Lielle schreef:abercrombie, ik denk dat het uiteindelijk belangrijker is dat je er goed op kunt inspelen dat dat je het precieze labeltje hebt. Goed observeren en makkelijk kunnen schakelen.
helemaal eens! Ook als je paard heel duidelijk binnen een bepaalde categorie valt, dan nog zijn er honderden strategieën om te gebruiken. Je hebt alleen iets meer aanknopingspunten om de juiste te kiezen.
WowAmigo schreef:Bij toeval op dit topic terecht gekomen, best interessant! Ben eigenlijk benieuwd wat mijn paard nu precies is, zijn er ergens checklistjes ofzoiets waar je dat mee kan bepalen? Als ik het schema in de openingspost zie dan is ze van alles wat namelijk

Als je paard zich volledig ander gedraagt in verschillende omstandigheden, moet je ze ook behandelen als het paard dat het op dat moment is. Een paard kwam prima dominant zijn met andere paarden, maar bij mensen dat helemaal niet hebben.
Vaak zit er als je begint met trainen "een laagje RB" overheen, gewoon omdat alles nieuw is en een paard van nature een vluchtdier is. Als je paard gewend is aan jou, je tools en je hulpen, dan kom je er soms achter dat je paard van nature echt RB is of eigenlijk meer LB is.
De checklist om het te bepalen is het gedrag van het paard. Introvert en extrovert is vrij makkelijk te bepalen aan de energie die het paard gebruikt. Verschil tussen LB en RB is te zien aan de hoeveelheid stress die ze laten zien. Een gespannen, RB paard zal (ongeacht of het introvert of extrovert uit) niet knipperen, oren strak, spieren strak, kaak strak, hoofd vaak hoog (of bij introvert juist heel laag). Ademhaling oppervlakkig.
Een zelfverzekerd paard heeft ontspannen spieren, bewegende oren, ademt rustig door, knipperende ogen, kan makkelijk kauwen, is makkelijk geïnteresseerd in eten, leuke dingen doen en interessante objecten.