daarvan (!) zijn 10 jaar of ouder...

Van één kleinere kudde worden de getallen heel precies omschreven: deze paarden worden gemiddeld 7 jaar oud, 30% van deze kudde bestaat uit veulens.

Zodra de wilde paarden een adoptieprogramma in gaan, dus uit het wild worden gehaald en bij een eigenaar worden geplaatst, worden ze gemiddeld 16,5 jaar. Ze leven dus langer als ze niet meer voor zichzelf hoeven te zorgen - en dat is geheel in lijn met de gemiddelde leeftijd van de mens door de beschaving heen.

promptertje schreef:
ceasarlover schreef:
wat moeten paarden in het wild ???
die hebben toch ook geen deken!
terwijl die gemiddelt ouder worden....

Je kunt beter het hele topic even lezen, paarden in het wild worden niet ouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:17

Om even lekker on-topic te blijven Haha! , ik heb nog nooit een KWPN-er in het wild gezien, of een wilde KWPN-er, maar wel weer een KWPN-er met wild gedrag. Clown Die komen voor mét en zónder dekens. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:09

russel schreef:
Om even lekker on-topic te blijven Haha! , ik heb nog nooit een KWPN-er in het wild gezien, of een wilde KWPN-er, maar wel weer een KWPN-er met wild gedrag. Clown Die komen voor mét en zónder dekens. Knipoog

precies...
onze paarden (vooral de sporttypes) zijn niet meer gemaakt om in het wild te leven. zo natuurlijk mogelijk, uiteraard! en ook de gezonde KWPN-er kan een Nederlandse winter aan zonder deken. maar het blijft feit dat je veel paarden van nu niet meer kunt vergelijken met wilde paarden. bovendien hebben we onze paarden voor een bepaald doeleinde, en dat is niet overleven en voortplanten, zoals in het wild. paarden zijn daar dus ook minder op ingesteld, hun weerstand is lager, en ze zijn lang niet zo hard meer. op zich wel jammer...
maar goed, wij willen rijden met onze paarden. ze kunnen niet voor zichzelf zorgen, omdat we ze in weides en stallen houden. dan is het aan ons om die verantwoordelijkheid over te nemen, en ervoor te zorgen dat ons paard in zijn aangepaste leven als sportheld oid gezond en gelukkig blijft. en als dat moet met dekens, no problemo. als er maar in eerste instantie naar het paard gekeken wordt, en naar wat dát paard als individu nodig heeft.

het wolvenvoorbeeld vind ik ook erg goed. wij voeren onze honden ook geen rauw vlees, terwijl ze van nature niet anders eten dan dat. wij houden ze in huis, en vinden brokken makkelijk. bovendien is zoveel rauw vlees haast niet te betalen. met paarden is dat vergelijkbaar. natuurlijk spreekt het voor zich dat veel paarden in Nederland dichter bij het natuurlijke leven gehouden kunnen/ moeten worden. maar daarin kan je ook overdrijven. onze paarden zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:45

ik ken een KWPN-er die 24.7 buiten staat, zonder ijzers zonder deken

de eigenaresse moet altijd uitleggen dat het WEL een KWNP-er is, vooral in de winter, want dat ziet niemand hem meer aan voor kwpn, omdat hij zo harig wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:44

Arabesk schreef:

de eigenaresse moet altijd uitleggen dat het WEL een KWNP-er is, vooral in de winter, want dat ziet niemand hem meer aan voor kwpn, omdat hij zo harig wordt

Dé ene KWPN is de andere niet.
KWPN'ers staan niet bekend als een sterk ras, integendeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:22

KWPN-er is gefokt, kun je wel ras noemen, maar is gefokt op uiterlijk en prestatie. Heeft niets meer met het linkje, 'in het wild' te maken. Ik ken KWPN-ers die erg weinig wintervacht aan maken en het gewoon koud hebben als ze buiten staan. Ik heb een teddybeer, maar ze zijn het niet allemaal.

Dan nog effe lekker off-topic, mijn hond houdt niet van vers vlees, al zo vaak geprobeerd, hij ruikt en loopt weg, laat zijn bak staan en de vuilnisbak is weer de klos.

Nu mijn paard zonder vliegendeken met zijn dunne huidje buiten zetten is dierenmishandeling als hij wild Clown vlees voor de dazen is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:55

russel schreef:
Nu mijn paard zonder vliegendeken met zijn dunne huidje buiten zetten is dierenmishandeling als hij wild Clown vlees voor de dazen is.

Hahaha Clown

Arabesk schreef:

Ik ken een kwpn merrie waarvan de kilo's eraf vliegen, die ziek wordt en haar wintervacht moeilijk kwijt raakt zònder dekens. Slim
Jou beargumentatie doet me om eerlijk te zijn erg weinig... alles wat jij zegt is beter en jouw "natuurlijke" manier van houden is een pré voor een paard Rolleyes
Er valt met jou gewoon niet op normaal niveau te discussiëren... aangezien jij geen moeite neemt om het van een andere kant te bekijken.
Ik zie een paard ook liever zonder... maar er ZIJN nou eenmaal uitzonderingen. Of je het nou leuk vindt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:27

Precies, want ik zal je zeggen ik zou heel graag mijn paard nu met zijn blote kont buiten hebben, heeft hij ook een paar maanden kunnen doen, maar dat gaat nu gewoon niet. Hij heeft 2 dagen zonder vliegen kap gestaan en nu heeft hij al ontstoken ogen, zijn hoofd zit ook vol met vliegen, op zijn ogen e.d. Als ik zijn ogen goed schoon houdt, zal het wel los lopen, maar ik heb ze wel gezien. De ogen heel dik en opgezwollen en dicht, de paarden konden de ogen niet meer open doen, zo ontstoken. Dat is toch gemeen om dan maar te roepen de paarden in het wild hebben ook zomers dichte opgezwolen ogen want dat is de natuur. Dát geloof ik dus niet, want zoveel vliegen op een stukje zitten er niet in het wild, want die paarden hebben honderden hectares ter beschikking, die zijn voortdurend aan de trek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:32

Precies Russel. Lachen !

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:10

Even een vraagje tussendoor. Hoe kijken Naturals aan tegen een Boett/eczeemdeken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:34

als om medische redenen de voordelen opwegen tegen de nadelen van een deken, dan heb ik geen bezwaar

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:56

Djilan schreef:
Even een vraagje tussendoor. Hoe kijken Naturals aan tegen een Boett/eczeemdeken?

Mijn paard loopt 's winters dekenloos buiten, maar vanaf maart moet hij noodgedwongen de Boett weer om, anders schuurt hij zichzelf helemaal kapot.
Had het liever anders gehad, maar ik ga niet mijn paard de vernieling in helpen omdat ik zo graag wil dat hij 'bloot' buiten staat.
Dus als er medische redenen zijn om dekens te gebruiken heb ik ook totaal geen bezwaar.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:58

Ok, helder...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:37

ik ben het helemaal met je eens Auky, maar er zijn ook mensen die eczeemdekens zielig vinden. zo hadden ze bij onze buurvrouw ooit een IJslander op stal, die ook haar hele staart kapot schuurde, en in de warmste maanden ook haar manen. toen ik vroeg of een eczeemdeken geen uitkomst kon bieden, zei ze nee, dat is zo onnatuurlijk, en ook nog eens zielig omdat ze dat helemaal niet kan krabben. nou volgens mij zorgen die dekens er juist voor dat het paard niet meer HOEFT te krabben, toch? ik vond het echt een beetje zielig voor dat paardje. zij loste het op door gewoon stroomdraad langs het hele hekje te zetten, zodat het beestje dus met die enorme jeuk nergens meer naartoe kon.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:39

Tss, een deken is onnatuurlijk, maar een stroomdraadje langs het hek om het schuren te voorkomen niet Verward
Wat een gedachtengang Boos!