[HK]Parelli Natural Horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:11

Leuk topic!
Ik ben zo ongeveer 1,5 jaar bezig met Parelli, ik volg al die tijd ook al lessen in natural horsemanship op parelli basis.. Maar afgelopen zondag heb ik mijn eerste echte parelli les gehad bij humphrey dirks, erg leuk! En a.s zaterdag ga ik met mijn paard naar de Parelli inspiratiedag, ik doe s''ochtends mee met de games!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:56

Tof! Rowenaduke! Veel plezier zaterdag :)

D_Desteny

Re: [HK]Parelli Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:19

Even een vraagje.
Hoe vaak trainen jullie?
En doen jullie naast het grondwerk trainen dan ook nog rijden of iets anders?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:54

Alles wat ik doe zit parelli in, ook met rijden, uit de weide halen, trailerladen etc. :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:06

Sprak recent iemand met een parelli stick, die dingen zijn exact hetzelfde als die van equiplay zegt zij. Ik zie dus ook echt geen verschil het handvat is ook 100% hetzelfde.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:06

moonfish13 schreef:
Sprak recent iemand met een parelli stick, die dingen zijn exact hetzelfde als die van equiplay zegt zij. Ik zie dus ook echt geen verschil het handvat is ook 100% hetzelfde.

DAt heeft ze dan niet goed :n
Ik heb er een van equiplay, mijn vriendin een echte van parelli. Daar zit echt wel verschil in: gewicht, balans, etc.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:51

MaritB schreef:
Alles wat ik doe zit parelli in, ook met rijden, uit de weide halen, trailerladen etc. :-)

En doe je wel eens echt een training van bijvoorbeeld een half uur en rijden op 1 dag?

Ik merk dat mijn paard lichamelijk toch bijna dagelijks longeerwerk of rijden nodig heeft. Maar doe ik dan niet teveel? Ik kan het over de dag verdelen. Bijvoorbeeld in de ochtend parelli werk en in de avond rijden/longeren.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:00

Klopt, ik vind de sticks ook echt verschillen. Persoonlijk vind ik die van EquiPlay prettiger, maar dat is eigenlijk simpelweg omdat ik die altijd gewend ben geweest. Ik doe nog steeds met m'n eerste stick, hij is al 6 jaar oud ofzo! :)

Een stalgenootje van me doet wel eens twee keer op een dag wat. Inderdaad bv. 's ochtends een halfuurtje grondwerk en later nog eventjes rijden. Ik zelf niet. Maar als ik een rij-sessie heb ingepland, dan begin ik altijd eerst met grondwerk en als ik dan merk dat dat goed zit ga ik erop. Wel zo veilig, in mijn geval ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:54

D_Desteny schreef:
MaritB schreef:

En doe je wel eens echt een training van bijvoorbeeld een half uur en rijden op 1 dag?

Ik merk dat mijn paard lichamelijk toch bijna dagelijks longeerwerk of rijden nodig heeft. Maar doe ik dan niet teveel? Ik kan het over de dag verdelen. Bijvoorbeeld in de ochtend parelli werk en in de avond rijden/longeren.

Meestal begin ik met grondwerk en daarna ga ik rijden. En soms sluit ik dan nog af met het werken at liberty :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:35

D_Desteny schreef:
Even een vraagje.
Hoe vaak trainen jullie?
En doen jullie naast het grondwerk trainen dan ook nog rijden of iets anders?

Eigenlijk elke dag wel.
En ja, ik doe meer dan grondwerk, alhoewel ik persoonlijk wel een grondwerk freak ben, liberty is mijn favo savvy.
Maar ik rij dus ook op 2 van mijn paarden, de merrie berijd ik niet, maar die is dan ook maar 1.25 hoog, dat zou zielig zijn.

Parelli is veel meer dan grondwerk alleen, eigenlijk zeggen ze zelf dat ze meer zijn dan rijden alleen ;)
Er zijn 2 grondwerk savvy's en er zijn 2 rij savvy's. Online en Liberty zijn de grondwerk savvy's, Freestyle en Finesse zijn de rij savvy's.

Alles wat ik doe met de paarden, van ze ophalen uit de wei tot dressuur oefeningen aan toe doe ik met parelli.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:37

moonfish13 schreef:

Nee, zijn niet hetzelfde. De stick van parelli is iets zwaarder.
Maar het is maar een klein verschil zonder dat het een beter is als het ander. Heb veel equiday stick gezien en in handen gehad, voor mij is het altijd even ietsje wennen omdat de balans en het gewicht iets anders is, maar het zijn gewoon erg fijne sticks die kwalitatief prima overeen komen met die van parelli.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:42

Ik doe geen parelli maar heb altijd met mijn paarden alleen freestyle gereden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:48

D_Desteny schreef:
MaritB schreef:

Hoe lang ik dingen doe maakt me niet zo uit, hoe intensief het voor het paard is wel.
Als ik bv wil rijden en grondwerken achter elkaar dan kies ik 1 van die dingen waarin ik ga werken aan verbetering of nieuwe punten, de ander hou ik dan lekker makkelijk om het zo maar te zeggen.
Dus bv intensief grondwerken en daarna een lekker buitenritje. Of even checken op de grond of alles ok is, paar leuke denkspelletjes afgestemd op wat het paard leuk vindt en wat opwarmen en daarna aan Finesse werken in het zadel.

Wat ook kan is hetzelfde onderwerp blijven behandelen, maar dan zowel met grondwerk als rijdend. Het belangrijkste is dat je het paard niet verdrinkt in teveel "informatie", ze kunnen best vandaag wiskunde en biologie behandelen, maar geen 10 vakken tegelijk en door elkaar.

Heb vooral van de clinicks die ik heb gedaan geleerd dat de paarden het heerlijk vinden als je langere tijd met ze bezig bent. Dan ben je niet een uurtje met je paard bezig, maar minstens de halve dag en geen enkel paard laat dan tekenen zien dat ze dat minder vinden, het tegendeel is meestal waar.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:36

Weet iemand of het met finesse "verplicht" is om met bit te rijden?
Ik rij namelijk alleen maar bitloos..

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:33

mindful schreef:
Zalig rezielove, er zijn er ni veel die dat kunnen meemaken!

Ja het was ook echt gaaf, ben ook verliefd op zijn merrie. <3
Maar hij heeft natuurlijk wel meer prachtige paarden, mijn volgende word zeker een paint of quater :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:07

Rowenaduke schreef:

Nee, bit is niet verplicht. Het gaat immers niet om wel of geen bit, wel/geen boomzadel, wel/geen ijzers, het gaat om communiceren met je paard.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:04

Zo probeer ik het ook nu te doen inderdaad alles op Parelli basis.
Maar ik ben nog niet zo lang bezig, level 1 begint nu een beetje routine in te komen en dat gaat eigenlijk al best goed. Ik doe het nu ongeveer een week elke dag, variërend van een sessie van 15 minuten tot een half uurtje. En alles bij elkaar doe ik het nu ongeveer een jaar maar heb het ook een paar maandjes stil moeten leggen tussendoor. Ik heb tot nu toe alleen level 1 volledig bekeken en ga nu langzaam aan stukjes van level 2 bekijken om mij voor te bereiden.

Maar daarnaast rijd ik gewoon dressuurmatig zoals het voor mij goed voelt.
Vroeger reed ik erg op mijn hand en wist ik niet zo goed wat echt loslaten was en hoe dat nou echt voelde. Ik heb een jaar lang op de western manier gereden en gelest met Desteny en nu weten we allebei hoe het voelt en is om elkaar los te laten. En nu pak ik hem dus dressuurmatig weer op en gaat het rijden echt heel fijn. Langzamerhand wil ik er ook meer Parelli bij gaan voegen.

Bowen: Ik train nu dus ook elke dag On Line, maar doe daarnaast nog rijden of longeren.
Omdat mijn paard Kissing Spines heeft is het belangrijk dat hij zijn rug en buikspieren dagelijks goed traint en ze soepel houd. Ik zou graag ook al Liberty werk doen maar daar zijn Desteny en ik nog niet aan toe. Buitenritjes gaat helaas nog niet met mijn paard, maar dat is dus iets waar ik nu door middel van Parelli naar toe wil werken. Precies dat wat jij zegt ''verdrinken in informatie'' was ik dus een beetje huiverig voor. Lichamelijk kan hij het namelijk prima aan.

Fijn te lezen dat meerdere mensen gewoon en en doen.

DPTomboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:45

Bowen schreef:
Rowenaduke schreef:

Nee, bit is niet verplicht. Het gaat immers niet om wel of geen bit, wel/geen boomzadel, wel/geen ijzers, het gaat om communiceren met je paard.

Voor het opnemen van een level 4 finesse auditie is een bit naar mijn weten wel verplicht.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:44

Ach, desnoods zet je op je auditieformulier dat-ie een mond of tandprobleem heeft oid. Legitieme reden om bitloos te 'mogen', lijkt me gek als ze daar moeilijk over gaan doen...

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:44

DPTomboy schreef:
Voor het opnemen van een level 4 finesse auditie is een bit naar mijn weten wel verplicht.

Daar heb je gelijk in, kleine vergissing van mijn kant. Voor 1/3 is het niet 'verplicht', voor level 4 wel.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 22:06

Ga toch de kleine stick van parelli bestellen. Misschien dat ik de grotere lichtgewicht van equiplay ook nog bestel maar ben het nu zo gewend met de kleine omdat ik deze te leen heb van mijn lesgeefster... heb dinsdag men derde les gehad. Ze wijkt nu op druk achter en voorhand, cirkelspel in stap gaat goed, jojogame vindt ze iets moeilijker maar het lukt wel, daar komt dominantie soms boven bij haar, dan heb je het drijven (denk ik dat het zo noemt) en dat gaat heel goed, vertrekken en stoppen ook! Het vriendschapsspel vindt ze ook allemaal best, behalve het geluid van de helikopter... mag ze wel overal aanraken en ook zwiepen zolang het niet te veel lawaai maakt. Ben best fier op men paard! Lesgeefster vind ook dat ze al enorm veranderd is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 02:31

Ik zou mij ook even willen melden hier. Zie een aantal bekenden maar voor degene die mij nog niet kennen: ik heb 2 pony's, [***] (19 jaar) en [***] (22 jaar).

Zoals bij een aantal anderen hier is Parelli een manier van leven/dingen aanpakken geworden. Vooral de horsenalities doe ik veel mee (hoe denkt (voelt) mijn pony (zich) momenteel, waarom en hoe ga ik daarmee om). De levels zelf ben ik minder mee bezig en audities helemaal niet.

Met de pony's al veel meegemaakt, ze zijn dan ook erg speciaal natuurlijk :P Ondertussen lijken we op de goede weg te zitten. Alle gekke dingen bij [***] zijn ondertussen verklaard door medische dingen (al dan niet van voorbijgaande aard). Maar dit alles was nooit naar boven gekomen als ik niet zoveel (Parelli)tijd in hem had gestoken. Heb echt veel aan het programma te danken, zeker naar het 'lezen' van je paard toe. En zonder [***] en Parelli had ik met [***] helemaal niks kunnen beginnen ;)

Wel stuit ik steeds op hetzelfde probleem.. het is leuk wat we doen maar we geraken niet verder. In principe hoeft dat ook niet, maar soms is het toch leuk. Grootste probleem is dan dat ik ergens leuke filmpjes zie, of op connect bepaalde oefeningen of oplossingen voor problemen en dan denk ik "ja, daar gaan we mee aan de slag, leuk!". Maar altijd ben ik de enige die het leuk vind :+ Ik ga mij dan blijkbaar anders gedragen dan bij onze dagelijkse bezigheden en mijn pony's reageren daar enorm op. Eye-opener en zeer leerzaam, maar niet makkelijk..

Om dit via lessen/begeleiding op te lossen.. geen idee of dat kan, ik kan het probleem zo moeilijk omschrijven. Zo is het bv bij de yoyo-game dat de ene yo super gaat (op [***]'s manier, rekening houdend met zijn fysieke problemen) en de andere yo een ramp is. Terwijl datzelfde (dus achterwaarts en naar mij toe komen) wel gewoon super gaat als ik na het rijden in de weide nog wat klooi. Maar zodra touwhalster om is en ik die stick vast heb kan dat allemaal niet meer :+ Ik zal dan vast dingen anders doen of een andere houding/uitstraling hebben, maar ik weet zelf niet zo goed wat het nu eigenlijk is.

Toevallig hier iemand die dit herkent of wel eens bij mensen geweest is met een soortgelijk probleem? Voor zover mijn uitleg te begrijpen is :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 06:55

Leuk [***], bij mij is de ene dag ook de andere niet. Bij het minste dat ikzelf niet goed in mijn vel zit, weerkaatst zich dat naar mijn paard.
Misschien doen ze het minder graag omdat het nieuwe oefeningen zijn en de bedoeling nog niet begrijpen.
Als de mijne de oefening snapt vloeit het als boter. Nu ben ik bezig met de Side pass over een balkje of iets anders, heel moeilijk vind ik deze omdat hij te snel wil gaan en bezig wil zijn. Dit is een oefening die met kleine stapjes moet aangeleerd worden en dat vind hij niet leuk...het duurt te lang :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 07:37

Kan wel kloppen :j [***] zit graag in zijn eigen vertrouwde wereldje ("doe maar gewoon, dat is al gek genoeg") en natuurlijk werkt zijn fysiek ook niet mee. Bepaalde dingen doe ik om die reden ook totaal niet meer, maar ben van mening dat bepaalde andere dingen toch nog moeten kunnen. Alleen deelt hij die mening doorgaans niet :+ Heeft misschien ook met associatie te maken. Ondertussen weet ik dat zijn gedrag en boosheid niks met onwil en dominantie te maken heeft en dat hij op bepaalde tijden gewoon letterlijk heel gevoelig is voor aanrakingen. Maarja, dit wist ik daarvoor niet zo (en de vorige eigenaresse al helemaal niet volgens mij) dus dat heeft wel wat teweeg gebracht, met name naar stick/zweepgebruik toe.. Zal mentaal wel meespelen bij hem.. heb sommige problemen bv niet als ik gewoon een kort menzweepje bij heb, maar dan wel als ik de stick vast heb, alsof ik dan ineens in 1 of ander monster verander volgens hem :P

Had me wel al voorgenomen naast de dagdagelijkse dingen die we gewoon doen eens helemaal opnieuw te beginnen qua Parelli, al klinkt dat raar want je gebruikt het gewoon altijd, maar daarmee bedoel ik de gebruikelijke uitrusting en enkel friendly met de stick totdat hij dat weer prima vindt. Hij reageert niet raar ofzo, voor het oog lijkt hij alles prima te vinden, maar voor mijn gevoel niet. Wil eens proberen of ik dat gevoel kan veranderen.. en indien niet.. tja, dan maar zonder stick en met andere hulpmiddelen :+

Wat [***] ook erg heeft is.. alles is leuk zolang het zijn idee is. Zo kan hij bv spontaan over een hindernis gaan als we vrij spelen, of ineens zijwaarts over een balk beginnen. Dat lijkt hij echt graag te doen, totdat ik denk dit als beloning te gebruiken na een andere oefening. Dan ineens kan hij totaal niet meer springen en weet hij niet meer dat zijn benen ook zijwaarts kunnen gaan :') Hij is klein beetje complex.. :+

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:45

Bowen schreef:
DPTomboy schreef:

Daar heb je gelijk in, kleine vergissing van mijn kant. Voor 1/3 is het niet 'verplicht', voor level 4 wel.

Dat vind ik dan wel weer jammer.
Vind het best vreemd dat je als je alles zo vriendelijk wilt mensen wel verplicht met bit te rijden voor een bepaalde auditie op bepaald niveau..
Ik bedoel ook niet direct dat ik een bit slecht vind, alleen persoonlijk zal ik er dus niet mee gaan rijden.