Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
nujaro schreef:ja ik vind dat je de join-up als straf kunt gebruiken maar dat je het ook kunt gebruiken om je pony even te zeggen weet je nog ik ben de baas
Citaat:Met lizette doe ik het niet, dat is een heel ander paard, meer gesloten en angstig. Die ken ik minder goed, ik weet niet helemaal goed hoe ik daar mee om moet gaan.
cindysponys schreef:Dankjewel Nurajo. Lizette verzorg ik ook al meer dan 2 jaar en heb haar vaak gepoetst en vroeger opgerden, en ze vertrouwd mij ook wel hoor. Alleen ik denk dat ze het dan meer als opjagen ziet en juist bang wordt.
Lizette ken ik haar achtergrond niet, bij de anderen heb ik een groot deel zelf gedaan, en dat zit mij dan een beetje in de weg. Ik heb ook meer ervaring met jonge en drukke/opdringerige paarden, daar kan ik beter mee omgaan dan een beetje angstig, gesloten paardje als Lizette. Die loopt meer weg voor haar angsten dan dat ze nieuwsgierig is.
Ik ga hier wel nog eens wat meedoen zodat ik haar beter begrijp, laat nog wel eens wat horen.
Evengoed nog bedankt voor je tips!
PinkiiY schreef:@ nujaro: Sorry hele late reactieMaar ik weet niet wanneer mn paard iets gaat doen waarvoor hij gestraft moet worden, dus kan ik daar moeilijk van te voren op inspelen. Ik geef liever achteraf 'straf', dan weet hij in ieder geval wat mijn grenzen zijn en waar ik niet van gediend ben
Maar eigenlijk heb ik nog nooit iets meegemaakt wat zo erg is dat ik het gevoel had dat hij nou echt te ver was gegaan, een corrigerende tik of stemverheffing is eigenlijk altijd genoeg..
Astragirl schreef:Join up is geen straf, alleen mensen zien dat zo. Paarden denken niet in temren als straffen en belonen. Het paard krijgt de kans om jou als leider te zien en jou te volgen, en dat bod zullen ze allemaal aannemen als je het goed doet. Maar het is geen spelletje om elke dag te doen, dan is parelli beter. Het is bedoeld voor paarden die gedragsproblemen hebben of zadelmak gemaakt worden. of als éénmalige bandversterking.