Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:39

Waratje schreef:
Simpel, alle bitloze optomingen geven meer ruis mee dan een (correct gekozen) bit bij de hulpen, dus het echte fijne werk kun je er niet mee doen.

Ben ik niet met je eens. Hij is nu té oud voor dit soort werk, maar 1 van onze TWH's is vroeger heel veel op show's geweest.
Bitloos gaat zelfs nog relaxter en dus beter als met 'n bit rijden. Hij reageert gewoon veel ontspannender.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:27

Ontspannen is leuk, maar ik heb het over een paar stappen verder dan alleen maar ontspannen. Ik wil vanuit ontspanning ook graag de spieropbouwende oefeningen helemaal correct uitvoeren en daarvoor zijn bitloze optomingen gewoon niet precies genoeg. Dat voor jou bitloos ontspannen buitenritten lopen goed genoeg is, betekent niet dat dat voor iedereen zo geldt.
Die shows van TWH's gaan in ieder geval niet over correct lichaamsgebruik van het paard, maar over een hoop spektakel laten zien, dus dat je dat ook wel bitloos zou kunnen doen wil ik best geloven. :j

Tammy_

Re: Waarom hebben jullie gekozen voor bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 22:29

ik rijd met een bitloos hoofdstel omdat mijn pony een heel kleine mond heeft, en bijna geen ruimte heeft voor een bit. Ook de DA/tandarts (hij is beide) heeft me gezegd dat ik de juiste keuze gemaakt heb om op bitloos over te stappen.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 02:25

Waratje schreef:
Ontspannen is leuk, maar ik heb het over een paar stappen verder dan alleen maar ontspannen. Ik wil vanuit ontspanning ook graag de spieropbouwende oefeningen helemaal correct uitvoeren en daarvoor zijn bitloze optomingen gewoon niet precies genoeg. Dat voor jou bitloos ontspannen buitenritten lopen goed genoeg is, betekent niet dat dat voor iedereen zo geldt.
Die shows van TWH's gaan in ieder geval niet over correct lichaamsgebruik van het paard, maar over een hoop spektakel laten zien, dus dat je dat ook wel bitloos zou kunnen doen wil ik best geloven. :j

En voordat je een show kunt doen hoef je geen spieropbouwende oefeningen te doen en je paard door en door soepel te rijden? Dat ik NU ontspannen buitenritten maak... wil niet automatisch zeggen dat ik dit altijd gedaan heb of het enigste was wat ik gedaan heb.

Het kan bitloos net zo goed.

http://www.youtube.com/watch?v=bx-z_SRR ... re=related

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:02

Dat een enkeling dingen kan doen (er ook de tijd en het geld voor heeft om zich er volledig op te richten) zonder bit die de meeste mensen met bit niet voor elkaar krijgen zie ik niet als een "bewijs" dat alles maar bitloos kan/moet.
Ja, voor die shows worden spieren opgebouwd, maar dat zijn niet de spieren die ik zou willen en de manier waarop die worden opgebouwd is ook niet de manier waarop ik dat zou willen. Maak je geen illusies, die shows zijn over het algemeen niet goed voor het paard.
De meeste mensen die paardrijden hebben niet het talent om bitloos zo precies te werken dat je de oefeningen echt correct (en dus spieropbouwend) rijdt. Mijn merrie kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk schouderbinnenwaarts rijden, hoef ik niet moeilijk over te doen, maar ze mag graag daarbij haar hoofd een fractie kantelen of een fractie te hoog houden waardoor het dus net niet het gewenste effect bij de schouder en schoft heeft. Bitloos is dat heel lastig corrigeren omdat je al gauw te groot wordt met je hulp doordat je om het hele hoofd heen ook voelbaar bent, terwijl met een bit kun je met een minimaal kneepje wel de aandacht naar de juiste plek krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 10:48

Waratje schreef:
Bitloos is dat heel lastig corrigeren omdat je al gauw te groot wordt met je hulp doordat je om het hele hoofd heen ook voelbaar bent, terwijl met een bit kun je met een minimaal kneepje wel de aandacht naar de juiste plek krijgen.

Dat is bitloos helemaal niet zo lastig te corrigeren.
Wanneer je moeite hebt met deze oefeningen en het lastig vindt om met een hoofdstel te rijden waarmee je druk rond het hele hoofd kunt uitoefenen (en het paard hier niet zo goed op reageert), dan kun je beter een zijdelings of kingekruist systeem nemen. Daarmee corrigeer je niet rond het hele hoofd, maar resp. op de neus en rond de snuit. En dat werkt prima.
Wat de grote en kleine hulpen betreft: dit geldt natuurlijk alleen voor de ruiter. Het maakt het paard niet uit of jij een kneepje of een wat grotere beweging moet maken om die bedoelde correctie door te geven.
Bovendien vind ik het zelf een uitdaging om zo subtiel mogelijk met mijn paard te rijden, dus zonder pijnprikkel(tje)s. Iets wat een bit toch is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:34

JoviBan schreef:
Waratje schreef:
Bitloos is dat heel lastig corrigeren omdat je al gauw te groot wordt met je hulp doordat je om het hele hoofd heen ook voelbaar bent, terwijl met een bit kun je met een minimaal kneepje wel de aandacht naar de juiste plek krijgen.

Dat is bitloos helemaal niet zo lastig te corrigeren.
Wanneer je moeite hebt met deze oefeningen en het lastig vindt om met een hoofdstel te rijden waarmee je druk rond het hele hoofd kunt uitoefenen (en het paard hier niet zo goed op reageert), dan kun je beter een zijdelings of kingekruist systeem nemen. Daarmee corrigeer je niet rond het hele hoofd, maar resp. op de neus en rond de snuit. En dat werkt prima.
Wat de grote en kleine hulpen betreft: dit geldt natuurlijk alleen voor de ruiter. Het maakt het paard niet uit of jij een kneepje of een wat grotere beweging moet maken om die bedoelde correctie door te geven.
Bovendien vind ik het zelf een uitdaging om zo subtiel mogelijk met mijn paard te rijden, dus zonder pijnprikkel(tje)s. Iets wat een bit toch is.

Als je een grotere beweging moet maken raak je ergens anders weer disbalans. Op het moment dat je echt op kleine hulpen werkt maakt het zelfs verschil of je je kleine teen aanspant of je hoofd een halve centimeter scheef houdt.
De gekruiste systemen kan ik niet mee overweg en een sidepull pakt echt meer dan alleen de neus als je daar een hulp geeft, daarnaast heb je bij een sidepull meer speling en dus meer ruis dan met een bit.
Tja, pijnprikkel, dan heb ik kennelijk een paard dat totaal niet om pijn geeft, want ze pakt het bit keurig aan en reageert ook netjes op een klein kneepje, terwijl ze behoorlijk expressief is en bovendien alle ruimte heeft om dat kneepje te ontwijken omdat ze geen neusriem om heeft. En reken maar dat ze aangeeft wat haar niet aanstaat, het is bepaald geen mak schaap dat overal ja en amen op zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:25

Waratje schreef:
Als je een grotere beweging moet maken raak je ergens anders weer disbalans. Op het moment dat je echt op kleine hulpen werkt maakt het zelfs verschil of je je kleine teen aanspant of je hoofd een halve centimeter scheef houdt.
De gekruiste systemen kan ik niet mee overweg en een sidepull pakt echt meer dan alleen de neus als je daar een hulp geeft, daarnaast heb je bij een sidepull meer speling en dus meer ruis dan met een bit.
Tja, pijnprikkel, dan heb ik kennelijk een paard dat totaal niet om pijn geeft, want ze pakt het bit keurig aan en reageert ook netjes op een klein kneepje, terwijl ze behoorlijk expressief is en bovendien alle ruimte heeft om dat kneepje te ontwijken omdat ze geen neusriem om heeft. En reken maar dat ze aangeeft wat haar niet aanstaat, het is bepaald geen mak schaap dat overal ja en amen op zegt.

Wanneer je goed gecentreerd en in balans op je paard zit, dan heeft een grotere (arm)beweging geen invloed op de rest van je lichaam/houding en brengt je dus niet in disbalans. Dus dat gaat niet op.
Verder is het de kunst om géén grote bewegingen te maken. En dat kan zonder bit ook prima.

Wanneer een sidepull goed past, dan ligt ie heel stabiel om het hoofd, schuift niet en geeft dus ook geen ruis. Dus ook dat gaat niet op.

Die kneepjes ga ik maar niet op in. :x

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:06

JoviBan schreef:
Wanneer je goed gecentreerd en in balans op je paard zit, dan heeft een grotere (arm)beweging geen invloed op de rest van je lichaam/houding en brengt je dus niet in disbalans. Dus dat gaat niet op.
Verder is het de kunst om géén grote bewegingen te maken. En dat kan zonder bit ook prima.

Wanneer een sidepull goed past, dan ligt ie heel stabiel om het hoofd, schuift niet en geeft dus ook geen ruis. Dus ook dat gaat niet op.

Die kneepjes ga ik maar niet op in. :x

Ook wanneer je goed gecentreerd in balans op je paard zit kan een kromme kleine teen de balans verstoren, als je paard licht aan de hulpen is. Dit heb ik live kunnen zien en constateren bij een ruiter die dus echt met hele lichte en kleine hulpen kan rijden op haar paard. Nou mag ik van mijn paard best mijn tenen een keer laten wapperen, maar zij is ook in staat om op heel kleine hulpen te reageren. En als ik het over klein heb, dan heb ik het niet over bewegingen van mijn hand, maar alleen van mijn vingertoppen
Tja, over bitten zullen we het waarschijnlijk niet eens worden, ik vrees dat ik geen last heb van principiele bezwaren tegen hulpmiddelen, hoogstens praktische :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:17

Tja, alles kan de balans verstoren. Zelfs een kneepje in de teugel dat pijnlijk inwerkt in de mond. :)*

Daarentegen kan het ook zo zijn dat een grootse beweging helemaal geen invloed heeft op de balans tussen paard en ruiter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:39

JoviBan schreef:
Tja, alles kan de balans verstoren. Zelfs een kneepje in de teugel dat pijnlijk inwerkt in de mond. :)*

Daarentegen kan het ook zo zijn dat een grootse beweging helemaal geen invloed heeft op de balans tussen paard en ruiter.

Als je bezig bent met verzamelde oefeningen dan heeft een grotere beweging wel degelijk veel invloed, dan heeft een kleine beweging al heel veel invloed. Als je een beetje aan het boscrossen bent dan maakt het bij een goed op elkaar ingespeelde combi inderdaad geen moer uit als je grote(re) bewegingen maakt.
Enne, ik vind het knap van je dat jij kunt beoordelen of mijn paard pijn voelt of niet zonder dat je ons ooit live gezien hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:46

Waratje schreef:
Als je bezig bent met verzamelde oefeningen dan heeft een grotere beweging wel degelijk veel invloed, dan heeft een kleine beweging al heel veel invloed.

Dit ben ik op zich met je eens.
Maar ik zie nog steeds niet dat je - wanneer je zonder bit rijdt en dus niet kunt inwerken in de mond - grote bewegingen zou moeten maken. Dan ben je dus te veel met de voorkant met "inwerken"/pijn doen bezig.

Als je dermate "groot" moet handelen om een zelfde soort inwerking op het paard te bewerkstelligen, zodat hij daardoor in een bepaalde houding of tot een bepaalde actie gedwongen wordt, dan is dat imo een teken dat de basis niet in orde is. En dat je daarnaar terug moet gaan, in plaats van naar het bit en de werking daarvan te grijpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:33

Als afwisseling. Ik rij nog steeds in 95% van de trainingen met bit. Mijn jonge ruin is nog niet bitloos gereden. Maar af en toe is bitloos ook gewoon leuk. Rijtechnische problemen met bit heb je nog steeds bitloos. Dus in dat opzicht is het rijden echt niet anders.
Reden waarom ik meestal met bit rij is omdat het op wedstrijden nog steeds verpllicht is. Ik ga geen aparte L2 rubriek opzoeken om bitloos te starten, zeker niet omdat ik zelf in de M2 rij en daar dus mee verder wil. En vanaf de M is een bit verplicht.
Ik heb me een aantal jaren geleden ingezet om het bitloos rijden op de agenda van de knhs te krijgen. Zelfs bij de directeur (John Bierling) langsgeweest, maar het heeft niet mogen helpen. Dus ik berust er nu maar in.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 17:30

Ik rijd op dit moment niet, maar als ik rij dan doe ik dat het liefst bitloos :j .
Als ik met bit rij, heb ik echt het gevoel dat ik het paard pijn doe :o
Ook ben ik helemaal tegen hulpteugels, allemaal onnodig naar mijn idee ;) .
Mijn paardje wil ik later ook bitloos inrijden.

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:59

Persoonlijk denk ik dat een bit andere uitdagingen heeft dan bitloos.

Bitloos: je paard opvoeden, leren op 'niets' te reageren, werken met energie, en weinig met teugels doen.
Met bit: je handen en hun houding volledig aan het paard aanpassen, licht contact, flexibel en prettig. En vooral: GEEN FOUTEN MAKEN MET JE HANDEN

Aangezien ik nog wel eens 'snel' wil reageren, en dan toch mijn teugels er als eerste bij pak, rij ik bitloos, zo ga ik meer op mijn andere hulpen letten. Dat is heel leerzaam voor mij. Voor mijn paard ook, hij leert te reageren op veel lichtere hulpen dan ik gebruikt zou hebben als ik wel met een bit had gereden. (Hij kan nu bijvoorbeeld stelling links/rechts op alleen mijn zit.) Ik word me meer bewust van wat mijn lichaamshouding met mijn paard doet. Ook omdat dit mijn interesse heeft, natuurlijk.

Bitloos rijden heeft nog meer voordelen, zo krijg ik meer ontspanning, mijn paardje kan lekker grazen tijdens een pauze in een buitenrit, en ik hoef nooit het bit af te spoelen als het vriest. ;-)

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:07

Ik rij bitloos omdat mijn paard irritatie krijgt van een bit DA heeft dat ook vast gesteld ,hij word chagrijnig van het rijden met bit.
Bitloos rijden begrijpen we elkaar beter ik heb ook een rem vertrouw hem en ben meer bewust van hoe ik met zit enz moet rijden.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:52

Precies, mijn verzorgpony vind het helemaal geweldig en loopt gewoon door het bit heen. en op een plek waar ik werk moet ik een stuk lopen om de paarden uit de wei te halen dus wat doe ik bitloos hoofdstel mee nemen en ze pakken. en er op. maar er zijn gewoon paarden die er helemaal niet naar luisteren.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:33

Ik rijd bitloos omdat het a. verplicht is op de stal waar ik rijd en waar ook mijn paard komt te staan, b. omdat de vorige eigenaar altijd bitloos heeft gereden c. omdat een bit voor mij geen meerwaarde (meer) heeft.

Als een paard helemaal niet naar bitloos luistert dan luistert hij naar mijn mening niet naar zijn eigenaar/ruiter. Als een paard echt alleen goed te rijden is met bit dan ligt daar vermoedelijk ook een stuk opvoeding / band en vertrouwen met de ruiter aan ten grondslag.

Ik heb eigenlijk altijd met bit gereden en ik was er ook vrij van overtuigd dat het jemeer controle heeft. Tot begin dit jaar. Ik kwam toen bij spirithorses terecht en moet zeggen dat het me verbaasd dat een bit totaal niet gemist wordt. Niet in de bak en en niet buiten de bak. Niet in stap en niet in galop. Nergens bij! Als een paard aan de kletter wil gaan of dwars wil doen dan heb je denk ik wat meer nodig dan een bit om hiermee om te kunnen gaan.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:26

@Dniez, jammer dat er geen bitloze foto's op je profile staan!

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:34

Slofje schreef:
@Dniez, jammer dat er geen bitloze foto's op je profile staan!

idd zat ik ook al naar te kijken maar zag niks.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:25

Omdat ík het vriendelijker vind en ze net zo goed luistert (of juist niet) als dat ik met bit rijd.
En ik rijd op neckrope/cordeo omdat ik dat leuk vind. :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:31

Ik rijdt bitloos als de situatie daar om vraagt en als ik er zin in heb. Gooi net zo makkelijk een stang en trens hoofdstel om hetzelfde hoofd....Heb niks tegen bitten.
Ik heb nu een hengst in de herscholing die bang was voor het bit en dus ging ik gewoon via bitloos (halster) en met bit maar teugels aan het halster en teugels aan bit een halster weer naar alleen met bit. Het doel is nl dat het paard niet meer bang is voor het bit. En dat is gelukt. Ik wissel het nog steeds wel af, net waar ik zin in heb.

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:29

ik heb het gevoel dat mijn paard het zelf fijner vind. en zich wat vrijer voelt maar nog wel steeds goed luistert.

(en je kunt natuurlijk niet vergeten het bit af te spoelen)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 20:19

Even een ervaring delen: 2 weken geleden op zondag heb ik meegewerkt aan een bitloos rijden onderzoek, gewoon wat figuren rijden met bit en bitloos. Ik was altijd van mening dat hij het zowel bit als bitloos goed deed onder het zadel.
Eerst bitloos, met een dr Cook. Ging goed, kreeg mijn ijslander ook goed in de tolt. Niet zulke scherpe wendingen, maar het was een vreemd hoofdstel, rijd normaal met touwhalster of sidepull.
Daarna met bit, waarbij hij zijn schouders vastzette, op de voorhand ging lopen en er 2 keer vandoor ging..
Voor mij is het duidelijk wat er voortaan om zijn hoofd hangt :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:06

Ik rij bitloos, om verschillende reden. Ten eerste vanwege de schade die zo'n ding aanricht op verschillende fronten, omdat het helemaal niet nodig is om mét bit te rijden, en omdat het dus inmiddels ook tegen mijn principes is om ermee te rijden. :)

Verder lijkt de informatie op deze site me duidelijk genoeg:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/bitloos.htm

:)