Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hinkewal schreef:Hey Christa,
Wat leuk dat jij ook een PP hebt joh! Dat wist ik helemaal niet... Hoe is het verder met je stoere tinkermannen?
De mannen doen het super, Diesel van 3 wordt momenteel beleerd bij Udo de Haan zodat hij zijn energie voor de kar kwijt kan..
Hij zal ongeveer 4 weken van huis zijn.. Best moeilijk hij wordt erg gemist..
We zijn nog bezig met het opzetten van een plan. Het is al tig keer gewijzigdDoordat mijn vader net zijn koeien allemaal heeft verkocht is het hele plan ook alweer anders geworden
Ze krijgen nu een stuk weide die veel groter is (ong 2 ha) Het plan is dat ze hier 24/7 op gaan staan. In het voorste deel willen we het winterpaddock aanleggen met grindtegels ed. Hier willen we ook de hooinetten en een bak voor kuil plaatsen. We hebben momenteel gras liggen wat waarschijnlijk dinsdag wordt ingepakt. Normaal hadden we altijd kuil, maar we willen de paarden meer maagopvulling geven met minder energie. Een goed begin al dus want het gras is super! Lekker stengelig, en het ruikt heerlijk!
Goed bezig hoor....
We willen het PP graag bouwen zodat de paarden meer beweging krijgen, en we goed in de gaten kunnen houden wat en hoevel ze eten. Heb jij ook weilandjes of doe je het met strookbegrazing? Wij twijfelen nog aan hoe groot we de weilandjes willen maken namelijk
Ik doe aan strookbegrazing, en de track staat altijd open...
S avonds haal ik ze van t gras af.
Wij hebben zo n grote overdekte hooiruif waar een hele baal in kan...
De paarden eten wanneer ze trek hebben. Als ze gewend zijn aan het systeem proppen ze zichzelf ook niet meer vol. Ze doseren het prima. Totaal geen overgewicht..
filmpje van Nina is altijd leuk, kijk er naar uit!
Ik ga je volgen ..
Ik heb nog een leuk filmpje van Nina gemaakt laatst in het bos. Ik zal het even naar jou, Daphne en Mariette sturen!
GeekGirl schreef:Ik zou die weilandjes echt niet zo klein maken hoor! Ik heb ze zelf ook even zo gehad maar ik heb gauw alle binnenste draden weer gesloopt en er een groot stuk van gemaakt. Steeds draden open en dicht doen, altijd maar repareren aan de omheining. Op zo'n kleine stukjes kunnen ze niet echt weglopen dus gaan ze gauw door de draden heen.
Dat je gras beter zal groeien is ook een fabeltje, zo'n klein stukje eten ze op een dag helemaal kaal en daardoor raakt je gras steeds beschadigd. Op een groter stuk kunnen ze het nooit helemaal kort eten en blijven de wortels beter gespaard.
Ook wordt de track heel gauw een modderpoel en dan hebben ze nergens een groter droog stukje waarop ze echt kunnen bewegen. Want paddock paradise of niet, als ze tot aan hun kogels in de modder zakken zullen ze toch niet rond lopen hoor. En ik weet uit ervaring dat elke paddock paradise een modderpoel wordt, tenzij je hem volledig laat bestraten of in grastegels legt. De paarden lopen immers allemaal steeds over dezelfde plekken heen, en dat is echt vreselijk slecht voor je ondergrond.
Ik heb paddock paradises gezien op natte en droge grond, op zandgrond of in klei, grote of kleine tracks, maar ik heb er nog geen enkele gezien die de hele winter bruikbaar blijft. In de winter heb je geen andere keus dan een verharde uitloop maken of een weide op offeren, want al die modder kan tot ernstige problemen leiden (mok, peesproblemen,...)
Daarom zou ik zeggen, maak een paar grotere weides. Als er ruimte is op de wei lopen ze daar ook best veel in rond hoor, ik ken geen enkel paard dat een hele dag op dezelfde plek staat te grazen (tenzij ze in weitjes van 5x5 staan natuurlijk) Als de track dan minder goed ligt kan je desnoods een wei opofferen en krijgen je paarden toch nog beweging. Het alternatief is 's winters op stal of in een kleine uitloop, maar dat is waarschijnlijk ook niet jouw eerste keuze?