Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
moonfish13 schreef:Sprak recent iemand met een parelli stick, die dingen zijn exact hetzelfde als die van equiplay zegt zij. Ik zie dus ook echt geen verschil het handvat is ook 100% hetzelfde.

MaritB schreef:Alles wat ik doe zit parelli in, ook met rijden, uit de weide halen, trailerladen etc.

D_Desteny schreef:MaritB schreef:Alles wat ik doe zit parelli in, ook met rijden, uit de weide halen, trailerladen etc.
En doe je wel eens echt een training van bijvoorbeeld een half uur en rijden op 1 dag?
Ik merk dat mijn paard lichamelijk toch bijna dagelijks longeerwerk of rijden nodig heeft. Maar doe ik dan niet teveel? Ik kan het over de dag verdelen. Bijvoorbeeld in de ochtend parelli werk en in de avond rijden/longeren.
D_Desteny schreef:Even een vraagje.
Hoe vaak trainen jullie?
En doen jullie naast het grondwerk trainen dan ook nog rijden of iets anders?

moonfish13 schreef:Sprak recent iemand met een parelli stick, die dingen zijn exact hetzelfde als die van equiplay zegt zij. Ik zie dus ook echt geen verschil het handvat is ook 100% hetzelfde.
D_Desteny schreef:MaritB schreef:Alles wat ik doe zit parelli in, ook met rijden, uit de weide halen, trailerladen etc.
En doe je wel eens echt een training van bijvoorbeeld een half uur en rijden op 1 dag?
Ik merk dat mijn paard lichamelijk toch bijna dagelijks longeerwerk of rijden nodig heeft. Maar doe ik dan niet teveel? Ik kan het over de dag verdelen. Bijvoorbeeld in de ochtend parelli werk en in de avond rijden/longeren.
Bowen schreef:Rowenaduke schreef:Weet iemand of het met finesse "verplicht" is om met bit te rijden?
Ik rij namelijk alleen maar bitloos..
Nee, bit is niet verplicht. Het gaat immers niet om wel of geen bit, wel/geen boomzadel, wel/geen ijzers, het gaat om communiceren met je paard.
Ondertussen lijken we op de goede weg te zitten. Alle gekke dingen bij [***] zijn ondertussen verklaard door medische dingen (al dan niet van voorbijgaande aard). Maar dit alles was nooit naar boven gekomen als ik niet zoveel (Parelli)tijd in hem had gestoken. Heb echt veel aan het programma te danken, zeker naar het 'lezen' van je paard toe. En zonder [***] en Parelli had ik met [***] helemaal niks kunnen beginnen 
Ik ga mij dan blijkbaar anders gedragen dan bij onze dagelijkse bezigheden en mijn pony's reageren daar enorm op. Eye-opener en zeer leerzaam, maar niet makkelijk..
Ik zal dan vast dingen anders doen of een andere houding/uitstraling hebben, maar ik weet zelf niet zo goed wat het nu eigenlijk is.
[***] zit graag in zijn eigen vertrouwde wereldje ("doe maar gewoon, dat is al gek genoeg") en natuurlijk werkt zijn fysiek ook niet mee. Bepaalde dingen doe ik om die reden ook totaal niet meer, maar ben van mening dat bepaalde andere dingen toch nog moeten kunnen. Alleen deelt hij die mening doorgaans niet
Heeft misschien ook met associatie te maken. Ondertussen weet ik dat zijn gedrag en boosheid niks met onwil en dominantie te maken heeft en dat hij op bepaalde tijden gewoon letterlijk heel gevoelig is voor aanrakingen. Maarja, dit wist ik daarvoor niet zo (en de vorige eigenaresse al helemaal niet volgens mij) dus dat heeft wel wat teweeg gebracht, met name naar stick/zweepgebruik toe.. Zal mentaal wel meespelen bij hem.. heb sommige problemen bv niet als ik gewoon een kort menzweepje bij heb, maar dan wel als ik de stick vast heb, alsof ik dan ineens in 1 of ander monster verander volgens hem 

Hij is klein beetje complex..
Bowen schreef:DPTomboy schreef:Voor het opnemen van een level 4 finesse auditie is een bit naar mijn weten wel verplicht.
Daar heb je gelijk in, kleine vergissing van mijn kant. Voor 1/3 is het niet 'verplicht', voor level 4 wel.