Waratje schreef:Als je een grotere beweging moet maken raak je ergens anders weer disbalans. Op het moment dat je echt op kleine hulpen werkt maakt het zelfs verschil of je je kleine teen aanspant of je hoofd een halve centimeter scheef houdt.
De gekruiste systemen kan ik niet mee overweg en een sidepull pakt echt meer dan alleen de neus als je daar een hulp geeft, daarnaast heb je bij een sidepull meer speling en dus meer ruis dan met een bit.
Tja, pijnprikkel, dan heb ik kennelijk een paard dat totaal niet om pijn geeft, want ze pakt het bit keurig aan en reageert ook netjes op een klein kneepje, terwijl ze behoorlijk expressief is en bovendien alle ruimte heeft om dat kneepje te ontwijken omdat ze geen neusriem om heeft. En reken maar dat ze aangeeft wat haar niet aanstaat, het is bepaald geen mak schaap dat overal ja en amen op zegt.
Wanneer je goed gecentreerd en in balans op je paard zit, dan heeft een grotere (arm)beweging geen invloed op de rest van je lichaam/houding en brengt je dus niet in disbalans. Dus dat gaat niet op.
Verder is het de kunst om géén grote bewegingen te maken. En dat kan zonder bit ook prima.
Wanneer een sidepull goed past, dan ligt ie heel stabiel om het hoofd, schuift niet en geeft dus ook geen ruis. Dus ook dat gaat niet op.
Die kneepjes ga ik maar niet op in.