is natural horsemanship wel zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

is natural horsemanship wel zo goed?

ja want..
56 (81%)
nee want..
13 (18%)

Totaal aantal stemmen: 69

lovemario

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:40

tja ik blijf bij mijn mening, ben alleen benieuwd of er meer zoals mij over denken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:40

papagroom schreef:
@cassidy......nee hoor ziet er best goed uit.....ik stel alleen dat er genoeg mensen zijn die geen nh nodig hebben,omdat ze zelf genoeg gevoel en ervaring hebben.....dat zou je eigenlijkpas echt natural kunnen noemen...het gevaar bij parelli schuilt m er in dat veelmensen genegen zijn er tot in den treure mee door te gaan ,en daar krijg je afgestompte paarden van.

Idd, dat is het gevaar.
En dan weer, is dat het probleem van Parelli of van de mensen die denken dat ze het begrepen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:40

Cassidy schreef:
[***] schreef:
Ik heb trouwens eigenlijk een vraagje over die eerder geposte filmpjes (die voor papagroom) ... Ik weet dat het belangrijk is om te blijven dingen verzinnen & variëren en niet enkel de dingen uit de boekjes te doen en dit als ultieme doel te zien (want dan worden het kunstjes en krijg je afgestompte paarden), maar wat is het nut, het leuke, om je paard met z'n achterhand in een auto te parkeren? Dit zag ik toevallig op 1 van de filmpjes .. Maar ik snap het niet goed? Waarom zou je zoiets willen? Verder zaten er erg leuke dingen tussen hoor, maar soms zie ik wel eens dingen waarvan ik denk 'moet je dit nou willen?' .. en daar is dit voorbeeld er 1 van, vandaar nu de vraag :)

Die nieuwe dingen is om zijn hoofd te blijven stimuleren. Juist om te voorkomen dat het een afgeraffeld stramien wordt. Blijf je paard uitdagen om mee te denken. Als je dat doet, voorkom je de zo vaak door Parelli-bashers opgenoemde zombies....

Ja ok, dat snap ik wel .. maar je kont in een auto parkeren?! Je kan ook een beetje doorslaan in het vinden van nieuwe dingen krijg ik dan het idee :+

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:41

NH is in mijn ogen gewoon je gezonde verstand gebruiken, weten wat je wilt, waarheen je wilt met je paard en altijd zelf de touwtjes in handen houden. Ik heb mijn eigen systeem en dat werkt prima. Ik ben bepaald geen doetje, ik ben dominant, ik bepaal. Mijn paard volgt en doet wat ik vraag. Zoniet dan is een stemverheffing meestal genoeg. Helpt dat niet? Dan is er maar één optie: wie niet horen wil, moet maar voelen. Ik werk graag met paarden met een zeker karakter. Die kunnen flink dominant zijn, maar ik ben dominanter. De paarden die ik heb of heb gehad waren allen prettig om mee te werken. Waarom? Omdat ik de baas ben en blijf en consequent ben . Consequent zijn is zeer belangrijk, dan weet een paard wat er gebeurt en wat er verwacht wordt. Paarden zijn gewoontedieren.
Ik verander zelf nooit in een paard, misschien wel leuk voor carnaval!
En wat is jouw mening, TS? En waarom ? Ik krijg niet het idee dat je iets van NH afweet. Dat is nl. geen soft gedoe van een clubje paardentrutjes. Dat is keihard werken met je paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:41

lovemario schreef:
tja ik blijf bij mijn mening, ben alleen benieuwd of er meer zoals mij over denken

Als je alleen de mensen wilt hebben die net zo denken als jij, wordt het een niet representatief topic.
Maar ik trek me terug, des te meer ruimte voor de mensen die net zo bekrompen denken als jij...:D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:42

Aaargh, ik ga een beetje op mijn handen zitten wat ik erger mij.

TS, een paard heeft graag een leider! Maar dan MOET je die ook ECHT zijn! en niet doen alsof.
Wanneer je dat dus niet bent, zal het paard leiding over nemen.

Overigens zie ik bijna alleen maar positieve veranderingen van NH, daar is mijn paard ook een voorbeeld van. overigens had huisvesting daar ook een grote rol in, ik doe dan parelli, ik ben lief en zacht maar ook streng voor mijn paard. wel rechtvaardig, wanneer mijn paard bang is zal ik haar niet straffen, soms straffen mensen wel een bang paard omdat zij niet zien dat deze bang is.

Door parelli ben ik die kleine signalen gaan zien, en eigenlijk heeft mijn paard echt geen 'straf' nodig, enkel een leider en veiligheid.
Andere zien haar als dominant, omdat ze haar niet begrijpen, of willen begrijpen.

NH is veel meer dan een paard na doen, zoals jij dat zegt.
In mijn ogen is NH meer je aanpassen. een paard is een paard en kan zich niet anders voordoen of gedragen, een mens kan zich wel aanpassen. Van een paard kan je veel leren, daarom zijn ze ook zo fantastisch, maar daar moet je dan wel voor open staan, en dit doe jij zeker niet.

Het liefst type ik nog veel meer, maar ik erger me erg aan de houding en kan daarom niet verder reageren.

cassidy geeft een paar mooie punten, ik zou eerst maar eens meer gaan verdiepen, bijv door links van haar, voordat je uitspraken doet.

Bijv. parelli, is wel meer dan met een stokje zwaaien.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:42

lovemario schreef:
niet ieder paard accepteerd het dat jij de leider bent.

nee ik verdiep me niet in álle soorten, maar veel komen overeen met het "gedrag van een paard"

Als een paard niet accepteerd dat jij de leider bent,,,,,ben je duidelijk nog niet aan dat paard toe,en kun je hem beter aan een kundiger iemand toe vertrouwen....NH of niet,dat maakt niet uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:43

[***] schreef:
Ja ok, dat snap ik wel .. maar je kont in een auto parkeren?! Je kan ook een beetje doorslaan in het vinden van nieuwe dingen krijg ik dan het idee :+

Je wilt niet weten hoe creatief je moet zijn in het verzinnen van dingen waar je paard bij moet nadenken.
Bijv. achteruit uit zijn box, of aan het eind van het filmje uit de rijbak.
Of laat je paard vooruit de trailer ingaan, maar draai hem op de loopplank om.
Stuur je paard van een afstand in de trailer, terwijl je boven op de trailer zit, of in de roundpen staat....

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:44

oke, bij deze; voor de mensen die denken dat NH bij alle paarden helpt, nodig ik jullie uit om een keer naar sven te komen. een pony in duitsland. ik durf te wedden voor 2000 euro dat je binnen een minuut kapot bent getrapt ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:45

Cassidy schreef:
papagroom schreef:
@cassidy......nee hoor ziet er best goed uit.....ik stel alleen dat er genoeg mensen zijn die geen nh nodig hebben,omdat ze zelf genoeg gevoel en ervaring hebben.....dat zou je eigenlijkpas echt natural kunnen noemen...het gevaar bij parelli schuilt m er in dat veelmensen genegen zijn er tot in den treure mee door te gaan ,en daar krijg je afgestompte paarden van.

Idd, dat is het gevaar.
En dan weer, is dat het probleem van Parelli of van de mensen die denken dat ze het begrepen hebben?

Dat is het gevaar van mensen die zelf geen paarden gevoel hebben.

MaritB

Hahaha, NH is aangepast op het paard! duhuhuh

Cassidy

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:46

Maritje1991 schreef:

Als je de horsenalities in ogenschouw neemt, ja....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:47

Cassidy schreef:
Maritje1991 schreef:

Als je de horsenalities in ogenschouw neemt, ja....

Dat is het hem, je kan niet met de helft, alles willen bereiken.

Helaas zien sommige mensen niet wat een paard op dat moment nodig heeft, angst wordt voor dominantie gezien of andersom.

lovemario

Re: is natural horsemanship wel zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:47

is ook zo, dominante paarden bestaan niet ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:48

lovemario schreef:
oke, bij deze; voor de mensen die denken dat NH bij alle paarden helpt, nodig ik jullie uit om een keer naar sven te komen. een pony in duitsland. ik durf te wedden voor 2000 euro dat je binnen een minuut kapot bent getrapt ;)

Aha, je hebt welgeteld één pony gezien die een ruiter/eigenaar heeft getroffen die het verkeerd heeft aangepakt.
Daar zou ik zelf niet aan beginnen, maar als jij bereid bent om 2000 Euro neer te tellen, staat de deal.
Ik regel wel iemand die het heel leuk zou vinden om met Sven om te gaan :D
Op NH manier.
Dan wil ik wel dat geld vooraf op de rekening, en krijg je het terug als het niet is gelukt :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-09-11 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Cassidy schreef:
[***] schreef:

Je wilt niet weten hoe creatief je moet zijn in het verzinnen van dingen waar je paard bij moet nadenken.
Stuur je paard van een afstand in de trailer, terwijl je boven op de trailer zit, of in de roundpen staat....

Hmm, nu het over die trailer gaat, heb net zo'n paar momenten in die filmpjes gezien.
Had het niet alleen met de trailer hoor, maar ook met andere dingen (zijwaarts over de barrels bv.).
Ik had steeds het idee dat ook dit gewoon een aangeleerd trucje was. Ik bedoel: jij wijst en paard weet dat het de bedoeling is naar/in de trailer te lopen. Of je gaat naar die barrels toe en afhankelijk hoe je ervoor gaat staan weet je paard wat er gaat komen. Snap je wat ik bedoel?

Ik heb dus altijd het gevoel dat alles wat je met je paard doet (ook gewoon het dressuurrijden) een aaneenschakeling is van aangeleerde dingen, aangeleerde trucjes om het zo te zeggen. Je paard weet als jij dit doet dat hij dat moet doen. Weet niet of dat zo verkeerd is, maar het staat voor mij wel een beetje in tegenstelling tot wat altijd gezegd wordt, dat je je paard moet stimuleren en zelf dingen moet blijven verzinnen enzo .. Maar als je de hulp geeft om achteruit te gaan gaat je paard achteruit, of dit nu in de weide is, of in de piste, of in het bos, of tussen iets, of tot tegen iets, of tot in iets, het achteruit gaan is gewoon een trucje. Snap je wat ik wil zeggen?

Anoniem

lovemario schreef:

Vergoed mijn reiskosten (bovenop de 2000 euro salaris :D) en ik ga de uitdaging graag aan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-11 23:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:49

Cassidy schreef:
[***] schreef:

Ik vind de Parelli Games geweldig!! Wat onwijs goed hoe ze een paard zo kunnen sturen (op afstand) dat hij met zijn linker achterbeen op een rode stip komt te staan en dat alles zonder het paard aan te raken. Zoveel mogelijkheden en zo veel om te perfectioneren, the sky is the limit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:49

lovemario schreef:

Hoe? Ik dacht dat juist die het onderwerp van je topic waren? :+

*gaat even filmpje kijken*

Edit; filmpje had ik al gezien en vind ik een leuke :j
Paard weet dat die 'met rust gelaten' word in de trailer, en de piste is gewoon open, dus als paard het wil kan die gewoon naar de trailer gaan. Juist op dat moment 'gewoon' met je paard kunnen werken is super :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-11 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 23:50

Cassidy schreef:
lovemario schreef:

Aha, je hebt een pony gezien die een ruiter/eigenaar heeft getroffen die het verkeerd heeft aangepakt.
Daar zou ik zelf niet aan beginnen, maar als jij bereid bent om 2000 Euro neer te tellen, staat de deal.
Ik regel wel iemand die het heel leuk zou vinden om met Sven om te gaan :D
Op NH manier.
Dan wil ik wel dat geld vooraf op de rekening, en krijg je het terug als het niet is gelukt :D

prima ;)
het geld vooraf doe ik niet, aangezien ik zeker weet dat het niet gaat lukken ;) en tja, dan ben ik mn geld kwijt zeker.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:51

lovemario schreef:

Jij bent zo veranderlijk als het weer,

Waar zie jij deze bewering staan in mijn tekst?

Ik zeg enkel: dat mensen VAAK een paard verkeerd lezen en dat is jammer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:51

[***] schreef:
Ik heb dus altijd het gevoel dat alles wat je met je paard doet (ook gewoon het dressuurrijden) een aaneenschakeling is van aangeleerde dingen, aangeleerde trucjes om het zo te zeggen. Je paard weet als jij dit doet dat hij dat moet doen. Weet niet of dat zo verkeerd is, maar het staat voor mij wel een beetje in tegenstelling tot wat altijd gezegd wordt, dat je je paard moet stimuleren en zelf dingen moet blijven verzinnen enzo .. Maar als je de hulp geeft om achteruit te gaan gaat je paard achteruit, of dit nu in de weide is, of in de piste, of in het bos, of tussen iets, of tot tegen iets, of tot in iets, het achteruit gaan is gewoon een trucje. Snap je wat ik wil zeggen?

Precies. En het ligt er maar net aan hoe je met die trucjes omgaat of je succesvol bent.

Je kunt die trucjes gebruiken om je paard murw te maken. Is helemaal niet moeilijk. En niet heel leuk voor je paard.

Je kunt de trucjes soms wel en soms niet gebruiken (in dezelfde/vergelijkbare situaties) Snapt je paard geen hol van. Een goede leider is consequent. Hoe consequenter, hoe minder trucwerk je nodig hebt om met je paard te kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:52

Ik denk dat ik niet begrijp wat je wil zeggen :o
Allé, ik begrijp wel wat je zegt :+ Maar de verhouding tot mijn reactie zie ik niet meteen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 23:53

[***] schreef:
Hmm, nu het over die trailer gaat, heb net zo'n paar momenten in die filmpjes gezien.
Had het niet alleen met de trailer hoor, maar ook met andere dingen (zijwaarts over de barrels bv.).
Ik had steeds het idee dat ook dit gewoon een aangeleerd trucje was. Ik bedoel: jij wijst en paard weet dat het de bedoeling is naar/in de trailer te lopen. Of je gaat naar die barrels toe en afhankelijk hoe je ervoor gaat staan weet je paard wat er gaat komen. Snap je wat ik bedoel?

Het paard weet niet dat hij zijwaarts over die barrels heen moet,
De persoon op de grond kan hem ook aanwijzingen geven dat hij er juist voor langs moet.
Het zijn minieme aanwijzingen waar het paard op gaat reageren, en niet alleen maar wijzen.
Was het allemaal maar zo simpel, dan was het hele opvoeden en opleiden van paarden een aaneenschakeling van truukjes.
Ik heb je al eerder gezegd dat je je moest verdiepen in Parelli en het programma tot op de letter moest volgen.
Soms vallen kwartjes als je oefeningen doet - hoe simpel en banaal en onnodig ze ook lijken - omdat ervaren beter werkt dan het theoretisch uitgelegd krijgen of te snappen waar je mee bezig bent.
Want wat je snapt, dat stoot je lichaam op een gegeven moment af.
Wat je ervaart, blijft je een leven lang bij.