Herstellen en natuurlijk bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:50

Iedereen in hokjes stoppen maakt de wereld een stuk simpeler, maar doet de waarheid nog weleens onrecht aan.

Zo zijn er inderdaad goede en slechte natuurlijk bekappers, alleen over wie dat nu precies zijn wordt nogal geheimzinnig gedaan, net zoals jij dat doet arno8. Wie vertelt mij nu eens wat het nut daarvan is?
Want de goeden lijden nog altijd onder de slechten.

Tsja, het is duidelijk dat de ideeen over hoe een paard gehouden moet worden nogal verschillen onder paardeneigenaars. Ik ben voor een natuurlijke huisvesting, maar ik merk ook dat dat idee nog lang niet overal ingeburgerd is. Ja, bij eigenaren van de meer robuuste paarden, maar het idee dat een KWPN'er ook prima in een inloopstal gehouden kan worden als hij ouder dan 3 jaar is, blijft lastig.

Ik denk dat je je vooral niet te druk moet maken over wat anderen doen, maar je vooral moet richten op het welzijn van jouw eigen paard.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:56

Ik heb laatst bij een 'echte' natuurlijk bekapper gekeken. Leek me heel interessant en dat was het ook wel, alleen deed die man zoveel dingen die ik niet kon begrijpen.
Hij snee de zool helemaal hol en maakte geen afronding.
Hij snee in de zool omdat de zool hol moest zijn, is wel zo, maar dat moet vanzelf gaan. En hij maakte geen afronding omdat de paarden net van de ijzers kwamen en dan moet je volgens hem geen afronding/mustangroll maken. Dat kon ik helemaal niet meer volgen

Ieder zo zijn manier. Ik doe het anders dan die man en Anouar loopt heerlijk, over alle ondergronden.

Anoniem

Re: Herstellen en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:00

Dan durf ik wel met zekerheid te stellen dat dit géén natuurlijk bekapper is.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:00

klinkt meer als Strasser als ik het zo lees

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:02

Geen strasser. Daar had hij het nog over, dat vond hij geen goede methode.
Hij noemt zichzelf iig natuurlijk bekapper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:02

En zo komen de verhalen en conclusies in de wereld.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:03

Tijd om een zwarte lijst op te maken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:31

Dan doet mijn natuurlijke bekapper het toch helemaal fout, of wat ook kan is dat die man het niet goed doet.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:14

Hoezo doe ik nou weer geheimzinnig? Zwarte lijst zou een goed idee zijn, net als de witte lijst.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:16

Ik weet niet hoe die man heet waar ik het over had. Ik heb het wel geweten, maar ben het vergeten (dat rijmt)

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:18

Kandidaat voor de witte lijst. Tenzij iemand bezwaren heeft:
mijn (in mijn ogen goede) natuurlijke bekapper heet Klaas Feuth, website: www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:27

Zojuist heb ik deze post geplaatst in het andere lopende topic over natuurlijk bekappen:

De beloofde onderzoeken!

Het onderzoek van Meike van Heel is hier te vinden:
http://www.evj.co.uk/archive/2004.htm
of rechtstreeks naar het pfd-bestand:
http://www.evj.co.uk/archive/downloads/ ... 78_782.pdf

Korte samenvatting:

Bij bekappen, dus blootvoets, is aangetoond dat paarden een specifieke manier van landen en voetafwikkelen hebben. Bekappen leidt tot meer symmetrie in afwikkelen en verkort de landingsduur in voor- en achtervoeten.

Bij beslaan, dus met ijzers, werd in 8 weken tijd de hoefhoek gemiddeld 3.3 graden kleiner (weker). De veranderingen waren vrijwel gelijk in voor- en achterhoeven. Het aangrijpingspunt van de bodemreactiekracht verschuift als gevolg van de verandering in hoefstand, zoals verwacht, naar achteren, in zowel als voor- als achterhoef. Het lijkt er dus op dat het paard compenseert voor de veranderingen die optreden gedurende het hoefbeslaginterval: in de voorhand relatief weinig en in de achterhand kennelijk meer. Dit werd ook waar genomen in het afwikkelpatroon.
Paarden blijken met name in het hoefgewricht te compenseren. De belastingstoename zal opgevangen moeten worden door de pees van de diepe buiger welke aanhecht op het hoefbeen; hierdoor zal dus ook de hoefkatrol zwaarder belast worden gedurende het beslag interval.

Dit onderzoek is aan de Faculteit der Diergeneeskunde in Utrecht gestart om een nieuw hoefijzer te ontwikkelen, welke deze nadelige gevolgen van de huidige hoefijzers niet zou hebben. Dit nieuwe ijzer zou het afwikkelen van de hoef moeten vergemakkelijken en de belasting van de ondervoet te verlagen....

Verder is er deze doorbraak in het onderzoek naar (natuurlijke) hoeven:

http://www.hoofrehab.com/jaime.htm

Deze pagina is vrij recent aan de betreffende website van Pete Ramey toegevoegd.

Veel leesplezier!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:23

arno8 schreef:
Kandidaat voor de witte lijst. Tenzij iemand bezwaren heeft:
mijn (in mijn ogen goede) natuurlijke bekapper heet Klaas Feuth, website: www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Misschien leuk om hier een appart topic over te maken zodat het overzichtelijk blijft/wordt en iedereen het makkelijk kan zien (ook mensen die niet in dit topic lezen.