nadelen natuurlijk bekappen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: nadelen natuurlijk bekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:57

Wendy schreef:
Simpel he, een wereld waarin je iedereen over 1 kam kunt scheren behalve jezelf?

Dat valt zwaar tegen hoor Wendy, want het hardst ben ik nog voor mezelf. Ik wil weten dat ik het beste doe voor mijn paard, en dat kan volgens mij niet door klakkeloos 1 methode over te nemen, maar door je eigen methode samen te stellen nadat je je er goed in hebt verdiept. En je kan je alleen in dingen verdiepen met objectieve dingen, dus niet met "NB is geweldig met TB verkloot je je paard".

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:04

Jus_dOrange schreef:

Dat valt zwaar tegen hoor Wendy, want het hardst ben ik nog voor mezelf. Ik wil weten dat ik het beste doe voor mijn paard, en dat kan volgens mij niet door klakkeloos 1 methode over te nemen, maar door je eigen methode samen te stellen nadat je je er goed in hebt verdiept. En je kan je alleen in dingen verdiepen met objectieve dingen, dus niet met "NB is geweldig met TB verkloot je je paard".

Klakkeloos alles overnemen zonder nadenken is behoorlijk dom inderdaad.
Ook onder natuurlijk bekappers zijn extremen en minder extremen. Ik hoor nergens bij (dat doe ik op de een of andere manier nooit, al zou ik willen ) maar ben zeker niet extreem in mijn denkbeelden.

Zoals ik al eerder schreef zijn bijvoorbeeld sliding plates gewoon een vereiste als je sliding stops gaat maken, anders kun je je paard wel meteen naar de slacht brengen. En er zijn er meer die dat soort nuances echt wel zien.
Dat er een aantal mensen van mening zijn dat TB je paard verpest, betekent niet dat we er allemaal zo over denken. Ook NB'ers zijn geen homogene groep, het zijn net normale mensen.....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:46

Dr. Strasser is onderzoek gaan doen naar de oorzaken van sterfte bij paarden toen ze erachter kwam dat 80% van de paarden moest worden afgemaakt door been/hoefproblemen.

De uitkomsten van haar onderzoek kun je lezen in
'een paardenleven lang gezond'
Engelse versie 'a lifetime soundness'

en 'shoeing, a necessary evil?'

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:06

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:04

Weet je wat volgens mij gewoon het hele probleem is waar we elk topic over dit onderwerp weer tegenaan lopen?
(Tenminste zo zie ik het dus:)

De meeste mensen die nu natuurlijk bekappen of Strasser oid hebben bijna altijd zelf ook eerst meegedaan met wat normaal was; hoefijzers of gewoon bekappen. Op een gegeven moment ontdekten zij het natuurlijk bekappen / Strasser. Zij gingen zich erin verdiepen om er meer te weten over te komen en zijn toen overtuigd geraakt door het feit dat natuurlijk bekappen / strasser beter is dan de traditionele ijzers, of gewoon bekappen. Zij hebben een eye-opener gehad, en zij proberen soms anderen te helpen, door hen feiten en sites of boeken aan te dragen, zodat zij misschien ook gaan inzien dat het natuurlijk bekappen toch echt veel logischer is, en dat de hele hoefijzermethode achterhaald is.
Bij het proberen om ''normals'' in te laten zien stuiten ze steeds op dezelfde dingen:
- Ze krijgen de hele tijd dezelfde vragen.
- Dit is een gevolg van dat de door de naturals aangedragen informatie niet goed wordt doorgelezen, misschien omdat het teveel is of dat ze sowieso al zijn overtuigd dat hun hoefsmid echt wel goed werk doet.
- Daar worden naturals vaak nogal moe van (vandaar ook vaak de reacties aan het begin van zo'n topic in de trend van: ''o nee, niet alweer he!'')
- Daardoor lopen de gemoederen vaak nogal hoog op, waardoor er uiteindelijk bijvoorbeeld een slotje komt op zo'n topic, en niemand een steek verder is, behalve dat iedereen meer is overtuigd dat zijn mening toch het beste is.

De enige oplossing is een goed, uitgebreid, onafhankelijk onderzoek, en dat is er helaas nog niet.

Ook zeggen beiden groepen (ik moet eerlijk zeggen, vooral de normals) vaak zomaar dingen die bijvoorbeeld bij een paard zijn gebeurd, waardoor ze alles over een kam scheren. Dit doen naturals ook, maar volgens mij toch wat minder. Dit komt volgens mij doordat de naturals van hun ervaringen hebben geleerd om over alles kritisch te zijn en over alles na te denken, en dus niet meer mee gaan in de ideeen van ''de massa''.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:09

Zolang als NB nog beweerd HKO te kunnen genezen ben ik bij lange na niet overtuigd.

Mijn peerd loopt ook ijzerloos sinds een week, maar wel traditioneel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:11

Waarom niet? Als er gevallen bekend zijn (en die zijn er) waarbij HKO is weggegaan bij natuurlijk bekappen, waarom zou je het dan niet geloven? Omdat de reguliere mensen zeggen dat het niet kan?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:12

HKO gaat nooit weg. Kan niet genezen....... daar hoef je geen discussies over aan te gaan.

De gevolgen van HKO kunnen wel verminderen, maar de HKO gaat nooit weg.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:15

Nou, als het zodanig vermindert dat het paard er geen last meer heeft dan is dat toch helemaal geweldig? Je gaat me toch niet zeggen dat je natuurlijk bekappen niets vindt, alleen maar omdat ze zeggen dat HKO verdwijnt ipv vermindert?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:16

dorientjuh: Ik vind dat je het mooi omschrijft

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:18

Yep iedereen die pertinent onwaarheden verteld en slechts halelua verhalen verteld doettut bij mij niet goed.

Mijn grote voorbeeld in deze zijn Frans en Ilona ......... krijg daar hele nare dingen ala Yomanda bij.

Neemt helemaal niet weg dat ik absoluut voor blootsvoets ben hoor!

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:21

En dat kan dus ook met ijzers.
(en nee ik ben niet pro-ijzers, maar ook niet pro=NB)
Verminderen zal het niet, wel kun je het 'stilzetten' en de pijn wegnemen, zowel met ijzers als NB. En die keuze is voor iedereen anders, afhankelijk van de persoon en ook het paard.

Overigens loopt mijn paard wel blootvoets, weliswaar sindskort, maar bevalt goed. (word door reguliere hoefsmid bekapt)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:23

Ik kijk daar gewoon doorheen. Ik vind dat hoefnatuurlijk af en toe een beetje doordraaft, maar ze hebben ook goede dingen. Ik kijk dan naar de goede dingen, de rest dat me niet interesseer lees ik ook niet.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat iedereen die soms dingen verteld die (in mijn ogen) niet waar zijn helemaal geen goede dingen meer kunnen zeggen.
Ik sta overal voor open, mij kun je alles vertellen, naderhand zie ik wel waar ik wel wat mee kan en waar niet.
De dingen waar ik wel wat mee kan heb ik dan van kunnen leren en de dingen waar ik niks mee kan vergeet ik weer.
Zo leer je veel meer dan dat je je bij voorbaad al afsluit voor bepaalde mensen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:24

en zo is het Anouar, zo is het

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:32

Een lesklant van me heeft haar pony "natuurlijk" laten bekappen en vervolgens kwam de pony nog net niet op d'r knieen de box uit.
Het heeft 3 weken geduurd voordat de pony weer normaal liep.
Ik heb de hoefsmid proberen te bellen en een sms gestuurd, om te vragen of dit normaal is, maar krijg geen reactie.
Dus ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:39

Volgens mij wordt er bij elke manier van natuurlijk bekappen (behalve Strasser) tot vervelens toe op gehamerd dat het paard na de bekapping nooit slechter mag lopen dan voor.
Ik vind het dus vervelend als er eens een paard gevoelig loopt na het bekappen meteen naar de natuurlijk bekappers gewezen wordt. Zo van: zie je nou wel.
Ik vind de fout dan bij de eigenaar liggen, die is of zelf gaan rommelen zonder kennis van zaken of heeft een natuurlijk bekapper erbij gehaald zonder eerst rond te vragen wat dit voor een ma/vrouw is.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:53

KiWiKo schreef:
HKO gaat nooit weg. Kan niet genezen....... daar hoef je geen discussies over aan te gaan.

Juist andersom: de gevolgen van HKO verdwijnen nooit meer (het aangetaste straalbeen) terwijl de O van de HKO wel weg gaat...

Ik hoef hier ook geen discussie over, maar heb gelukkig wel met eigen ogen na veel pijn en moeite kunnen zien dat uitsluitend door natuurlijke levensomstandigheden en 2x per week bekappen (op een speciale manier) een afgekeurd paard weer volledig goedgekeurd kon worden binnen 5 maanden. Geen pijn meer, niet kreupel, ruimere gangen...

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:12

Anouar15 schreef:
Volgens mij wordt er bij elke manier van natuurlijk bekappen (behalve Strasser) tot vervelens toe op gehamerd dat het paard na de bekapping nooit slechter mag lopen dan voor.
Ik vind het dus vervelend als er eens een paard gevoelig loopt na het bekappen meteen naar de natuurlijk bekappers gewezen wordt. Zo van: zie je nou wel.
Ik vind de fout dan bij de eigenaar liggen, die is of zelf gaan rommelen zonder kennis van zaken of heeft een natuurlijk bekapper erbij gehaald zonder eerst rond te vragen wat dit voor een ma/vrouw is.

De betreffende hoefsmid is afgestudeerd in Amerika en heeft een heel
professioneel ogende website.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:55

levi schreef:
De betreffende hoefsmid is afgestudeerd in Amerika en heeft een heel
professioneel ogende website.

Zegt dus niks.
Als het paard niet goed loopt heeft hij het niet goed gedaan, zo simpel is het

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:04

Inderdaad Wendy!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:09

Ik vind het ook jammer dat iedereen natuurlijk bekapper kan worden.
Ik kan bij wijze van spreken ook zeggen dat ik een hele opleiding heb gedaan in Amerika en dat ik heel veel ervaring heb enzo, ik maak er een profesionele website bij en vraag prijzen (geld) die een hele goede nber vraagt en tadaa, ik ben een geweldige natuurlijk bekapper.

Maar ik doe het niet

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:10

@ Anouar: Thanx .
@ Levi:

Citaat:
Levi schreef:
Een lesklant van me heeft haar pony "natuurlijk" laten bekappen en vervolgens kwam de pony nog net niet op d'r knieen de box uit.
Het heeft 3 weken geduurd voordat de pony weer normaal liep.
Ik heb de hoefsmid proberen te bellen en een sms gestuurd, om te vragen of dit normaal is, maar krijg geen reactie.
Dus ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Kijk, dat is dus wat ik ook vertelde in een paar reacties van mij hierboven. Ik quote mezelf even:

Citaat:
Ook zeggen beiden groepen (ik moet eerlijk zeggen, vooral de normals) vaak zomaar dingen die bijvoorbeeld bij een paard zijn gebeurd, waardoor ze alles over een kam scheren.

Kabouterdans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:33

Anouar15 schreef:
Ik vind het ook jammer dat iedereen natuurlijk bekapper kan worden.
Ik kan bij wijze van spreken ook zeggen dat ik een hele opleiding heb gedaan in Amerika en dat ik heel veel ervaring heb enzo, ik maak er een profesionele website bij en vraag prijzen (geld) die een hele goede nber vraagt en tadaa, ik ben een geweldige natuurlijk bekapper.

Maar ik doe het niet

En het ergste is nog dat de eigenaar van de pony een beginner is.
Ik heb haar aangeraden om een andere smid te nemen want dat ga je de pony toch niet nog een keer aandoen
Maar nee, het is zo'n aardig persoon en dan moet ik maar gaan vertellen hoe het wel moet

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:13

callippo schreef:
KiWiKo schreef:

Juist andersom: de gevolgen van HKO verdwijnen nooit meer (het aangetaste straalbeen) terwijl de O van de HKO wel weg gaat...

Ik hoef hier ook geen discussie over, maar heb gelukkig wel met eigen ogen na veel pijn en moeite kunnen zien dat uitsluitend door natuurlijke levensomstandigheden en 2x per week bekappen (op een speciale manier) een afgekeurd paard weer volledig goedgekeurd kon worden binnen 5 maanden. Geen pijn meer, niet kreupel, ruimere gangen...

Kan niet, dan heeft het beest geen HKO gehad. Hko is chronisch, en chronisch betekend not reversable....... gaat nooit meer over.

Dat de gevolgen van een chronische ontsteking kunnen verminderen door anders rijden en aangepast beslag, en in sommige gevallen NB, ben ik helemaal van overtuigd......

Maar over gaat het nooit.

Een paard zal nooit een 4tje hebben en dan ineens een 1tje op de foto, kan niet...... Onmogelijk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:51

Wat een zinloos topic eigenlijk weer. Dat ik hier nog op reageer!

Maar goed, even aan TS: Het artikel dat ik heb omschreven in mijn eerdere post komt uit een betrouwbare bron. Het artikel is geen hetze tegen natuurlijk bekappers (in tegenstelling tot wat een aantal 'naturals' hier op bokt ervan denken). Je kunt altijd nog even het volledige artikel proberen op te vragen, want dat was te lang om dat even helemaal over te tikken.

Hopelijk kun jij een weloverwogen keuze maken wat het beste voor jou paard is.

Wat ik heel erg jammer vind is dat een hoop 'naturals' zo afgeven op TB. Dat men spreekt van 'ijzermensen' en 'ijzervreters' komt op mij een beetje zielig en kortzichtig over. Je moet compleet 'natural' zijn (bitloos, boomloos, NB etc) anders hoor je er niet bij en mishandel je je paard. Realiseer je goed dat mensen die dergelijke uitspraken doen iig niet objectief zijn en enkel preken voor eigen parochie. Het hele 'natural' gebeuren begint imo bijna sekteachtige vormen aan te nemen.

In mijn ogen is geen van beide methodes alleen maar goed of alleen maar slecht. In beide methodes heb je goede en slechte bekappers/smeden) Al heb ik minder vertrouwen in NB omdat daar (nog) geen erkende opleiding voor is en een hoop mensen zich dus zomaar NB kunnen noemen. Ook is er geen branchevereniging oid. Maar dat is mijn mening.

Als ik jou was zou ik mij goed laten informeren en ik denk dat Bokt hiervoor niet het juiste medium is, daar in de meeste reacties alles over 1 kam wordt geschoren. Verdiep je in wetenschappelijke onderzoeken (uitgevoerd door wetenschappers) en artikelen (altijd naar de bron vragen en checken), laat je inlichten door brancheverenigingen (zij kunnen je ook verwijzen naar een betrouwbare smid/bekapper), vraag naar referenties en trek je eigen conlusie.

Realiseer je goed dat mensen die een bepaalde methode zijn gaan aanhangen, daar veel geld aan uit hebben gegeven en continu roepen dat dat het beste is, jou niet gauw de nadelen ervan zullen vertellen of zullen erkennen dat zij misschien een verkeerde keuze hebben gemaakt. Dat is al moeilijk om dat tegenover zichzelf te doen, laat staan naar jou.