Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
papagroom schreef:@cassidy......nee hoor ziet er best goed uit.....ik stel alleen dat er genoeg mensen zijn die geen nh nodig hebben,omdat ze zelf genoeg gevoel en ervaring hebben.....dat zou je eigenlijkpas echt natural kunnen noemen...het gevaar bij parelli schuilt m er in dat veelmensen genegen zijn er tot in den treure mee door te gaan ,en daar krijg je afgestompte paarden van.
Cassidy schreef:[***] schreef:Ik heb trouwens eigenlijk een vraagje over die eerder geposte filmpjes (die voor papagroom) ... Ik weet dat het belangrijk is om te blijven dingen verzinnen & variëren en niet enkel de dingen uit de boekjes te doen en dit als ultieme doel te zien (want dan worden het kunstjes en krijg je afgestompte paarden), maar wat is het nut, het leuke, om je paard met z'n achterhand in een auto te parkeren? Dit zag ik toevallig op 1 van de filmpjes .. Maar ik snap het niet goed? Waarom zou je zoiets willen? Verder zaten er erg leuke dingen tussen hoor, maar soms zie ik wel eens dingen waarvan ik denk 'moet je dit nou willen?' .. en daar is dit voorbeeld er 1 van, vandaar nu de vraag
Die nieuwe dingen is om zijn hoofd te blijven stimuleren. Juist om te voorkomen dat het een afgeraffeld stramien wordt. Blijf je paard uitdagen om mee te denken. Als je dat doet, voorkom je de zo vaak door Parelli-bashers opgenoemde zombies....
lovemario schreef:niet ieder paard accepteerd het dat jij de leider bent.
nee ik verdiep me niet in álle soorten, maar veel komen overeen met het "gedrag van een paard"
[***] schreef:Ja ok, dat snap ik wel .. maar je kont in een auto parkeren?! Je kan ook een beetje doorslaan in het vinden van nieuwe dingen krijg ik dan het idee
Cassidy schreef:papagroom schreef:@cassidy......nee hoor ziet er best goed uit.....ik stel alleen dat er genoeg mensen zijn die geen nh nodig hebben,omdat ze zelf genoeg gevoel en ervaring hebben.....dat zou je eigenlijkpas echt natural kunnen noemen...het gevaar bij parelli schuilt m er in dat veelmensen genegen zijn er tot in den treure mee door te gaan ,en daar krijg je afgestompte paarden van.
Idd, dat is het gevaar.
En dan weer, is dat het probleem van Parelli of van de mensen die denken dat ze het begrepen hebben?
Cassidy schreef:Maritje1991 schreef:Hahaha, NH is aangepast op het paard! duhuhuh
Als je de horsenalities in ogenschouw neemt, ja....
lovemario schreef:oke, bij deze; voor de mensen die denken dat NH bij alle paarden helpt, nodig ik jullie uit om een keer naar sven te komen. een pony in duitsland. ik durf te wedden voor 2000 euro dat je binnen een minuut kapot bent getrapt
Cassidy schreef:[***] schreef:Ja ok, dat snap ik wel .. maar je kont in een auto parkeren?! Je kan ook een beetje doorslaan in het vinden van nieuwe dingen krijg ik dan het idee
Je wilt niet weten hoe creatief je moet zijn in het verzinnen van dingen waar je paard bij moet nadenken.
Bijv. achteruit uit zijn box, of aan het eind van het filmje uit de rijbak.
Of laat je paard vooruit de trailer ingaan, maar draai hem op de loopplank om.
Stuur je paard van een afstand in de trailer, terwijl je boven op de trailer zit, of in de roundpen staat....
lovemario schreef:oke, bij deze; voor de mensen die denken dat NH bij alle paarden helpt, nodig ik jullie uit om een keer naar sven te komen. een pony in duitsland. ik durf te wedden voor 2000 euro dat je binnen een minuut kapot bent getrapt
Cassidy schreef:[***] schreef:Ja ok, dat snap ik wel .. maar je kont in een auto parkeren?! Je kan ook een beetje doorslaan in het vinden van nieuwe dingen krijg ik dan het idee
Je wilt niet weten hoe creatief je moet zijn in het verzinnen van dingen waar je paard bij moet nadenken.
Bijv. achteruit uit zijn box, of aan het eind van het filmje uit de rijbak.
Of laat je paard vooruit de trailer ingaan, maar draai hem op de loopplank om.
Stuur je paard van een afstand in de trailer, terwijl je boven op de trailer zit, of in de roundpen staat....
lovemario schreef:is ook zo, dominante paarden bestaan niet
Cassidy schreef:lovemario schreef:oke, bij deze; voor de mensen die denken dat NH bij alle paarden helpt, nodig ik jullie uit om een keer naar sven te komen. een pony in duitsland. ik durf te wedden voor 2000 euro dat je binnen een minuut kapot bent getrapt
Aha, je hebt een pony gezien die een ruiter/eigenaar heeft getroffen die het verkeerd heeft aangepakt.
Daar zou ik zelf niet aan beginnen, maar als jij bereid bent om 2000 Euro neer te tellen, staat de deal.
Ik regel wel iemand die het heel leuk zou vinden om met Sven om te gaan
Op NH manier.
Dan wil ik wel dat geld vooraf op de rekening, en krijg je het terug als het niet is gelukt
[***] schreef:Ik heb dus altijd het gevoel dat alles wat je met je paard doet (ook gewoon het dressuurrijden) een aaneenschakeling is van aangeleerde dingen, aangeleerde trucjes om het zo te zeggen. Je paard weet als jij dit doet dat hij dat moet doen. Weet niet of dat zo verkeerd is, maar het staat voor mij wel een beetje in tegenstelling tot wat altijd gezegd wordt, dat je je paard moet stimuleren en zelf dingen moet blijven verzinnen enzo .. Maar als je de hulp geeft om achteruit te gaan gaat je paard achteruit, of dit nu in de weide is, of in de piste, of in het bos, of tussen iets, of tot tegen iets, of tot in iets, het achteruit gaan is gewoon een trucje. Snap je wat ik wil zeggen?
[***] schreef:Hmm, nu het over die trailer gaat, heb net zo'n paar momenten in die filmpjes gezien.
Had het niet alleen met de trailer hoor, maar ook met andere dingen (zijwaarts over de barrels bv.).
Ik had steeds het idee dat ook dit gewoon een aangeleerd trucje was. Ik bedoel: jij wijst en paard weet dat het de bedoeling is naar/in de trailer te lopen. Of je gaat naar die barrels toe en afhankelijk hoe je ervoor gaat staan weet je paard wat er gaat komen. Snap je wat ik bedoel?
Ik heb dus altijd het gevoel dat alles wat je met je paard doet (ook gewoon het dressuurrijden) een aaneenschakeling is van aangeleerde dingen, aangeleerde trucjes om het zo te zeggen. Je paard weet als jij dit doet dat hij dat moet doen. Weet niet of dat zo verkeerd is, maar het staat voor mij wel een beetje in tegenstelling tot wat altijd gezegd wordt, dat je je paard moet stimuleren en zelf dingen moet blijven verzinnen enzo .. Maar als je de hulp geeft om achteruit te gaan gaat je paard achteruit, of dit nu in de weide is, of in de piste, of in het bos, of tussen iets, of tot tegen iets, of tot in iets, het achteruit gaan is gewoon een trucje. Snap je wat ik wil zeggen?