Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:36

Misschien hebben we het over verschillende dingen?
Ik heb het over de truukjes, zoals kruispasjes maken en dan een lang achter elkaar, erop gaan zitten als ze liggen ed. Ik kan me helemaal niet voorstellen dat een paard dat leuk vind.
De meeste mensen zijn ook kuddedieren maar lang niet iedereen houd van pasjes doen, of dat er iemand op hem/haar gaat zitten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:39

NynckeL schreef:
Maritje1991 schreef:
Ik doe geen VD, maar ik parelli.

Waarom?
Nou ik heb de keus gemaakt een paard te kopen, ik wil daar 'leuke' dingen mee doen en dan is het mijn verantwoordelijkheid om het voor het paard ook leuk te maken en zo goed mogelijk te laten verlopen.

De oefeningen die wij uitvoeren zijn geen doel opzich maar een hulpmiddel. Zoals een touch it (ik werk zonder voedsel beloning met de simpele reden, het gaat niet om de oefening het gaat om de communicatie en het samenspel) De touch it heeft als doel om zelf vertrouwen te kweken maar ook een rust punt. Voor onzekere paarden helpt het ze stoerder te maken, dat heeft veel meer voordelen dan het lijkt. Het paard heeft er ook in zijn 'eigen' tijd profijt van.

Ik vind het leuk om buiten te rijden, paarden zijn vluchtdieren en vinden het gevaarlijk dat snap ik. Maar door alle parelli oefeningen kan ik het paard stoerder 'maken' waardoor hij niet constant hoeft te denken dat hij wordt opgegeten.

Waarom? uiteindelijk voor mijn plezier, maar toch denk ik dat mijn paard het ook erg leuk vind. Haar wereld is groter en veiliger (is minder stress), het rijden en de dressuur achtige oefeningen helpen haar om haar sterker te maken, haar beter te laten bewegen in haar lijf en we weten allemaal dat een goed werkend, fijn lijf ook rust in het hoofd geeft.

Voor mij is een goed paardenlijk natuurlijk ook weer handig, daardoor kan ik op haar rijden.

Het los mee lopen, de spins op de grond etc etc zijn voor mij geen doel maar dat is gewoon een onderdeel van de communicatie.

Ik wil graag een goede verstandhouding met mijn paard, ik ben de leider en zij voelt zich veilig bij mij. Daarom KUNNEN we deze dingen, maar MOETEN het niet :)

Ik meende dat ik er al op ingegaan was maar zoals bij de meesten, heb ik er dingen uitgepikt.
Zoals dat het je onzekere paard er zekerder van wordt.
Het geven van ( zelf) vertrouwen, rust in het koppie is bij alle dieren die niet meer natuurlijk leven belangrijk.
Jouw stukje is een van de redenen waarom ik me er verder in wil gaan verdiepen ( per boek :j )

Ik heb er wel een vraag bij: als je erachter komt dat je paard het niet leuk vind, zou je er dan wel mee doorgaan?

Ja, maar ik zou het niet te vaak doen!
mijn pony vind lange teugelen niet leuk, want dan moet hij aan het werk want hij zit nogal vast op links.. :=
dit doe ik niet zo vaak maar soms moet het gewoon, en dan doe ik daarna wat "leuks''!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:06

NynckeL schreef:
Misschien hebben we het over verschillende dingen?
Ik heb het over de truukjes, zoals kruispasjes maken en dan een lang achter elkaar, erop gaan zitten als ze liggen ed. Ik kan me helemaal niet voorstellen dat een paard dat leuk vind.
De meeste mensen zijn ook kuddedieren maar lang niet iedereen houd van pasjes doen, of dat er iemand op hem/haar gaat zitten.

Maar als je mijn post goed leest, zie je staan dat ik dat soort dingen helemaal niet doe.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:09

Haha, dat las ik later idd ook Marit :D

MarlindeRooz
Maar moet je dan persé "dat" doen?
Zijn er geen andere manieren?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:13

NynckeL schreef:
Haha, dat las ik later idd ook Marit :D

MarlindeRooz
Maar moet je dan persé "dat" doen?
Zijn er geen andere manieren?

Jawel, ohz maar zijn ruiter is 9 dus lukt dat nog niet.
Doe.het 1x permaand oid _O-
Voor de rest bestaat zijn leven uit boscrossen (ohz en aangespannen), longeren en vd.. :=

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 11:57

Ik neem aan dat ohz onder het zadel betekend, zelfs de zoekfunctie leverde geen uitleg op.
1x per maand is ook niet veel nee *D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:27

Miska schreef:
@ Cassidy

Sorry hoor, ik heb de filmpjes ook niet allemaal bekeken.
Na de eerste 8 filmpjes vond ik het wel prima.
Dat kost gewoon ontzettend veel tijd en Parelli is echt niet het walhalla hoor.
Wel boeiend en sommige dingen zijn verhelderend, maar bij die YT filmpjes is ook een hoop gedraal waar ik niks mee kan en waar ik mijn kostbare tijd niet aan wil besteden.
En ook al ben ik niet echt bekend met Parelli dan alleen wat ik anderen heb zien doen, is de basis hetzelfde van wat bijvoorbeeld een Voest of een Hempfling doet.
Parelli heeft er alleen de 7 games van gemaakt en gebruikt andere termen voor lief doen tegen je paard en hem te laten wijken voor druk etc. En dat verkoopt goed, maar niet iedereen wil zoveel geld uitgeven! ;-) (bij wijze van spreken dan)

In het andere topic wat je gelinkt hebt zag ik ook nog een paar andere filmpjes en die vond ik helemaal verschrikkelijk om naar te kijken en meteen weg geklikt.
Dat woeste Amerikaanse gedoe over NH... dát is pas EGO!
Je kunt een paard op een veel vriendelijkere manier iets leren zonder hem bang te maken of extreem hard te wezen in je hulpen.
Als je bedenkt dat een vlieg een paard in beweging kan krijgen en hoe gevoelig een paard is, dan hoef je niet met zoveel bravour en show aan de mensen te laten zien wat je allemaal met overbluffen kan.

Maar goed, Cassidy jouw informatie is ook niet helemaal volledig hoor. :n
Ook ben je lichtelijk gefrustreerd of geaggiteerd omdat iemand een andere weg wil bewandelen en jouw 'hulp' niet volledig ter harte neemt.
Je statement is helemaal waar dat de reis belangrijker is dan het einddoel, maar ondertussen dring jij andere mensen wel jouw kennis op alsof dat de enige manier is en dat stoort mij ook een beetje.
Je bedoeling zal wel goed zijn, maar goed zo komt het niet echt over.

Deel gewoon je info en laat het los, meer hoef je niet te doen.
Iedereen haalt zijn info er uit die hij op dat moment nodig heeft.
Sommige mensen zijn nog niet zo ver als jij met de kennis en kunde die jij door de jaren heen hebt opgedaan en iedereen heeft zijn eigen tempo en manier van informatie tot zich nemen.
Ik heb al eeuwen (oke.. bijna 5 jaar geleden dan) de Parelli dvd's gekregen van iemand en ik heb ze nog nooit een blik waardig gegeven, omdat het me niet aan stond hoe de mensen die ik met Parelli bezig zag hun paard zo extreem drilde en als resultaat een chagerijnig paard kregen.
Ik heb ook een aantal Parelli demo's gezien waarvan ik dacht; wat een aanfluiting...

Dus ik heb niet de moeite genomen om me er in te verdiepen gebaseerd op 'mijn' negatieve ervaringen met Parelli, maar gisteravond heb ik dan toch al één hele dvd bekeken nadat ik die 8 filmpjes gezien heb, want ik was nu toch wel nieuwsgierig geworden hoe het dan precies zit.
Ook omdat het steeds meer op mijn pad komt en de mensen die ik les geef op eigen houtje Parelli zijn gaan doen, maar niet verder kwamen en mij vragen begonnen te stellen hoe en wat daarom wil ik ook meer weten.
En nu sta ik er pas voor open en komen die dvd's heel goed uit, maar eerder kon het me niet boeien omdat ik er zelf nog niet klaar voor was.

Dus gun iemand de ruimte om zijn eigen pad te bewandelen zonder dat je daar de ander een naar gevoel bij mee geeft, want wees dankbaar dat er dan tenminste al de helft is overgekomen en wie weet waar dat toe leidt...

Kijk, helemaal leuk dat je je nu meer in Parelli gaat verdiepen. Zo is idd de informatie en mijn in dit topic voor ts niet nuttige bericht toch nog ergens op vruchtbare aarde terecht gekomen. Helemaal goed!

De eerste 8 filmpjes waren het werk van Linda met Remmer, in mijn ogen interessanter dan de andere filmpjes, omdat het moeilijker is om een introvert paard actief te krijgen dan een extrovert paard rustiger te krijgen. Al is ook de rest het waard om even bekeken te worden.

Over die Amerikaanse filmpjes, ik heb er meerdere geplaatst, welke bedoel je nou? Ik zie nergens een paard "overbluffen", ik zie het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk te maken en wijken voor druk. Bij een paard die niets kan en niets kent begin je groot en eindig je klein, en voordat een paard reageert op een lichte aanwijzing moet je wel duidelijker inkomen. Bij de demonstratiefilmpjes wat je allemaal kunt bereiken komt idd een showaspect bij kijken. Het is zoveel leuker om het eindresultaat te zien (wat heel spectaculair kan zijn) dan een aantal beginnenlingen te zien stuntelen.

Mijn frustratie is niet zozeer dat mensen me niet als leraar aannemen, maar dat ik tijd en energie besteed (wilde haast zeggen "verspil") om mensen die een vraag stellen een antwoord te geven dat ze niet willen horen, op dingen te wijzen die ze eigenlijk helemaal niet willen zien, en ik tegen betonnen muren aanloop. Dat een enkeling die topics leest wel profijt heeft van de info die ik geef en de filmpjes wel doorkijkt en daardoor geinspireerd wordt om verder te kijken is mijn drijfveer om nog steeds op Bokt actief te zijn, al pomp ik er meer energie in dan gezond voor me is. Dat is idd mijn valkuil, energie doseren, niet meer geven dan gezond voor me is. Ik moet leren loslaten. Bedankt dat je me erop gewezen hebt, ik trek me bij deze terug uit dit topic.

Chay_Flame

Re: Truukjes met NH en vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:07

Haha ik had jou reactie gezien in het topic van Nienke. Nou vraag ik me ook af inderdaad wat al die andere dingen met paarden nut hebben? Een paard loopt in de natuur ook niet voor een wagen, een paard heeft in de natuur ook geen bit in of een zadel op. En ik weet niet of je Eva Roemaat wel eens gezien hebt? Als je haar haflinger ziet, hij heeft er echt lol in.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:22

Ik ken een paard dat kan liggen en toestaat dat iemand dan op haar gaat liggen of liggen. Vindt ze prima want ze wordt steeds geknuffeld en gestreeld als dat gebeurd :D geen enkel teken van stress te zien bij dat beestje.

Zolang dat in de gaten gehouden wordt, dat het leuk is voor beiden, zie ik er niets tegen :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 06:35

Cassidy schreef:
Miska schreef:
@ Cassidy

Sorry hoor, ik heb de filmpjes ook niet allemaal bekeken.
Na de eerste 8 filmpjes vond ik het wel prima.
Dat kost gewoon ontzettend veel tijd en Parelli is echt niet het walhalla hoor.
Wel boeiend en sommige dingen zijn verhelderend, maar bij die YT filmpjes is ook een hoop gedraal waar ik niks mee kan en waar ik mijn kostbare tijd niet aan wil besteden.
En ook al ben ik niet echt bekend met Parelli dan alleen wat ik anderen heb zien doen, is de basis hetzelfde van wat bijvoorbeeld een Voest of een Hempfling doet.
Parelli heeft er alleen de 7 games van gemaakt en gebruikt andere termen voor lief doen tegen je paard en hem te laten wijken voor druk etc. En dat verkoopt goed, maar niet iedereen wil zoveel geld uitgeven! ;-) (bij wijze van spreken dan)

In het andere topic wat je gelinkt hebt zag ik ook nog een paar andere filmpjes en die vond ik helemaal verschrikkelijk om naar te kijken en meteen weg geklikt.
Dat woeste Amerikaanse gedoe over NH... dát is pas EGO!
Je kunt een paard op een veel vriendelijkere manier iets leren zonder hem bang te maken of extreem hard te wezen in je hulpen.
Als je bedenkt dat een vlieg een paard in beweging kan krijgen en hoe gevoelig een paard is, dan hoef je niet met zoveel bravour en show aan de mensen te laten zien wat je allemaal met overbluffen kan.

Maar goed, Cassidy jouw informatie is ook niet helemaal volledig hoor. :n
Ook ben je lichtelijk gefrustreerd of geaggiteerd omdat iemand een andere weg wil bewandelen en jouw 'hulp' niet volledig ter harte neemt.
Je statement is helemaal waar dat de reis belangrijker is dan het einddoel, maar ondertussen dring jij andere mensen wel jouw kennis op alsof dat de enige manier is en dat stoort mij ook een beetje.
Je bedoeling zal wel goed zijn, maar goed zo komt het niet echt over.

Deel gewoon je info en laat het los, meer hoef je niet te doen.
Iedereen haalt zijn info er uit die hij op dat moment nodig heeft.
Sommige mensen zijn nog niet zo ver als jij met de kennis en kunde die jij door de jaren heen hebt opgedaan en iedereen heeft zijn eigen tempo en manier van informatie tot zich nemen.
Ik heb al eeuwen (oke.. bijna 5 jaar geleden dan) de Parelli dvd's gekregen van iemand en ik heb ze nog nooit een blik waardig gegeven, omdat het me niet aan stond hoe de mensen die ik met Parelli bezig zag hun paard zo extreem drilde en als resultaat een chagerijnig paard kregen.
Ik heb ook een aantal Parelli demo's gezien waarvan ik dacht; wat een aanfluiting...

Dus ik heb niet de moeite genomen om me er in te verdiepen gebaseerd op 'mijn' negatieve ervaringen met Parelli, maar gisteravond heb ik dan toch al één hele dvd bekeken nadat ik die 8 filmpjes gezien heb, want ik was nu toch wel nieuwsgierig geworden hoe het dan precies zit.
Ook omdat het steeds meer op mijn pad komt en de mensen die ik les geef op eigen houtje Parelli zijn gaan doen, maar niet verder kwamen en mij vragen begonnen te stellen hoe en wat daarom wil ik ook meer weten.
En nu sta ik er pas voor open en komen die dvd's heel goed uit, maar eerder kon het me niet boeien omdat ik er zelf nog niet klaar voor was.

Dus gun iemand de ruimte om zijn eigen pad te bewandelen zonder dat je daar de ander een naar gevoel bij mee geeft, want wees dankbaar dat er dan tenminste al de helft is overgekomen en wie weet waar dat toe leidt...

Kijk, helemaal leuk dat je je nu meer in Parelli gaat verdiepen. Zo is idd de informatie en mijn in dit topic voor ts niet nuttige bericht toch nog ergens op vruchtbare aarde terecht gekomen. Helemaal goed!

De eerste 8 filmpjes waren het werk van Linda met Remmer, in mijn ogen interessanter dan de andere filmpjes, omdat het moeilijker is om een introvert paard actief te krijgen dan een extrovert paard rustiger te krijgen. Al is ook de rest het waard om even bekeken te worden.

Over die Amerikaanse filmpjes, ik heb er meerdere geplaatst, welke bedoel je nou? Ik zie nergens een paard "overbluffen", ik zie het gewenste makkelijk en het ongewenste moeilijk te maken en wijken voor druk. Bij een paard die niets kan en niets kent begin je groot en eindig je klein, en voordat een paard reageert op een lichte aanwijzing moet je wel duidelijker inkomen. Bij de demonstratiefilmpjes wat je allemaal kunt bereiken komt idd een showaspect bij kijken. Het is zoveel leuker om het eindresultaat te zien (wat heel spectaculair kan zijn) dan een aantal beginnenlingen te zien stuntelen.

Mijn frustratie is niet zozeer dat mensen me niet als leraar aannemen, maar dat ik tijd en energie besteed (wilde haast zeggen "verspil") om mensen die een vraag stellen een antwoord te geven dat ze niet willen horen, op dingen te wijzen die ze eigenlijk helemaal niet willen zien, en ik tegen betonnen muren aanloop. Dat een enkeling die topics leest wel profijt heeft van de info die ik geef en de filmpjes wel doorkijkt en daardoor geinspireerd wordt om verder te kijken is mijn drijfveer om nog steeds op Bokt actief te zijn, al pomp ik er meer energie in dan gezond voor me is. Dat is idd mijn valkuil, energie doseren, niet meer geven dan gezond voor me is. Ik moet leren loslaten. Bedankt dat je me erop gewezen hebt, ik trek me bij deze terug uit dit topic.

Ik snap het!
Maar niet iedereen is gelijk en is al klaar voor dit soort info. :P
Je hebt bij mij in ieder geval iets getriggerd waar ik mee verder ga, dus laat je niet demotiveren door een enkeling die nog niet zo ver is, dat komt vanzelf wel en er zijn genoeg andere stille meelezers. :j.

Ik weet zo niet meer welk filmpje het was, maar ik vond het wat ruig en daar hou ik niet van. Één van de 1e die ik opende en heb 'm meteen weg geklikt.
Is ook niet belangrijk, want iedereen heeft zijn eigen manier en het is maar net wat er op dat moment bij iemand aansluit, dus wellicht kan het voor een ander wel heel leerzaam zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:54

Wat ik mis aan filmpjes is de interactie. Ik ben erg woord gevoelig en dus bij veel dingen vragen, daarbij leer ik minder uit filmpjes als door het een keer te doen, voelen, ervaren onder begeleiding. Ik heb dan ook niet het gedult om al die filmpjes in een taal waar ik de balle niet van snap te gaan kijken. Daarbij zeggen mensen vaak het een en doen het ander. Oke de hulpen lijken wel op wat ze zeggen te doen, maar de hele sfeer en veel dingen eromheen (lichaamstaal etc) zijn vaak precies contra. Dan stoort het me al helemaal.
Vind het jammer dat je niet mag discuseren als je niet op dezelfde manier leert als een ander en dus niet de filmpjes wilt kijken... Als je dan tot iemand wilt doordringen, zoek dan iemand zijn ingang en probeer geen zijraampje open te breken.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:03

Ik ben destijds vrijheidsdressuur gaan doen omdat ik niet zo'n held meer was in het zadel :=
Ik vond het ENORM leuk om te kijken wat een paard mogelijk was, samen met een paard aftasten waar oefeningen begonnen, hoe je ze aan kon leren, wat ik in mijn eigen houding/handelingen moest veranderen (Vienna was een perfecte leermeesteres daarin) en gewoon lekker creatief zijn.

Daarnaast is vrijheidsdressuur voor paarden ook best leuk, mits je het niet te dwingend doet etc (maar dat geld voor elke discipline). Het rekt, strekt en maakt een paard losser. Zo helpt de spaanse pas de schoudervrijheid te vergroten, de spagaat en de klassieke buiging rekken en bouwen de buik en rug spieren maximaal op en een (correct uitgevoerde) steiger is positief voor de achterhand en de balans die een paard heeft.

Daarnaast kun je met vrijheidsdressuur ongewenst gedrag zoals het steigeren en schrapen zodanig op commando zetten dat je er geen last meer van hebt, je leert een paard namelijk dat het ongewenste gewenst is wanneer je het vraagt en hij er zelfs wat voor krijgt. Wat voor zin heeft het dan nog voor een dier om ongewenst gedrag vertonen als hij er een tik voor krijgt, als hij het ook op commando kan vertonen en er zelfs beloning voor krijgt?

Daarnaast vind ik het clickeren en targetten ook gewoon enorm HANDIG, je kunt een paard met behulp van de clicker aan de meest enge dingen (trailer, water, groot verkeer) laten wennen, met targetten precies eender. Je kunt ze zelfs met het targetten van achter uit de wei halen met 1 vingerknip.

Als je echt in vrijheid werkt, dus zonder halster en touw of een kleiner afgezet stuk om je paard te begrenzen, dan laten ze ECHT wel weten wanneer ze het beu zijn := Het is ook een beetje oog hebben voor wat je paard wel of niet wil doen, en optijd stoppen. Ga je door en door en door, ja dan gaan ze het natuurlijk niet leuk vinden. Jij vind het ook niet leuk om je werk dag en nacht te blijven doen, dat raak je ook een keer beu.

Het werken met voer is doodnormaal, als jij werkt wil je toch betaald worden? Met rijden heeft een paard het vaak maar gewoon te slikken, daarbij geef jij een paard druk en moet hij doen wat jij wil, is hij braaf, dan beloon je hem met die druk wegnemen. Daar is verder niks mis mee, maar ik begrijp wel dat mensen vaak sceptisch tegen voerbeloning aankijken.

Oftwel, het nut van heel het vrijheidsdressuur gebeuren samengevat:
- samen leren
- creatief ontdekken
- paard sterker en soepeler maken
- spieren trainen die je anders niet zomaar traint
- ongewenst gedrag omzetten
- angst verhelpen

en voor sommige mensen nog wel meer :) Gewoon lekker anders bezig zijn met een paard, bezigheidstherapie, creatief zijn, leuke dingen doen.

Het enige lastige is dat er steeds meer mensen zijn die 'maar gewoon wat doen' en niet kijken naar de risico's. Een paard kan lichamelijk een hoop oplopen als je op de verkeerde manier bezig blijft, staan op een liggend paard is ook niet geheel goed voor de rug (tenzij je er een heel dik pad oplegt) een jambette aanleren door een voet op te tillen en naar voren te trekken kan levensgevaarlijk zijn, en onprettig voor een paard. Ik zie heel vaak het steigeren en liggen op een enorm hardhandige manier aangeleerd worden bij kleinere pony's doormiddel van trekken tillen en sjorren. DAT mag niet onder vrijheidsdressuur vallen, dat valt onder 'kunstjes aanleren/dwangdressuur'.

Ik kan er nog veel meer over schrijven, maar ik weet even niet waar ik mee moet beginnen :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:34

lailapri schreef:
Wat ik mis aan filmpjes is de interactie. Ik ben erg woord gevoelig en dus bij veel dingen vragen, daarbij leer ik minder uit filmpjes als door het een keer te doen, voelen, ervaren onder begeleiding. Ik heb dan ook niet het gedult om al die filmpjes in een taal waar ik de balle niet van snap te gaan kijken. Daarbij zeggen mensen vaak het een en doen het ander. Oke de hulpen lijken wel op wat ze zeggen te doen, maar de hele sfeer en veel dingen eromheen (lichaamstaal etc) zijn vaak precies contra. Dan stoort het me al helemaal.
Vind het jammer dat je niet mag discuseren als je niet op dezelfde manier leert als een ander en dus niet de filmpjes wilt kijken... Als je dan tot iemand wilt doordringen, zoek dan iemand zijn ingang en probeer geen zijraampje open te breken.

Dan voor jou een oud chinees gezegde van Confucius:

“Tell me and I'll forget. Show me, and I may remember. Involve me and I'll understand.”

Vrij vertaald:

Vertel het me, en ik ga het vergeten, laat het me zien en ik zou het kunnen onthouden, betrek me erbij en ik ga het begrijpen.

En dat is volgens mij precies wat jij hierboven hebt aangekaart.

Maar dan even vertaald naar Bokt:

Stap 1 is dan in dit geval het vertellen via een topic op bokt.
Stap 2 is dan in dit geval het plaatsen van filmpjes.
De uiteindelijke stap is dan dat mensen het zelf ervaren en kunnen zien wat het met het paard doet.

Door een medium als een forum op het internet ben je al beperkt tot de eerste 2 stappen. En ja, interactie en vragen stellen is bij deze stappen heel moeilijk, maar niet onoverkomelijk. Als je moeite doet om topics door te nemen en filmpjes te bekijken. Stap 1 en 2 gaan vooraf aan stap 3. Ik verwacht dan ook van mensen op een medium als een forum dat ze iig moeite willen doen om dat te doen. Komt daar al weerstand heeft het allemaal geen zin. En ik zou dan, als je puur kijkt naar een forum, even geen zijraam weten waar ik in kan breken als de eerste 2 stappen (of een daarvan) niet worden doorlopen. Jij wel dan?

Wat betreft je laatste opmerking: het valt erg moeilijk te discussieren als je geen idee hebt waar de ander het over heeft en als je niet weet wat de ander weet. Door het verwijzen naar topics of filmpjes (en het er van uitgaan dat deze dan ook bekeken worden) creeer je een gemeenschappelijke basis voor een discussie, omdat er dan van uit kunt gaan dat de basis ongeveer gelijk is en de ander weet waar je het over hebt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-08-12 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:37

Vind een paard wissels om de pas wel leuk?

Waarom? Gewoon, omdat het kan :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:38

stef schreef:

Amen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:39

stef schreef:

Er zijn dingen die met een paard kunnen (en die een paard leuk vindt) waar je je vraagtekens bij zou kunnen stellen...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:40

Cassidy schreef:
stef schreef:

Er zijn dingen die met een paard kunnen (en die een paard leuk vindt) waar je je vraagtekens bij zou kunnen stellen...

Maar dat kun je toch bij elke discipline?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:41

Ik viel meer over de zin "omdat het kan"...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:43

Hmm... Begrijpelijk... :j

Maar, het is wel een verkorte uitleg, er zal waarschijnlijk nog een heel verhaal achter zitten, nietwaar stef? Maar paardrijden is ook een 'omdat het kan' vind ik zelf. Het is gewoon heel globaal, het is mogelijk dus waarom zou je het niet doen? Dan kun je wel gaan zeggen, rodeo en mishandeling 'kan' ook, maar ik denk dat het hier vanuit de positie is bedoelt met de achterliggende gedachte dat het niet perse slecht is voor een paard en dus gewoon kan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 12:25

Klopt, maar dat helemaal uit typen heeft weinig nut heb ik het idee.
Waarom rijdt men dressuur?
Waarom doet met voltige?
Waarom springt men?

Ieder z'n meug....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:36

Voor mij hoort VD in hetzelfde rijtje thuis als springen, dressuur, boscrossen. Idd, net wat je leuk vindt.
Grondwerk, al dan niet doorspekt met NH-oefeningen, behoort bij mij tot de basisopvoeding die een paard genieten moet.
Dus in mijn ogen een vergelijking van appels met peren. En die vergelijking houdt geen stand.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:41

Ja, maar vrijheidsdressuur valt volgens veel mensen ook weer onder grondwerk, en is veel uit de grondwerk ook niet een aangeleerd iets? Dus het valt voor mij onder een paard dresseren, wat weer dressuur is.

Je kunt op alles naampjes plakken wat je wil, net zoals dat NH bitloos/ijzerloos/boomloos kan zijn, of gewoon een natuurlijkere omgang met paarden als in lichaamstaal en dat soort dingen... Het is hetzelfde principe als in 'hokjes stoppen'

Voor mij valt grondwerk ook in het rijtje VD springen, dressuur, boscrossen. en dat valt voor mij in: Omgang met paarden en je hobby uitoefenen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:50

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 13:55

Dat is het uiteindelijk allemaal (en niet voor iedereen hobby), maar zonder een degelijke basis kom je er niet. En ergens een sticker op plakken voor de discussie alleen maar handig, als je de stickers maar definieerd en correct benoemd. Bitloos, boomloos, ijzerloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster is in mijn ogen geen NH maar een doorgeslagen versie ervan, namelijk Natural. NH kan met bit, met boomzadel, met sporen en met een ijzertje onder de hoeven van je paard. En ook daarin kan niet iedereen me volgen.

Als iemand het heeft over een Arabier, dan verwacht ik een Arabier en geen tobiano gevlekte kruising er van. Niet ieder zwart paard met sokken is een Fries, niet iedere ondermaatse pony een Falabella, niet ieder groot trekpaard een Shire. Benoem dingen bij hun correcte naam. Wel zo fijn voor de discussie. En zoals TS in dit topic de eerste reactie op deze pagina al heel goed opmerkte: "misschien hebben we het over verschillende dingen". Definieer waar je het over hebt,

En als ik het heb over de basis en de voortzetting ervan, dan is de grens tussen de basis en dat stukje extra heel erg dun, met name bij NH en VD.
Geen mens gaat springen als basis zien, net als het aanleren van piaffe en passage in de dresuur een gevorderde oefening is, en je ook in de western/reining niet met sliding stops en spins gaat beginnen. Bij VD ga je (hopelijk) met andere dingen beginnen dan met aanleren van steigeren.

Begin bij A voordat je verder gaat. En A is in mijn ogen, basisopleiding van een paard, balans vinden tussen desensibiliseren en sensibiliseren, wijken voor druk op elk deel van het lichaam, gewicht van de ruiter leren dragen, wennen aan commando's, al dan niet gepaard met stem. A overslaan en bij C beginnen maakt dingen alleen maar moeilijk en geeft zelden de gewenste resultaten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 14:04

stef schreef:
En dan kom je dus op mijn topic van laatst: [GVL] Wat is grondwerk?

Een paard kan maar 6 kanten uit. Naar voor, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden. De laatste twee zijn in mijn ogen gevorderde oefeningen, dus die slaan we in het begin even over.

Dus als jij je paard de eerste vier oefeningen kunt laten doen, en daarbij de kleinste poging beloont, ben je in mijn ogen al bezig met grondwerk. NH gaat verder. NH is begrijpen waarom je paard zo reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen op een paardvriendelijke maar konsekwente manier, zo zacht als het kan, maar met de bereidheid om door te gaan in een intensiteit die moet.

Flemen, ja knikken, nee schudden, spagaat, buiging, jambette en spaanse pas op commando behoren in mijn ogen niet tot grondwerk maar zijn VD. Een paard kan namelijk ook zonder. Maar hij kan niet zonder smid, niet zonder gewend te zijn om te wijken voor druk, om een trailer in te gaan, door kleine openingen te lopen, in een kleine ruimte te staan zoals een trailer, eens over een zeiltje heen te lopen of over een houten plank heen te gaan omdat je dit in het dagelijkse leven ook tegen kunt komen.