Maar als je het verschil niet ziet, laat ook maar.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Essentieel verschil, in mijn ogen dan.
Maar als je het verschil niet ziet, laat ook maar.
Maritje1991 schreef:Cassidy schreef:En ik dus niet.
2 of 4 uur maakt niets uit. You´re on horse time. Paard heeft geen klok. Maar het gezegde `take the time` heeft daar niets mee te maken. IMHO
Welterusten, morgen vroeg op.
Nou ik ben het hier gewoon mee eens, dus bedoel ik het zeker wel.
Jessix schreef:Cassidy schreef:Nee, we bedoelen niet hetzelfde.
Dus jij zou nooit zo lang bezig zijn?
Cassidy schreef:Als het nodig is, zou ik zo lang bezig zijn. Maar in mijn ogen valt het feit dat ik ergens drie uur voor moet uittrekken niet onder `take the time it takes`.
Als dingen in een sessie bekeken zijn (maakt niet uit hoe lang die duurt) dan is het met een sessie bekeken.
Als je er tien voor nodig hebt, dan is het met tien bekeken.
Dat is in mijn ogen de essentie van het gezegde. Niet het tijdsbestek van iedere sessie maar het aantal keren dat je nodig hebt.
rider schreef:Ik zeg niet dat er geen andere manieren zijn, maar wel dat dit voor bepaalde trauma-gevallen soms wél de enige oplossing kan zijn. En dan heb ik het niet over een paardje wat een beetje op en neer stuitert en de trailer niet in wil, maar in een geflipte knol die een trailer total loss ramt.
En persoonlijk vind ik, dat als iets ook binnen een kwartier kan op een wat hardere manier, het onzin is om er 1,5 uur over te gaan doen. Maar nogmaals, da's persoonlijk.![]()
Iemand als Clinton, die wss tig paarden per dag traint, kan het zich niet veroorloven om uren uit te trekken voor één gevalletje. Dat is wederom de werkpaarden vs hobbypaarden mentaliteit. Dat niet iedereen zo denkt of zich van zulke methoden wil bedienen is prima, je bent tenslotte vrij om je eigen keuzes te maken, maar ik vind het wel jammer dat zo'n vakman daar dan op afgerekend wordt, omdat er door velen een hobbyvisie op wordt geprojecteerd.
sanne83 schreef:Er wordt weer erg zwart-wit gekeken. Of je staat uren te wachten, of het is zo snel mogelijk met heel veel druk.
Echt horsemanship is in mijn ogen die tussenweg. Dat druk geven op het juiste moment en loslaten (en wachten!) op het juiste moment.
Zou je er ook geen 1,5 uur over doen, als je je paard op die manier immens veel (zelf)vertrouwen geeft.
Is natuurlijk onzin om te zegen dat iets een hobbyvisie is. Volgens mij zijn de meesten bezig met hun paard als hobby. Ik wil graag een zo zelfverzekerd paard. Waarom? Omdat dat een veilig en fijn paard is, waarmee je een foundation hebt om alles mee te kunnen doen. De trailer is voor mij maar een klein stukje daarin.
rider schreef:Nogmaals, ik zeg niet dat een hobbyvisie verkeerd is. Juist niet! Ik denk dat het desastreuze gevolgen heeft als mensen met een compleet andere achtergrond iets gaan proberen als wat je in het filmpje ziet. Laat die juist maar lekker werken met een eenvoudiger programma, gemaakt voor recreanten, zoals bv. Parelli. Dat geeft tenminste ruimte om dingen uit te zoeken en fouten te maken; Clinton's methode niet. Ik zeg alleen maar dat je niet je hobbyvisie op een werkpaardencultuur moet projecteren, en als je dat na een aantal posts niet kan begrijpen/nog steeds persoonlijk opvat, dan ben ik bang dat ik het ook niet beter uit kan leggen.
Cassidy schreef:Werkpaarden hebben idd een goede foundation nodig. Om deze goed te trainen ben je enige tijd bezig, en learned helplessness is helemaal niet nodig. Maar er worden gedurende het opleidingstraject ook dingen meegenomen als het neerleggen van paarden en het aanleren van het dragen van kluisters waar de gemiddelde hobbyist van begint te steigeren. Roep "paard neerleggen" en roep "kluisters" en iedereen die de film "The Horsewhisperer" heeft gezien denkt te weten wat dit inhoudt.
Jessix schreef:Dan blijf ik er nog bij dat het geen kwartier en ook geen drie uur hoef te duren. Het gaat er mij om dat je de tijd neemt voor het paard. En ik vind wel dat je het trailerladen moet leren en dus niet moet gaan oefenen op het moment dat je eigenlijk geen tijd hebt. (omdat je naar een wedstrijd moet of naar de kliniek) Kun je heel assertief zijn dan is dat prima, maar soms wanneer er echt angst in het spel is, is het soms beter om deze te overwinnen. En als dat langer duurt als een kwartier, than so be it.
Maar goed, ik ben wel een hobbyist en ik vind het niet erg om een zaterdagmiddag uit te trekken om mijn paard het laden bij te brengen. Die tijd investeer ik graag.