Vraagje! Hoe kan ik op z'n ''Marks" mijn paard laten zien dat hij buiten zijn wei niet doodgaat

?
We staan sinds ruim een week op een nieuwe plek en hier staat hij 24/7 in de wei met een Shire merrie. Vandaag heb ik hem wegens ziekte pas voor het eerst uit de wei kunnen halen om even het erf te verkennen. Na 5 minuten wandelen en rondneuzen kreeg ie het op zijn heupen, draafde hij rondjes om mij heen en begon te hinniken. Ik ben zo relaxed mogelijk terug gewandeld, hij liep wat snel en nerveus en iedere x als ik kleine ophouding maakte schudde hij met zijn hoofd. Hij heeft nog paar keer nerveus gehinniked. Toen we door een hek moesten liep hij bijna door mij heen dus toen heb ik hem wat dominant achteruit gezet. Dat is niet hoe hij het van mij geleerd had! Maarja, rustiger werd hij er ook niet van...
Eenmaal voor ons weidehek stond hij rustig te wachten en liet ik hem nog verder even rustig wachten voordat ik hem open deed, zijn vriendinnetje was alweer in zicht namelijk. Zijn halster deed ik pas af toen hij begon te kauwen.
Dit ging dus niet zoals gehoopt. Op de vorige stal had hij geen moeite met weggaan uit de wei/kudde, ook niet in het allerbegin. Dat was wel een grotere kudde. Hier zijn ze echt op elkaar aangewezen.
Hij heeft al drie weken vakantie vanwege mijn eigen vakantie + ziekte dus zijn koppie is ook extra actief denk ik. En het is een Engels Volbloed, sowieso lichtgevoelige beestjes...
Hoe kan ik hem volgens Mark hiermee helpen?
Zijn training wil ik ook graag weer oppakken nu ik me weer wat beter voel. Morgen heb ik bv de bak gehuurd, dan gaan we even longeren. Nu ik dit van vandaag weet heb ik het gevoel dat het morgen een stressvol rondje longeren wordt, wss rennen en hinniken in het begin totdat hij uitgeput is...