Paddock Paradise in aanbouw!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hinkewal

Re: Paddock Paradise in aanbouw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 13:33

We gaan nu inderdaad tussen de 10x10 en 20x20 doen. Wat precies moeten we nog even bekijken.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:04

Dinopino schreef:
en heel hoog gras eten ze niet ;-) dus dat wordt dan ook niet kaal

Die van ons wel hoor ;) , gelukig maar, want in dat hoge gras zitten ook minder suikers...

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:07

Nelflobo schreef:
Dinopino schreef:

Die van ons wel hoor ;) , gelukig maar, want in dat hoge gras zitten ook minder suikers...

Bij ons eten ze het ook met smaak op :9

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:11

Ik volg anderen daarin over de paaltjes. Die gaan je zeker meer kosten. Het ziet er in ieder geval een leuk project uit. Ben benieuwd :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:20

hinkewal schreef:
Dinopino schreef:

Bij ons eten ze het ook met smaak op :9

denk dat ze het had over de mestplekken? die eten ze heir namelijk niet, en is er hoog gras.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:44

ja, dat klopt, dat eten ze niet (zou ik ook niet doen ;) )
Maar hoog gras op zich vinden ze heerlijk.
En voor onze robuuste paarden werkt dat prima, ze eten netjes "van hoog tot laag", beginnen
bij de toppen.
En mochten ze te laag en dus te suikerrijk komen, dan verweiden we ze weer.

(Maar er zullen absoluut paarden zijn die dat hoge gras juist niet eten.)

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:14

Echt nieuwe goede tips heb ik niet, maar ik volg graag wel even :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:23

Heb een van jullie paarden nodig die mijn paarden leren hoog gras te eten. wij maaien het nu want van de grond eten ze het dan soms wel, maar ook niet altijd ;-(

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:40

haha, hier ook zo... maar dan voeren als ze op de paddock staan, dan is het dat of niets... En dan nog zijn ze kieskeurig.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:54

Het is denk ik de zomercao van onze paarden. Zij denken recht te hebben op enkel jong fris gras. Ontwikkelingspaarden doen er een hap naar.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 02:50

Hoi Hinke,
Leuke ideeën heb je...
Een jaar geleden zijn wij begonnen met ons pp en nog steeds Passen we diverse elementen aan die in depraktijk toch anders werken dan in theorie.
Bij ons is de track zwaar favoriet er word veel gerend, gespeeld ze zien het echt als een race baan...
Wij zijn nu bezig met een winterpaddock aan te leggen.. Deels om ze op t verharde te hebben bij " Hollands" weer als het dagen achter elkaar regent, o.a dan word de mest opruimen vd track en uit de zandpaddock /rijbak een hele zware job ook wel poepsoepscheppen genoemd..
En ze staan direct droog met hun zware beharing.
dus dat willen we op deze wijze ondervangen door een verharde winterpaddock te maken..
Zou je aanraden om de mest dagelijks te verwijderen, ivm wormbesmetting en doordat je het hygiënisch houd kan je evt overgaan op ontwormen aan de hand van mest onderzoek.. E.e.a past mooi in het natuurlijk houden van paarden.
Heel veel succes en natuurlijk plezier, we komen graag eens kijken als je zo ver bent hoe Nina en haar vriendjes er bij staan..;-)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 15:22

Hey Christa,
Wat leuk dat jij ook een PP hebt joh! Dat wist ik helemaal niet... Hoe is het verder met je stoere tinkermannen?

We zijn nog bezig met het opzetten van een plan. Het is al tig keer gewijzigd ;) Doordat mijn vader net zijn koeien allemaal heeft verkocht is het hele plan ook alweer anders geworden ;) Ze krijgen nu een stuk weide die veel groter is (ong 2 ha) Het plan is dat ze hier 24/7 op gaan staan. In het voorste deel willen we het winterpaddock aanleggen met grindtegels ed. Hier willen we ook de hooinetten en een bak voor kuil plaatsen. We hebben momenteel gras liggen wat waarschijnlijk dinsdag wordt ingepakt. Normaal hadden we altijd kuil, maar we willen de paarden meer maagopvulling geven met minder energie. Een goed begin al dus want het gras is super! Lekker stengelig, en het ruikt heerlijk!

We willen het PP graag bouwen zodat de paarden meer beweging krijgen, en we goed in de gaten kunnen houden wat en hoevel ze eten. Heb jij ook weilandjes of doe je het met strookbegrazing? Wij twijfelen nog aan hoe groot we de weilandjes willen maken namelijk ;)

Ik heb nog een leuk filmpje van Nina gemaakt laatst in het bos. Ik zal het even naar jou, Daphne en Mariette sturen!

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:06

hinkewal schreef:
Hey Christa,
Wat leuk dat jij ook een PP hebt joh! Dat wist ik helemaal niet... Hoe is het verder met je stoere tinkermannen?

De mannen doen het super, Diesel van 3 wordt momenteel beleerd bij Udo de Haan zodat hij zijn energie voor de kar kwijt kan..:-)
Hij zal ongeveer 4 weken van huis zijn.. Best moeilijk hij wordt erg gemist..

We zijn nog bezig met het opzetten van een plan. Het is al tig keer gewijzigd ;) Doordat mijn vader net zijn koeien allemaal heeft verkocht is het hele plan ook alweer anders geworden ;) Ze krijgen nu een stuk weide die veel groter is (ong 2 ha) Het plan is dat ze hier 24/7 op gaan staan. In het voorste deel willen we het winterpaddock aanleggen met grindtegels ed. Hier willen we ook de hooinetten en een bak voor kuil plaatsen. We hebben momenteel gras liggen wat waarschijnlijk dinsdag wordt ingepakt. Normaal hadden we altijd kuil, maar we willen de paarden meer maagopvulling geven met minder energie. Een goed begin al dus want het gras is super! Lekker stengelig, en het ruikt heerlijk!

Goed bezig hoor....

We willen het PP graag bouwen zodat de paarden meer beweging krijgen, en we goed in de gaten kunnen houden wat en hoevel ze eten. Heb jij ook weilandjes of doe je het met strookbegrazing? Wij twijfelen nog aan hoe groot we de weilandjes willen maken namelijk ;)

Ik doe aan strookbegrazing, en de track staat altijd open...
S avonds haal ik ze van t gras af.
Wij hebben zo n grote overdekte hooiruif waar een hele baal in kan...
De paarden eten wanneer ze trek hebben. Als ze gewend zijn aan het systeem proppen ze zichzelf ook niet meer vol. Ze doseren het prima. Totaal geen overgewicht..
filmpje van Nina is altijd leuk, kijk er naar uit!
Ik ga je volgen ..:-)

Ik heb nog een leuk filmpje van Nina gemaakt laatst in het bos. Ik zal het even naar jou, Daphne en Mariette sturen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 21:05

Ik zou die weilandjes echt niet zo klein maken hoor! Ik heb ze zelf ook even zo gehad maar ik heb gauw alle binnenste draden weer gesloopt en er een groot stuk van gemaakt. Steeds draden open en dicht doen, altijd maar repareren aan de omheining. Op zo'n kleine stukjes kunnen ze niet echt weglopen dus gaan ze gauw door de draden heen.

Dat je gras beter zal groeien is ook een fabeltje, zo'n klein stukje eten ze op een dag helemaal kaal en daardoor raakt je gras steeds beschadigd. Op een groter stuk kunnen ze het nooit helemaal kort eten en blijven de wortels beter gespaard.
Ook wordt de track heel gauw een modderpoel en dan hebben ze nergens een groter droog stukje waarop ze echt kunnen bewegen. Want paddock paradise of niet, als ze tot aan hun kogels in de modder zakken zullen ze toch niet rond lopen hoor. En ik weet uit ervaring dat elke paddock paradise een modderpoel wordt, tenzij je hem volledig laat bestraten of in grastegels legt. De paarden lopen immers allemaal steeds over dezelfde plekken heen, en dat is echt vreselijk slecht voor je ondergrond.
Ik heb paddock paradises gezien op natte en droge grond, op zandgrond of in klei, grote of kleine tracks, maar ik heb er nog geen enkele gezien die de hele winter bruikbaar blijft. In de winter heb je geen andere keus dan een verharde uitloop maken of een weide op offeren, want al die modder kan tot ernstige problemen leiden (mok, peesproblemen,...)

Daarom zou ik zeggen, maak een paar grotere weides. Als er ruimte is op de wei lopen ze daar ook best veel in rond hoor, ik ken geen enkel paard dat een hele dag op dezelfde plek staat te grazen (tenzij ze in weitjes van 5x5 staan natuurlijk) Als de track dan minder goed ligt kan je desnoods een wei opofferen en krijgen je paarden toch nog beweging. Het alternatief is 's winters op stal of in een kleine uitloop, maar dat is waarschijnlijk ook niet jouw eerste keuze?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:42

@geekgirl, mijn PP is het hele jaar (sneeuw,regen of bij veel warmte) bruikbaar hoor.
En ik heb echt niet alles bestraat, Het gaat er juist om dat de paarden zelf kunnen kiezen waar ze wel of niet kunnen staan.
Ik heb allerlei verschillende ondergronden gemaakt. en je kunt nog zo graag iets willen dat ze ergens blijven staan, maar dat doen ze dan meestal net niet.
Enne van een btje nat(modder) en dus af en toen krijgen ze niks hoor. zolang ze maar in beweging blijven. Dus niet continue in de drek, maar als je een goed PP hebt is dat dus ook niet nodig, want dan bied je verschillende dingen aan en moeten ze blijven lopen.
Laatst bijgewerkt door riegje op 11-07-13 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 22:45

GeekGirl schreef:
Ik zou die weilandjes echt niet zo klein maken hoor! Ik heb ze zelf ook even zo gehad maar ik heb gauw alle binnenste draden weer gesloopt en er een groot stuk van gemaakt. Steeds draden open en dicht doen, altijd maar repareren aan de omheining. Op zo'n kleine stukjes kunnen ze niet echt weglopen dus gaan ze gauw door de draden heen.

Dat je gras beter zal groeien is ook een fabeltje, zo'n klein stukje eten ze op een dag helemaal kaal en daardoor raakt je gras steeds beschadigd. Op een groter stuk kunnen ze het nooit helemaal kort eten en blijven de wortels beter gespaard.
Ook wordt de track heel gauw een modderpoel en dan hebben ze nergens een groter droog stukje waarop ze echt kunnen bewegen. Want paddock paradise of niet, als ze tot aan hun kogels in de modder zakken zullen ze toch niet rond lopen hoor. En ik weet uit ervaring dat elke paddock paradise een modderpoel wordt, tenzij je hem volledig laat bestraten of in grastegels legt. De paarden lopen immers allemaal steeds over dezelfde plekken heen, en dat is echt vreselijk slecht voor je ondergrond.
Ik heb paddock paradises gezien op natte en droge grond, op zandgrond of in klei, grote of kleine tracks, maar ik heb er nog geen enkele gezien die de hele winter bruikbaar blijft. In de winter heb je geen andere keus dan een verharde uitloop maken of een weide op offeren, want al die modder kan tot ernstige problemen leiden (mok, peesproblemen,...)

Daarom zou ik zeggen, maak een paar grotere weides. Als er ruimte is op de wei lopen ze daar ook best veel in rond hoor, ik ken geen enkel paard dat een hele dag op dezelfde plek staat te grazen (tenzij ze in weitjes van 5x5 staan natuurlijk) Als de track dan minder goed ligt kan je desnoods een wei opofferen en krijgen je paarden toch nog beweging. Het alternatief is 's winters op stal of in een kleine uitloop, maar dat is waarschijnlijk ook niet jouw eerste keuze?

ik heb die wel gezien hoor.... hoog liggende grond, welke altijd fijn droog is

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 06:30

Wij hadden ook een PP op hoog liggende, lichte grond, maar toch kan er altijd een beetje blubber ontstaan. Door hen op dat moment een weide aan te bieden geef je inderdaad de mogelijkheid om te blijven bewegen en om af te wisselen van ondergrond.

Ik bedoelde niet dat een paddock paradise slecht is, maar alleen dat het handig kan zijn om een weide beschikbaar te stellen die groter is dan 5x5. Het idee van kleine weitjes klinkt op zich niet slecht, maar in de praktijk ben je beter af met een paar grotere weides.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 09:13

Ja maar als je ze dan weer te lang op dat weitje laat staan is dat ook weer blubber.
Dus wat win je daar dan mee?
JE moet goed investeren in je track. Als dat goed is kom je een heel eind

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 10:49

@geekgirl, de kleine weitjes zijn het plan alweer uit hoor. We gaan minimaal 20x20 doen. Verder hebben we al een stuk betonplaat waar ze bijgevoerd kunnen worden en altijd droog staan omdat er een laagje zand op komt. Daar aangrenzend is een schuilhok ter grote van 2 stallen. Verder geven we ze in de winter de track.

@ riegje we willen investeren in de track als dat nodig is. Wat zou jij doen qua investering? We zitten hier op zandgrond met een beetje klei erdoor. Het land kan in de winter best een blubber bende worden helaas.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 11:48

Een stuk beton plaat is ook super eej, ik zelf heb wat hier en daar wat hoogte verschil gemaakt op het track. dat je stukken krijgt waar het water blijft en plaatsen waar het altijd droog blijft.

En aan een zijde van het track heb ik voor mezelf een pad gemaakt van een tegel breed
(grindtegel met daaronder oude rubbermatten en ook dat ligt iets hoger) dit was zodat ik makkelijker met de kruiwagen rond kon.
Maar als het erg nat is lopen en staan de paarden hier ook op.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:52

In mijn ervaring wordt een weitje nooit zo erg blubber omdat ze niet steeds op dezelfde plek lopen. Deze winter heb ik weide 'opgeofferd' omdat de track echt een blubberboel werd. Ik had weitjes van ongeveer 20x40 en die liepen ze echt niet kapot, ook niet als ze er de hele tijd op stonden.

Hoogteverschil werkte ook niet zo goed vond ik, de hoger gelegen delen werden nog steeds erg modderig. Een stuk betonplaat, of een gedeelte met bestrating of grastegels, werkt wel super! Dan hebben ze altijd een droog stuk om op te staan, indien nodig kan je ook op dat verharde stuk voer aanbieden. Grastegels heb ik nu ook liggen en dat vind ik fantastisch, maar je gehele track in grastegels leggen is waarschijnlijk niet echt haalbaar.

Als ze kunnen op een hardere ondergrond gaan staan is dat al heel veel, maar je zult merken dat de paarden toch minder bewegen als de track er slecht bij ligt. Daarom vind ik het wel fijn als ze af en toe eens echt kunnen lopen op een groter stukje wei, daarom niet de hele dag maar af en toe een uurtje :)

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:56

Dat zijn wel mooie plannen! Dit lijkt mij ook wel heel gaaf voor de toekomst. Dat komt nog dichter in de buurt van natuurlijk paarden houden. Zou het leuk vinden om af en toe wat vorderingen te lezen.
Wat ik me af vroeg, is het niet nodig om de tracks te maken van zand? Dan heb je in de winter minder blubber lijkt mij. Of is dat te kostbaar?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:36

@pea, dit zouden we kunnen doen, maar we willen eerst kijken hoe het zo gaat. Mocht het niet gaan kunnen we dat altijd doen ;) Met de vorderingen is het lastig omdat die er nog niet echt zijn. Wel gaan we deze week het pp bouwen en gelijk helemaal afmaken! Er komen dus wel veel vorderingen aan ;)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 19:42

even een updatje! Vandaag paaltjes, draad etc gekocht en het hele pp uitgezet! Pff, gecreoliseerde (of hoe je dat ook maar schrijft) paaltjes zijn duur, dus weer veel honderdjes lichter :') De weilandjes worden 10x10 meter. Er komen voorlopig 39 weilandjes, en 2 ruime looppaden rondom. Morgen gaan we beginnen aan de paaltjes slaan.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:18

De kleine weilandjes deed je die nou ook met creo palen of met prikpaaltjes?
Want ik zou je track wel gelijk goed omheinen, maar met de weitjes nog ff wachten.
kijk hoe het uitpakt, Want een pp is echt een proces kijken hoe dingen gaan,
en wat doen de paarden? je blijft dingen veranderen en proberen.
Een pp is ook een soortje hobby
En het is erg makkelijk om nog in de wei te kunnen met de trekker.
De paaltjes eruit te halen en je kan zo rond met de trekker met iets erachter.