Respect en vertrouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Respect en vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 02:29

Ik snap niet dat je niet het onderscheid kunt maken tussen de reactie tijdens een leermoment en later bij een paard die het begrepen heeft en weet wat er van hem verwacht wordt. Als je een paard Piaffe aanleert gaat hij het ook niet vanaf het begin perfect uitvoeren, kan hij ook reacties tonen dat hij het niet snapt of - erger nog - gewoon niet wil. Om wat voor reden ook. Maak je daar een filmpje van en kwak je dat op Youtube, maakt niet uit hoe perfect je het daarna laat zien, er zijn altijd mensen die je daarop afrekenen.

Zoals Parelli ook zei: don't do it to the horse, do it for the horse. En dan weer kunnen correcties er in eerste instantie voor het oog heel heftig uitzien dan dat je een blanco paard voor je krijgt en niet eerst de fouten van een ander weg mag poetsen voordat je aan het bijbrengen van nieuwe dingen toekomt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 10:46

Cassidy schreef:
Billy schreef:
Gut, ja ff 101 pagina's doorlezen.........

Eerste drie is al voldoende. Maar voordat we hier weer dezelfde discussies krijgen als in dat topic, misschien wel handig om dat eens door te nemen?

Dus ik moet mn oren laten hangen naar wat anderen een goede methode vinden? Daggutnie....
Ik vind het een rotfilmpje en ik denk dat er andere en betere manieren zijn om een paard te heropvoeden dan proberen zn andere oog eruit te zwiepen met een touwtje...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:42

Nee hoor hoeft niet, je mag je eigen mening houden.

Maar een reactie neerkwakken zonder op zijn minst de moeite te nemen om te proberen te begrijpen wat nu de bedoeling is...tja. Zonde van het digitale papier. En mocht je je aangesproken voelen, dan geldt die opmerking ook voor jou, maar ik doelde in eerste instantie op de reactie van boerderij14.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:50

Als ik naar dat filmpje kijk zie ik iemand die geholpen wordt door een instructeur.

Die man doet het veel te grof en onhandig en de dame (Linda Parelli blijkbaar) neemt over en doet de oefening subtieler. Leermoment voor het paard en de man die er naast staat.

Het geheel komt op mij onrustig over maar zeker niet dieronvriendelijk.

Ik ben geen Parelli aanhanger, ik weet niets van deze methode behalve wat ik zo langs de bakrand meekrijg.

Ik vergelijk het maar zo...

Als ik van Anky les krijg(zuiver hypothetisch dus) dan zijn mijn hulpen ook te grof en onduidelijk. Stapt Anky dan op mijn paard dan ziet het er ineens anders uit en begrijpt mijn paard de boodschap ineens veel duidelijker.

Voorbeeld zal wel ergens mank gaan maar het gaat om het leraar-leerling verschil.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:46

We blijven discussie voeren op basis van een filmpje van minstens 14 jaar oud, in een programma wat in die tijd zoveel verder is ontwikkeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 22:49

Dat weet jij en dat weet ik, maar dat weet de gemiddelde bokker niet die dit fimpje op Youtube langs ziet schuiven. Het wachten is op de volgende reactie van iemand die alleen de openingtopic leest, zich niet verdiept in het hoe of waarom, het vorige topic van 100 pagina's niet doorneemt en ook voor het gemak de uitleg van de Parelli's niet leest.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:14

Dus als je alles leest en nagaat ga jij er vanuit dat ze helemaal achter de methode staan? Dream on!
Ik heb een flmpje met uitleg gezien, ik heb stukken uit de topics gelezen en ik vind het nog steeds helemaal niks.
Trouwens, die Parelli is helemaal doorgeslagen met zn methode....niet meer serieus te nemen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 23:22

Het is een aanname als jij denkt dat ik er van uitga dat je achter een methode staat als je alles leest en doorneemt. Mijn mening is dat je een stuk intelligenter overkomt als je weet waar je over praat. Als je weet wat de bedoeling is, niet alleen maar afgaat op een filmpje van een paar minuten. Je mag er er van mij het vierkant niet mee eens zijn. Maar een goed gefundeerde mening kunnen neerzetten staat wat beter dan alleen maar afgaan op je onderbuikgevoel. Is maar een advies hoor, wat degene er mee doet mag hij/zij helemaal zelf weten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 03:18

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:54

Och, daar komt ze weer met 100.000 filmpjes over hoe het beter kan en moet.
Ik haak af, ik word een beetje eng van zoveel betweterige vooringenomenheid....

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 10:54

Billy schreef:
Ik haak af, ik word een beetje eng van zoveel betweterige vooringenomenheid....

Parelli is niet ideaal en zeker niet perfect, Pat zelf niet, Linda niet en alles wat daarna komt ook niet. Ik zie ook kapot gespeelde paarden mentaal of paarden die niet genoeg fysiek getraind zijn en daarom kapot gaan. Maar toch heeft de methode een heel mooie boodschap over gedrag, hoe om te gaan met verschillend gedrag in verschillende situaties. Voor mij als minder getalenteerd paardenmens heeft het me inzicht gegeven in m'n omgang met paarden. Ik heb meer geduld, begrip, inzicht en overzicht en daarmee is de frustratie over mijn paarden (grotendeels) verdwenen. Wat weer z'n weerslag heeft op m'n paarden.

Da's ook wat je hier ziet. Linda geeft een hele duidelijke correctie, maar het is zonder agressie. Ze wordt niet boos, schreeuwt niet en op het moment dat het paard stopt is de druk weg. Op een inschattingsfoutje hier en daar na.

Het stukje inzicht en daardoor minder frustratie gun ik iedereen. Ik ken geen andere methode die dat zo duidelijk brengt. Als jij er wel een weet, roep maar

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:19

Ik vind het filmpje niet zo zeer dieronvriendelijk, maar totaal niet duidelijk tegenover het paard. Mijn paard lette in et begin ook totaal niet op mij. Dit heb ik aangepakt door stil te staan, dan moest hij ook stilstaan. Deed hij dat niet, hup achteruit. Doormiddel van druk geven met mijn lichaam(ik zelf liep dus ook achteruit en hij moest maar zorgen dat hij uit mijn ruimte bleef) ja in het begin ging de zweep mee. Reageerde hij niet tikte ik zijn borst aan. Op deze manier heeft hij het aangeleerd. Dit is nu na ruim 2 jaar nog steeds duidelijk. Als hij niet oplet en ik sta stil. Als hij mij dan voorbij is hoef ik alleen maar voor hem te staan en hij gaat al een paar passen achteruit. Soms zelfs al als ik alleen maar stil sta gaat hij al achteruit. Maar het feit is, nu ik al ruim 7 weken aan het stappen ben kan ik nog wel aan een halster met touwtje stappen zonder dat er enige druk op het touw ontstaat terwel hij wel druk is en graag wilt lopen.
Als ik zo met een lang touw een beetje sta te schudden aan een touw zou hij echt niet weten wat hij er mee aan moet. En stilstaan of naar mij toe komen. In een kudde duwen ze ook de paarden uit hun ruimte ipv afwachten tot ze maar een stap achteruit nemen.
Ik "doe" verder niks aan horsemanship. Ik doe waar ik mij goed bij voel en mijn paard goed op reageerd. Hier zie ik vooral een paard wat in de war is en niet begrijpt wat zijn begeleider wilt.