Ervaringen bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Ervaringen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:22

Even een vraagje die bij me opkwam, want dat staat nergens vermeld..

Hoe leer je een paard de (nood)rem in de bak, als ie in de bak echt megabraaf is (en bijv al op zit reageert) en die rem dus gewoonweg niet nodig hebt? Scheve mond
Terwijl het paard met een buitenrit totaal anders is en je die rem wel nodig kan hebben.

Ik ben niet zo goed in het omschrijven hiervan, maar ik kan me goed voorstellen dat menigeen hier ook mee zit.

En begin nu niet met z'n allen te roepen dat het paard eerst moet leren wijken voor druk en dat dat overal te vinden is hoe dat moet... Dit is specifieker lijkt mij.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:28

Klinkt grof maar als ik ECHT een noodrem nodig heb buiten, dan gaat ze op de kleine volte, ongeacht wat er staat, want ze kan met 2 meter stilstaan vanuit volle galop. De one-rein-stop werkt bij mij helaas niet.. Dan is ze niet gefocussed op mij, maar op naar huis rennen. Die stop weerhoudt haar daar niet van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:29

Google even naar One rein stop (mag geen site noemen)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:32

Owja die one-rein-stop... ben ik enkele jaren terug mee bezig geweest. Ik vind het niet echt geweldig werken, maar Teuntje heeft zo te lezen dezelfde ervaring.

Ik geef het op, ik blijf gewoon duimen dat ie gewoon de brave sul blijft Clown

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:36

Nou heb gekeken en weet nu al het onder het zadel niet gaat werken. Aan de hand kan hij gewoon perfekt wijken voor druk, maar onder het zadel is een totaal ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:56

Marcella, wat versta jij onder wijken voor druk? Wil je dat 'es omschrijven?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:02

Ik rij regelmatig met een touwhalster, inmiddels na het overwinnen van mijn eigen "angst" gevoel ook op wedstrijden.
Ik reed mijn merrie hiervoor al op die manier van beschreven in het boek Go West van A. Holtappel, en de overstap naar bitloos is dan erg makkelijk vind ik.
Als ik buiten rij merk ik weinig tot geen verschil of ik met bit of zonder bit rij. In de bak wil het af en toe wat problemen met de buiging op leveren, vooral als er een knappe arabische ruin naast het hek staat Schijnheilig Maar goed, leerpuntjes zul je altijd houden...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:07

Ik rijd gewoon met mij halster en ga ook lekker naar buiten met haar. Ze luisterd super naar stemhulpen dus dat is wel noodzakelijk natuurlijk. Ook kan ik gerust met alleen een touw om haar nek rijden. het sturen zijn we nog aan het verfijnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 23:08

Jovarna schreef:
Marcella, wat versta jij onder wijken voor druk? Wil je dat 'es omschrijven?

Nou precies zoals het omschreven word op de website over dat van One rein stop.