Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 01:06

Je zou bijna denken dat sommigen aandelen hebben in Parelli.. Als daar aandelen in zouden bestaan dan :')

Wat je kan doen is proberen om een paar lessen en clinics bij te wonen van allemaal verschillende trainers en te kijken wat je het beste ligt :) Een methode kan nog zo hoog aangeschreven worden; als het niet werkt voor jou, dan werkt het niet. Daarom is het soms handig (en leerzaam!) om rond te kijken. Neem hier gerust de tijd voor! Je bent sowieso met je paard op allerlei vlakken aan het werk, dus het is het paard om het even of dat je nu begint met grondwerken of over weken of maanden! :) Wellicht bevalt bij de ene methode iets totaal niet terwijl datzelfde bij een andere methode wel goed ligt bij jou, enkel omdat het anders wordt uitgelegd of het resultaat via een andere weg wordt behaald. Hier vind je uiteindelijk zelf je weg in :) Maar laat je geen methode opleggen of voel je niet verplicht om alles te volgen wat er bij een methode wordt gehanteerd. Alleen doen wat jij fijn vindt inderdaad zoals door iemand anders wordt gezegd :) Als jij er niet voor de volle 100% achter kunt staan, gaat die methode of handeling niet werken ook :)

Succes! :)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 07:38

Cassidy schreef:
En ik ben van mening dat je het wiel geen tweede keer hoeft uit te vinden. En dat je kunt leren van ervaringen van anderen, zonder ze allemaal zelf te moeten maken. Er blijft genoeg over om zelf te ontdekken.

Jeetje cassidy ik begin nu toch echt kotsmisselijk van je te worden! Blijf lekker weg uit me topic want je meld niks boeiends;) in andere topics loop je ook lekker je mening op te dringen daar is niemand van gedient.

Ga lekker een andere lastigvallen ik hoef je mening niet, daag!!!!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 07:42

Anoniem schreef:
Je zou bijna denken dat sommigen aandelen hebben in Parelli.. Als daar aandelen in zouden bestaan dan :')

Wat je kan doen is proberen om een paar lessen en clinics bij te wonen van allemaal verschillende trainers en te kijken wat je het beste ligt :) Een methode kan nog zo hoog aangeschreven worden; als het niet werkt voor jou, dan werkt het niet. Daarom is het soms handig (en leerzaam!) om rond te kijken. Neem hier gerust de tijd voor! Je bent sowieso met je paard op allerlei vlakken aan het werk, dus het is het paard om het even of dat je nu begint met grondwerken of over weken of maanden! :) Wellicht bevalt bij de ene methode iets totaal niet terwijl datzelfde bij een andere methode wel goed ligt bij jou, enkel omdat het anders wordt uitgelegd of het resultaat via een andere weg wordt behaald. Hier vind je uiteindelijk zelf je weg in :) Maar laat je geen methode opleggen of voel je niet verplicht om alles te volgen wat er bij een methode wordt gehanteerd. Alleen doen wat jij fijn vindt inderdaad zoals door iemand anders wordt gezegd :) Als jij er niet voor de volle 100% achter kunt staan, gaat die methode of handeling niet werken ook :)

Succes! :)

Nee precies, en ik heb me al eens eerder helemaal in parelli verdiept en het is het gewoon niet voor mij dat sommige mensen hier te koppig zijn om dat te accepteren is erg erg jammer!....
Ik ga nu voest proberen, en als dat me ook niet ligt zoek ik weer verder. Maar gek genoeg denk ik dat dit wel goedkomt zo... Gek he... Omdat ik mezelf ken en die mensen in dit topic niet die denken te oordelen etc...
Ik ben lang genoeg 'aardig' gebleven k ben het nu zat!

Bedankt voor je berichtje! X

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:34

Cassidy schreef:
En ik ben van mening dat je het wiel geen tweede keer hoeft uit te vinden. En dat je kunt leren van ervaringen van anderen, zonder ze allemaal zelf te moeten maken. Er blijft genoeg over om zelf te ontdekken.

Ik denk dat wij allemaal die menig delen. En wij weten ook heus wel dat je onwijs veel kunt leren van anderen en van ervaringen van anderen en dat je om die reden ook les neemt, zodat je niet de echte basis verkeerd gaat aanleren aan jezelf en je paarden. Maar je moet wel zelf ervaren wat jou ligt en waar jij je goed bij voelt. En het werkt echt niet om iemand Parelli op te willen leggen omdat dat toevallig ten grondslag ligt aan alle andere methodes.
Als het Freestyle systeem van Voest TS beter bevalt dan is dat toch prima? Het is niet voor niets een beetje anders dan parelli... Ieder mens en paard is weer een ander individu en moet je dus ook anders benaderen en geloof me, je gaat het paard een keer tegenkomen waarbij je in de eerste instantie met parelli niks bereikt en een andere ingang moet gaan vinden.

Cassidy

Re: Nederlandse nh methode, wie helpt me passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:27

Met de laatste zin kan ik het niet meer dan 100% eens zijn.

Buck Brannaman heeft een keer gezegd: when training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works...

Degenen die echt weten waar ze mee bezig zijn, hebben een rugzak aan methodes en kiezen op dat moment wat zij denken dat het paard nodig heeft. De onwil om bepaalde wegen te bewandelen/bepaalde dingen toe te passen zegt ook wat over de persoon die met het paard omgaat.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:29

Cassidy schreef:

Buck Brannaman heeft een keer gezegd: when training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works...

Degenen die echt weten waar ze mee bezig zijn, hebben een rugzak aan methodes en kiezen op dat moment wat zij denken dat het paard nodig heeft. De onwil om bepaalde wegen te bewandelen/bepaalde dingen toe te passen zegt ook wat over de persoon die met het paard omgaat.

_/-\o_

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 12:30

Cassidy schreef:

En die laatste zin moet op mij slaan zogenaamd? Ik heb parelli al geprobeert, maar wat wordt dit een walgelijk topic zeg kan ik jou er niet uitschoppen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:31

Jij maakt het nu walgelijk niet Cassidy.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 12:34

Maritje1991 schreef:
Jij maakt het nu walgelijk niet Cassidy.

Ik vraag al 1000 x om tips over voest maar jullie jagen iedereen weg en blijven doorgaan over parelli, dat vind ik walgelijk, mening opdringen etc!

Gadverdamme

Get a life!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:37

Het zijn algemene opmerkingen hoor, het ligt aan jezelf of je je dat aan trekt of niet.

Bij het beleren van paarden ben ik ook van mening dat je moet blijven zoeken naar methodes die werken. Voor het paard. En dan maakt het niet uit of het John Pinell is, of Gert v/d Hof, of idd Parelli. Zijn al eerder topics over geweest, ga even kijken of ik ze vinden kan.

[WN-AM] trainer john pinell?? Jullie kijk hier op?

[RT-D] Wat vind je van Gert van den Hof?

[OPG] Paard inrijden

Filmpje in de laatste post doet het helaas niet meer, maar als je op Youtube kijkt, zie je genoeg.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 10-01-12 12:55, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:41

Wat heeft onwil te maken met je niet kunnen vinden in een methode of een deel van een methode? Als iets je niet ligt, dan ligt dat je gewoon niet. Punt. TS wil geen parelli doen, en voelt zich prettiger bij voest; so be it. Wellicht dat er in de toekomst wel een moment komt waarbij ze parelli gaat begrijpen en daar meer mee zal doen; heb je toch je zin gehad en zal ze parelli volgen. Misschien doet ze dat wel niet, maar dan is dat ook haar goed recht. Ik snap niet waar je 'onwil' vandaan wil halen. Je moet iets zoeken wat zowel paard en ruiter goed ligt. Als een van de 2 zich ergens niet prettig bij voelt, dan moet je op zoek naar iets wat wel goed ligt bij beide partijen. Het paard zal ongetwijfeld geweldig reageren op parelli en alle problemen zullen natuurlijk op magische wijzen in no-time opgelost worden, maar dat kan alleen goed gaan als de ruiter zich daar ook in kan vinden. En dat kan ze niet, dus wordt die hele methode ook niks. Wellicht reageert het paard slecht op Voest, dan zal de TS ook echt niet de domste zijn om daarmee door te gaan en wat anders te zoeken; er zijn zoveel methodes dat je genoeg hebt om je op te oriënteren.

Zullen we dan nu stoppen met Parelli te promoten? TS heeft nu wel vaak zat gezegd dat ze parelli niet wil volgen. Leg je er dan ook bij neer en probeer iemand anders dan lekker het parelli starterspakket te verkopen.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 12:43

Anoniem schreef:
Wat heeft onwil te maken met je niet kunnen vinden in een methode of een deel van een methode? Als iets je niet ligt, dan ligt dat je gewoon niet. Punt. TS wil geen parelli doen, en voelt zich prettiger bij voest; so be it. Wellicht dat er in de toekomst wel een moment komt waarbij ze parelli gaat begrijpen en daar meer mee zal doen; heb je toch je zin gehad en zal ze parelli volgen. Misschien doet ze dat wel niet, maar dan is dat ook haar goed recht. Ik snap niet waar je 'onwil' vandaan wil halen. Je moet iets zoeken wat zowel paard en ruiter goed ligt. Als een van de 2 zich ergens niet prettig bij voelt, dan moet je op zoek naar iets wat wel goed ligt bij beide partijen. Het paard zal ongetwijfeld geweldig reageren op parelli en alle problemen zullen natuurlijk op magische wijzen in no-time opgelost worden, maar dat kan alleen goed gaan als de ruiter zich daar ook in kan vinden. En dat kan ze niet, dus wordt die hele methode ook niks. Wellicht reageert het paard slecht op Voest, dan zal de TS ook echt niet de domste zijn om daarmee door te gaan en wat anders te zoeken; er zijn zoveel methodes dat je genoeg hebt om je op te oriënteren.

Zullen we dan nu stoppen met Parelli te promoten? TS heeft nu wel vaak zat gezegd dat ze parelli niet wil volgen. Leg je er dan ook bij neer en probeer iemand anders dan lekker het parelli starterspakket te verkopen.

AMEN _/-\o_

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:45

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:53

Ik wil je een tip geven TS, maar ik krijg in dit topic alleen wel enorm het gevoel dat je niet open staat voor dingen die niet in jouw denkpatroon passen.
Maar goed, here goes nothing: neem les! DVD's en boeken kunnen ondersteunend zijn, maar NH leer je uiteindelijk door te doen, alles los te laten, en iemand te hebben die je goed kan begeleiden bij dat doen.
De methode die iemand daarbij hanteert is dan eigenlijk minder belangrijk. NH is geen trucje, het is een manier van omgaan met paarden die overal in terug komt: in het werk op de grond, in het rijden, in de totale manier van omgaan met je paard. En dat leer je niet alleen uit een boek of DVD. En goh: dan is ineens de taal die gebruikt wordt in een filmpje minder belangrijk. Voor mij dan. Ik leer soms meer door te kijken naar bijvoorbeeld frans filmpje (en mijn frans is echt beroerd) dan naar een nederlands filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:56

Het starterspakket was dan ook sarcastisch bedoeld Cassidy..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:05

Weet je TS gaat op DIT moment met Voest aan de gang. En misschien zal ze over een aantal maansen wel een uitstapje moeten maken naar Parelli, omdat bij een bepaalde oefening dat weer beter past bij hun. Ja ik ben het er mee eens dat je wel open moet staan voor alles, maar je moet ergens beginnen en TS wil nu bij Voest beginnen. Je moet eerst ervaringen op doen om je weg uit te stippelen. TS wil haar ervaring bij Voest beginnen en dat is haar goed recht...
Jullie doen nu net alsof Parelli de hemel van NH is ofzo. Nou geloof me, er zijn meer wegen die naar de hemel leiden en niet alleen die van Parelli. TS moet doen wat bij haar goed voelt, want anders kom je al helemaal nergens, want als ze met tegenzin met Parelli begint omdat jullie daar zo op aandringen, dan gaat ze er evengoed niet komen!

Zoals ik al eerder zei TS, volg je gevoel. Begin met 1 methode, maar sluit de andere niet helemaal uit, want misschien heb je ze nog wel eens nodig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:07

De enige reden die ik kan terugvinden waarom TS niet open staat voor Parelli is simpelweg dat ze het Engels niet beheerst. Daarom zoekt ze ook een NL trainingsmethode. Maar die zijn er bijna niet en dan is Parelli de meest uitgebreide die je kunt vinden.

Het gaat hier niet om het merk Parelli maar om de hoeveelheid informatie die die beste mensen nou eenmaal hebben gemaakt. Ik heb ook bergen DVDs van anderen dan Parelli maar ook daar kan TS niks mee omdat ze geen Engels beheerst.

We kunnen ook tegen TS zeggen dat ze een cursus Engels moet gaan volgen zodat ze nog veel meer informatie overal vandaan kan halen want die informatiestroom is bijna oneindig!

Voest heeft ook maar beperkt materiaal tot beschikking en de dvd van Equisense/Equiplay is er ook maar 1, dus dat is veel te weinig.

TS je zou ook het boekje 'Het paard als partner' http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html eens kunnen lezen, die behandelt de meeste NH stromingen en dan kun je er zelf uithalen wat voor jou het beste werkt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:10

Wendy schreef:
Ik wil je een tip geven TS, maar ik krijg in dit topic alleen wel enorm het gevoel dat je niet open staat voor dingen die niet in jouw denkpatroon passen.
Maar goed, here goes nothing: neem les! DVD's en boeken kunnen ondersteunend zijn, maar NH leer je uiteindelijk door te doen, alles los te laten, en iemand te hebben die je goed kan begeleiden bij dat doen.
De methode die iemand daarbij hanteert is dan eigenlijk minder belangrijk. NH is geen trucje, het is een manier van omgaan met paarden die overal in terug komt: in het werk op de grond, in het rijden, in de totale manier van omgaan met je paard. En dat leer je niet alleen uit een boek of DVD. En goh: dan is ineens de taal die gebruikt wordt in een filmpje minder belangrijk. Voor mij dan. Ik leer soms meer door te kijken naar bijvoorbeeld frans filmpje (en mijn frans is echt beroerd) dan naar een nederlands filmpje.

Jaaaa dit bedoel ik ja! Ik kon het niet zo goed omschrijven. Thnx

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:15

Cissy, zo zag ik het ook. Maar ineens kwam ts met de mening dat je bijij parelli op alles moet letten etc. dat vind ik raar. Dat is bij voest toch net zo. Zo creëer ik een. Beeld dat ts eigenlijk nuet wil. Voor mij is nh op alles letten.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 13:30

Ik zit op me werk op me mobiel er wordt nu zoveel gereageert ik antwoord er later op

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:32

NH staat of valt met je timing, oog voor detail/nuances en je eigen lichaamstaal. Die zijn het allerbelangrijkst, welke manier je ook aanhangt en hoe je het ook interpreteert.
Dus je moet wel overal op letten en alles zien anders mis je de helft en dan werkt er niks....

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 13:36

Even voor de duidelijkheid, met over op letten bij parelli bedoelde ik vanwege het engels, ik wordt er onzeker van omdat ik niet zeker weet of ik het wel goed lees snapje

En ja ik wou les nemen en miss op trainingskamp bij voest of hoe dat ook heet maar dan wil ik eerst kenninsmaken met de methode dmv boeken etc

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:33

Je weet dat er in de beemster een hele goede voest instructeur zit? Die ook geregeld cursussen geeft!

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:37

Wendy schreef:

misschien omdat ik vanaf het begin al gaf DAT IK PARELLI GEPROBEERD HEB!
Maar het 1 engels is en het me 2 ook totaal niet ligt hoe het op de dvd's wordt uitgelegt.

Maar waarom moet ik mezelf steeds verdedigen? Ik vraag info/tips over andere methodes duidelijk NIET over parelli hoor ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)