paard/pony slaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: paard/pony slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:27

Zo, nu ga ik ff rellen.... (tja vroeg wakker)

Allereerst mis ik in de hele discussie, waar vol vuur wordt ingegaan op de vraag al dan niet slaan en hoe, iemand die zich afvraagt waarom het jonge paard van de jonge ts bijt.

Wanneer gebeurt het bv? Tijdens het poetsen? Zou zomaar kunnen dat hij terug wil krabbelen of dat hij gepoetst wordt op een plek waar hij het nog niet vertrouwd omdat hij TS nog niet kent
(onze merrie heeft lange tijd moeite gehad met aanraking op de buik. Dat ging vanzelf beter naarmate ze ons leerde kennen en vertrouwen. Kwestie van begrijpen wat er aan de hand is)

Of misschien als ze dingen van het paardje vraagt waar het paard nog niet aan toe is? Het is tenslotte nog een jong paard en kan verward raken als er iets wordt gevraagd wat het niet begrijpt. En een verward/gestressd paard kan happen, maar hapt dan vaak in de mouw of in het velletje... Niks geen gemenigheid, maar gewoon even aangeven dat ie stress heeft/onzeker is

Paard kan ergens gevoelig zijn/pijn hebben. Gezien het niet kan praten, zal het dat anders moeten uiten. Ook hier zie je nogal eens hapgedrag wat al snel als bijten wordt gezien.

Het voorbeeld van het paard wat in hout bijt en dan een trap krijgt is het toppunt van triestheid.
Het paard geeft stress aan. Daar dient iets aan gedaan te worden. Symptoombestrijding slaat dan nergens op, temeer omdat het paard al zijn best doet om niet de verzorger te bijten, maar op andere wijze zijn stress te uiten.

Dan heb je nog de paarden die werkelijk bijten omdat grenzen ernstig worden overschreden en eerdere signalen totaal niet zijn opgemerkt. En dan gaat paard dus naar fase 4. Je moet wat met een dove eigenaar.
'
Dan heb je natuurlijk paarden die de grens opzoeken omdat het eerder is gelukt en ze op die manier hun zin kunnen doordrijven. Daaraan mag je best grenzen stellen.

En je hebt natuurlijk nog de paarden die allang hebben geleerd dat ze hun voeten aan mensen kunnen afvegen en geen greintje respekt hebben. En dan is op zijn nummer zetten wel gerechtigd, zou ik willen zeggen. Mits je weet wat je doet, anders zet het paard jou op je nummer en verergert het probleem.
Dit soort paarden vind ik dan eigenlijk ook alleen geschikt voor een ervaren paardenmens.

Wat me dus verbaasd is dat niemand zich afvraagt wat hier bij TS nu precies aan de hand is en dat er een discussie ontstaat over al dan niet slaan, terwijl het de vraag is of dat hier een goed antwoord is,
Om dat te weten moet je op zijn minst weten wat/wanneer iets gebeurd door het daadwerkelijk te zien,.

En om nog maar een heilig huisje om te schoppen...
Dominantie tussen verschillende species bestaat niet. Dominante paarden is een veel gebruikt woord op bokt en bij goeroes, maar een broodje aap verhaal.
Het is wetenschappelijk bewezen dat dominantie tussen verschillende diersoorten niet voorkomt. Dominantie komt voor tussen soortgenoten opdat de sterkste/wijste/meest op overleving gerichte dier het recht kan winnen op het beste voer/plaats etc om daarmee ook als eerste recht te hebben op voortplanting en op die wijze zijn genen kan laten voortleven ter verbetering van het soort en ter vergroting van de overlevingskansen van een soort.

Die situatie speelt niet bij mens/paard verhouding. De relatie is er gewoon een tussen mens/paard waarbij menig mens ook nog eens bar weinig inzicht heeft in gedrag (en alles maar als dominantie wordt verklaart)
Er bestaat wel angst voor mens/stress door mens/sch**t hebben aan de mens /agressie.
Heeft allemaal niets met dominantie zoals het in de kudde voorkomt te maken en is gedrag wat gewoon tussen mens en dier ontstaat tgv interactie.

Dat we een kuddegenoot moeten imiteren slaat dan ook nergens op. In dat opzicht hebben de mensen absoluut gelijk die zeggen dat het paard verdraaid goed weet dat wij geen paard zijn en dat we vanuit ons menszijn moeten handelen.
En ons verstand moeten gebruiken. Dat hebben we tenslotte ook niet voor niets

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 23:27

liljebo, duidelijke mooie uitleg :)
Ben het er op bijna alle punten mee eens, behalve in de 1 na laatste alinea.
Daar suggereer je -zo lees ik het in ieder geval- dat een paard alléén angst/stress/schijt voor/aan de mens kan hebben, en niets positiefs. Ik merk toch degelijk dat wanneer ik me duidelijk en consequent opstel, mijn paard zich daarin met kalmte en enige "blijheid" berust en zich laat leiden, en ook graag mee wil werken (dat laatste geloof ik nooit ofte nimmer dat dat uit angst/stress is, als ik fluit komt hij vrijwillig. Soms blijft hij staan :+)
Het is namelijk ook honderden keren bewezen dat wanneer een persoon zich niet leidend opstelt tegenover een paard, die zelf het heft in handen neemt omdat er anders een gevaarlijke situatie voor het paard kan ontstaan -zometeen komen de bak- bos- en veldkabouters!-.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:30

Slofje schreef:
liljebo, duidelijke mooie uitleg :)
Ben het er op bijna alle punten mee eens, behalve in de 1 na laatste alinea.
Daar suggereer je -zo lees ik het in ieder geval- dat een paard alléén angst/stress/schijt voor/aan de mens kan hebben, en niets positiefs. Ik merk toch degelijk dat wanneer ik me duidelijk en consequent opstel, mijn paard zich daarin met kalmte en enige "blijheid" berust en zich laat leiden, en ook graag mee wil werken (dat laatste geloof ik nooit ofte nimmer dat dat uit angst/stress is, als ik fluit komt hij vrijwillig. Soms blijft hij staan :+)
Het is namelijk ook honderden keren bewezen dat wanneer een persoon zich niet leidend opstelt tegenover een paard, die zelf het heft in handen neemt omdat er anders een gevaarlijke situatie voor het paard kan ontstaan -zometeen komen de bak- bos- en veldkabouters!-.

Een heel erg correcte opmerking.
Paarden zijn zeer goed in staat om vriendschap te sluiten met andere soorten, zoals de mens.
Daarom beleven we zoveel plezier aan ze.
En ik denk dat er nauwelijks dieren zijn met meer 'will to please' zoals paarden.
Met een correcte en begripvolle eigenaar, die signalen oppikt en er iets mee doet en die het paard veiligheid en zekerheid biedt, zal dat des te meer naar voren komen

Maar ik refereerde eigenlijk aan het bijten en de opmerkingen over dominantie.
Maar vriendschap mag je zeker niet vergeten , nee.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:58

ah juist :) nee, dan ben ik het volkomen met je eens.
net zoals "laten winnen", een paard kent geen triomf om een strijd die hij gewonnen heeft, waarin hij angstig was. Dat geloof ik niet.

MickeyNettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:05

Een paard schoppen kan niet.
maar een vlinke tik geven mag wel.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:10

MickeyNettie schreef:

Waarom kan schoppen wat jou betreft niet? Als een paard jou trapt, is het gevaarlijk voor jezelf. Dan mag je best terug trappen vind ik!

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:29

Nou jullie zeggen allemaal geef een tik of een klap ben ik het mee eens maar mijn Shetlander van 2 als le hem een heeele harde klap heeft vind ze dat fijn en gaat ze terug kriebelen en als ze een tik krijgt in haar gezicht gaat ze er nog een halen

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:38

Maaike162 schreef:
MickeyNettie schreef:

Waarom kan schoppen wat jou betreft niet? Als een paard jou trapt, is het gevaarlijk voor jezelf. Dan mag je best terug trappen vind ik!

Mee eens, terugpakken. Gewoon een fikse trap terug
Ik ben van mening dat je een paard best mag slaan of schoppen, als het maar terecht is. Sla jij zo maar uit het niets een paard om stoer te zijn en te zeggen : wauw , ik kan een paard de baas. In dat geval is het zielig. Maar als een paard jou trapt of bijt, moet je niet laten gebeuren, gewoon een flinke klap of een fikse trap teruggeven.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:48

Cassidy schreef:
De vraag is hier: van wie is dat paard wat nu slaat en schopt?
Als het een paard is waar jij zelf mee aan het werk kunt en mag, dan kun je grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. En maak je geen illusies, ook met grondwerk moet je soms een keer flink inkomen.
Is het een paard van een ander, en laat hij dit gedrag in de wei zien, en mag jij er verder niets mee doen, ook dan zou ik gewoon lichamelijk inkomen. Dus idd eens een welgemeende klap of een schop onder zijn waarde achterwerk. Maar kijk wel uit, als hij terug gaat slaan (zoals paarden dat onderling ook kunnen doen) heb je een probleem.
Maar als het een verzorgpaard is - je zegt zelf dat ze jong is - moet je de verhoudingen recht gaan zetten. Domweg slaan of schoppen gaat niet werken. Je moet weten wanneer je moet inkomen, hoe je moet inkomen en waarom je moet inkomen.

En NH is niet alleen fluisteren, paardje instralen en een dansje om je paard heenmaken. Ook met NH moet je soms hard inkomen en een flinke tik verkopen. Als je het goed doet hoeft het namelijk maar een keer.

A horse knows exactly what happens before what happens happens.

[VNA] Natural horsemanship, niet alleen fluisteren en knuffellen?

En een mooi voorbeeld dat NH niet alleen maar zacht inkomen is

http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/4/kslW2MW_G4s

http://www.youtube.com/user/camarko#p/u/3/R9IBHkrMpAc

Ik weet niet wat jij verstaat onder holistisch rijden en omgaan met paarden. Maar ik versta onder NH dat je zo zacht moet zijn als het kan, en zo hard moet inkomen als nodig is. En als je weet waar je mee bezig bent, hoeft dat zo hard inkomen als nodig is steeds minder voor te komen. Blijf je te soft, ga je niet door tot je de gewenste reactie krijgt, krijg je daar op den duur een probleem mee. In het minst erge geval een paard dat je niet ziet staan, in het ergste geval een staatsgevaarlijk paarden dat je leiderschap aanvecht en je te lijf gaat. Zoals de palomino op het filmpje hierboven.

Sorry maar dat eerste NH filmpje heb ik gekeken en is zeker niet mijn manier. Vind het er zelfs heel onvriendelijk uitzien.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:56

Dat eerste filmpje is echt verre van Natural horsemanship. Het paard is doodsbang en je ziet aan de lichaamstaal van het paard dat die het echt NIET leuk vind en dat hij voor elke beweging van die man wegrent

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:40

Schoppen en slaan vind ik ronduit onzinnig, ja het is "leuk" om je frustratie af te reageren, maar nuttig is het niet.
Ik kan niet slaan en schoppen als een paard, ik mis een heleboel kracht en de fijnere lichaamstaal van paarden onder elkaar, dus is het maar beter als ik mijn grijze massa gebruik ipv mijn spieren.

Daarmee zeg ik niet dat ik altijd poezelig zacht ben en dat ik mijn paard nooit zou raken, maar gericht slaan en schoppen gebeurd niet, wel dat het paard zelf in iets loopt wat als niet prettig beschouwt wordt bv, altijd onpersoonlijk.
Als mijn paard mij schopt ben ik al veelste ver gegaan, heb ik al vele signalen gemist en ben ik zo dom geweest om bij een paard die echt niet op zijn gemak is(of dat nu knorrig of bang is) in zijn kickzone te komen.

Mocht dat ooit gebeuren dan ga ik niet het paard slaan/schoppen, maar ga ik terug naar de basis, werken aan respect, vertrouwen en netjes reageren op vragen. Dan kijk ik heel goed wat ik fout heb gedaan, welke signalen ik heb gemist en waar.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:30

Ach Bowen, het is mooi om zulke principes te hebben, maar het jonge paard waar ik het op de vorige pagina over heb is nu een zeer beschaafd en vriendelijk dier in de omgang dat dondersgoed weet dat trappen niet aan de orde is. Die paar keer degelijk aanpakken in eerste maand was voldoende om haar een stuk prettiger in de omgang te maken en het is nu een enorme knuffelkont.
Zoals ze nu is heb je volledig gelijk dat je signalen zou hebben gemist als ze zou willen schoppen, maar twee jaar geleden was dat gewoon haar eerste reflex op alles wat haar niet direct aanstond. Soms moet je wat achterstallige opvoedng inhalen voordat je normaal met een paard kunt omgaan ;) In mijn geval was die trap onder haar derriere buitengewoon nuttig om een aanzet te krijgen voor wederzijds respect....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:33

Die van mij heeft de enkele keren dat hij beet toch echt een flinke mep gekregen. Ik pak ze bij slecht gedrag liever één keer hard aan om daarna rust te hebben, dan eeuwig te 'foei' te zeggen en nog geen stap vooruit te komen. Bij mij is nee=nee en ja=ja; zonder grijs gebied; en dat is voor mij persoonlijk de beste omgangswijze met paard.

Lotxvincenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:04

Persoonlijk ben ik van mening dat je je paard een schop mag geven omdat het natuurlijk is voor ze, als in een kudde. Maar niet zomaar. Ik geef mn paard alleen een schop als hij me eraf gooit (door rottigheid) maar ook dat schoppen is ruim een jaargeleden. Zelden dus!
Ook heb ik maar weinig kracht in mn benen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:10

grace1989 schreef:
Sorry maar dat eerste NH filmpje heb ik gekeken en is zeker niet mijn manier. Vind het er zelfs heel onvriendelijk uitzien.

Het filmpje dat ik heb geplaatst valt niet onder NH beleren, maar onder NH corrigeren. Paard kwam bij de eigenaresse steigerend op haar af. NH is niet alleen maar zachtjes inkomen, paardje fluisteren en dansje om hem heen maken om middernacht bij het licht van de volle maan. Dat is inkomen in een intensiteit die op dat moment nodig is, en waar het paard van onder de indruk is. Iedere correctie die je geeft die te zacht uitvalt en waar het paard niet op hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven omdat het paard afgestompt wordt en leert dat hij je niet serieus hoeft te nemen.

Dus ziet het er onvriendelijk uit? Dat is dan heel jammer voor je. Paard had het op dat moment wel even nodig. En als je ALLES gaat bekijken, ga je zien hoe het paard gaandeweg veranderd. Dus niet alleen filmpje 1 kijken maar ook film 2! En het geluid is slecht op de filmpjes maar hoor je wat de man zegt? En begrijp je het ook?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-05-13 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:11

ik vind slaan en schoppen van een paard of pony zielig als je hem een stukje naar achter zet is het al goed of een zacht duwtje

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:12

viavialover schreef:
ik vind slaan en schoppen van een paard of pony zielig als je hem een stukje naar achter zet is het al goed of een zacht duwtje

Dat hoeft niet bij ieder paard te werken. Sommige paarden doen dat niet zomaar. Sterker nog, iedere aanwijzing die je bij sommige paarden geeft kan een aanval uitlokken. En dat is echt niet grappig om te zien!

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-05-13 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:13

oow bij mij vz pony wekrk ik op horse manship manier en die luistert er kei goed naar

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:14

viavialover schreef:
oow bij mij vz pony wekrk ik op horse manship manier en die luistert er kei goed naar

Dan heeft je verzorgpony een goede basis gehad. Heb jij haar opgevoed of kende ze dat al?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:15

viavialover schreef:

Voor een paard is dat een aai. Dan voelt het als een beloning.

viavialover

nou me verzorg pony is vroeger mishandeld en de vrouw waar ze nu van is heeft haar als aan moeten leren zoals dat ik niet met hoofdstel rij omdat dat een ramp voor haar is dus rij ik hackamore

Cassidy

Ik nog even kwijt dat ik het knap vindt dat iemand een topic van 2 jaar oud weer naar boven hengelt :D

En @viavialover: dan heb jij de basis in je vzpony niet zelf ingebracht maar een ander. Een paard iets bijbrengen is een ander verhaal dan wat hij heeft geleerd te onderhouden....
En het kan heel goed dat een paard heel goed op NH reageert. Maar als je te soft bent, dan kun je paarden krijgen zoals die palomino die steigerend op je afkomen. Palomino in het laatste filmpje is een ander verhaal (opfok naast de opvoeding niet goed, want een weesje en met de fles grootgebracht. Serieus verknipt dus.)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-05-13 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotxvincenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:17

viavialover schreef:

Als jou paard daar naar luisterd is dst heel fijn,mijn pony is echter wat koppiger, heel wat paarden denk ik.
Laatst bijgewerkt door Lotxvincenzo op 22-05-13 21:22, in het totaal 2 keer bewerkt

viavialover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:17

oow dat is echt niet fijn lijk me hoe pak jij dat dan aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:19

Mijn jongste paard is ook lastiger, en nog in opleiding. Daar pas ik toe: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En ja, dat houdt af en toe in dat ik even heel hard moet inkomen....