"getraumatiseerd paard" wat te doen???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:09

Wat ik niet helemaal snap is waarom de schuld van het gedrag van het paard gelijk gelegd wordt bij de trainer. Voor zover ik het verhaal van TS begrijp verwijt zij haar trainer niets. Zij omschrijft alleen maar een aantal momenten waarbij haar paard onverklaarbaar gedrag vertoonde.

Vervolgens worden er direct allerlei aannames gemaakt terwijl niemand (behalve TS) iets van de training heeft meegemaakt, niemand heeft voor zover ik uit dit topic haal de trainingsschema's gezien, al dan niet in combi met de betreffende trainer.

Een filmpje van de schrikreactie van het paard is niet in dit topic geplaatst en ik vraag me af hoeveel mensen in den levende lijve bij de situatie van TS en haar paard zijn geweest.

Hoe kun je dan de trainer gaan veroordelen? Naar mijn mening is het vooral in de gecompliceerdere gevallen gevaarlijk om aannames te maken. Ten eerste omdat je mensen onnodig zwart zou kunnen maken, ten tweede omdat de klachten misschien uit een heel andere hoek komen; bijvoorbeeld toch lichamelijk letsel.

Dit laatste is iets waar een dierenarts / veearts / kliniek / therapeut meer over kan zeggen. Met een diagnose kan TS gericht gaan zoeken naar en werken aan een oplossing.

Tot die diagnose er is lijkt het mij in dit geval wijs om voorzichtig te zijn met aannames en veronderstellingen.

Mindfields

Re: "getraumatiseerd paard" wat te doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:14

Er wordt niemand veroordeelt of aagevallen, feit is dat 99% van de problemen zijn oosprong vindt in het zadelmakmaakproces, daarom wordt daar eerst op doorgevraagd.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 00:25

Sommigen vragen er inderdaad netjes en op een behulpzame manier naar bij TS, voor hen is mijn berichtje ook niet bedoeld.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 01:03

tamary schreef:
Is er niks mis met het gezichtsvermogen van dit dier?

Is ook het eerste wat ik dacht...Is dat al eens bekeken TS?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 07:58

Ariebren schreef:
Waar ik op doel.
Er is een mens met een gigantisch groot paardrij talent.
Die mens moet ook het paard vinden wat ook een gigantisch groot wedstrijd talent heeft.

Onze Olympische kampioen, Anky, zoekt en heeft gevonden ??
Ook een paard wat olympische capaciteiten heeft voor de komende spelen ??

Anky kent haar grenzen. Ze rijdt ze zelf niet in. Ze weet waar haar talent ligt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:44

Ariebren schreef:
Vandaar dat die osteopaten momenteel goud geld verdienen.
Eigenlijk moeten die eigenaren van al die osteopaat paardjes zelfs eens gaan nadenken.
Ben ik als ruiter zelf lenig en soepel genoeg om een paard in te rijden ??

Idd, meestal ligt het probleem bij de ruiter. En het probleem zou ook kunnen voortkomen uit lichamelijke problemen is het nog aan de ruiter om dit te herkennen.
De signalen van het paard zijn voor ons niet altijd even duidelijk.
Bij grote signalen, zijn er meestal al een hoop kleine aan voorbij gegaan...

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:56

superwoman schreef:
Ariebren schreef:
Vandaar dat die osteopaten momenteel goud geld verdienen.
Eigenlijk moeten die eigenaren van al die osteopaat paardjes zelfs eens gaan nadenken.
Ben ik als ruiter zelf lenig en soepel genoeg om een paard in te rijden ??

Idd, meestal ligt het probleem bij de ruiter. En het probleem zou ook kunnen voortkomen uit lichamelijke problemen is het nog aan de ruiter om dit te herkennen.
De signalen van het paard zijn voor ons niet altijd even duidelijk.
Bij grote signalen, zijn er meestal al een hoop kleine aan voorbij gegaan...

Helemaal mee eens!!!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:02

Bloed laten trekken en het magnesium gehalte laten controleren.
Een te laag magnesium gehalte kan dit gedrag ook veroorzaken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:32

Ariebren schreef:
Ja magnesium, was ook zo'n hype.
Het baat niet en het schaadt ook niet.

Alle problemen met een paard worden veroorzaakt door de eigenaar, ruiter.

Met dit laatste ben ik het niet helemaal eens. Je hebt ook paarden met een ijzersterk karakter, die gewoon doorblijven gaan met hun ding. Wat je ook doet.

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:36

Ik weet niet waar je woont, maar ik denk dat ik wel iemand ken die je kan helpen.

PB-en staat vrij!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:49

Mindfields schreef:
Er wordt niemand veroordeelt of aagevallen, feit is dat 99% van de problemen zijn oosprong vindt in het zadelmakmaakproces, daarom wordt daar eerst op doorgevraagd.

klopt....europees nivo of niet van de trainer,er hoeft maar iets fout te gaan en de trainer anticipeert er niet juist op en je doet twee jaar goede basis(met wandelen,grondwerk)teniet.
Misschien was het paard er nog niet klaar voor....het is natuurlijk onzin om als de kalender aanwijst dat hij drie jaar is meteen met inrijden te beginnen.
Sommige paarden zijn lichamlijk er nog niet aan toe andere geestelijk niet.

En sommige driejarigen lopen super netjes in balans zonder problemen....maar dat zijn er niet veel. ;)
Vaak heb je bij die groep het probleem dat het zo goed lijkt te gaan,de ruiter en paard met sprongen vooruit gaat,en dat je het later moet bekopen met een stakend paard in ene.Hoeft niet maar komt voor.

TS heb je kans om het een keer te filmen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:51

NatasjavE schreef:
Ariebren schreef:
Waar ik op doel.
Er is een mens met een gigantisch groot paardrij talent.
Die mens moet ook het paard vinden wat ook een gigantisch groot wedstrijd talent heeft.

Onze Olympische kampioen, Anky, zoekt en heeft gevonden ??
Ook een paard wat olympische capaciteiten heeft voor de komende spelen ??

Anky kent haar grenzen. Ze rijdt ze zelf niet in. Ze weet waar haar talent ligt.

Dat doet ze niet omdat ze het niet kan maar omdat haar lijf haar lief is ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 10:59

geerke schreef:
Dat doet ze niet omdat ze het niet kan maar omdat haar lijf haar lief is ;)

Om paarden zelf succesvol in te kunnen rijden, moet je over een portie lef beschikken. Anky geeft zelf aan dat ze geen held is. Wel zo eerlijk naar de paarden toe.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:47

Ariebren, ik had het niet over naar 'de top' rijden, ik had het over het inrijden of zadelmak maken van een paard. Want in dit topic heeft TS het niet over naar 'de top' rijden, maar over onverwachte schrikreacties etc. bij het inrijden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:55

Mocht je het paard toch nog een kans willen geven, raad ik je aan contact op te nemen met Annemarie Keijser.

silversand.com.au/holland/

het is zeker het proberen waard, geloof me!

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:41

Voor mijn verhaal is het natuurlijk goed om te weten dat geen paard hetzelfde is en geeneen situatie, zelfs kan het ontzettend gevaarlijke situaties opleveren, dus kijk vooral uit wat je doet en luister goed naar je gevoel!! Zorg dat je iemand hebt die je goed helpt.

Jouw verhaal heeft veel raakvlakken met wat ik met mijn paard heb meegemaakt.

Ik kocht mijn paard toen hij 3 was. Superbraaf!! Alles ging heel makkelijk, verzorging, grondwerk, zadel op, hoofdstel in,plastic zakken op de grond, op zijn lijf, touwen over hem heen, hij gedroeg zich voorbeeldig en was (en is nog steeds) een grote knuffel. Met het rijden ging het mis. Omdat hij zo braaf was ging de persoon (een zeer ervaren inrijder) die eropging achteraf gezien, te snel. Daar rijd ik zo mee weg, dacht hij. Even ging het goed, maar ineens begon hij echt keihard te rennen. De ruiter viel eraf, ging er weer op en weer rennen. Elke keer als hij rustiger werd en de ruiter af wilde stappen was dat voldoende redenen om het weer op een rennen te zetten. Alles na laten kijken, tanden, zadel, rug. Alles was goed. Weer back to basic. Daarna kon je er wel weer op maar steeds ging hij onverwachts rennen. Hij was ontzettend bang en als hij dan weer terugkwam in tempo hoefde je maar met je ogen te knipperen en dan ging hij weer. Half jaar traininsstal daarna hielp niets. Hij was er daarna nog beroerder aan toe. Aan de longeerlijn erop durfde ik ook al niet meer, hij ging atijd rennen. Vrienden en "kenners"vonden dat ik verstandig moest kiezen, maar er was voor hem op dat moment geen optie. Of handelaar of slacht, maar dat stuitte me enorm tegen de borst, zo'n mooi, lief, jong paard!

Toen heeft iemand me geholpen en die pakte het volledig anders aan!! Als het fout gaat en je blijft steeds hetzelfde proberen (longeren en aan de longeerlijn erop in ons geval) dan kom je nooit meer uit een situatie , die een gewoonte is geworden, het moet dan anders om het te doorbreken. Eerst gingen we hem longeren aan twee lijnen, rechtdoor, voltes, wendingen, door heel de bak heen op zijn eigen benen en op zichzelf vertrouwen. De lijnen gingen langs zijn lijf en tikten hem aan. Doodsbang in het begin maar al snel vond hij het niet eng meer (20 minuten of zo) (als ik eropging probeerde ik muisstil te zitten en was zeer afwachtend, erg fout dus! hij moest prikkels te leren handelen)
Toen moest ik erop zonder longeerlijn (slik) maar dat deed ik in de gangen van de stal. Dat was totaal anders. Ik heb een kwartier lang los door de stal gestapt en ben daarna over het erf gaan stappen en dat ging! Hij was helemaal niet meer met het rijden bezig, maar met waar hij aan het lopen was. Tussen de trailers door, langs de stallen, draven over het erf, ik moest hem zelfs aandrijven en hij vond het niet eng.Na een half uur ben ik de bak ingegaan en hij deed het! Hij liep braaf en gef me zijn vertrouwen! Hij had zijn angst overwonnen doordat het op een andere manier benaderd werd, en langzaamaan in de weken die erop volgden ging hij me steeds meer vertrouwen en heb ik hem rustig de tijd gegeven. Nu gaat het echt heel goed. Er kunnen nu zelfs probleemloos andere ruiters op. (kijk maar eens in mijn profiel, ik ben echt zo trots op hem!) Hij heeft nu ontzettend veel vertrouwen en gaat voor me door het vuur! De voldoening is enorm en ik ben nu blij dat ik heb doorgezet, het is echt een superfijn dier.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 14:33

Boleertje, dat paard wat ik reed, deed precies hetzelfde.
Ik ben nooit een ruiter geweest dat zich door het paard liet inpakken.
En ik heb het paard ook heel veel geoefend op wendingen, voltes, binnenwaarts, buitenwaarts,
verzamelen, veruimen etc.
Doordat mensen vaak helemaal in paniek raken als hun paard dit gedrag laat zien, gaan ze helemaal
opnieuw beginnen, terwijl het paard dit allang kent en het nog minder op let, en nog meer
ziet en zich nog meer bezig houdt met eventuele 'enge' voorwerpen en/of situaties.
Het beste wat je kan doen is gewoon heel veel oefenen, en het is niet erg als je het paard
een keer in het diepe gooit, dan heeft het paard tenminste iets nieuws te doen en zal het niet
meer denken aan 'wegrennen' 'schrikken' etc.
Meestal zijn deze paarden ontzettend leergierig, dus geef ze een uitdaging,
en als je ze eenmaal door hebt, zal je er heel erg blij van worden! :)

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:00

Helemaal mee eens :j Doorbreek de (niet werkende) routine. Het is als het ware een angststoornis geworden en daar moet je echt iets mee (en niet het paard afschrijven want die heeft niet gevraagd dat je op zijn rug gaat zitten, dat willen wij!) Doet totaal iets wat hij niet verwacht zodat hij jou als steun nodig heeft, en steun hem dan door de leiding te nemen en niet gaan zitten afwachten wat hij gaat doen, hij wacht juist af wat jij gaat doen en geeft zijn vertrouwen Het is niet makkelijk omdat er in jezelf vaak ook angst zit. En je moet ook uitkijken want het kan echt gevaarlijk zijn!

Vandaag weer heerlijk gereden! Rijden wast altijd al leuk maar doordat we door die ellende zijn heengegaan (tegen alle adviezen in) is het nu nog veel leuker! En hij is idd. erg leergierig, slim ,meewerkend, meedenkend en ik word er erg blij van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:52

Elastische singel? Niet volledig aansingelen, zodat er genoeg speling is? idd misschien eens wat anders er mee gaan doen....niet dat longeren, maar gewoon totaal iets anders...balkjes lopen, slalom neerzetten daarom heen gaan lopen....er naast blijven lopen zodat je met hem kan praten en gerust stellen...

Die paniekreaktie de baas laten worden....zo leren we toch ook mensen met bv pleinvrees weer naar buiten te gaan? Stapje voor stapje met een vertrouwd iemand die handje vast houd en blijft praten en uitleggen??

Bianca70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:33

Ja Russel, maar dan wel heel beslist de leiding nemen als je iets nieuws doet en niet te afwachtend zijn is mijn ervaring.

(en het singelprobleem is volgens ts al over)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:20

Het klinkt als een heel lastig ding.. Ik vraag me af of verhandelen wel de oplossing is, want wat gebeurd er hierna met dat paard..
Ik kan me voorstellen dat de TS wil verkopen, paardrijden en inrijden is echt niet altijd een enorm moeilijke klus wat alleen de beste kunnen..

Misschien gaat het bij dit dier gewoon niet werken.. ?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:35

Ik zou toch een andere trainer gebruiken, eentje die werkt op vertrouwen (weet niet of jou trainer zou werkt) en met een zachte hand (misschien een vrouwelijke trainer). Als ik het goed begrepen heb, is hij bang om een tik te krijgen.
Je kan ook bij de natural gaan kijken: terra-natura bijvoorbeeld
Je kan ook zelf eens op zijn rug gaan zitten, met bepansering: cap. Jou kent hij en in jou heeft hij vertrouwen
In iedergeval wens ik je veel succes, en hoop dat je hem kunt houden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:50

TS probeer eens een andere trainer.Ik zeg niet dat je huidige trainer niet goed is,maar de klik tussen het paard en de trainer is miss. niet juist.
Ik heb ook een pony gehad die getraumatiseerd was,ze moest naar de slager vanwege singelnijd.
Ze vond álles eng,hand opheffen,haar aanraken,echt alles.Je kon haar niet eens pakken in de wei,na 3mnd. begon dit beter te worden.Er heeft een meisje met haar gewerkt en dat ging goed,de klik was er.Maar het meisje had niet genoeg tijd en de pony had een vast baasje nodig.Er kwam een meisje van 15 jaar,ik vond haar te jong,vond het te gevaarlijk om de pony aan haar te verkopen.De pony ging naar een meisje van 23 jaar,maar binnen 2 dagen was de pony alweer terug.Er was nix mee te beginnen,die pony was gek zei ze.
Het meisje van 15 hoorde dat de pony terug was en bood weer aan haar te kopen.Ze kwam hier rijden en ik zag hoe de klik was!Al met al,de pony loopt nu L1 met winst en het gaat perfect.

Daarom zeg ik:probeer eens een andere trainer?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:04

Het ene paard is het andere paard niet helaas.
En ik denk ook dat het heel moeilijk oordelen is over een dier als deze als jezelf nooit zoiets in de hand gehad hebt.
En dan zelfs nog verschillen de reacties van de dieren met vluchtgedrag heel erg.

Ik ben nu zelf bijna 3 jaar in het bezit van een PRE ruin.
Ooit via de NH manier met heel veel rust ingereden op een touwhalstertje.
Maar ook bij hem is het fout gegaan.
Bij de vorige eigenaar is hij extreem gaan rennen en dit heeft ertoe geleid dat het paard zelfs enorm bang is geworden van uberhaubt mensen vanaf de grond al.
En ik durf te zeggen dat zijn vorige eigenaar hem echt niet geslagen of slecht behandeld heeft.

Er hoeft niet altijd een aanwijsbare reden te zijn. Soms zit het ook in het karakter van het paard.
Ik ben inmiddels 3jaar verder en ik kan hem nu "rijden" maar hij blijft toch ook vaak in paniek schieten.
Echter leer je in de loop der tijd om er mee om te gaan en het te herkennen.
Waar ik eerst niet begreep waarom hij extreem aan het rennen ging herken ik nu direct situaties waarvan ik weet dat het mis gaat.
Kunnen de stomste dingen zijn hoor, verplaatst krukje oid.
Maar hier kom je ook alleen maar achter door kilometers te maken met je paard en leiding te geven.
Zo leert je paard ook dat jij leidt en er niks gebeurd.
De paniek is nu nog kwestie van secondes en rennen doet hij nog maar zelden.
Wel blijft hij gebruiksaanwijzingen houden. Niemand kan hem benaderen als hij zijn zadel op heeft en vaststaat.
Dan paniekt hij en gaat hangen (of valt). Opstappen blijft eng de 1e keer.

Als jij nu je hand niet kan opheffen omdat je een extreme reactie krijgt (wat de mijne ook deed) zul je moeten beginnen met een zeer klein beetje heffen.
En zo steeds verder uitbouwen om hem eraan te laten wennen.

Het is een vreselijk lang traject maar jij hebt het dier gekocht dus jij moet zorgen dat het goed met hem gaat aflopen,.
Een paard als dit kun je niet verkopen. Kans dat ze in de handel terecht komen is veel te groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:11

stormy8 schreef:
Cassidy schreef:
Mocht je een koper zoeken, kijk even op http://www.trainingsstalstarnmeer.nl
Misschien kunnen ze bemiddelen, of ander hebben ze misschien wel interesse in een overname van het dier.

Dankjewel Cassidy, dit is een antwoord waar ik zeker iets aan heb. Ik ga contact opnemen met hen.

Moet je zeker doen, ken die mensen wel (woonde in dezelfde straat) en die zijn wel heel goed met paarden, vind alleen sommige die daar rijden, die daar gestald staan met westernriding achterlijk omgaan met paarden. met sporen tot bloeden aan toe rijden etc. maar dat heeft natuurlijk niks te maken met de trainingsstal zelf. die doen dat heel netjes en goed vind ik.