Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:27

Hitch schreef:
AnneHorses schreef:
Haha,wow das wel heell lieff,
haha niet ?;p viel hij aan of wat haha ?

Hahah ja hij was echt een schat <3 ook altijd zijn koppie naar beneden als dat meisje zijn halster om moet doen, terwijl hij tot op het laatst niemand toeliet bij zijn oren te komen... droppie :)
Nou, er waren twee mogelijk optie's bij hem. Óf hij 'bevroor' helemaal en deed niets meer (en dat kon echt een tijd duren tot je weer tot hem door drong) of hij raakte in paniek en probeerde er onderuit te komen...

oh oke .. dat is wel echt apart.. bijzonder paard was hij..
aah leek me ook een schat haha !

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:28

AnneHorses schreef:
oh oke .. dat is wel echt apart.. bijzonder paard was hij..
aah leek me ook een schat haha !

Dat was ie zeker! :j Hahaha :)

Jemienee mensen, pagina 4 alweer :')

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:28

Hitch schreef:
AnneHorses schreef:
Haha,wow das wel heell lieff,
haha niet ?;p viel hij aan of wat haha ?

Hahah ja hij was echt een schat <3 ook altijd zijn koppie naar beneden als dat meisje zijn halster om moet doen, terwijl hij tot op het laatst niemand toeliet bij zijn oren te komen... droppie :)
Nou, er waren twee mogelijk optie's bij hem. Óf hij 'bevroor' helemaal en deed niets meer (en dat kon echt een tijd duren tot je weer tot hem door drong) of hij raakte in paniek en probeerde er onderuit te komen...

Right Brain paardje...
Daar heb ik wel info over, even opzoeken in mijn pc. Momento
Laatst bijgewerkt door Fry op 11-05-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

2822

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:29

jaa haha pff wat gaat het snell .
sorry , wie is left brian paardje ?

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:30

Sowieso introvert!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:30

AnneHorses schreef:

Sorry was Right Brian
het paardje wat bevroor.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:30

Hitch schreef:
Sowieso introvert!

Precies heb de info komt eraan.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:31

Fry schreef:
AnneHorses schreef:

Sorry was Right Brian
het paardje wat bevroor.

Ja klopt hahah, Right Brain introvert leek mij altijd het meeste te kloppen! :j

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:32

Zou ik mij ook mogen melden ik doe nu aan vd alleen wil graag meer verdiepen in nh en hoop hiervan iets te leren en met mijn pony daarmee aan de slag te kunnen.

2822

oh okee !

Maar mensen ik ga naar bed ..
heb hoofdpijn enso dus optijd naar bed is ook niet verkeerd.
Lees morgen wel alles weer bij, dus truste alvast !!

Hitch

Iedereen is welkom! :) Juist leuk om hier weer wat op te steken toch? :D

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:33

AnneHorses schreef:
oh okee !

Aww :(:) Good night! :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:33

Right Brain Introverte paarden – “Kan het niet doen”
Waarom niet? Omdat hun emoties hen in de weg zitten. Hun eerste reactie is dan stress! Die zorgt ervoor dat ze zich opwinden en emotioneel afsluiten – introvert worden - totdat ze hun leider kunnen vertrouwen en zich daardoor helemaal zeker kunnen voelen en kunnen openstellen. In de mensenwereld is dit te vergelijken met een ouder die thuis of in een vertrouwde omgeving zowel zorgzaam is voor als effectief omgaat met de kinderen, en dan helder nadenkt en op het juiste moment ingrijpt. Maar in een onbekende omgeving wordt die ouder onzeker, maakt vooronderstellingen, is sneller geïntimideerd of raakt snel geïrriteerd. Hoe overweldigender de situatie, hoe onzekerder de ouder zich kan gaan voelen en hoe eerder hij/zij tegen de kinderen kan uitbarsten, heel plots…. niemand had het zien aankomen….. Bij introverte paarden werkt het net zo: dit type paarden wordt wel onvoorspelbaar, gespannen, afstandelijk en overgevoelig genoemd. Maar….: geef hun de tijd! Dat schept vertrouwen.

Kan je herkennen aan:
- Onzeker
- Wilt leider
- Volgzaam
- Wantrouwend
- Durft voeten niet te bewegen
- Oppervlakkige ademhaling
- Hoofd heel laag
- Afsluiten
- Stokstijf stilstaan
- Staren (knippert niet)
- Oren strak naar achter
- Keert in zichzelf

Oplossen:
- Wachten tot hij weer gaat ademen/bewegen/knipperen.

Let op:
Om het minste geringste kunnen ze ontploffen even een voorbeeld:
Trailerladen, hij staat op de klep en bevriest, jij vraagt hem iets verder en hij tilt zijn achterbeen een klein beetje op (in zijn ogen een poging tot verder te gaan) als je dat niet ziet, en hem verder dwingt ontploft die want hij heeft al een poging gedaan.
Laatst bijgewerkt door Fry op 11-05-13 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:33

AnneHorses schreef:
oh okee !

Beterschap

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:34

welterusten :D

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:34

Hallo, ik ben Babeau en ben 14 jaar. Ik ben nu ongeveer 2 bezig met Nh, vd, bitloos rijden, parelli, ...
Ik ben er vooral mee begonnen om vertrouwen en respect te winnen en een band op te bouwen.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:35

Babeau schreef:
Hallo, ik ben Babeau en ben 14 jaar. Ik ben nu ongeveer 2 bezig met Nh, vd, bitloos rijden, parelli, ...
Ik ben er vooral mee begonnen om vertrouwen en respect te winnen en een band op te bouwen.

Welkom!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:35

verastar1 schreef:
Zou ik mij ook mogen melden ik doe nu aan vd alleen wil graag meer verdiepen in nh en hoop hiervan iets te leren en met mijn pony daarmee aan de slag te kunnen.

Tuurlijk iedereen is welkom!

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:35

aah bedanktt !!
Doeeg x

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:35

Fry schreef:
Right Brain Introverte paarden – “Kan het niet doen”
Waarom niet? Omdat hun emoties hen in de weg zitten. Hun eerste reactie is dan stress! Die zorgt ervoor dat ze zich opwinden en emotioneel afsluiten – introvert worden - totdat ze hun leider kunnen vertrouwen en zich daardoor helemaal zeker kunnen voelen en kunnen openstellen. In de mensenwereld is dit te vergelijken met een ouder die thuis of in een vertrouwde omgeving zowel zorgzaam is voor als effectief omgaat met de kinderen, en dan helder nadenkt en op het juiste moment ingrijpt. Maar in een onbekende omgeving wordt die ouder onzeker, maakt vooronderstellingen, is sneller geïntimideerd of raakt snel geïrriteerd. Hoe overweldigender de situatie, hoe onzekerder de ouder zich kan gaan voelen en hoe eerder hij/zij tegen de kinderen kan uitbarsten, heel plots…. niemand had het zien aankomen….. Bij introverte paarden werkt het net zo: dit type paarden wordt wel onvoorspelbaar, gespannen, afstandelijk en overgevoelig genoemd. Maar….: geef hun de tijd! Dat schept vertrouwen.

Kan je herkennen aan:
- Onzeker
- Wilt leider
- Volgzaam
- Wantrouwend
- Durft voeten niet te bewegen
- Oppervlakkige ademhaling
- Hoofd heel laag
- Afsluiten
- Stokstijf stilstaan
- Staren (knippert niet)
- Oren strak naar achter
- Keert in zichzelf

Oplossen:
- Wachten tot hij weer gaat ademen/bewegen/knipperen.

Let op:
Om het minste geringste kunnen ze ontploffen even een voorbeeld:
Trailerladen, hij staat op de klep en bevriest, jij vraagt hem iets verder en hij tilt zijn achterbeen een klein beetje op (in zijn ogen een poging tot verder te gaan) als je dat niet ziet, en hem verder dwingt ontploft die want hij heeft al een poging gedaan.

Dit was idd echt precies hem... Ook dat 'ontploffen' klopt helemaal. Hij was zooo bang voor alles (van wit verfvlekje op de grond van spuitplaats tot jas over de bakrand) en je kon hem het beste er gewoon bij vandaan houden. Als je hem er aan probeerde te laten wennen, dat lukte ook totaal niet, hij bleef ontzettend bang, wat je ook deed.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:36

Ik heb altijd een shetlander gehad die ik meer moest opvoeden dan los kon laten. Maar nu dat hij ouder is ga ik wel anders met hem om. En ik merk ook echt verschil dat hij niet gauw tegen werkt of vervelend gaat lopen doen. Ik vertrouw heb nu ook en ik denk hij mij ook wel. Als ik niet reageer op harde geluiden of vreemde voorwerpen doet hij dat ook niet. Dat voelt toch wel heel speciaal. Nu heb ik echter een nieuwe shet en sinds dien heb ik me echt serieus meer verdiept in NH hij was nogal verlegen en liet zich soms niet vangen. Gewoon bang, als je hem had was het goed niks aan de hand volgt je als een hondje ver vertrouwt er grotendeels op dat er niks gebeurt. Maar los, ging het niet heel goed. Nu kan ik hem gewoon uit de wei halen. Hij is al een stuk minder bang ook voor lawaaierige kinderen niet en vreemde geluiden. Vreemde objecten zijn nog wel wat eng soms maar hij leert langzamerhand als ik het niet eng vind dat het goed is. Net als met Cupido.

De technieken van parelli hebben mij heel erg geholpen om een band met Carlos op te bouwen ^^

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:37

Hitch schreef:
Dit was idd echt precies hem... Ook dat 'ontploffen' klopt helemaal. Hij was zooo bang voor alles (van wit verfvlekje op de grond van spuitplaats tot jas over de bakrand) en je kon hem het beste er gewoon bij vandaan houden. Als je hem er aan probeerde te laten wennen, dat lukte ook totaal niet, hij bleef ontzettend bang, wat je ook deed.

Dat zijn vaak wel paarden die moeilijk zijn om door tot de dringen.
Alleen door hem te laten 'ontdooien' elke keer zou het steeds beter moeten gaan.
Jammer dat je er niet meer mee kan trainen..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:38

Gytrash24 schreef:
Ik heb altijd een shetlander gehad die ik meer moest opvoeden dan los kon laten. Maar nu dat hij ouder is ga ik wel anders met hem om. En ik merk ook echt verschil dat hij niet gauw tegen werkt of vervelend gaat lopen doen. Ik vertrouw heb nu ook en ik denk hij mij ook wel. Als ik niet reageer op harde geluiden of vreemde voorwerpen doet hij dat ook niet. Dat voelt toch wel heel speciaal. Nu heb ik echter een nieuwe shet en sinds dien heb ik me echt serieus meer verdiept in NH hij was nogal verlegen en liet zich soms niet vangen. Gewoon bang, als je hem had was het goed niks aan de hand volgt je als een hondje ver vertrouwt er grotendeels op dat er niks gebeurt. Maar los, ging het niet heel goed. Nu kan ik hem gewoon uit de wei halen. Hij is al een stuk minder bang ook voor lawaaierige kinderen niet en vreemde geluiden. Vreemde objecten zijn nog wel wat eng soms maar hij leert langzamerhand als ik het niet eng vind dat het goed is. Net als met Cupido.

De technieken van parelli hebben mij heel erg geholpen om een band met Carlos op te bouwen ^^

<3

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:38

“If you act like you've only got fifteen minutes, it will take all day. Act like you've got all day, it will take fifteen minutes.” #Monty Roberts

Hier is nog zo een spreuk die ik erg passend vindt, wat vinden jullie er van? :)

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:38

Ik Zal me even voorstellen,,

Ik ben vera ik ben 14 jaar heb een shetlander indy van 2 waar ik vd mee doe. De laatste tijd heeft ze helemaal geen respect meer voor mij en daar wil ik graag wat aan veranderen tips zijn welkom! Ze bijt soms en dan straf ik haar. In het begin ging dat goed maar de laatste paar weken als ze wat verkeerd doet dan bijt ze nog een keer gaat ze dreigen en soms steigeren.