Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jovarna schreef:Leg me dan eens uit Climax, wat aanleuning volgens jou is? En waarom dat met de mond is? En waarom de vragen die je aan je paard stel c.q. signalen die je aan je paard geeft, deze via de mond zouden moeten gaan?
Citaat:Climax schreef:
Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit, maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.
cinny1 schreef:Wat ik hier in alle reacties mis is het feit, dat hoe scherp een bit inwerkt op een paard, afhangt van de handen van een ruiter. Je kunt een 'zacht' bit heel scherp maken als je er maar hard genoeg aan trekt en plukt. En een 'scherp' bit hoeft helemaal niet scherp te zijn in kundige handen..
cinny1 schreef:Dorientjuh, niet iedereen is in de gelegenheid om haute ecole te beoefenen. De gewone sterveling, ook jij elke week in de les, heeft een bit nodig om de benodigde aanleuning te krijgen bij je paard/pony.
cinny1 schreef:Wat ik heel frapant vind in de reacties,is het feit dat het in Bit staat dan zal het wel goed zijn. Beetje jammer dat dit ervoor nodig is om mensen aan het denken te zetten.
NB ik rijdt al mijn paarden met bit.
dorientjuh schreef:Citaat:Climax schreef:
Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit, maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.
Dit is dus niet waar. Kijk voor het bewijs maar eens op deze site: http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/photogallery.php
(Het gaat dus om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)Citaat:Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit,
maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.
(Het gaat wederom om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)Citaat:aanleuning is immers niets meer en niets minder dan "
De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter",
dorientjuh schreef:En dus weet ik er niets over? Dat slaat nergens op. Bovendien spreken de foto's op site die ik had gegeven voor zich.
Citaat:Die foto's heb ik al bekeken.
Helaas is niet iedere ruiter zo uitzonderlijk getalenteerd. Wat ik graag zou willen zien zijn foto's van de doodnormale ruiter die op deze manier zijn paard dressuurmatig op de juiste manier in de hand heeft gesteld.
Citaat:Dorientjuh rijdt niet bitloos, ze rijdt 2 keer per week op een reguliere manege, waar met volle optoming gereden wordt. Dus ook met bit.
cinny1 schreef:Ik ben blij dat het voor jou wel werkt. Ik weet dat ik dat met mijn paarden niet hoef te proberen.
Climax schreef:Die foto's heb ik al bekeken.
Helaas is niet iedere ruiter zo uitzonderlijk getalenteerd. Wat ik graag zou willen zien zijn foto's van de doodnormale ruiter die op deze manier zijn paard dressuurmatig op de juiste manier in de hand heeft gesteld.
Citaat:"De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter"
Jovarna schreef:Citaat:"De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter"
Graag verneem ik waar deze definitie van aanleuning vandaan komt. Door wie is deze regel bedacht en door wie wordt ie gehanteerd?
Anouar15 schreef:Climax schreef:Die foto's heb ik al bekeken.
Ik heb morgen les, ik wil best vragen of iemand foto's maakt.
Alleen ben ik geen dressuurruiter (meer). Ik kan zonder bit hetzelfde als met bit, alleen rij ik niet volgens het boekje
dorientjuh schreef:En dus weet ik er niets over? Dat slaat nergens op. Bovendien spreken de foto's op site die ik had gegeven voor zich.
@Climax: Hier bijvoorbeeld op deze foto zie je dat een paard wel degelijk met zijn neus op de loodlijn kan lopen, zonder optoming aan het hoofd. Dus jouw uitspraak wordt hierdoor weerlegd.
http://www.nevzorov-haute-ecole.com/en/ ... d=71&gid=1
Want jij zei:(Het gaat dus om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)Citaat:Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit,
maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen,
heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.
Ook schreef je:(Het gaat wederom om het dikgedrukte onderstreepte stukje.)Citaat:aanleuning is immers niets meer en niets minder dan "
De zachte en constante verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond die van het paard uitgaat, als gevolg van de voorwaartse inwerking van de ruiter",
Oftewel: jouw omschrijving van aanleunig is dus niet nodig om de achterhand eronder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen. Dat bewijst dus de site met foto's die ik al eerder gegeven had.
Ik wil niet zeggen dat iedereen zo kan rijden als die man, maar wel dat het kan. En volgens mij heb ik jouw stelling toch wel degelijk weerlegd.
T@nj@ schreef:Gut arans, meen je dat?(check de titel van dit topic eens.....
)