Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Slofje schreef:liljebo, duidelijke mooie uitleg
Ben het er op bijna alle punten mee eens, behalve in de 1 na laatste alinea.
Daar suggereer je -zo lees ik het in ieder geval- dat een paard alléén angst/stress/schijt voor/aan de mens kan hebben, en niets positiefs. Ik merk toch degelijk dat wanneer ik me duidelijk en consequent opstel, mijn paard zich daarin met kalmte en enige "blijheid" berust en zich laat leiden, en ook graag mee wil werken (dat laatste geloof ik nooit ofte nimmer dat dat uit angst/stress is, als ik fluit komt hij vrijwillig. Soms blijft hij staan)
Het is namelijk ook honderden keren bewezen dat wanneer een persoon zich niet leidend opstelt tegenover een paard, die zelf het heft in handen neemt omdat er anders een gevaarlijke situatie voor het paard kan ontstaan -zometeen komen de bak- bos- en veldkabouters!-.
Maaike162 schreef:MickeyNettie schreef:Een paard schoppen kan niet.
maar een vlinke tik geven mag wel.
Waarom kan schoppen wat jou betreft niet? Als een paard jou trapt, is het gevaarlijk voor jezelf. Dan mag je best terug trappen vind ik!
Cassidy schreef:De vraag is hier: van wie is dat paard wat nu slaat en schopt?
Als het een paard is waar jij zelf mee aan het werk kunt en mag, dan kun je grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. En maak je geen illusies, ook met grondwerk moet je soms een keer flink inkomen.
Is het een paard van een ander, en laat hij dit gedrag in de wei zien, en mag jij er verder niets mee doen, ook dan zou ik gewoon lichamelijk inkomen. Dus idd eens een welgemeende klap of een schop onder zijn waarde achterwerk. Maar kijk wel uit, als hij terug gaat slaan (zoals paarden dat onderling ook kunnen doen) heb je een probleem.
Maar als het een verzorgpaard is - je zegt zelf dat ze jong is - moet je de verhoudingen recht gaan zetten. Domweg slaan of schoppen gaat niet werken. Je moet weten wanneer je moet inkomen, hoe je moet inkomen en waarom je moet inkomen.
En NH is niet alleen fluisteren, paardje instralen en een dansje om je paard heenmaken. Ook met NH moet je soms hard inkomen en een flinke tik verkopen. Als je het goed doet hoeft het namelijk maar een keer.
A horse knows exactly what happens before what happens happens.
[VNA] Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?
En een mooi voorbeeld dat NH niet alleen maar zacht inkomen is
http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/4/kslW2MW_G4s
http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/3/R9IBHkrMpAc
Ik weet niet wat jij verstaat onder holistisch rijden en omgaan met paarden. Maar ik versta onder NH dat je zo zacht moet zijn als het kan, en zo hard moet inkomen als nodig is. En als je weet waar je mee bezig bent, hoeft dat zo hard inkomen als nodig is steeds minder voor te komen. Blijf je te soft, ga je niet door tot je de gewenste reactie krijgt, krijg je daar op den duur een probleem mee. In het minst erge geval een paard dat je niet ziet staan, in het ergste geval een staatsgevaarlijk paarden dat je leiderschap aanvecht en je te lijf gaat. Zoals de palomino op het filmpje hierboven.
grace1989 schreef:Sorry maar dat eerste NH filmpje heb ik gekeken en is zeker niet mijn manier. Vind het er zelfs heel onvriendelijk uitzien.
viavialover schreef:ik vind slaan en schoppen van een paard of pony zielig als je hem een stukje naar achter zet is het al goed of een zacht duwtje
viavialover schreef:ik vind slaan en schoppen van een paard of pony zielig als je hem een stukje naar achter zet is het al goed of een zacht duwtje