aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:06

Mijn paard weegt plus/minus 500 kg, ik plus(laat dat minus maar weg) 85. Hij is 5 jaar en gaat iedere dag naar zijn weiland en dan kom ik langs een merrie die a: erg verliefd is en B: altijd hengstig....
Geheel natural kom ik echt niet bij ons hek, ik heb hem dus duidelijk gemaakt dat ik! wel de baas ben. Niet lief gevraagd, niet aan het uiteinde van een touwtje gehangen, maar gewoon tik met de lange zweep op de kont.
Maar in het weiland of ander afgesloten terrein maak ik hem met behulp van NH heel duidelijk dat ik een chagerijnige ouwe merrie ben die het voor het zeggen heeft!

Of te wel, ik ga niet soebatten, ik ben de baas. Als ik van smurf lees: ik wil hem niet vastzetten, maar dan kan ik zijn sokken niet wassen.... dan denk ik, jammer dan, later oefen ik wel weer stilstaan zonder halster, maar nu zijn de sokken belangrijker dan "een" methode!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Beter 1 keer optreden en winnen dan 10 keer sukkelen en verliezen.

Boerenverstand moet je gebruiken, niet een methode. Methodes kosten geld, boerenverstand is gratis.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:07

jannico schreef:
Als dat op mijn post slaat : gelieve te lezen. Er staat nergens "moet" . Je
kan
dan als nh-er die basis toepassen in alles wat je tegenkomt. Als je niet aan nh doet ook goed en dan geld dat niet.

Wat heerlijk denigrerend weer.
Maar het sloeg inderdaad op jouw post. Je haalt dingen aan die in deze discussie compleet offtopic en niet relevant zijn.
In mijn ogen is dat dus ook weer precies waarvan bij een hoop mensen de haren overeind gaan staan, en wat een negatief beeld veroorzaakt.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:08

Dat het geen discipline is weet ik. Hoewel ik af en toe het idee krijg dat sommige mensen het wel zo zien. Ik noem het deel van omdat het toch een beetje een aparte groep is.

NH heeft veel mooie dingen, die ik zelf al jaren toepas. Alleen heeft het nu een naam Wel grappig om te zien. Ik doe het selectief toepassen, mn in de omgang met en de leefomgeving van een paard. Qua rijden (en bv ook qua hoefijzers) wijk ik er dan weer wel vanaf. Zoals Amondi al zegt: boerenverstand gebruiken. Ben het ook helemaal met haar eens

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:09

Dank je voor de mooie bevesteging van mijn vorige post. En vooral die geweldig kortzichtige mening "gefundeerd" met "echte feiten" die heel veel toevoegt aan deze discussie.

Dit slaat dus op de post van amondi

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:10

Amondi, het werkt en je kunt een paard zo van alles laten doen.

Ik kies zelf voor een methode (ja ja) waarbij het paard ervoor kiest dingen voor me te doen. Het eindresultaat is hetzelfde, jouw paard doet wat je wil en de mijne ook. De manier waarop is anders - en dat mag van mij best wat geld kosten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:11

Prom geeft heel fraai weer hoe ik erover denk

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:12

Wendy schreef:
jannico schreef:
Als dat op mijn post slaat : gelieve te lezen. Er staat nergens "moet" . Je
kan

dan als nh-er die basis toepassen in alles wat je tegenkomt. Als je niet aan nh doet ook goed en dan geld dat niet.

Wat heerlijk denigrerend weer.
Maar het sloeg inderdaad op jouw post. Je haalt dingen aan die in deze discussie compleet offtopic en niet relevant zijn.
In mijn ogen is dat dus ook weer precies waarvan bij een hoop mensen de haren overeind gaan staan, en wat een negatief beeld veroorzaakt.

Lezen is een gave die weinge verstaan ofzo :S. Als je nou is leest wat ik zeg ?.. Een nh-er kan die nh basis, want dat is nh imprinciepe (dit om aan tegeven dat het geen dicipline is) Toepassen op alle "diciplines" Zoals western en dresuur.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:13

Dat klopt.. dat is tenminste mijn keus. Een NH basis en verder rij ik naast @liberty ook western (en af en toe een sprongetje).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:14

jannico schreef:

Lezen is een gave die weinge verstaan ofzo :S. Als je nou is leest wat ik zeg ?.. Een
nh-er

kan die nh basis, want dat is nh imprinciepe (dit om aan tegeven dat het geen dicipline is) Toepassen op alle "diciplines" Zoals western en dresuur.

Heb jij eigenlijk wel gelezen wat ik schreef? Volgens mij bezit jij de gave om te lezen blijkbaar ook niet.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:15

Maar dan zomaar eens even een vraag (mogelijk heel erg offtopic): waarom kost een cursus Parelli zo belachelijk veel geld? Op mij komt het over als geldklopperij en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Nou moet ik ook bekennen dat ik eerlijk gezegt niet het verschil weet tussen Parelli en NH Maar de reguliere paardenverzorging (om het zo even te noemen) kun je voor helemaal niks leren. Waarom dan zoiets - waarbij toch eigenlijk terug wordt gegaan naar de basis - zo duur maken?

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:17

ja. Alleen als je ff verder kijkt dan je neus lang is. Reageer ik op een post van Sylvia. Gewoon ter verheldering. Daarna ga ik pas geef ik mijn mening over deze discussie. Dat die niet helemaal aansluit op wat er tot dan toe gezegt is. So be it. Ik neem aan dat ik gewoon mijn mening kan geven.

En met het stukje: als je geen nh doet dan niet, ook goed. Bedoel ik dus. dat als je niet van uit een nh basis werkt. Je die basis (die nh dus) niet kan toepassen aangezien je dan van uit een andere basis werkt..

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:20

Sylvia schreef:
Maar dan zomaar eens even een vraag (mogelijk heel erg offtopic): waarom kost een cursus Parelli zo belachelijk veel geld? Op mij komt het over als geldklopperij en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die er zo over denkt. Nou moet ik ook bekennen dat ik eerlijk gezegt niet het verschil weet tussen Parelli en NH Maar de reguliere paardenverzorging (om het zo even te noemen) kun je voor helemaal niks leren. Waarom dan zoiets - waarbij toch eigenlijk terug wordt gegaan naar de basis - zo duur maken?

Wat is duur..? Laten we uitgaan van een gemiddelde prijs voor een uurtje dresuur les:+- 20 euro.. Op een parelli cursus krijg je +- 8 uur les (en daar onder valt natuurlijk ook theorie etc). 8x20=160. Een Parelli cursus kost € 135 per dag. Dus wat is duur ?...

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:22

Sylvia schreef:

bedoel je de cursus of een pakket?

Een cursus (7-8 uur per dag les) kost 135 Euro. Wat kosten zeven uur les van jouw instructeur? Ik betaald "vroegah" al 42 gulden voor een half uurtje privé-les

Pakket idem dito, er zitten uren en uren lesmateriaal in, en ik verzeker je met hele bijzondere resultaten. Je hebt er je hele leven wat aan. Reken dat ook maar eens om naar regulier les.

Het is dus een flinke uitgave in 1 keer, maar omgerekend echt niet duurder dan al het andere
Laatst bijgewerkt door prompter op 24-04-06 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:23

Haha, Jannico legt het precies hetzelfde uit

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:23

Ans: Ik was je voor ..

Max84

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:28

Volgens mij is het de kunst om bij elke stroming er iets uit te pakken wat voor JOU en je paard(en) van toepassing is en wat je kunt gebruiken. Er zijn veel "stromingen" waarbij mensen doorslaan en dat is per definitie verkeerd om met zulke oogkleppen op te lopen ! Zelf ben ik erg geinteresseerd in natural horsemanship, centered riding en parelli. Maar ik ben wel eens bij "diehard naturals" op bezoek geweest en ik zou mijn paard toch niet op zo'n manier willen houden. Mijne gaat 's nachts op stal en overdag in een kudde op het land (soms met een deken) en dat ziet er iets leuker uit dan die paardjes die "natural" gehouden worden met een schuilstalletje en een uitloopje van 10 bij 10, waar ze de hele dag in de blubber voor zich uit staan te turen omdat er geen gras staat en ze moeten wachten tot de volgende pluk hooi gebracht wordt.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:35

Eh Max84
daar knal je er wel even een giga vooroordeel in. Hoezo staan paarden van naturals in een drekwei met een schuilstalletje en een uitloopje van 10 x 10?

Eigen ervaring met paard op de hoek van iemand die zich natural noemt? Of onderzoek gedaan naar hoe paarden natural worden gehouden in Nederland?

Lijkt me niet.

Net zoals natural soms ietsje te kunnen doorschieten in hun posts kunnen normals dat ook. Dit vind ik dus zo'n geval van doorschieten. En ik kan me voorstellen dat iedere natural in dit topic of op bokt zich hierdoor behoorlijk beledigd voelt.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:37

Amen...

Ik denk dat mijn "probleem" is dat ik Parelli en NH teveel als ehm... Jeetje, hoe zeg je dat? Ik zie het zelf als dagelijkse omgangsvorm, niet als leren paardrijden om maar even iets te zeggen. En daar haak ik af, dat je zoveel moet betalen om te leren hoe je met een paard om kunt/moet gaan.

Overigens heb ik momenteel geen paard tot mijn beschikking, dus wat een lesuur kost weet ik niet Maar op de manege hiero betaal je € 120 voor 10 lesuren. Maar goed, eigenlijk voel ik me niet geroepen om naar een manege te gaan...

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:42

Sylvia, het lijkt ook duur en nog niet zo heel lang geleden dacht ik er precies zo over als jij . Maar ik heb nu zó veel meer lol met mijn paarden, doe er ook veel dingen bij die ik vroeger niet deed, en ze werken met zó veel meer plezier, dat ik het elke cent waard vond.

Vroeger ging het ook allemaal prima, het is niet per definitie beter - maar ik vind het nu veel en veel leuker - en mijn paarden ook .

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:50

Tja ik ben gewoon iemand die iets uitprobeerd en als het werkt ga ik wel verder
Dus ik wou eerst ijzers omdat ik veel op de stenen rij ben eens gaan kijken wat een ijzer is en wat het doet, daar was ik het niet zo mee eens.
Toen ben ik een altenatief gaan zoeken, dat is "natuurlijk bekappen" geworden in combi met hoefschoenen voor de langere ritten.
Als ik vroeger een normale rit reed dan sleten de hoeven echt enorm, nu moet ik met bekappen echt moeite doen en zijn ze echt veel harder geworden.
Dus mijn keuze is op feiten en ervaring berust en niet op een woord van een ander (al heeft die wel tot denken aan gezet).

Net zoals een bit.
Ik rij in de winter met bit omdat het mij een veiliger gevoel geeft als ze zo mega heet is en we moeten langs de drukke weg. Ik heb het wel eens geprobeerd in de winter met touwhalster/CRB of leer bitje maar dat ging gewoon niet.
Dit kan een onderliggend probleem hebben maar daar zijn we nog naar op zoek en tot die tijd rij ik dus in de winter met bit.
Ik de zomer rij ik vaak met een leerbitje door het drukke verkeer en als ik bij de maas kom gaat die uit en rij ik verder op mijn touwhalster/CRB.
Waarom dit dan wel kan, geen idee maar ze is dan veel rustiger.

Zo heb ik 2 weken geleden nog met passoabit en kinketting gereden en afgelopen zondag zonder neusriem en een dubbelgebroken bitje met lange teugels.
Het weer heeft wat ik heb gemerkt (ervaring) veel invloed op mijn pony en daar hou ik nu dus rekening mee als ik mijn tuig uitkies.
Het kan dus van dag tot dag verschillen wat ik gebruik omdat ik rekening hou met wat ik ga doen waar ik het ga doen en wat ik wil bereiken.
Dus weer iets wat ik denk dat op feiten en ervaringen is gebasseerd en niet op een bepaalde stroming.

Zo pak ik dus gewoon overal uit wat het beste werkt bij mij in combinatie met mijn pony. Dit verschilt dus weer met bv mij in combi met de pony van mijn vriendin waar ik wel eens 2 maanden voor heb gezorgt.
Zij reed haar op een pelham en ik met hackamore en losse teugels. Het is maar hoe het aanvoeld en dat is per persoon en per paard verschillend.
Dit is dus mijn mening en die kan heel verschillend zijn met een ander, ik sta voor alles open maar beslis zelf wat ik ermee doe.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:24

Citaat:
later oefen ik wel weer stilstaan zonder halster, maar nu zijn de sokken belangrijker dan "een" methode!

mijn prioriteiten liggen precies andersom: schone sokken boeien me niets, ik zet hem direct weer buiten en hij staat even lekker weer in de modder, stilstaan zonder vastzetten vind ik véél belangrijker, dat kan hij ook perfect, maar hij houdt niet van water.....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:28

Citaat:
Of te wel, ik ga niet soebatten, ik ben de baas

daar zit he clou van de zaak, hoe vaak ik niet hoor dat ik hem niet de baas ben en hem eens goed moet vertellen wie de baas is.... absoluut niet relevant, level 1 Parelli heet nu eenmaal Partnership en level 2 Harmony, het gaat om de communicatie.
Ik heb 37 jaar lang de baas gespeeld over paarden, zonder veel succes overigens, gezien de delen van mijn lif die voorgoed kapot zijn...... moet zeggen dat het nu met mijn paard dat 750 kilo weegt (schijnt relevant te zijn) een stuk soepeler verloopt nu we een vorm van wederzijdse communicatie hebben ontdekt.

Ik las ook iets van losstaan zonder halster, waar dat vandaan komt, weet ik niet, niet van mij, hij heeft òf een touwhalster met leadrope òf enkel een leadrope en ik heb meestal een carrotstick bij me, dat is alles wat we voorlopig nodig hebben

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:35

Mijn nekharen gaan ook regelmatig overeind staan van imo extremistische opmerkingen van sommigen hier op bokt, hierbij maak ik geen onderscheid tussen naturals en normals (om maar eens in hokjes praten). En ondertussen weet ik ook wel welke sites ik moet hebben bekeken om echt goed te kunnen zijn voor mijn paard.... Nou dat maak ik nog altijd zelf uit, niet dat ik er niks van opsteek, ik gebruik wat ik ervan wil gebruiken. Dat heb ik ook met andere sites/boeken/methodes, ik gebruik datgene waarvan ik denk dat het goed kan zijn. Werkt het niet voor ons dan gebruik ik het ook niet meer.

Ik rij dressuurmatig met mijn paard, op een boomloos zadel, ga ook regelmatig het bos in met hetzelfde boomloze zadel. Aan bitloos rijden ben ik nog niet toe gekomen, wil het nog wel eens uitproberen.
Mijn paard staat bij een stal waar de paarden in een grote groep lopen op een grote wei, als ze naar binnen komen staan ze in een groepsstal.
Sinds 2 maanden staat mijn paard zonder ijzers omdat het op deze stal wel mogelijk is, de omstandigheden zijn er nu wel naar. Dat wil niet zeggen dat ik tegen ijzers ben, veel vooroordelen over ijzers heb ik toch echt anders ervaren bij mijn paard.
Ik kan Mega los neerzetten (met halster of touw om) om hem te poetsen of wat ik ook met hem wil doen. Hij loopt mee met alleen een touw om zijn nek, maar kan ook goed een halster om hebben.
Van de winter wil ik bekijken of ik Mega zonder deken kan laten staan, omdat hij 'm anders zo laat slopen door de anderen. Dat is voor mij een consequentie van het in een groep stallen. Bovendien vindt hij het geloof ik maar niks om een deken op te hebben.

Het belangrijkste vind ik dat hij ontspannen is en het naar zijn zin heeft en gewoon paard kan zijn!

Ik sta gelukkig op een stal waar iedereen elkaar in zijn waarde laat. Er zijn mensen die dressuur rijden, die in het bos rijden met engels zadel of met western zadel of die western rijden. De overeenkomst is dat iedereen het beste wil voor zijn paard en op een paardwaardige manier met zijn/haar paard omgaat en er geen barbiepoppen van maakt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:29

Leuke aan paarden is dat ze niet kunnen praten
Jammer genoeg kunnen we dus ook niet aan ze vragen wat ze nu werkeljk fijn vinden.
Dus er blijft altijd ruimte voor interpretatie.
Ik vind het alleen jammer als mensen hún mening gaan opdringen, als zou die voor alle paarden en alle paardengebruikers gelden.
Maar dat kom je, zoals eerder in dit draadje is opgemerkt, bij alle 'stromingen' tegen.

Ik vind ook dat je best je mening mag geven, maar met respect en niet aanvallend tegen een persoon. Je vangt nog altijd meer vliegen met stroop dan met azijn.

En vaak is het ook wel goed eens te vragen waarom iemand nu precies doet wat ie doet. Dat kan een heel nieuw licht op de zaak werpen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:02

smurf schreef:
Citaat:
Of te wel, ik ga niet soebatten, ik ben de baas

daar zit he clou van de zaak, hoe vaak ik niet hoor dat ik hem niet de baas ben en hem eens goed moet vertellen wie de baas is.... absoluut niet relevant, level 1 Parelli heet nu eenmaal Partnership en level 2 Harmony, het gaat om de communicatie.

Daar ben ik het pertinent niet mee eens! Dat kan niet bij kinderen, niet bij honden en zeker niet bij paarden! Die hebben behoefte aan een leider en dat zal degene met de meeste hersens moeten zijn. Anders moet je idd geen paard, kind of hond moeten willen opvoeden.

Als jij zegt dat los stilstaan belangrijker is dan een karwei uitvoeren dat belangrijk is( mok vind je makkelijker in schone sokken dan in modderklompen) dan moet dat gebeuren. Als jij dan MOET zeggen, ja maar hij vindt dat niet leuk, ben je idd verkeerd bezig. Dat zal ook nooit de bedoeling zijn van welke methode ook. Dat heet ontwijkgedrag, problemen uit de weg gaan. Daar krijg je hele vervelende paarden van. Niet doen dus, wel zijn baas blijven, streng EN rechtvaardig!