Verder zijn er enorm veel tips voor allerlei situaties en dingen en voor allerlei type paarden. Tips geven voor grondwerk is nogal een vage vraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
freespirit schreef:Mijn kruising Tinkel x Draver is ook een typische LBI....en een echt 'ho'-paard, staat liever stil dan dat ie loopt, blijkt superslim te zijn wanneer er een beloning in het verschiet blijkt te zijn.
Geweldig dier, vergeeft me m'n fouten, geeft me de tijd om te leren en wanneer iets 'eng' is staat ie stil, gaat ie niet op de loop. Maar..........hierin schuilt ook het gevaar...ik heb 'm een keer zó bang gezien dat ie compleet ontplofte en door een dik houten hek heen ramde !
Een waarschuwing voor iedereen met een introvert paard/pony, ze ontploffen niet snel, maar ALS ze ontploffen is het gevaarlijk !
[***] schreef:Jouw paardje lijkt zo met de beschrijving eerder RBI te zijn.. heb je dat topic al gevonden?
Verder zijn er enorm veel tips voor allerlei situaties en dingen en voor allerlei type paarden. Tips geven voor grondwerk is nogal een vage vraagMisschien dat specifieke vragen wat handiger zijn
Citaat:Ik had al gezien omgekeerde psychologie, maar kan iemand hier een voorbeeld van geven?
freespirit schreef:Een waarschuwing voor iedereen met een introvert paard/pony, ze ontploffen niet snel, maar ALS ze ontploffen is het gevaarlijk !
MelissaV schreef:Ik heb ook een left brain introvert. Erg gecompliceerd beest![]()
Een echte grappenmaker met heel veel gevoel voor humor maar heb meermaals de neiging gehad om hem achter het behang te plakken![]()
Zowel onder het zadel als aan de hand kan het een gruwelijke ongemotiveerde luilak zijn maar durf hem eens een tik met de zweep te geven, dan heb je ruzie. Hij gaat voor niets of niemand aan de kant en is 100% bomproof. Heel fijn voor de kinders die erop rijden maar daarentegen kan hij ook gruwelijk dominant uit de bocht komen. Hij jaagt gerust mensen de wei uit als je niet de juiste houding aanneemt, prikt feilloos door je ''stoere houding'' heen en heeft binnen 2 sec door met wie hij te maken heeft.
Maar als je weet hoe je met hem moet omgaan heb je er een heerlijk dier aan. Voor de duivel niet bang, gaat er 100% voor als hij weet dat het nodig is (bv op wedstrijd) en hij is gewoon gruwelijk slim, leert ontzettend vlug als je hem maar weet te motiveren
Pluizebolpum schreef:En slimmigheid. 'Schat, nog één rondje, dan zijn we klaar'. En dat ze vervolgens precies één perfecte spin neerzet en achterom kijkt. 'Rondje. Eén. Klaar.'.
MelissaV schreef:Ik heb ook een left brain introvert. Erg gecompliceerd beest![]()
Een echte grappenmaker met heel veel gevoel voor humor maar heb meermaals de neiging gehad om hem achter het behang te plakken![]()
Zowel onder het zadel als aan de hand kan het een gruwelijke ongemotiveerde luilak zijn maar durf hem eens een tik met de zweep te geven, dan heb je ruzie. Hij gaat voor niets of niemand aan de kant en is 100% bomproof. Heel fijn voor de kinders die erop rijden maar daarentegen kan hij ook gruwelijk dominant uit de bocht komen. Hij jaagt gerust mensen de wei uit als je niet de juiste houding aanneemt, prikt feilloos door je ''stoere houding'' heen en heeft binnen 2 sec door met wie hij te maken heeft.
Maar als je weet hoe je met hem moet omgaan heb je er een heerlijk dier aan. Voor de duivel niet bang, gaat er 100% voor als hij weet dat het nodig is (bv op wedstrijd) en hij is gewoon gruwelijk slim, leert ontzettend vlug als je hem maar weet te motiveren
[***] schreef:Dat behang is hier ook vaak héél aanlokkelijk
Maar gelukkig voor pony (en mij) heb ik die momenten de laatste tijd nog maar weinig gehad ... Wat voor wedstrijden rijd je met die van jou?
MelissaV schreef:Zelf rij ik er nu nog maar heel zelden op, hij is namelijk maar 1.22m hoogVroeger heb ik er fanatiek mee gedressuurt en gesprongen, daarna de overstap gemaakt naar de western. Voornamelijk horsemanship en pleasure wat zeker niet onverdienstelijk ging! En nu loopt hij terug springwedstrijden met een jong ruitertje van 10jr.
[***] schreef:MelissaV schreef:Zelf rij ik er nu nog maar heel zelden op, hij is namelijk maar 1.22m hoogVroeger heb ik er fanatiek mee gedressuurt en gesprongen, daarna de overstap gemaakt naar de western. Voornamelijk horsemanship en pleasure wat zeker niet onverdienstelijk ging! En nu loopt hij terug springwedstrijden met een jong ruitertje van 10jr.
AhaMaar wel leuk. Ging dat dressuren ok? Dat zou hier toch echt niet waar zijn
![]()
Springen daarentegen zie ik weer welCobe houdt van springen
[ Afbeelding ]
Alleen jammer voor hem dat ik niet zo'n held ben![]()
En nadeel is dat je ook niet 2x achter elkaar een zelfde soort springles/parcours mag doen want dat is dan weer saai
Verder doen we niks qua wedstrijden ofzo, maar hij heeft een paar keer endurance & TREC gelopen en dat vond die wel watVermoed dat iets als trail ook nog wat voor hem zou kunnen zijn. Wil ik nog wel eens proberen .. ooit .. naast al die andere plannen die ik heb
MelissaV schreef:Zo is hij een tijdje heel lui geweest aan het been. Gewoon geen reactie geven en in plaats van dan nog meer been te geven en met de zweep erop, moet je hem gewoon 100 meter achteruit zetten of 50m laten wijken voor de kuit. Dan loopt hij binnen 30 seconden zoals het hoort, doe je dat niet zal hij nooit lopen zoals hij kan.
[***] schreef:MelissaV schreef:Zo is hij een tijdje heel lui geweest aan het been. Gewoon geen reactie geven en in plaats van dan nog meer been te geven en met de zweep erop, moet je hem gewoon 100 meter achteruit zetten of 50m laten wijken voor de kuit. Dan loopt hij binnen 30 seconden zoals het hoort, doe je dat niet zal hij nooit lopen zoals hij kan.
Hmm, interessant! Die heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd! Weet natuurlijk dat been geven & zweep niet werkt (in tegendeel) maar bij geen reactie in de achteruit heb ik nog nooit bij stilgestaan .. Weer iets om te testen![]()
![]()
Heb ook wel eens een (dressuur)les gereden met op een bepaald moment balkjes en op het einde een paar sprongetjesVooral het laatste gedeelte ging meer dan prima
![]()
Monstertje ziet er lekker fanatiek uit, heerlijk!
[***] schreef:Naja, ik vind het van mezelf toch raar dat ik daar nog niet aan gedacht heb
Heb bv. wel geprobeerd (had ik ook op filmpje gezien) als ze niet voorwaarts blijven en dus bv. vanuit draf terug gaan stappen daar ook geen probleem van maken, maar gewoon zeggen "ok, dan veranderen we van hand" en dan op de andere hand weer opnieuw beginnen. Dit kan je zowel van op de grond als in het zadel doen .. Idee is ook dat ze op een bepaald moment gaan zeggen "pff, ik blijf wel gewoon vooruit gaan, is makkelijker dan steeds van hand veranderen" maar dat werkt hier ook niet elke keer zo geweldig ... Dus ik ga eens proberen "niet vooruit? dan wel achteruit" .. eens zien wat hij daarvan zegt, wordt zijn kont meteen getraind![]()