Voeding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: Voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:28

1 x per dag, als ik ge-parelliet heb, krijgt hij 1/2 Pavo Liga en een handje Stimix en een berg wortels.
Verder staat ie nu nog op de wei, als ze straks naar de plaat/op stal gaan krijgt ie 2 x per dag een beetje hooi, hoeveelheid voor een cavia, maar mijn stalgenoten vinden dat al meer dan genoeg.

Daarover moet ik nog even met de boer/in een gesprekje voeren.......

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:55

Mijn paard die snel invalt in de winter als ze niet op het gras staat moest ik in de winter minimaal 6 plakjes hooi gaan voeren van de dierenarts maar mooi dat je dat op geen enkele stal krijgt ook al betaal je fors. Ze krijgt als ze van de winter in de paddock staat (paar uurtjes overdag) 2 x 2 kleine plakjes hooi 's-ochtends heel vroeg (voor 7.00 meestal) en dan 's-avonds laat pas weer( pas na 19.00 weer ligt er aan hoe laat iedereen weg gaat dus kan ook 20.30 zijn ofzo stal sluit 21.30) Soms dus lange tijd tussen. Pony krijgt 4 plakjes, koudbloed, oudjes en grote zenuwachtige kaylee ook die veel meer verbrand Gelukkig staat de mijne op goed stro en vult dat aardig maar ben benieuw hoe ze het deze winter gaat doen. Geef je aan dat je paard een x aantal gram biks moet hebben krijgen ze de helft dat zie ik ook overal gebeuren. Als ik nu goedkoper zou staan zou ik zelf extra hooi kopen en 's-avonds gaan geven maar schiet er A. overdag's niets mee op en B. als stalhouders zien dat je bijvoert (ook met biks enzo) dan geven ze zelf minder is mijn ervaring heb er ook wel eens op een stal naar gevraagd en dan gaf die stalhouder dat ook toe dat ie dat wel makkelijk vond als de mensen zelf bijvoerden Blijft toch altijd behelpen op een pensionstal.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 07:41

Mede vanwege het verplichte Pavo voer gaat Brutus verhuizen... ik heb voor hem een schattige stal gevonden met eigen uitloop! Hij gaat daar samenwonen met Vedette *zie onderschrift* Op de nieuwe stal wordt voert de boer wat ik in mijn ton stop
Voer is blijkbaar toch erg belangrijk...met mij verhuizen nog twee paarden o.a. hierom!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 09:15

Mooi Nienke! Ik kan het mij heel goed voorstellen hoor, ik heb op een stal gestaan waar ze ook ineens dat besluit namen om 1 soort voer te voeren en iedereen had dat maar te nemen. Idd ook meer betalen per maand en wilde je dat voer niet moest je zelf komen voeren maar geen korting hoor.
Ik viel gelukkig buiten de boot toen omdat ik toch alles al zelf deed en al een heel ander bedrag aan stalling betaalde dan de rest maar daar zijn er ook een heleboel vertrokken om die reden. Ik moet er ook niet aan denken dat mijn knollies ineens op ander voer gezet worden wat ik wellicht helemaal niet geschikt acht voor ze.
Fijn dat Bruutje straks een huis met tuin heeft!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:35

Perfect zeg een stal met uitloop. Wel nog weidegang in de zomer of is de uitloop ruim? Zelf voer klaarzetten is idd een goede oplossing kun je ook makkelijker de hoeveelheden aanpassen aan het werk etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:01

mijn arabiertje krijg nu de stal weer begint 2x per dag 1/2 schep subli-basis en 1/2 schep subli-meusli met kruiden, de hele dag overdag lopen ze nog op het land en voor de nacht nog 2 plakken hooi, wordt als ze definitief binnen staat meer hooi. m`n shet krijgt nu dat ze overdag nog op het land staat 2 handjes subli-basis en 1 plak hooi in de avond (voor de nacht) ook elke dag wortels, beide zijn erg snel dik
klinkt misschien suf maar ik zie overal; 24/7 staan, wat betekent dit??? en weet er iemand in de buurt van purmerend goedkope kisten/zakken wortels??

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:07

24 uur per dag/ 7 dagen in de week

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:24

Ik ben voor de brokken trouwens overgestapt naar het eigen merk van de raiffeisenmarkt hier net over de grens. (Soort welkoop)
Bevalt prima, niet te veel zooi erin, niet te veel haver, mijn kereltje is van zichzelf al zenuwachtig genoeg.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 16:35

Kan iemand mij misschien vertellen wat er mis is met brokken?
Ik hoor veel mensen het zo vaak roepen dat hun paarden nooit meer brok zullen krijgen maar ik snap niet waarom?
Ik voer dus ook subli basis maar kan ik misschien beter over stappen op een granenmix o.i.d.? (paarden en pony's werken overigens nauwelijks hoor, staan wel 24/7/12 buiten met schuilschuur)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:55

T@nj@ schreef:
Ik hoor veel mensen het zo vaak roepen dat hun paarden nooit meer brok zullen krijgen maar ik snap niet waarom?
Ik voer dus ook subli basis maar kan ik misschien beter over stappen op een granenmix o.i.d.? (paarden en pony's werken overigens nauwelijks hoor, staan wel 24/7/12 buiten met schuilschuur)

ik DENK dat er veel mensen zijn die de additieven niet in de brok willen hebben.En daarom geen brok willen.

Ik voer straks in de winter minimaal brok, de PAVO Liga brokjes, dat zijn soort Aurakoeken, maar dan in brok vorm. Heel erg weinig eiwit!
Ik mag Andor geen aurakoek meer geven ,maar vraag me niet wat nu precies het verschil is met de brok en de koek.

Verder kun je granenmix geven. Je moet je wel inlezen wat dit allemaal inhoudt, de verhoudingen van mineralen en fosfor/calcium etc zijn heel erg anders dan die van brok.
Vaak heb je alsnog iets nodig om de scheve fosfor/calcium verhouding op te heffen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:18

En die additieven, dat is dan het spul om van een brok een brok te maken zegmah? (dus bijvoorbeeld als melasse, om de boel bij elkaar te houden) of zit er ook nog andere rotzooi in?
Misschien dat ik ook wel ga overstappen naar iets anders, wel een gedoe hoor, ik moet mij idd. heel goed gaan inlezen.
Ik was er gelukkig wel al heel lang achter dat waneer er op een zak voer staat dat het een compleet voer is, dit dus doorgaans niet het geval is

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:51

T@nj@ schreef:

Geen idee, alhoewel ik ook niet-brok-voerder ben . De reden dat ik geen brok voer is vrij simpel... ze heeft het niet nodig, dus zonde geld. Ze krijgt onbeperkt hooi en daarnaast een vitaminen/mineralenkorrel. Twee à drie keer per week lijnzaad en dat was het weer. In de winter krijgt ze, als het vriest, de riante hoeveelheid van 150 gr slobber . Daar doet ze het prima op, dus heb ik geen reden om brok te voeren.

Oja, Kate gaat wel aan het werk, is een haflingermerrie van 4 (dus in de groei) en staat 24/7 buiten.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:46

Bij mij krijgen ze ook onbeperkt hooi dus eigenlijk kan ik de brok wel achterwege laten (niet dat ik daar zo veel van voer hoor)

Wat is in jullie ervaring nou het beste om bij een paard in de winter de kachel goed brandende te houden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:19

T@nj@ schreef:
En die additieven, dat is dan het spul om van een brok een brok te maken zegmah? (dus bijvoorbeeld als melasse, om de boel bij elkaar te houden) of zit er ook nog andere rotzooi in?Misschien dat ik ook wel ga overstappen naar iets anders, wel een gedoe hoor, ik moet mij idd. heel goed gaan inlezen.
Ik was er gelukkig wel al heel lang achter dat waneer er op een zak voer staat dat het een compleet voer is, dit dus doorgaans niet het geval is

Dat verschilt uiteraard weer per fabrikant.

Een additief is een toevoegsel zegmah. Dat zijn conserveringsmiddelen om het langer houdbaar, beter te plakken, etc te maken.
Er worden altijd vit. toegevoegd, maar de hoeveelheid kan heel erg verschillend zijn.

Net als in je eigen voedsel uit de supermarkt, je hebt veel kant en klaar voedsel, daar zit gewoon van alles in om het niet te laten bederven. Je kent de E nummers enzo wel. Er zijn stoffen waarvan beweerd wordt dat ze giftig zijn voor paarden.

Is nog een hele studie hoor, dat paardenvoer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:21

T@nj@ schreef:
Bij mij krijgen ze ook onbeperkt hooi dus eigenlijk kan ik de brok wel achterwege laten (niet dat ik daar zo veel van voer hoor)

Wat is in jullie ervaring nou het beste om bij een paard in de winter de kachel goed brandende te houden?

Onbeperkt ruwvoer is het beste wat je je paard kunt geven.

Omdat mijn heren wel ruim hooi, maar niet onbeperkt krijgen, en ik ze wel extra energie wil geven ,omdat ze wel werken, krijgen ze Equiral Qi bijgevoerd. Daarnaast natuurlijk weidegang, maar dat is meer een zoethoudertje in de winter.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:01

Ik wil nog wel eens in de winter olie door het voer doen óf ik geef ze subli energie kern mix (heb het eerder geloof ik wel eens kern energie mix genoemd ) dat is als ik het wel heb ook behoorlijk olie houdend (voelt in ieder geval wel erg vettig aan) dat schijnt ook goed voor het kacheltje te zijn.
Eigenlijk hebben ze hier niet veel meer nodig dan hooi maar ik ben altijd bang dat ze toch iets te kort komen, in hooi zit naar mijn idee ook niet alles, is weer wel goed voor het kacheltje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:09

Lucerne en dergelijk is wel heel fijn spul voor in de winter als ze minder gras binnenkrijgen. Iets met ruwe vezels maar dan iets smakelijkers en meer "voerderig" dan alleen maar hooi.

Lucerne en varianten daarop vallen eigenlijk altijd wel goed in de smaak bij paarden en is prettig om te voeren , je houdt ze er ook lekker mee bezig omdat ze er lang op kauwen.

Dodson heeft een paar varianten erop , zoals Safe and Sound , daar zitten o.a. ook brokjes door met allerlei goede stofjes , die bovendien zorgen voor een lekkere extra knaag erin waardoor ze er nog langer over kauwen. Zie http://www.dodsonandhorrell.com/index.p ... ils&id=123

En de Fibre P van Dodson is ook heerlijk spul.

Ook wat lucerne-achtig maar dan met een muesli erdoor en ook weer goede stofjes toegevoegd , heerlijk kruidig-licht mint achtig geurend spulletje.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 22:13

Lucerne heb ik Kevin een tijd gevoerd, daar eet hij heel simpel een zak in het uur van op als ik het even niet in de gaten heb, dus daar ben ik maar mee gestopt

Fibre P heb ik hem ook even gevoerd, daar knalde hij volledig van uit elkaar was dus ook geen succes.

Misschien dat ik deze winter toch weer eens Lucerne ga proberen, maar daar zit toch ook weer melasse door? (Dacht ik)
Niet dat ik sterk tegen melasse ben hoor, ze krijgen nu ook kruiden muesli en daar zit het ook in maar ik las ergens dus dat melasse ook weer erg slecht is, suikers dus (is dat dan weer het fructose verhaal?)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:18

Alles met mate T@nj@ ,dan loopt het niet zo´n vaart.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:29

Safe and Sound is speciaal voor hoefbevangenheid gevoelige paarden , laag in fructanen en suikers dus

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:32

Met Ponto doe ik maaaaanden met een zak luzerne. Als ie in de gaten heeft dat het door zijn pulp/slobber heen zit dan gooit ie het hele zooitje met bak en al naar buiten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:33

Luzerne zit door mijn muesli heen.(zit al in de zak)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:41

Lucerne door iets als slobber heen doen is ook zonde van dat andere voer.... zou ik ook geen fijne combinatie vinden om te eten

Dan heb je zo'n lekker smakelijk goedje en zitten al die stekels er ineens door

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:00

Even een vraag:
Ik meen ooit ergens iets gelezen te hebben over een soort lang, langwerpig hooinet. Iets in het kader van de discussie : "Hoe voer je hooi...in ruif of op de grond..." ... Ik meen toen dat iemand iets postte over een hooinet wat tussen de wanden van de stal hing, of tussen palen oid!
Bruut en Vedette hebben straks samen een stal met uitloop en nou leek het mij zo handig als ze onbeperkt toegang toe ruwvoer hebben...
Nou kan het zijn, dat het met Vedette handiger is om twee hooinetten in de uitloop te hangen (Ver uit elkaar ) ... maar ik ben toch ook wel erg nieuwsgierig naar dat grote ding... Wie O Wie heeft enig idee wat ik bedoel???? Hoe werkt zo'n ding en wat zijn de (gebruikers) ervaringen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:00

hooinetten gebruik ik nooit, vind het enge dingen, straks hangt er een met zn been in, zelfs als je ze hoog ophangt kunnen ze wel eens zakken. ik voer maar een halve kilo bix en een halve schep meusli met kruiden per keer, de erst veel hooi (op de grond). alleen mijn shet maakt er een bende van in haar box, smorgens ligt het door de hele box, en zoveel krijgt ze niet, ik denk dat ze ermee speelt ofzo. ik doe ook 1x per dag een scheutje maisolie door het voer van mijn merrie. en pmarena; de barefoot zit fantastisch!!