[NH] Join-up

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 18:57

is er niemand meer die hier een reactie op wil geven???????

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:48

Nee, dit is een discussie waar je nooit uit komt en die al meerdere malen is gevoerd op bokt.
Ik blijf van mening dat je heel selectief moet blijven met het toepassen van een join up, anderen denken daar anders over

johnnie

Re: [NH] Join-up

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:10

Dat klopt

Katie1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:13

Ik dan ook nog maar even.
Ook ik pas wel eens een join-up toe.
Ik heb ook een cursus gevolgd bij iemand die er erg ervaren mee is dus ik ben niet "zomaar" ergens mee bezig.

Ik doe het nu zo nu en dan met Riet. Ze is nieuw en heeft af en toe haar kuren. Dan een join up als straf wel.

Bij Nero doe ik het heeeel soms. Maar k kan wel zeggen, nadat ik een join up heb uitgevoerd is meneer veel minder schrikkerig en angstig

Ook deed ik het met Djaero, omdat die nogal dominant is.

Verder doe ik het als ik een paard ontmoet, en ik moet daarmee werken, dan begin ik met een join up, zodat er van te voren duidelijk is dat ik de baas ben.

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:35

Als je de join-up zomaar na gaat doen uit de Heartland boekjes vind ik dat dom. Maar de join-up zelf ik vind ik geen slechte methode. Ik heb hem zelf in Zwitserland geleerd, en daar ging ie goed. Nu doe ik het thuis ook wel eens met Lady, als ze voor het rijden heel raar doet (ik rijd meestal zonder zadel en met touwhalster dus ik loop altijd eerst een beetje door de bak heen). Dan kan Lady een beetje uitrennen en ze gaat weer normaal doen.

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:25

ja ik vind dat je de join-up als straf kunt gebruiken maar dat je het ook kunt gebruiken om je pony even te zeggen weet je nog ik ben de baas

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:36

nujaro schreef:
ja ik vind dat je de join-up als straf kunt gebruiken maar dat je het ook kunt gebruiken om je pony even te zeggen weet je nog ik ben de baas

Join up moet je nooit als straf gebruiken

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 20:19

Ik heb het wel eens gedaan bij Milo. Milo deed in de wei soms hardstikke vervelend als ik hem wilde pakken. Geduld hebben en meerdere dingen proberen had weinig zin, het was een vreselijk dominante puber. Hij probeerde af en toe zelfs te steigeren, happen of trappen!

Ben ik eens met hem in het landje bezig geweest, eerst er uren naar zitten kijken. En daarna wat gedaan. Wat ik ermee opgeschoten ben is dat ik milo nog beter ken, maar hij mij ook. En dat hij niet echt zomaar alles kan flikken. Want ook met het rijden ging hij nog wel eens met mij aan de haal.

Bij mij heeft het dus in verhouding met wat ik gedaan heb veel geholpen. (een keertje of twee, en bijna niets doen) Ook vooral voor mij. Ik weet nu hoe ik Milo kan vertrouwen. Ik kan er los op zitten en nog steeds compleet ontspannen zijn. Ook met rijden, mennen en omgang vertrouw ik hem voor de dikke 100%, wat weinig voorkomt.

Mensen kunnen vanalles zeggen, maar Milo is hierdoor zeker niet verpest. Ik snap sowieso niet dat er mensen op bokt zijn die dit zouden kunnen zeggen. Die waren er toch niet bij?

Wat ik wel vind, is dat mensen veel te snel meningen over nemen. Die denken dat als je er iets bij een paard ingooit (bijvoorbeeld je doet een join-up volgens de boekjes) er iets uit komt rollen (het paard loopt achter je aan) Ik weet zeker dat ik lang niet de beste ruiter ben en niet zo netjes, maar ik weet wel wat ik doe als het met omgang van paarden te maken heeft. Ik ken Milo genoeg om 'door hem heen' te kunnen kijken. Als dat niet zo was zou ik het ook niet gedaan hebben, omdat je het dan niet door hebt als het paard zich opgejaagd voelt. Ik merk aan alles dat hij compleet naar mijn lichaamstaal kijkt en die opvolgt.

Met hannes doe ik ook wel eens zoiets, maar dat kan je geen echte join-up noemen. Hannes is al helemaal een puber en daar train ik mee aan de hand. Daarna mag hij dan altijd nog wat los rennen, en ik ren dan een beetje mee en jaag hem op. Dat vind hij heeelemaal geweldig, hij ziet het als spelletje, maar niet dat hij er gemeen van wordt. Het is een soort van beloning, even ontspannen, met elkaar spelen als we klaar zijn met het werken. Omdat hij jong is werk ik niet te lang met hem.

Ook lydia is niet altijd makkelijk in de wei. Heel af en toe heeft ze wel eens zo'n koppige bui. Ik heb wel een hele goede en vertrouwde band met haar. Maar in de wei doet ze wel eens een klein beetje gemeen, dreigt dan met een trap. Als ze dat wil doen jaag ik haar even weg. Daarna weet ze weer hoe het is en blijft ze staan en pak ik haar. Die bui kan ze hebben als ze hengstig is, anders komt ze altijd hinnikend aanrennen.

Met lizette doe ik het niet, dat is een heel ander paard, meer gesloten en angstig. Die ken ik minder goed, ik weet niet helemaal goed hoe ik daar mee om moet gaan.

Ook met geke doe ik het niet. Lijkt me niet heel verstandig met een stevige Fries van 3.5 jaar. Die weet nog niet helemaal waar ze haar voeten neer moet zetten, en stel dat ze mij perongeluk een trap geeft. 3.5 vind ik trouwens ook zeker te jong.

Nou, dat waren mijn ervaringen. Is een heel verhaal geworden, maarja.. Je mag altijd pb'en

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:42

Citaat:
Met lizette doe ik het niet, dat is een heel ander paard, meer gesloten en angstig. Die ken ik minder goed, ik weet niet helemaal goed hoe ik daar mee om moet gaan.

heej

ik vind dat je bij een angstig paard op zich wel een join-up kunt doen als het echt goed kan en weet wat je doet en ook weet wat het paard jou verteld

als je een join-up nou niet zo goed kunt zou ik dat bij zo'n paard zeker niet doen ik denk dat je haar vertrouwen beter kunt winnen door heel veel met haar te poetsen en lekker met haar bezig zijn lekker belonen met een snoepje helpt meestal bij de meeste paarden dan kennen ze je gauw genoeg

groetjes
ps ik wil niet kritiek geven op een verkeerde manier ik wil alleen vertellen hoe ik het mijn zo'n pony zou doen(met wat ik uit de beschrijving althans kan opmaken) en wie weet heb je er nog wat aan maar waarschijnlijk was je zelf ook al wel op dit idee gekomen

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:01

Dankjewel Nurajo. Lizette verzorg ik ook al meer dan 2 jaar en heb haar vaak gepoetst en vroeger opgerden, en ze vertrouwd mij ook wel hoor. Alleen ik denk dat ze het dan meer als opjagen ziet en juist bang wordt.

Lizette ken ik haar achtergrond niet, bij de anderen heb ik een groot deel zelf gedaan, en dat zit mij dan een beetje in de weg. Ik heb ook meer ervaring met jonge en drukke/opdringerige paarden, daar kan ik beter mee omgaan dan een beetje angstig, gesloten paardje als Lizette. Die loopt meer weg voor haar angsten dan dat ze nieuwsgierig is.

Ik ga hier wel nog eens wat meedoen zodat ik haar beter begrijp, laat nog wel eens wat horen.

Evengoed nog bedankt voor je tips!

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 17:57

cindysponys schreef:
Dankjewel Nurajo. Lizette verzorg ik ook al meer dan 2 jaar en heb haar vaak gepoetst en vroeger opgerden, en ze vertrouwd mij ook wel hoor. Alleen ik denk dat ze het dan meer als opjagen ziet en juist bang wordt.

Lizette ken ik haar achtergrond niet, bij de anderen heb ik een groot deel zelf gedaan, en dat zit mij dan een beetje in de weg. Ik heb ook meer ervaring met jonge en drukke/opdringerige paarden, daar kan ik beter mee omgaan dan een beetje angstig, gesloten paardje als Lizette. Die loopt meer weg voor haar angsten dan dat ze nieuwsgierig is.

Ik ga hier wel nog eens wat meedoen zodat ik haar beter begrijp, laat nog wel eens wat horen.

Evengoed nog bedankt voor je tips!

geen dank ik vind dat dit een leuk onderwerp is met veel discussie punten en ik vind dat als je tips weet dat je die altijd kan vertellen maar ik zette er maar bij dat het niet negatieve kritiek was omdat deze dingen soms wel verkeerd opgevat worden

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:12

@ nujaro: Sorry hele late reactie Maar ik weet niet wanneer mn paard iets gaat doen waarvoor hij gestraft moet worden, dus kan ik daar moeilijk van te voren op inspelen. Ik geef liever achteraf 'straf', dan weet hij in ieder geval wat mijn grenzen zijn en waar ik niet van gediend ben Maar eigenlijk heb ik nog nooit iets meegemaakt wat zo erg is dat ik het gevoel had dat hij nou echt te ver was gegaan, een corrigerende tik of stemverheffing is eigenlijk altijd genoeg..

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 10:30

PinkiiY schreef:
@ nujaro: Sorry hele late reactie Maar ik weet niet wanneer mn paard iets gaat doen waarvoor hij gestraft moet worden, dus kan ik daar moeilijk van te voren op inspelen. Ik geef liever achteraf 'straf', dan weet hij in ieder geval wat mijn grenzen zijn en waar ik niet van gediend ben Maar eigenlijk heb ik nog nooit iets meegemaakt wat zo erg is dat ik het gevoel had dat hij nou echt te ver was gegaan, een corrigerende tik of stemverheffing is eigenlijk altijd genoeg..

dat is ook wel zo maar ik vind dat je de join-up niet kunt zien als een straf het is voor de meeste paarden wel even wennen maar ze vinden het fijn dat ze in hun eigen taal met jou kunnen praten en we praten wel steeds over straf maar ziet een paard het wel als een straf door een join-up kun je laten zien: "kijk je kunt mij vertrouwen, maar ik ben wel jou leider"
het geen wat ik altijd leer is dat je tegen een paard eerlijk maar wel heel duidelijk moet zijn, en ik vind dat je met een join-up heel duidelijk even aan je paard laat zien dat hij jou kan vertrouwen en dat jij de leider bent

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:32

Ik denk dat Nujaro het heel goed zegt. Er wordt veel te veel over straffen gesproken, maar join-up is niet bedoeld om te straffen.

Wat je bij een join-up eigenlijk zegt is: "ik sta hier als jouw leider en je kan mij vertrouwen, wil je lid van mijn kudde worden", waarbij het paard de keus krijgt om uit zichzelf jou als leider te accepteren. In plaats van dat het hem wordt opgelegd.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:12

Join up is geen straf, alleen mensen zien dat zo. Paarden denken niet in temren als straffen en belonen. Het paard krijgt de kans om jou als leider te zien en jou te volgen, en dat bod zullen ze allemaal aannemen als je het goed doet. Maar het is geen spelletje om elke dag te doen, dan is parelli beter. Het is bedoeld voor paarden die gedragsproblemen hebben of zadelmak gemaakt worden. of als éénmalige bandversterking.

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:51

Astragirl schreef:
Join up is geen straf, alleen mensen zien dat zo. Paarden denken niet in temren als straffen en belonen. Het paard krijgt de kans om jou als leider te zien en jou te volgen, en dat bod zullen ze allemaal aannemen als je het goed doet. Maar het is geen spelletje om elke dag te doen, dan is parelli beter. Het is bedoeld voor paarden die gedragsproblemen hebben of zadelmak gemaakt worden. of als éénmalige bandversterking.

heej hier ben ik het wel mee eens en ik wil ff terug komen op dat woord eenmalige bandversterking want daar ben ik het absoluut mee eens want als je een nieuwe pony krijgt en die respecteerd jou al gelijk dan is de join-up voor dat onderwerp niet nodig wel kun je bij een nieuwe pony zeggen heej ik wil hem van het begin af aan laten zien dat ik de baas ben en dat hij mij kan vertrouwen en ik vind dat dan 1 keer wel voldoende is zoals astragirl al zei

_Cindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:53

Het gevaar aan join-up vind ik dat sommige mensen het te letterlijk nemen, om het zo maar even te zeggen.

Bijv. als je volgens een of andere paardenfluisteraar of boek iets bij een paard doet, het paard iets terug doet. Dat vind ik niet. Ik vind dat het bij geen enkel paard zo werkt. Ik vind dat een mens heel veel kan leren van eens een join-up te doen, omdat dit een van de beste manieren is om een heel klein deeltje van je paard te leren begrijpen en hoe je paard reageert.

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:34

ja dat klopt ben ik met je eens en bij elke pony moet je het op een andere manier uitleggen om het zo maar te zeggen

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:47

Heeft iemand de cursus Join up . follow up gedaan??
Ik denk als je daar 2 dagen mee bezig ben geweest en er veel over hebt gehoort en kunnen vragen dat je dan pas precies weet wat een join up is.

Om het zo maar uit een boekje te doen is heel moeilijk , je moet het hebben kunnen zien en zelf hebben kunnen doen om te begrijpen waar je mee bezig bent.
Het is geen mensentaal maar puur paarden taal en dat word vaak vergten , probeer je in het paard te verplaatsen en niet als mens te denken , zeker dat is moeilijk , maar als je echt met deze dieren een join up wil bereiken zal je e toch even in hun moeten gaan verplaatsen.
Ook waarom en wanneer je het doen en niet zomaar iedere keer dat je met je paard gaat werken , ik zi ehet niet als starffen als je het op de juiste maniet doet , het is samenwerking vragen van je paard en geen dwang.

nujaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 16:00

Midge dat ben ik geheel met je eens verder niets over te vertellen je hebt het gewoon in een klein stukje precies op papier gezet wat ik ook vind

DaiisYlOvrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:54

Waarom doen er zo veel negatief over de "Join Up" hierzo ?
De eigenaar van de pony, die ik twee keer in de week óók doe, doet ook de "join up" met deze. Je maakt je paardje er absoluut niet mee kapot want zij hebben gwoon een goede band.. Dus.. Kijk, misschien als je iets héél ergs fout doet.. Maar paarden laten meestal zich niet zomaar de baas spelen, de Join Up is ook iets wat het paard VRIJWILLIG moet doen als hij daar eenmaal in de longeerring staat Hij/zij HOEFT niet op je af te komen, hij moet bij een join up zelf weten wat die doet..

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:00

Idd veel negatieve reacties.
Nooit iemand een documantaire van Mony Roberts gezien ofzo?!
Straffen is het idd ook niet.. Het is dat het paard (vaak een erg moeilijk of voor mensen onhandelbaar paard) vertrouwen krijgt in de mens door middel van Join Up. Ik heb het zelf een paar keer gedaan en mijn paard reageerde er erg goed op. Het is idd een eigen keuze van het paard om naar het persoon te komen die de Join Up heeft gedaan/geprobeerd. Als mensen dit straffen vinden.. Wat vinden jullie dan wel niet van sommige mensen die een paard zadelmak maken met veel geweld?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:32

Dit topic is al oud, ik zet hier een slotje.