Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Ik denk als paarden niet van ons hielden, dat bokt lang niet zo veel leden zou hebben, iig geen die nog ademde.
Ik lees hier mensen spreken over verliefdheid, maar verliefdheid is amper houden van.
er zijn zoveel meer manieren van houden van en ik ben er van overtuigd dat, indien je een paard zichzelf laat zijn, ze absoluut kunnen houden van. Paarden zijn bovendien heel sociale dieren, dat is de hoofdreden waarom we ze hebben kunnen domesticeren. Niet omdat het prooidieren zijn maar omdat het dieren zijn met een hoge sociale intelligentie die dus ook op zoek gaan naar dat sociaal contact. Ook bij een andere diersoort. Ze herkennen onze emoties ook overigens.
Ik zou niet weten waarom iemand kan denken dat ze niet kunnen houden van.En ik meen zelfs dat er onderzoek geweest is waaruit bleek dat ze empathische vermogens hadden. (en eigenlijk kan dat ook haast niet anders, elk dier dat in groep leeft moet een basis aan empathisch vermogen hebben.)
Dinsdag schrok Sam hier en we vielen samen, we vielen zijdelings dus ik kon geen kant uit en gezien hij bijna om rolde over me verdraaide mijn heup en been en ik voelde iets knappen in mijn kuit. Hij heeft zijn hals gebruikt om te voorkomen dat hij om rolde en is toen heel voorzichtig op gestaan. Zodra hij van me af was ben ik op mijn buik gaan liggen omdat dat de rust houding was die ik met de minste beweging kon bereiken. En terwijl ik aan het testen was of er iets genoeg stuk was dat ik niet zou kunnen op staan en of ik aan mijn mobiel kon die in mijn zakken zat, kwam Sam ineens in mijn nek blazen. Ik heb er uiteindelijk bijna 5 minuten over gedaan om vanuit liggende positie naar zittende te gaan en ik heb nog eens tien minuten gezeten omdat ik mijn been niet helemaal vertrouwde. En al die tijd stond Sam met zijn neus tegen mijn schouder/nek.
Ik heb een simpele opgetrokken paddock, langs de kanten staan heerlijke grasjes (en dat weten ze ook want na het rijden mogen ze daar altijd even grazen.) maar Sam had totaal geen interesse in eten. Sam had interesse in zijn baasje dat niet op stond. Toen ik uiteindelijk op stond en hem wilde mee pakken naar de poetsplaats duwde hij zijn neus tegen mijn borstkast aan en zo heeft hij opnieuw zeker tien minuten gestaan.![]()
Mij maak je niet wijs dat paarden niet (kunnen) geven om hun baasjes.Als hij niks om me gaf en puur instinctief reageerde was ie gaan eten. Daar had ie mij niet voor nodig, integendeel, het feit dat ik tijdelijk out was zou dat makkelijker gemaakt hebben.
De weide ligt tegen de paddock aan. Dus hij kon gewoon lekker in de buurt van zijn paarden-vriendin gaan grazen als hij wilde.
En zo kan ik nog wel verhalen vertellen van paarden die ik niet anders kan verklaren dan een vorm van houden van. Is dat zoals partners doen? Ik mag hopen van niet. Maar dat is lang niet de enige diepe band die kan ontstaan. Dat veel mensen te bekrompen lijken te zijn om daar buiten te denken maakt niet dat paarden niet kunnen houden van. Waarom zou de mensen-manier de enige manier van houden van zijn? Paarden zijn paarden, ze doen het op hun manier en met hun uitingen. Maar dat maakt het toch niet minder ‘houden van’. IMO is dat soms zelfs puurder dan van een mens, een paard heeft geen ‘onderliggende bedoelingen’.
Chiren schreef:Persoonlijk denk ik dat het een kwestie is van een wederzijdse vertrouwensband. Ik geloof zeker dat een paard een emotionele band kan hebben met een mens, maar of dat écht houden van is?
imaudy schreef:Een paard kan van je houden. Als je dat niet weet dan ben je het juiste paard nog niet tegengekomen
Citaat:Kan een paard echt van je houden?
anjali schreef:Ja dat kan, dat weet ik 10000000% zeker. Het probleem is eerder, kan een mens echt van een paard houden, of duurt dat maar zolang als je er op kunt rijden? Volgens sommige Indiase religies heeft ieder levend wezen een ziel die na de dood verder reist naar een ander lichaam. Het ontmoeten van een ander levend wezen met wie je een echte liefdesband kunt beleven is heel goed karma.![]()
![]()
![]()
Jis_ schreef:Het hormoon oxytocine zorgt voor gevoelens van vertrouwen en verliefdheid. Dat noemen wij houden van maar komt dat gevoel bij mens en dier niet gewoon op hetzelfde neer?
Macs schreef:Jis_ schreef:Het hormoon oxytocine zorgt voor gevoelens van vertrouwen en verliefdheid. Dat noemen wij houden van maar komt dat gevoel bij mens en dier niet gewoon op hetzelfde neer?
Dat zullen we nooit weten.
We weten eigenlijk niet eens of jouw gevoel van verliefdheid hetzelfde is als die van mij.. je kunt hetzelfde beschrijven maar zeker weten doe je niet
Suzanne F. schreef:Paarden kunnen een vertrouwensband hebben met mensen maar houden van zoals mensen dat kunnen daar geloof ik niet in. Paarden kunnen wel hechten aan personen die ze eten geven en die goed voor ze zijn. Dat is hun manier van houden van. Maar als iemand anders dit overneemt en goed voor ze is en eten geeft, dan vinden ze die persoon ook gewoon lief.
Sommige mensen hebben dit ook trouwens maar dat terzijde.