Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
grietje14 schreef:.........,maar vaak heb ik wel gelijk.
Wendy schreef:"The mind is like a parachute - it works only when it is open."
grietje14 schreef:Nee das waar. Ik denk dan altijd weer van, is dat niet irritant om te lezen zulke lange zinnen? Maar dat is dus juist niet irritant, tenzij ik met een nieuw onderwerp begin.
Dat van jezelf ontwikkelen, dat kun je gewoon doen door te kijken naar jezelf. Je hoeft niet persé te weten waar je paard goed op reageert, maar waarom het zo op jou reageert. Bijvoorbeeld doordat jij te doelgericht bent, en dus kijkt naar: het paard moet naar mij leren luisteren op deze manier en dat moet hij maar begrijpen, dus dan doe je gewoon je ding, zonder naar de signalen van het paard te kijken.
Gewoon lekker met de paardjes bezig gaan, en kijken naar waarom hij zo op jou reageert, dan kun je je bewust van jezelf worden als je de reden bij jezelf zoekt, en ook probeert naar de signalen van het paard te kijken. Je hoeft ook niet persé te weten wat je moet ontwikkelen, eerst alleen maar kijken en begrijpen.
En beseffen en inzien.
Jessix schreef:grietje14 schreef:Jawel, je vind dat ik meer van de kern
van horsemanship moet beschrijven?
Nouja, wat ik eigenlijk wel vind dat het is, is
die manier die ik beschrijf bij beginnen met horsemanship.
Ik ben niet echt door een oft andere horsemanshipeur geinspireerd.
Ik ben gewoon gaan kijken naar waarom het reageert het paardje zo op mij,
me bewust van mezelf geworden dus, en me ontwikkelt.
Ja eerst had ik inspiratie bij kfh, maar die gaat veelste diep, vind ik dan.
Ik hou van deze manier.
Ok duidelijk, maar wat is dan jouw manier? Je bent bewust van jezelf en je weet nu waarom je paard zo op je reageerd, maar hoe ga je er mee om? Als ik kijk op een website van Voest of Parelli of Anderson, noem maar op.. Dan zijn zij heel duidelijk in wat ze doen en waarom. Ook weten zij te vertellen hoe het paard zal reageren en waarom.
Kun jij dat ook van jezelf en jouw manier beschrijven. Hoe doe jij grondwerk? Recht richten noem je bijvoorbeeld, maar hoe doe je het? Hoe haal je je paard uit de wei? Hoe leer je hem netjes stil te staan bij de hoefsmid?
En dan over jezelf. Hoe ontwikkel je jezelf? Waar ben je dan bewust van geworden?
Ik neem aan dat je een website begint om je kennis te delen. En dan mis ik eigenlijk de uitleg..
Citaat:Nou, en dan kijk je naar de klok, en naar de cijfertjes, en dan kijk je waar de wijzers naar staan. En dan weet je hoe laat het is
Vjestagirl schreef:grietje14 schreef:Nee das waar. Ik denk dan altijd weer van, is dat niet irritant om te lezen zulke lange zinnen? Maar dat is dus juist niet irritant, tenzij ik met een nieuw onderwerp begin.
Dat van jezelf ontwikkelen, dat kun je gewoon doen door te kijken naar jezelf. Je hoeft niet persé te weten waar je paard goed op reageert, maar waarom het zo op jou reageert. Bijvoorbeeld doordat jij te doelgericht bent, en dus kijkt naar: het paard moet naar mij leren luisteren op deze manier en dat moet hij maar begrijpen, dus dan doe je gewoon je ding, zonder naar de signalen van het paard te kijken.
Gewoon lekker met de paardjes bezig gaan, en kijken naar waarom hij zo op jou reageert, dan kun je je bewust van jezelf worden als je de reden bij jezelf zoekt, en ook probeert naar de signalen van het paard te kijken. Je hoeft ook niet persé te weten wat je moet ontwikkelen, eerst alleen maar kijken en begrijpen.
En beseffen en inzien.
Ok. En nu snap ik dus nog niet wat ik moet doen, met NH aan de gang te gaan.
Hoe kun je je paard leren luisteren, zonder te kijken naar de singalen je je paard uitzend? Je moet toch weten of je paard snapt wat jij aan het doen bent? Je moet toch zien of je paard uberhoubt nog wel met jou bezig is? Hoe kun je kijken en begrijpen, als je niet weet waarnaar je moet kijken? Waar moet ik naar kijken, wat moet ik begrijpen?
Ik denk dat jouw tekst voor jou heel logisch is, maar voor iemand die niet in jouw hoofd zit, ben je echt niet te volgen. Ik snap echt serieus niet wat je met de bovenstaande tekst bedoeld.
Vjestagirl schreef:Ok, ik ga dit anders proberen.
Stel dat ik iemand wil leren klokkijken. Diegene kan niet klokkijken, maar ik wel, en ik hebt een website geschreven over klokkijken. Als ik de website over klokkijken in jouw stijl zo schrijven zou er dit staan:Citaat:Nou, en dan kijk je naar de klok, en naar de cijfertjes, en dan kijk je waar de wijzers naar staan. En dan weet je hoe laat het is
En dan nog een heleboel informatie over dat ik zelf ook heb leren klokkijken en dat dat zo goed werkt.
Opzich is dat natuurlijk ook zo. Als je wilt weten hoe laat het is kijk je naar de wijzertjes en naar de cijfers en dan weet je hoe laat het is. Wat ik alleen wel vergeten ben om op te schrijven is dat er 60 minuten in een uur zitten, en wat het dan dus betekend als de wijzer bij 1 bepaald cijfertje staat. En ik ben ook vergeten om op te schrijven dat een klok een grote en een kleine wijzer heeft, die alle 2 iets anders betekenen.
Wat ik geschreven heb is een tekst over klokkijken, voor mensen die al kunnen klokkijken. Zo heb jij dus een website geschreven over Natural Horsemanship, voor mensen die al snappen hoe Natural Horsemanship werkt. Net zo goed als dat je niets hebt aan mijn site als je niet kunt klokkijken, heb je bijna niets aan jouw site als je niet snapt hoe NH werkt. Om dat te snappen heb je meer stappen nodig, meer uitleg meer plaatjes. Laat maar foto's zien van het rechtrichten. Laat maar foto's zien van hoe je kunt zien dat een paard scheef is. Laat maar foto's zien van alles...
grietje14 schreef:Vjestagirl schreef:
Ok. En nu snap ik dus nog niet wat ik moet doen, met NH aan de gang te gaan.
Hoe kun je je paard leren luisteren, zonder te kijken naar de singalen je je paard uitzend? Je moet toch weten of je paard snapt wat jij aan het doen bent? Je moet toch zien of je paard uberhoubt nog wel met jou bezig is? Hoe kun je kijken en begrijpen, als je niet weet waarnaar je moet kijken? Waar moet ik naar kijken, wat moet ik begrijpen?
Ik denk dat jouw tekst voor jou heel logisch is, maar voor iemand die niet in jouw hoofd zit, ben je echt niet te volgen. Ik snap echt serieus niet wat je met de bovenstaande tekst bedoeld.
Gewoon door te kijken naar waarom hij zo op jou reageet. Natuurlijk moet je weten of je paard snapt wat jij aan het doen bent, maar hoe doe jij dat? Tis gewoon heel simpel, niet te veel nadenken, gewoon kijken en begrijpen waarom hij zo op jou reageert. Door hoe jij doet. Om dit te snappen moet je het eerst ook zelf ervaren eigenlijk, want het gaat ook met gevoel.
grietje14 schreef:Daar heb je wel weer gelijk in, maar dat kun je niet precies stap voor stap beschrijven eigenlijk. Je kunt wel zeggen waarom jij zo doet, dat snap je niet zomaar. Daarvoor moet je je eerst op een bepaalde manier ontwikkelen. Dat is niet zomaar even uit te leggen. En je moet ervaren. Tis niet zoals parelli dat je alles stap voor stap kunt uitleggen. Je kunt wel fotos en videos plaatsen van hoe jij het doet, maar iedereen heeft wel weer zijn eigen technieken, niet iedereen doet beslist alles op dezelfde manier. Als de basis maar hetzeflde is.
grietje14 schreef:Daar heb je wel weer gelijk in, maar dat kun je niet precies stap voor stap beschrijven eigenlijk. Je kunt wel zeggen waarom jij zo doet, dat snap je niet zomaar. Daarvoor moet je je eerst op een bepaalde manier ontwikkelen. Dat is niet zomaar even uit te leggen. En je moet ervaren. Tis niet zoals parelli dat je alles stap voor stap kunt uitleggen. Je kunt wel fotos en videos plaatsen van hoe jij het doet, maar iedereen heeft wel weer zijn eigen technieken, niet iedereen doet beslist alles op dezelfde manier. Als de basis maar hetzeflde is.
Vjestagirl schreef:grietje14 schreef:Daar heb je wel weer gelijk in, maar dat kun je niet precies stap voor stap beschrijven eigenlijk. Je kunt wel zeggen waarom jij zo doet, dat snap je niet zomaar. Daarvoor moet je je eerst op een bepaalde manier ontwikkelen. Dat is niet zomaar even uit te leggen. En je moet ervaren. Tis niet zoals parelli dat je alles stap voor stap kunt uitleggen. Je kunt wel fotos en videos plaatsen van hoe jij het doet, maar iedereen heeft wel weer zijn eigen technieken, niet iedereen doet beslist alles op dezelfde manier. Als de basis maar hetzeflde is.
Jawel, dat kan dus wel. Pat Parelli doet het. Monty Robberts doet het. Anderson doet het. Bij andere dieren: Martin Gaus doet het. Ceasar Milan doet het. Honderden mensen kunnen jou precies, stap voor stap laten zien hoe en waarom hun manier werkt. En waarom kan dat? Omdat paarden in principe allemaal hetzelfde in elkaar zitten. Omdat al die mensen gekeken hebben naar het natuurlijk gedrag van een paard, en daar een methode omheen gebouwd hebben. Die methodes bestaan uit logische stappen, die je uitvoerd aan de hand van wat je paard doet. En tuurlijk, dat zijn allemaal dingen die je moet oefenen, maar het zijn ook allemaal dingen die je kunt snappen als je ze leest.
Wat jij tot nu toe geschreven hebt is niet te snappen als je het leest. Is niet erg. Je bent heel erg jong, en je kunt je nog niet verplaatsen in iemand anders. En omdat je dat nog niet kunt, kun je dus niet uitleggen waarom je precies dán een stap naar links moet doen. Of wanneer je precies dan de andere kant op moet kijken.
cissy schreef:grietje14 schreef:Daar heb je wel weer gelijk in, maar dat kun je niet precies stap voor stap beschrijven eigenlijk. Je kunt wel zeggen waarom jij zo doet, dat snap je niet zomaar. Daarvoor moet je je eerst op een bepaalde manier ontwikkelen. Dat is niet zomaar even uit te leggen. En je moet ervaren. Tis niet zoals parelli dat je alles stap voor stap kunt uitleggen. Je kunt wel fotos en videos plaatsen van hoe jij het doet, maar iedereen heeft wel weer zijn eigen technieken, niet iedereen doet beslist alles op dezelfde manier. Als de basis maar hetzeflde is.
Toch wel knap dan van Meneer Parelli dat hij het wél kan uitleggen stap voor stap en dat iedereen zijn programma kan leren, ervaren en snappen, vind je niet?
Hij legt het heel duidelijk uit, heeft daar heel veel materiaal voor dat het op diverse manieren laat zien en er zijn miljoenen mensen die zijn manier van NH volgen over de hele wereld. Kennelijk doet hij dus wel wat goed.
grietje14 schreef:Vjestagirl schreef:Jawel, dat kan dus wel. Pat Parelli doet het. Monty Robberts doet het. Anderson doet het. Bij andere dieren: Martin Gaus doet het. Ceasar Milan doet het. Honderden mensen kunnen jou precies, stap voor stap laten zien hoe en waarom hun manier werkt. En waarom kan dat? Omdat paarden in principe allemaal hetzelfde in elkaar zitten. Omdat al die mensen gekeken hebben naar het natuurlijk gedrag van een paard, en daar een methode omheen gebouwd hebben. Die methodes bestaan uit logische stappen, die je uitvoerd aan de hand van wat je paard doet. En tuurlijk, dat zijn allemaal dingen die je moet oefenen, maar het zijn ook allemaal dingen die je kunt snappen als je ze leest.
Wat jij tot nu toe geschreven hebt is niet te snappen als je het leest. Is niet erg. Je bent heel erg jong, en je kunt je nog niet verplaatsen in iemand anders. En omdat je dat nog niet kunt, kun je dus niet uitleggen waarom je precies dán een stap naar links moet doen. Of wanneer je precies dan de andere kant op moet kijken.
Nee idd. Kijk die methodes eromheen bouwen enzo, dat werkt wel. Maar dat is juist, snap je dan waarom het dier zo op jou reageert. Ja volgens dat begrip of kuddegedrag. Of wat ze ervan over begrijpen. Dat wat ik vertel is ook moeilijker te begrijpen komt ook doordat het heel simpel is, en dus door dat laatste wat jij zei. Mijn site word als ik ouder ben ook wel beter. Probeer het nu ook zo goed mogelijk, maar blijft wel moeilijk.
grietje14 schreef:Mandy@ Zal ik ook doen!
Vjestagirl schreef:Grietje: en schrijf nu je uitleg eens zonder de woorden 'bewust van'?