Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:16

En ik heb juist de ervaring dat de twistlock maar al te snel vast gaat zitten. Ik heb een touw van Clinton Anderson met deze snap. Even trekken en hij is los.

Afbeelding

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:37

Nog nooit die sluitingen gezien ....... slecht van me .......

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:38

ik wil binnenkort een neouwe leadrope 22 ft begin nu wel te twijfelen welke .....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:55

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit, als de sluiting maar iets zwaarder is dan de hele lichte sluitingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:57

Bij een 22 voet rope niet voor te zware sluitingen kiezen.

Bij Clinton Anderson kun je kiezen uit leuke kleurtjes. Handig als je met meer mensen op stal staat die aan Parelli doen. Kun je je touw meteen herkennen!

Afbeelding

Afbeelding

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:05

Cassidy schreef:
Bij een 22 voet rope niet voor te zware sluitingen kiezen.

Bij Clinton Anderson kun je kiezen uit leuke kleurtjes. Handig als je met meer mensen op stal staat die aan Parelli doen. Kun je je touw meteen herkennen!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb je een link?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:05

Wat fijn dat ik dit topic ben tegen gekomen!
Ik wil ook gaan beginnen met Parelli en was druk opzoek naar een carrotstick, maar was hier in Zweden nog niet zo makkelijk..
En toen kwam de link van equiplay, dus nu daar besteld :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:06

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:07

Zijn er ook veel verschillen in prijsklasse?

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:09

bedankt ! vorige keer bij euquiplay besteld , maar wil kijken bij verschillende :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:09

Bij CA zijn er twee prijsverschillen: je bent no worries lid of niet :D
Verder geen keuze in kwaliteit. Je krijgt de beste kwaliteit.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:15

Cassidy schreef:
Bij CA zijn er twee prijsverschillen: je bent no worries lid of niet :D
Verder geen keuze in kwaliteit. Je krijgt de beste kwaliteit.

Das mooi de beste kwaliteit. Ben niet lid ,maar wie weet. Zit nog flink te twijfelen over de sluiting...

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 22:31

Het is echt verschrikkelijk al die sluitingen....
Wat vinden jullie van een bullsnap dan? Of is die te zwaar ?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 22:35

Cassidy schreef:

bij parelli hebben ze tegenwoordig ook kleurtjes.... En meer dan bij CA geloof ik...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:44

Niet alleen afgaan op de foto die ik heb geplaatst want er zijn er meer dan er op de foto staan. Ook combi van kleurtjes, zwart met blauw of tan met wit. Om maar een voorbeeld te noemen.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 22:48

Cassidy schreef:
Niet alleen afgaan op de foto die ik heb geplaatst want er zijn er meer dan er op de foto staan. Ook combi van kleurtjes, zwart met blauw of tan met wit. Om maar een voorbeeld te noemen.

Oh had ik niet gezien.
Maar vind die van CA ook vrij duur eigenlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:48

thirzanaomi schreef:

Zwaar voor een 12 of 14 voet is geen probleem. Je wilt dat het touw acuut stil blijft hangen als jij stopt met het geven van een aanwijzing, en niet doorzwiept als je stopt met het bewegen van het touw.
Ik zou zelf eerder voor de bullsnap gaan dan de twist lock. Alleen, als je paard in paniek raakt, heb je die bullsnap niet zo makkelijk los, de twist lock kun je losmaken als er spanning op het touw komt te staan. En hetzelfde geld voor de foto aan het begin van de pagina. Naam van die lock weet ik niet, maar hij komt uit de zeilsport, en ook als daar druk op komt heb je hem zo los.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 22:53

Cassidy schreef:
thirzanaomi schreef:

Zwaar voor een 12 of 14 voet is geen probleem. Je wilt dat het touw acuut stil blijft hangen als jij stopt met het geven van een aanwijzing, en niet doorzwiept als je stopt met het bewegen van het touw.
Ik zou zelf eerder voor de bullsnap gaan dan de twist lock. Alleen, als je paard in paniek raakt, heb je die bullsnap niet zo makkelijk los, de twist lock kun je losmaken als er spanning op het touw komt te staan. En hetzelfde geld voor de foto aan het begin van de pagina. Naam van die lock weet ik niet, maar hij komt uit de zeilsport, en ook als daar druk op komt heb je hem zo los.

Daar heb je idd een punt.
Maar gebruik hem ook alleen in de bak. Buiten gebruik ik kortere touwtjes.
En hij is vrij relaxed en schrikt niet heel gauw. Alleen buiten is hij erg druk maar daar gebruik ik de leadrope niet voor.
Dan kan een bullsnap toch wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 08:26

Het is juist buiten de bak heel fijn als je wat meer ruimte hebt met je touw. Wat gebruik je buiten dan? Een longeerlijn of een halstertouw?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:27

Ja ik zou ook zeggen, juist de leadrope voor buiten, maar dat komt vanzelf als je met Parelli start. Dan wordt hij ook minder druk omdat je hem beter gaat begrijpen en leren vertrouwen etc. Uiteindelijk gebruik ik de leadrope overal, en je kunt er zelfs teugels mee maken.

Wat Cassidy zegt klopt helemaal, het is echt belangrijk dat je sluiting helpt voor de communicatie. Die bullsnap ziet er ook redelijk zwaar uit. Dus als je niet voor een twistlock wilt gaan dan zou ik je die aanraden.

Trouwens, mijn twistlock van parelli is wel super stroef, maar die van equiplay heb ik nog nooit een probleem mee gehad :)
En anders begin je toch gewoon met iets, dan zie je vanzelf of het je bevalt. Zo heb ik ook allerlei leadropes geprobeerd en weet nu wat ik het fijnst vind. Een 12mm met Twislock en een 22ft van Parelli.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:41

Leuk dat je geïnteresseerd bent in Parelli.
Ik heb al mijn spullen ook van Equiplay, of tweedehands. Sticks worden echter weinig tweedehands aangeboden.
Verder, kijk eens op het NH forum idd.
En ik weet niet waar je woont, maar van het voorjaar wil ik weer een zgn playday organiseren bij mij in de Noordoostpolder. Dat is een dag waarop we met de paarden op de Parelli manier aan de slag gaan (spelen) met grondwerk, of rijden. Ik heb daarvoor allerlei speelgoed/hindernissen/obstakels waar je eindeloos mee kan variëren. Als het lukt doe ik dat weer met een instructrice erbij.
Op zo'n dag is voor iedereen welkom, maar het is handig als je al wat ervaring hebt met Parelli.
Wrs ga ik ook weer een dag speciaal voor beginners organiseren.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 16:10

Buiten deed ik met mijn oude leadrope (kwaliteit daarvan was echt slecht).
Toen is hij verschrikkelijk geschrokken en heeft zich losgerukt en sleepte de hele leadrope mee. Het is goed gegaan maar er had echt een ongeluk kunnen gebeuren. Leadrope was kapot, paardje was gelukkig nog helemaal heel. Daarom ben ik dus huiverig voor de leadrope buiten. Doe alleen heel kort touwtje waar hij niet op kan staan o.i.d.

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:43

Wat is eigenlijk beter een leadrope van een een of andere horseshop (hele leuke kleurtjes etc en keuze uit sluitingen) of een echte van pareli enz.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 17:04

essteeg schreef:
Wat is eigenlijk beter een leadrope van een een of andere horseshop (hele leuke kleurtjes etc en keuze uit sluitingen) of een echte van pareli enz.

Parelli is geloof ik de beste kwaliteit die er is
Wel veel duurder, afhankelijk van wat je er mee doet volstaat een andere leadrope Ws ook wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:32

thirzanaomi schreef:
Buiten deed ik met mijn oude leadrope (kwaliteit daarvan was echt slecht).
Toen is hij verschrikkelijk geschrokken en heeft zich losgerukt en sleepte de hele leadrope mee. Het is goed gegaan maar er had echt een ongeluk kunnen gebeuren. Leadrope was kapot, paardje was gelukkig nog helemaal heel. Daarom ben ik dus huiverig voor de leadrope buiten. Doe alleen heel kort touwtje waar hij niet op kan staan o.i.d.

Met een kort touwtje heb je helemaal niets in te brengen als hij schrikt.
Wat is erger, een paard dat zich incidenteel een keertje losrukt met een lange leadrope, of een paard dat zich om de haverklap losrukt omdat jij een te kort touwtje hebt? En als dat losrukken te vaak voor komt, denk je niet dat je paard daarvan iets gaat leren? En wat is erger, om de haverklap een loslopend paard of een enkele keer incidenteel (wat niet vaker voor hoeft te komen dan die ene keer)?