het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempfling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:16

Echte NH-ers praten niet met hun paard, die doen alles met lichaamstaal. Dus smakkende bewegingen bij het praten vallen dan al weg.

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:19

Wijken voor druk bij paarden onderling heeft denk ik weinig met kracht te maken.
Paarden maken in eerste instantie ook gebruik van mimiek, met hun staart zwaaien, oren plat, of zelf maar kijken in de richting van het paard dat ze bijvoorbeeld niet in de buurt willen hebben. Daar komt in eerste instantie (zegmaar fase 1 ) geen lichamelijk druk aan te pas. Pas als niet naar die waarschuwing word geluisterd, word er bijvoorbeeld uitgehaald maar niet geraakt (fase 2? ik noem maar wat hoor) en zo verder.
Ook denk ik dat het niet altijd met lichamelijke kracht te maken heeft wie bijvoorbeeld de baas is. Bij ons op de manege stond een welsh mountain, nou daar kon je een kwpnner van 1.80 bij zetten, die kleine was de baas.
Hier word nu ook het voorbeeld van een veulen genoemd wat zoch laat sturen, maar ik heb ook heel vaak paarden in groep zien 'dansen' waarbij de een mee gaat met de beweging van de ander. Ging ie niet mee met ie beweging, kon ie een duuw/trap verwachten. Doet me trouwens denken aan een scene uit Black Beauty (kindersentiment:P) waarbij Ginger 'danst' met dat witte welshje, hoe heet ie nou

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:30

Cassidy schreef:
In hoeverre was dat druk (dus niet grof geweld, en blijven duwen, maar druk en loslaten?) en in hoeverre was dat het bepalen van rangorde/het meespelen van rangorde?
Als ik op een paard afloop en ranghoger ben, dan stapt hij voor me op zij.
Als ik in een box kom en het paard om wil zetten en ik krijg tegendruk: heb ik een rangordeprobleem?

Veel had te maken met pure druk . en ook bepalen van rangorde. Het gaat hier om 2 paarden die nog steeds bezig zijn en qua dominantie op het zelfde niveau zitten.Ze verplaatsen zich niet of nouwlijks voor mekaar.. dit was pure druk van de neus .Echt duwen heb rustig staan toekijken

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:24

We gaan lekker of topic
Ik vind dat stemgebruik als ondersteuning wel prima met NH te combineren is, onder de voorwaarde dat "say what you mean, and mean what you say" geldt. M.a.w. dat je stem(commando) in absolute overeenstemming is met je lichaamstaal én je bedoeling.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 01:35

Als je wilt weten wat het verschil tussen hun is raad ik je aan om dit boek eens te lezen "het paard als partner"

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:08

@Allegra: Merrylegs!

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 23:46

Jaaaaaa, Merrylegs ja! :D

Jer0entje

Re: het verschil tussen monty roberts, pat parrelli en hempf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:16

Anoniem