Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:16

Ben geen Parelli fan en dit is precies waarom. Al die methodes moet je niet te letterlijk nemen, want zodra die mensen doorhebbendat hun methode 'beroemd' is gaan ze doordraaien en al dat gedrag maar goed praten onder het mom van hun methode. Vind dit gewoon dikke onzin en wat ze ook doet, het paard wordt alleen maar zenuwachtiger en minder oplettend.

Anoniem

Re: Slaat Linda Parelli hier niet door? Parelli vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:18

En je hebt het filmpje tot het einde gekeken?
Kan dit filmpje nu niet zien, maar ik herinner mij op het einde een paard dat rustig op de plaats staat en ontspannen met het hoofd laag alles beter kan verwerken. Dus dat zenuwachtiger en minder oplettend zie ik niet, maar ik weet ook niet waar dit filmpje stopt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:19

BaileyMix schreef:
Ben geen Parelli fan en dit is precies waarom. Al die methodes moet je niet te letterlijk nemen, want zodra die mensen doorhebbendat hun methode 'beroemd' is gaan ze doordraaien en al dat gedrag maar goed praten onder het mom van hun methode. Vind dit gewoon dikke onzin en wat ze ook doet, het paard wordt alleen maar zenuwachtiger en minder oplettend.

Ik zie geen paard dat zenuwachtiger wordt hoor...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:21

Zenuwachtiger is inderdaad niet het juiste woord, ik zoek nog even naar het juiste woord wat ik bedoel :P Ik vind het zeg maar een beetje alsof het paard een oververmoeide moeder is en Linda een jengelend, zeurend kind die persé een lolly wilt. Uiteindelijk geeft de moeder het kind haar zin maar wat er nou echt bereikt is in het belang van de moeder (paard dus)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:24

In a way... een paard is altijd op zoek naar comfort :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:25

Gekke vergelijking :+ Paard staat heus niet stil om Linda haar zin te geven hoor, paard begrijpt op dat moment eindelijk dat als hij gewoon stil staat er niks gebeurd. Als hij weer gaat dansen dan komt er tegengas, maar zolang hij gewoon rustig ontspannen stil staat gebeurd er niks. Raar dan toch dat het paard daarvoor kiest hé :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:32

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:45

Anoniem schreef:
Magrathea schreef:
Ben ik het niet mee eens. Opbouwen is iets wat je altijd moet doen, anders stompt het paard alleen maar af. Uiteindelijk wil je het met de kleine hulpen kunnen doen.

In het begin van het filmpje laat ze trouwens ook echt wel een paar keer over zich heen lopen. Tja. Ook niet wat je wil... Dan neemt je paard je natuurlijk helemaal niet meer serieus.

Ga er maar eens staan met zo'n paard. Dat hij in het begin over haar heen loopt is nou juist het probleem dat onmiddelijk moet worden aangepakt en afgeleerd en dat had ze met streeds beginnen met fase 1 en 2 niet gered toen hij zo haar persoonlijke ruimte binnen bleef komen. Ik weet er zelf alles van. Ik heb een paard van mij bij Eddy Modde in opleiding gehad en daar zelf ook met mijn paard bij hem les gehad. Als er zo'n groot beest over je heen komt lopen ben je nergens meer met je fase 1. Dan kan je zachtjes wiebelen wat je wilt maar dan ben je snel plat. Snel reageren met de juiste druk (en dat is dan heel veel druk) is het enige dat dan helpt.

In het begin is hij niet zo hoor. Dan raakt hij in de war en begint hij rond te rennen omdat hij afgeleid raakt. Ik heb er ook gestaan hoor, met een 6jarige die als veulen was verkocht en pas sinds een maandje weer eens te horen kreeg dat haar willetje geen wet was. En ik ben er dan ook niet vies van om een ruk aan het touwhalster te geven hoor, maar die kreeg ze dan niet bij elke keer dat ze een andere kant op keek dan naar mij.

Anders gezegd, ik corrigeer naar wat het paard doet, en dat zie ik hier niet. Klein misstapje = kleine correctie, grote misstap = grote correctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:54

Misschien nog even een kleine kanttekening: het is niet omdat een paard stilstaat dat het veilig is.
Vooral bij introverte paarden levert dat nogal eens problemen op, die staan stil en lijken dus heel relaxed. En dan vraag je iets of er gebeurd wat in de omgeving en dan *bam*, ontploffen ze. Als je vergelijkt hoe het paard in het begin van het filmpje stiltaat en op het einde van het filmpje (als het de langere versie is toch, en dat weet ik nu niet) dan zie je dag en nacht verschil. In het begin staat hij heel gespannen, hoofd hoog, vanalles bekijkend en beluisterd. Op het einde staat hij ontspannen, hoofd laag en hij heeft rust. In het eerste geval wil ik ook dat het paard op mij gaat letten hoor, in plaats van gespannen ergens naartoe te staren of in zichzelf te keren. En meestal als je dan een reactie vraagt krijg je heel veel, een ontploffing zeg maar, en wordt alles een stuk chaotischer dan dat stilstaande paardje wat zo rustig leek (maar in wezen een tikkende tijdbom was).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 02:59

[***] schreef:
Gekke vergelijking :+ Paard staat heus niet stil om Linda haar zin te geven hoor, paard begrijpt op dat moment eindelijk dat als hij gewoon stil staat er niks gebeurd. Als hij weer gaat dansen dan komt er tegengas, maar zolang hij gewoon rustig ontspannen stil staat gebeurd er niks. Raar dan toch dat het paard daarvoor kiest hé :+

Net als dat de moeder doorkrijgt dat als ze het kind de lolly geeft, het kind dan stil is. Dus zal ze dat de volgende keer weer doen, steeds sneller en uiteindelijk het kind steeds lolly's geven. Kind denkt zo 'de' manier gevonden te hebben. Maar wat is nou het uiteindelijke resultaat? Een verwend kind die het hoog in d'r bol heeft en een moeder die puur maar de zin geeft om -inderdaad- weer comfortabel te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:08

Magrathea schreef:
[naam] schreef:

Ga er maar eens staan met zo'n paard. Dat hij in het begin over haar heen loopt is nou juist het probleem dat onmiddelijk moet worden aangepakt en afgeleerd en dat had ze met streeds beginnen met fase 1 en 2 niet gered toen hij zo haar persoonlijke ruimte binnen bleef komen. Ik weet er zelf alles van. Ik heb een paard van mij bij Eddy Modde in opleiding gehad en daar zelf ook met mijn paard bij hem les gehad. Als er zo'n groot beest over je heen komt lopen ben je nergens meer met je fase 1. Dan kan je zachtjes wiebelen wat je wilt maar dan ben je snel plat. Snel reageren met de juiste druk (en dat is dan heel veel druk) is het enige dat dan helpt.

In het begin is hij niet zo hoor. Dan raakt hij in de war en begint hij rond te rennen omdat hij afgeleid raakt. Ik heb er ook gestaan hoor, met een 6jarige die als veulen was verkocht en pas sinds een maandje weer eens te horen kreeg dat haar willetje geen wet was. En ik ben er dan ook niet vies van om een ruk aan het touwhalster te geven hoor, maar die kreeg ze dan niet bij elke keer dat ze een andere kant op keek dan naar mij.

Anders gezegd, ik corrigeer naar wat het paard doet, en dat zie ik hier niet. Klein misstapje = kleine correctie, grote misstap = grote correctie.

Ik wou dat ik hetzelfde probleem had gehad met mijn kwpner toen... die gaf me namelijk niet de kans om een fase 1 of 2 correctie te geven. Dan had ik al 600 kilo in mijn nek gehad.
Resultaat van een ongekeurd gesedeerd paard kopen... nooit weer!

Het paard in het filmpje raakt niet in de war, het negeert de leider en weigert samenwerking.

Baileymix , dat heet antropomorfisme. Zo denkt een paard niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-01-13 03:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:10

BaileyMix schreef:
[***] schreef:

Net als dat de moeder doorkrijgt dat als ze het kind de lolly geeft, het kind dan stil is. Dus zal ze dat de volgende keer weer doen, steeds sneller en uiteindelijk het kind steeds lolly's geven. Kind denkt zo 'de' manier gevonden te hebben. Maar wat is nou het uiteindelijke resultaat? Een verwend kind die het hoog in d'r bol heeft en een moeder die puur maar de zin geeft om -inderdaad- weer comfortabel te zijn.

Deze ga ik voor anderen laten, krijg ik op dit uur niet meer verwerkt vrees ik.. :')

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:12

:') Ik reageer morgen wel eventjes, ben nu een beetje slaapdronken en weet niet half wat ik typ haha. So don't blame me als er totale bullcrap staat :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:14

Ik had geedit op de foon maar jullie waren sneller... stomme foon...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 03:18

Kijk eens aan :) Zat me inderdaad ook af te vragen of je zover moest gaan in een vergelijking .. maar kon het allemaal niet zo goed vatten :')

Maar misschien wel een interessante vraag: waarom gaat het paard uiteindelijk stilstaan en gaat ie nadenken?
Hij merkt dat voorwaarts geen optie is, achterwaarts (? heeft ie dat geprobeerd) en zijwaarts ook niet. Rest er weinig anders, hij had nog kunnen steigeren of kunnen gaan liggen, maar dat zit er niet bij elk paard standaard in denk ik. Dus staat ie maar gewoon stil, en verrek, dat werkt nog ook. Rust!

Zoiets lijkt mij? En dan kan je wel zeggen dat het paard de mens aan het trainen is, is in een bepaald opzicht ook zo (als paard stilstaat stopt mens ook met dingen doen ;) ) maar daar kom het "make your idea his idea" ook van natuurlijk. Alles zo opbouwen dat het lijkt alsof het paard het zelf uitgevonden heeft, worden ze blij van en gaan ze vaker dingen proberen :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 09:59

Anoniem schreef:
Het paard in het filmpje raakt niet in de war, het negeert de leider en weigert samenwerking.

Dat is natuurlijk ook maar een interpretatie :)

Zoals ik het zie raakt het paard wel degelijk in de war.
Snap sowieso niet waarom je dit probleem ga aanpakken in zo een situatie. Paard komt idd onzeker over en lijkt steun te zoeken bij zijn soortgenoten. Kan mij daar wel wat bij voorstellen want de mensen om hem heen gooien alleen maar een eind touw in je gezicht.

Mijn interpretatie van het laatste stukje is geen ontspanning en rust maar gelatenheid en richting in zichzelf gekeerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:04

Ik heb hier echt helemaal niets mee...dat rare gewapper met z'on touw.
Helemaal mijn ding niet,en ik rooi het aardig zonder deze methode :D

Maar als mensen met deze manier gelukkig zijn moeten ze dat zelf weten.
Er was laats ook een topic over zoiets....tenminste een een of andere debiele francaise die helemaal out ging en het paard stond te schoppen in zijn buik uiteindelijk.
Dat krijg je als leken dit soort filmpjes gaan kijken en het dan thuis gaan doen....in de overtreffende trap.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:11

Ik zie een paard dat niet geinteresseert is in de mens, maar verder eigenlijk dood braaf is.
Als hij vals was had hij zoveel kansen gehad om tegen haar op te stijgeren, vooral op het moment dat ze zich klein maakt en met haar rug in zijn richting loopt.
Hoe kan je nou verwachten dat een paard je wel interessant gaat vinden door hem met ern touw te bewerken :x

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:22

Zo, en dit is nou precies waarom Parelli mij zo vreselijk tegenstaat, het is net hoe je het doet natuurlijk. Maar ik vind dit werkelijk NIETS met RESPECT voor het paard te maken hebben. Ik zie geen LIEFDE, geen VERTROUWEN en geen RUST. Walgelijk. Heeft in mijn ogen niks met horsemanship te maken. Je hoeft echt niet altijd alles heel zacht op te lossen, maar dit heeft echt niks meer van doen met een paard iets leren uit liefde, vertrouwen en samenwerking vanuit respect. Je wilt toch graag dat je paard samen met jou werkt? Waarom zou je als iemand zo gaat staan rammen, duwen en trekken nog echt vertrouwen en volgen? Dan verdien je leiderschap vanuit angst, irritatie en overprikkelen. Dat is het laatste wat ik wil. Ik wil leiderschap en verbinding met een paard vanuit wederzijds respect en contact. Dit heeft daar absoluut niks mee te maken.

Voor mij geen parelli. Ik bedank vriendelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:28

Heel goed gedaan van Linda. +:)+ Paard let totaal niet op de mens, heeft geen respect en als je er druk op zet gaat hij er alleen maar tegen in. Je ziet dat ze behoorlijk intens moet worden om door te komen. Dat het paard blind is aan een oog, maakt niets uit. Hij krijgt signalen via zijn halster, eerst fase 1 en dan door tot fase 4. Bij de gewenste reactie stopt Linda meteen. Ze houdt het paard steeds uit haar ruimte, eist de aandacht op en leert het juiste gedrag aan bij druk.

Voor mensen die denken dat Natural Horsemanship staat voor zachtheid, het is gebaseerd op het natuurlijke gedrag van paarden en hetgeen paarden kunnen begrijpen vanuit hun oogpunt. Paarden begrijpen elkaars lichaamstaal en energie al voor de fysiek worden. Fysiek contact kan zachtjes, maar zoals je weet ook hard om je punt duidelijk te maken. Wat je wel moet onthouden en wat je ook goed op het filmpje ziet is dat je niet boos of gemeen mag worden. Je vergroot je hulp enkel, maar meer is het niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:36

Heb niet alle reacties gelezen, en ook niet het hele filmpje gezien, maar wat ik zie (heb echt alleen het begin gezien) is een man die op de verkeerde momenten stopt. Paard komt naar hem toe ipv dat het achteruitloopt... "Goh laat ik nu maar even stoppen." Ipv stoppen zodra het paard netjes achteruit loopt...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:43

Oh wat veel mensen, denk ik, niet weten is dat het paard achteruit moet. Dat was de eerste intentie en toen ging het paard tegen de druk in en door de ruimte van de mens. Hoe kan dat paard dat nou weten? Energie, focus, lichte druk voor het paard (wijken voor druk). Het is een leermoment. Ik weet zeker dat ze nu slechts met haar vinger hoeft te wiebelen en het paard zal keurig achterwaarts gaan. Zoals mijn Parelli ponies dat ook zo mooi kunnen. Yo-Yo game.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:53

Ik zie er niet ecgt parelli in :=
Ik heb geleerd dat er 4 fases zijn, die bouw je op. Zij gaat de hele tijd van 2 naar 4?
Alleen als het paard een fout maakt (zoals weer naar voren gaan/ im persoonlijke ruimte staan) dan mag je meteen fase 4 doen, als straf. Maar dan ook meteen weer stoppen als hij t goed doet. Amders weet hij dus niet wat hij nou moet... Zij ging de hele tijd door. Paard was braaf, zij deed nog steeds fase 4 en stopte niet? Wat wil je dan van het paard... Ik heb ook maar 2 keer gezien dat zij het paard even liet voot de verwerking, ik heb geleerd dat te doen bij elke oefening (als het nieiw is)

Mijn bijrijdpaard had ook probleem met dominantie en gebrek aan respect, en ook opgelost met parelli. Maar dat ging toch een stuj zachger, professioneler en sneller (drong sneller tot haar door) :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:55

Vergeet ook niet dat wij niet weten wat dit paard al heeft geleerd. Het zou zo maar kunnen dat dit dier in de rust alle oefeningen prima kent en uitvoert doch in drukke omstandigheden alles vergeet en zich als een soort van dolle stier gedraagt. Ik vind hem hier namelijk flink respectloos en het zou me totaal niet verbazen als hij in het verleden regelmatig over zijn mensen heen gestampt is als die in de weg stonden...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:01

Nou sorry hoor....maar als ik het geluid uitzet van het filmpje kan ik gewoon echt niet volgen wat ze nou van dit paard willen.
Zelfs met het geluid aan begrijp ik het niet.

Hoe moet dit paard het dan wel begrijpen..........?

Dit je kan hier wat mij betreft een hele hoop filosofieen tegen aangooien......maar volgens mij is een paard niet zo heel erg theoretisch onderlegd.......
Keep it stupidly simple!!