jensvl schreef:Dat klopt, maar ik heb dingen gezien bij trainingen (zoals paarden de buiging aanleren door ze een kwartier lang met hoofd tegen de borst vast te binden met een strotouwtje door de mond en rond de nek (en dat touw duwde de nek op die plaats zo'n 10 centimeter in). Zoiets plaats ik dan wel onder het hokje bad, er is geen enkele reden waarom een paard zo behandelt moet worden). Maar ik sta niet snel klaar met de term mishandeling, zolang het niet zo'n vormen aanneemt.
Maar dat heeft toch niks met (natural) horsmanship of überhaupt training te maken?
Tegenwoordig denk ik zo: het heeft tijd nodig voordat mensen begrijpen wat (natural) horsmanship nu werkelijk is, wat het werkelijk inhoudt. Sommige begrijpen het meteen, anderen doen er langer over, en sommigen zullen het nooit begrijpen ..
Mensen die totaal geen problemen hebben met hun paarden en zeggen heel die boekjes & DVD's niet nodig te hebben omdat hun paard zo luistert, dat is allemaal super, maar zij doen ook aan horsmanship, alleen hebben zij dat van nature erin zitten, of hebben ze mensen bij de hand die dit van nature kunnen. Ik ben iemand die dat niet heeft, en ik ben al jaren zoekende naar hoe ik het beste met mijn pony('s) kan omgaan. Ik ben héél sceptisch tov dingen en ik loop niet zomaar achter de meute aan (Cassidy kan dat wel bevestigen, regelmatig hebben we discussies gehad
) maar toch ... sinds kort ben ik met Parelli bezig en zie ik ook in waarom ik dingen doe, dit zag ik eerst niet. Ben nog een tijdje geleden met Parelli bezig geweest maar toen ging het niet zoals nu, omdat ik het toen nog niet helemaal begreep. Maar ondertussen heb ik nog meer gelezen en nog meer gezien en ben ik weer opnieuw begonnen en tot op heden gaat het geweldig. We zijn nog niet door de 7 games uit, maar toch reageert mijn pony alweer zo anders op mij, hij komt weer terug bij mij in de weide enzo, gewoon gezellig staan als ik aan het mesten ben bv., dat heeft hij een tijd niet gedaan. Ik had geen problemen om hem te vangen, als ik wat met hem wilde doen kon ik gewoon het halster aandoen en hem meenemen, dat is nooit een probleem geweest (toch niet de laatste tijd
) maar buiten die tijd kwam hij ook niet gezellig bij mij staan, of hij kwam eens kijken, kwam tot de ontdekking dat ik niks voor hem had en ging weer weg .... Ach, ik kan hele boeken schrijven, maar het blijft een feit dat sinds ik inzie WAT het juist is, hoe het in z'n werk gaat en dat er hééél veel mensen zijn die het gewoon verkeerd doen/niet begrijpen, zie ik er ook de voordelen van in, en is mijn pony een superfijne pony om mee om te gaan ... En ik zal heus nog wel fouten maken, maar je leert altijd bij, en gelukkig zijn paarden héél vergevingsgezind
Hoeveel ik al 'opnieuw' begonnen ben met die van mij .. en hij werkt nog steeds mee!