wel of geen horsemanship ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: wel of geen horsemanship ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 18:57

Door het vermelden dat ze bestaan loop je mee met degenen die dat stickertje hebben geplakt :D

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:58

zullen we het gezellig houden?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:02

Daarin heb je mss gedeeltelijk gelijk, maar ik kan je verzekeren dat ik nooit een sticker op een paard plak. Voor mij is elk paard uniek net als elke mens en elke methode.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:30

Ik heb de term `bad horsemanship´hier niet voor het eerst gebruikt hoor. In mijn ogen bestaat er geen `bad horsemanship`, eerder `niet compleet begrepen horsemanship`. Klinkt toch anders, vind je niet...

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 20:13

HALOO!!
beetje gezellig en anders gaan jullie maar ruziën via pbtjes!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 21:07

Ik zie geen ruzie maar een felle discussie daar is niets mis mee.
Niet zo saai doen anders is er helemaal niks meer interessant aan bokt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 05:42

Cassidy schreef:
Ik heb de term `bad horsemanship´hier niet voor het eerst gebruikt hoor. In mijn ogen bestaat er geen `bad horsemanship`, eerder `niet compleet begrepen horsemanship`. Klinkt toch anders, vind je niet...

Daar heb je gelijk in, dat komt beter over, maar ik bekritiseer niemand hier. En ik zal ook niemand in het vakje bad horsemanship plaatsen, als er niet een grove mishandeling plaatsvind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:58

En dan nog, "zo zacht als het kan, zo hard als het moet". En misschien is dat "zo hard als het moet" om even door te dringen wel dat wat een ander als grove mishandeling zou bestempelen. Mensen zien dingen gebeuren, hebben een oordeel klaar maar vragen niet naar het waarom en zien of weten doorgaans niet wat er voor die tijd is gebeurt. Sterker nog, als je er naast staat en de ander zit op zijn paard, kan alleen degene die op het paard zit VOELEN wat er gebeurt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:03

Dat klopt, maar ik heb dingen gezien bij trainingen (zoals paarden de buiging aanleren door ze een kwartier lang met hoofd tegen de borst vast te binden met een strotouwtje door de mond en rond de nek (en dat touw duwde de nek op die plaats zo'n 10 centimeter in). Zoiets plaats ik dan wel onder het hokje bad, er is geen enkele reden waarom een paard zo behandelt moet worden). Maar ik sta niet snel klaar met de term mishandeling, zolang het niet zo'n vormen aanneemt.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:20

NeverGiveUp schreef:
Ik zie geen ruzie maar een felle discussie daar is niets mis mee.
Niet zo saai doen anders is er helemaal niks meer interessant aan bokt.

nou het leek wel op een ruzie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 16:37

jensvl schreef:
Dat klopt, maar ik heb dingen gezien bij trainingen (zoals paarden de buiging aanleren door ze een kwartier lang met hoofd tegen de borst vast te binden met een strotouwtje door de mond en rond de nek (en dat touw duwde de nek op die plaats zo'n 10 centimeter in). Zoiets plaats ik dan wel onder het hokje bad, er is geen enkele reden waarom een paard zo behandelt moet worden). Maar ik sta niet snel klaar met de term mishandeling, zolang het niet zo'n vormen aanneemt.

Maar dat heeft toch niks met (natural) horsmanship of überhaupt training te maken?

Tegenwoordig denk ik zo: het heeft tijd nodig voordat mensen begrijpen wat (natural) horsmanship nu werkelijk is, wat het werkelijk inhoudt. Sommige begrijpen het meteen, anderen doen er langer over, en sommigen zullen het nooit begrijpen ..

Mensen die totaal geen problemen hebben met hun paarden en zeggen heel die boekjes & DVD's niet nodig te hebben omdat hun paard zo luistert, dat is allemaal super, maar zij doen ook aan horsmanship, alleen hebben zij dat van nature erin zitten, of hebben ze mensen bij de hand die dit van nature kunnen. Ik ben iemand die dat niet heeft, en ik ben al jaren zoekende naar hoe ik het beste met mijn pony('s) kan omgaan. Ik ben héél sceptisch tov dingen en ik loop niet zomaar achter de meute aan (Cassidy kan dat wel bevestigen, regelmatig hebben we discussies gehad :+ ) maar toch ... sinds kort ben ik met Parelli bezig en zie ik ook in waarom ik dingen doe, dit zag ik eerst niet. Ben nog een tijdje geleden met Parelli bezig geweest maar toen ging het niet zoals nu, omdat ik het toen nog niet helemaal begreep. Maar ondertussen heb ik nog meer gelezen en nog meer gezien en ben ik weer opnieuw begonnen en tot op heden gaat het geweldig. We zijn nog niet door de 7 games uit, maar toch reageert mijn pony alweer zo anders op mij, hij komt weer terug bij mij in de weide enzo, gewoon gezellig staan als ik aan het mesten ben bv., dat heeft hij een tijd niet gedaan. Ik had geen problemen om hem te vangen, als ik wat met hem wilde doen kon ik gewoon het halster aandoen en hem meenemen, dat is nooit een probleem geweest (toch niet de laatste tijd :P ) maar buiten die tijd kwam hij ook niet gezellig bij mij staan, of hij kwam eens kijken, kwam tot de ontdekking dat ik niks voor hem had en ging weer weg .... Ach, ik kan hele boeken schrijven, maar het blijft een feit dat sinds ik inzie WAT het juist is, hoe het in z'n werk gaat en dat er hééél veel mensen zijn die het gewoon verkeerd doen/niet begrijpen, zie ik er ook de voordelen van in, en is mijn pony een superfijne pony om mee om te gaan ... En ik zal heus nog wel fouten maken, maar je leert altijd bij, en gelukkig zijn paarden héél vergevingsgezind ;) Hoeveel ik al 'opnieuw' begonnen ben met die van mij .. en hij werkt nog steeds mee! :D :))

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 17:31

Ik loop ook niet achter de grote meute aan. Mijn methoden wijken af van bijna iedereen anders. Ik heb de basis uit de boeken gehaald en dan mezelf verder ontwikkeld. En by the way, iedereen maakt fouten, ook de mensen die al jaren ervaring hebben maken soms nog fouten. Het gaat er vooral om om van je fouten te leren. En dingen die ik fout vind, hoeft een ander niet fout te vinden. Dat is mijn mening. Ik kan alleen zeggen wat ik minder goed vind en waarom, zodat de persoon in kwestie het in overweging kan nemen en kan gaan veranderen als ze willen. (het is goed om sceptisch te zijn, dingen zomaar voor waar aannemen zonder ze te onderzoeken is niet goed. Dat doe ik niet meer, ik heb mijn lesje daarin een hele tijd terug geleerd). Ik ga dus niet zeggen dat je fout bezig bent, want ik vind net dat je goed bezig bent, omdat je blijft zoeken. En natuurlijk zijn er veel mensen die het (nog) niet begrijpen hoe het eigenlijk in zijn werk zou moeten gaan, maar mits goede begeleiding denk ik dat ze er ook geraken.

Johan_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:09

Ik denk dat elke methode zo zijn charme heeft.. En de vraag is dan meer wat werkt voor jou? Hoe krijg jij een goede en sterke band met je paard? En hoe los je bepaalde problemen op?
Ik denk dat je bij sommige problemen het beste een professional kan raadplegen die je hiermee verder helpt..
Wij hebben ook iemand die ons helpt met luna zowel grondwerk als op luna..
En hij vertelde ons ook het belangrijkste is dat je iets vind dat werkt voor jou..
Dat je de resultaat krijg die je wil op een leuke harmonieuze manier en of dat nou horsmenship is of weet ik allemaal niet, dat vind ik niet eens belangrijk.. Door de tips en hulp van anderen leer ik steeds meer en begrijpen wij luna ook steeds meer en meer waardoor we goede band met haar hebben..

Er waren ook mensen in de omgeving die bijv beweerden dat grondwerk slecht is voor een paard..
Hoe kan grondwerk slecht zijn voor een paard?
Ik denk dat dit dezelfde kring is die bijv horsemanship veroordelen..

Maar ik ben van mening dat alles wat jou band met je paard verbetert nooit slecht kan wezen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:05

Johan_Luna schreef:
Maar ik ben van mening dat alles wat jou band met je paard verbetert nooit slecht kan wezen

Dan ben je misschien een van de weinigen die over de rand van zijn bord heen kan kijken.

Mag ik je verwijzen naar dit topic, en de mening van sommigen die van mening zijn dat het doel de middelen toch echt niet heiligt? Sterker nog, ze zien foto's, vragen niet naar het hoe en waarom en hebben meteen hun mening klaar.

[NH] Wie kent deze halve gare??

Want wat als de beelden die je ziet het begin zijn van een fantastische samenwerking later?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 22:21

Als je met horsemanship parelli horsemanship bedoelt; ja daar kun je je problemen mee oplossen. Alleen zal het wel even duren voordat je aan het zadel en hoofdstel toe bent maar dat geeft niet (niet aan beginnen als je dat geduld niet hebt).

Parelli veroordelen binnen de Nederlandse cultuur is makkelijk, maar onzinnig. Wat parelli heeft gedaan is een methode (niet dé methode) omzetten in een simpel stap voor stap programma dat je jezelf thuis kunt aanleren. Dat heeft hij gedaan om een alternatief te bieden aan geen (of zeer sporadische) begeleiding. Terecht een commercieel succes in een land waar mensen vaak een uur moeten rijden naar de supermarkt, twee uur naar de dokter en wellicht drie uur of meer naar een trainer die ze een beetje bevalt. Dan kun je beter iets hebben op video en uit een boekje dan niets. Anky doet overigens hetzelfde, maar dan met háár methode.

Dat NH trainers commercieel zijn is ook onzin; die 'commerciele' trainers doen iets waar hun passie ligt en worden daar heus niet rijk van. Maar ze zullen hun hypotheek toch moeten betalen en dus kunnen ze hun producten niet gratis weggeven. Er zijn echt niet zoveel rijke paardentrainers, als ze commercieel waren geweest hadden ze hun verkooptalent wel botgevierd in de marketing/ sales wereld.

Als NH je wat lijkt; doen. Het paard leert je wel hoe het moet. En met vallen en opstaan kom je er ook. succes TS

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 12:39

Cassidy schreef:
@ Ragdollcat. Horsemanship is net als de normale manier van benaderen een balans vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. Bij een paard dat schichtig reageert, heeft de trainer/eigenaar de balans niet goed gevonden. Niet voor niets moet je tijdens sensibiliseringen tussendoor weer gaan desensibiliseren (het beroemde "met het stokje meppen"). Als jij mensen in je omgeving tegenkomt bij wie de paarden schrikkerig reageren, dan doen ze iets niet goed.

Klopt dan doen ze iets niet goed en dat komt helaas veel te vaak voor overal. Het is een Rage onder de ruitertjes en ze worden behandeld als een hond.

En iemand leerde zelfs haar paard steigeren door flink te meppen en dan te belonen?????

Zelfs als ze iets moeten doen wat niet meteen goed gaat flink hard slaan met de hand en dan hard porren met een handvat van de zweep en of zelfs meppen tot ie overstuur raakte, bah.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:27

En is dat de schuld aan de NH, of aan degene die het allemaal niet begrepen heeft (of zich er in eerste instantie nooit in heeft verdiept?)