Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:21

Ik zit me zo eens wat te bedenken.
Zou het niet een goede regel zijn als het bit pas vanaf de M is toegestaan?
In de B en de L heb je het toch nog niet echt nodig. En dan wordt er ook minder misbruik van gemaakt.
Degene die het bit gebruiken om hun paard in de krul te rijden vallen dan meteen door de mand.

Jus_dOrange: Ik heb een tijdje met een leren bit gereden. Ik vond het een fijn bit, mijn paard liep er heerlijk op. Alleen vind ik de kwaliteit niks, na een jaar was hij op en voor 60 euro per stuk wil ik niet elk jaar een nieuwe kopen.
Voordeel is dat ze een stuk lichter zijn dan metalen bitten

Climax

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:30

Jovarna schreef:
Leg me dan eens uit Climax, wat aanleuning volgens jou is? En waarom dat met de mond is? En waarom de vragen die je aan je paard stel c.q. signalen die je aan je paard geeft, deze via de mond zouden moeten gaan?

Aanleuning is, en dat is niet mijn mening maar een feit:
"De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter"

Waarom teugelhulpen via de mond zou moeten gaan heb ik inmiddels al 2 keer uitgelegd, maar nogmaals: Ik denk dat als je in de hogere dressuursport de hulpen zo fijn moet kunnen geven dat je daar de mond voor nodig hebt, aangezien deze gevoeliger is en dus zulke fijne hulpen beter onderscheidt en verwerkt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 17:25

Citaat:
Climax schreef:
Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit, maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.

Dit is dus niet waar. Kijk voor het bewijs maar eens op deze site: http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/photogallery.php

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:35

Wat ik hier in alle reacties mis is het feit, dat hoe scherp een bit inwerkt op een paard, afhangt van de handen van een ruiter.
Je kunt een 'zacht' bit heel scherp maken als je er maar hard genoeg aan trekt en plukt. En een 'scherp' bit hoeft helemaal niet scherp te zijn in kundige handen.
Dorientjuh, niet iedereen is in de gelegenheid om haute ecole te beoefenen. De gewone sterveling, ook jij elke week in de les, heeft een bit nodig om de benodigde aanleuning te krijgen bij je paard/pony.

Wat ik heel frapant vind in de reacties,is het feit dat het in Bit staat dan zal het wel goed zijn. Beetje jammer dat dit ervoor nodig is om mensen aan het denken te zetten.

NB ik rijdt al mijn paarden met bit.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:45

Ik kan mijn paard ook met aanleuning rijden via contact met de neus ipv de mond

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:49

Ik ben blij dat het voor jou wel werkt. Ik weet dat ik dat met mijn paarden niet hoef te proberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:54

cinny1 schreef:
Wat ik hier in alle reacties mis is het feit, dat hoe scherp een bit inwerkt op een paard, afhangt van de handen van een ruiter. Je kunt een 'zacht' bit heel scherp maken als je er maar hard genoeg aan trekt en plukt. En een 'scherp' bit hoeft helemaal niet scherp te zijn in kundige handen..

Dit laatste is waar. Maar hoeveel ruiters ken jij die werkelijk zachte en stille handen hebben en ze ook nog in de enige juiste positie houden? Die ruiters zijn er toch nauwelijks....!
Daarom is het ook een dooddoener. Iedereen die met bit rijdt, doet deze uitspraak. Maar ik zou ze dan wel 'es willen zien rijden...!
Feit blijft, dat hoe zacht en stil de handen ook zijn, het bit in die mond zit, met al z'n gewicht en werkingen.

cinny1 schreef:
Dorientjuh, niet iedereen is in de gelegenheid om haute ecole te beoefenen. De gewone sterveling, ook jij elke week in de les, heeft een bit nodig om de benodigde aanleuning te krijgen bij je paard/pony.

Dit is dus niet waar. We hèbben geen bit nodig om aanleuning te krijgen. Dat is dus wat we iedere keer zitten te vertellen hier.

cinny1 schreef:
Wat ik heel frapant vind in de reacties,is het feit dat het in Bit staat dan zal het wel goed zijn. Beetje jammer dat dit ervoor nodig is om mensen aan het denken te zetten.
NB ik rijdt al mijn paarden met bit.

Nee, je draait het om. De effecten van het bit staan nu èindelijk ook eens beschreven in een regulier paardenmagazine...! En dat is een stap in de goede richting, omdat het voorheen nog in een soort van 'verdomhoekje' zat.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:58

dorientjuh schreef:
Citaat:
Climax schreef:
Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit, maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.

Dit is dus niet waar. Kijk voor het bewijs maar eens op deze site: http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/photogallery.php

Die foto's heb ik al bekeken.
Helaas is niet iedere ruiter zo uitzonderlijk getalenteerd. Wat ik graag zou willen zien zijn foto's van de doodnormale ruiter die op deze manier zijn paard dressuurmatig op de juiste manier in de hand heeft gesteld.

En wat ik zei is absoluut wel waar, aanleuning is immers niets meer en niets minder dan "De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter", dus om meteen te roepen dat mijn bewering niet waar is lijkt me iets teveel van het goede.
Je kan hem proberen te weerleggen natuurlijk, maar het lijkt mij toch echt dat een paard van achteren niet gaat ondertreden indien het niet ontspannen en nageeflijk is, en het begin daarvan is aanleuning.

cinny1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 17:59

Niet alleen mensen die met bit rijden doen deze uitspraak, ook meneer Cook maakt er in het artikel een toespeling op.

Dorientjuh rijdt niet bitloos, ze rijdt 2 keer per week op een reguliere manege, waar met volle optoming gereden wordt. Dus ook met bit.

Ik denk dat we hier weer in het al oude welles/nietes spelletje gaan vervallen zoals ik wel vaker lees in NH topics. Jammer !!!

Climax, ik ben het met jouw stelling eens.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:26

En dus weet ik er niets over? Dat slaat nergens op. Bovendien spreken de foto's op site die ik had gegeven voor zich.

@Climax: Hier bijvoorbeeld op deze foto zie je dat een paard wel degelijk met zijn neus op de loodlijn kan lopen, zonder optoming aan het hoofd. Dus jouw uitspraak wordt hierdoor weerlegd.
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/ ... d=71&gid=1

Want jij zei:
Citaat:
Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit,
maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.

(Het gaat dus om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)

Ook schreef je:
Citaat:
aanleuning is immers niets meer en niets minder dan "
De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond
die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter",
(Het gaat wederom om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)
Oftewel: jouw omschrijving van aanleunig is dus niet nodig om de achterhand eronder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen. Dat bewijst dus de site met foto's die ik al eerder gegeven had.
Ik wil niet zeggen dat iedereen zo kan rijden als die man, maar wel dat het kan. En volgens mij heb ik jouw stelling toch wel degelijk weerlegd.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 24-03-06 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 18:29

dorientjuh schreef:
En dus weet ik er niets over? Dat slaat nergens op. Bovendien spreken de foto's op site die ik had gegeven voor zich.

Citaat:
Helaas is niet iedere ruiter zo uitzonderlijk getalenteerd. Wat ik graag zou willen zien zijn foto's van de doodnormale ruiter die op deze manier zijn paard dressuurmatig op de juiste manier in de hand heeft gesteld.

Spreken niet voor zich, gezien mijn bovenstaande vraag..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 18:42

O, ik heb net mijn vorige bericht aangepast, als je dat even zou willen lezen? Dan kun je daarna altijd nog zeggen of iets niet klopt oid.
Oja: jouw definitie van aanleuning is misschien wel goed, maar het is dus niet waar dat je per se aanleuning nodig hebt om het paard ''aan de teugel'' te rijden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:20

Citaat:
Dorientjuh rijdt niet bitloos, ze rijdt 2 keer per week op een reguliere manege, waar met volle optoming gereden wordt. Dus ook met bit.

Op de meeste maneges heb je niks te vertellen over de optoming van de paarden.
Als Dorientjuh alleen op een manege rijdt (begrijp ik dat goed?) dan vind ik het alleen maar goed dat ze zich op deze manier in dingen verdiept. Veel manegeruiters (niet alle!!) interesseert het wel en wee van paarden weinig, als ze er maar op kunnen rijden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:21

cinny1 schreef:
Ik ben blij dat het voor jou wel werkt. Ik weet dat ik dat met mijn paarden niet hoef te proberen.

Kan je mij uitleggen waarom niet?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 19:25

Climax schreef:

Ik heb morgen les, ik wil best vragen of iemand foto's maakt.
Alleen ben ik geen dressuurruiter (meer). Ik kan zonder bit hetzelfde als met bit, alleen rij ik niet volgens het boekje

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 20:08

Dankje Anouar! Ik rijd inderdaad alleen maar op een manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 21:00

Citaat:
"De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter"

Graag verneem ik waar deze definitie van aanleuning vandaan komt. Door wie is deze regel bedacht en door wie wordt ie gehanteerd?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:08

oewhh.. dit blijf ik volgen

er stond trouwens al een artikel over bitloos inde bit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:16

Gut arans, meen je dat? (check de titel van dit topic eens..... )

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:09

Jovarna schreef:
Citaat:

Graag verneem ik waar deze definitie van aanleuning vandaan komt. Door wie is deze regel bedacht en door wie wordt ie gehanteerd?

Komt rechtstreeks uit het cursusmateriaal voor Kandidaatinstructeurs in opleiding bij de KNHS.
Word dus gehanteerd door in principe iedereen die wedstrijd rijdt en les heeft van een gediplomeerde instructeur.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:10

Anouar15 schreef:
Climax schreef:

Ik heb morgen les, ik wil best vragen of iemand foto's maakt.
Alleen ben ik geen dressuurruiter (meer). Ik kan zonder bit hetzelfde als met bit, alleen rij ik niet volgens het boekje

Lijkt me erg interessant om te zien!

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:15

dorientjuh schreef:

@Climax: Hier bijvoorbeeld op deze foto zie je dat een paard wel degelijk met zijn neus op de loodlijn kan lopen, zonder optoming aan het hoofd. Dus jouw uitspraak wordt hierdoor weerlegd.
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/ ... d=71&gid=1

Want jij zei:
Citaat:
Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit,
maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen,
heb je wel aanleuning nodig
welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.

(Het gaat dus om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)

Ook schreef je:
Citaat:
aanleuning is immers niets meer en niets minder dan "

De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond
die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter",
(Het gaat wederom om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)
Oftewel: jouw omschrijving van aanleunig is dus niet nodig om de achterhand eronder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen. Dat bewijst dus de site met foto's die ik al eerder gegeven had.
Ik wil niet zeggen dat iedereen zo kan rijden als die man, maar wel dat het kan. En volgens mij heb ik jouw stelling toch wel degelijk weerlegd.

Waarom vinden jullie dan dat bitten slecht zijn en dat heel Nederland zonder bit moet gaan rijden? Als eigenlijk niet iedereen zonder bit zijn paard dressuurmatig op een correcte manier kan rijden?
Bovendien bewijzen die foto's voor mij niets, als 1 man dat kan, is het nog niet iets wat door heel paardrijdend Nederland gebruikt moet gaan worden, ik ken ook mensen die hele aparte dingen met hun paarden doen, maar dat zegt niet dat ik dat ook ga proberen, omdat ik mijn paarden op die manier niet aan de loop krijg, misschien omdat ik minder talent heb, maar dat is in het midden te laten.
Ik zou nog steeds graag foto's zien van een doorsnee ruiter die zijn paard zonder bit op aanleuning rijdt (want die aanleuning is wel dégelijk nodig voor ondertreding van de achterhand, op welke manier dan ook), en waarbij de achterhand ondertreedt.

Ook wil ik nog steeds graag een reactie op mijn mening dat je in de hogere dressuur toch echt een bit nodig hebt, om de fijne kneepjes te kunnen overbrengen, aangezien naar mijn mening de neus niet gevoelig genoeg is om de extra fijne hulpen te kunnen onderscheiden en verwerken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 10:47

Ik vind niet dat iedereen zonder bit moet gaan rijden, maar ik vind dat een bit niet bij de standaart optoming hoort.
Lees mijn eerste bericht op deze pagina

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 14:03

Ik had de camera meegenomen om foto's te maken, zijn de batterijen leeg
Altijd met dat ding, juist als je foto's wil maken zijn ze leeg

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 16:07

T@nj@ schreef:
Gut arans, meen je dat? (check de titel van dit topic eens..... )

Ik denk dat Arans bedoelde dat er al EERDER een artikel over bitloos rijden in de Bit heeft gestaan, en dat klopt....