Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:29

Paardentango schreef:
Wat me verder opvalt is dat er een aantal vertegenwoordigers zijn van PP en zijn werkwijze op een voetstuk hebben staan en er werkelijk alles voor over hebben om zieltjes te winnen.

Ach joh, je moet het ook niet allemaal zo serieus opvatten ;)
Ik vind zijn werkwijze super, maar de reden dat ik het mensen aanraad is puur de kwaliteit in lesgeven en de enorme hoeveelheid informatie die er over is.
Ook al wil je er niet heel concreet iets mee, dan ben ik er nog zeker van dat 99% van de paardenmensenpoplatie er iets van leert :D.
Vergeet niet dat de meeste mensen nog op niveau: "help, m'n shet loopt over me heen" zitten ;). Je kan nu bijvoorbeeld gratis lid worden en al zijn lesmateriaal gratis een maand lang bekijken. Dat zijn nog eens aanbiedingen ;)

Ik ageer een beetje tegen mensen zonder enige ervaring, die een oppervlakkig plaatje ergens van hebben en zich dan gelijk niet meer willen verdiepen ergens in.

Waarom? Waarschijnlijk omdat ik tien jaar geleden alleen een boek (van Hempfling :D ) had, om keer op keer te lezen, mijzelf constant frustrerend omdat er niet meer info was (behalve dan naar spanje afreizen, ben misschien maar blij dat ik dat als 18-jarige niet gedaan heb ;) )
Er is nu zoveel informatie (gratis!), hoe ongeïnteresseerd ben je dan als je niet eens gaat kijken?

Het gaat niet om stromingen, het gaat om kennis en inzicht. Hempfling gooit er een sausje "dans- en filosofie" overheen en parelli gooit er een sausje "iedereen kan dit leren" overheen en uiteindelijk doen alle mensen die goed zijn met paarden ongeveer hetzelfde. Als je maar naar de echte informatie kijkt en niet naar al de fluff eromheen.

Cassidy

Re: Klaus Ferdinand Hempfling cursuservaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:57

De fluff eromheen kan anders voor behoorlijke ruis zorgen....

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:09

Tegenwoordig kun je een jaar vertoeven bij Hempfling.. voor slechts 84.000 eurotjes..

Best hoop centjes.. maar hey hij zal vast een hoop te vertellen hebben voor zoveel centjes..

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:29

Hoi arabs,

De reden dat ik een paar jaar geleden voor het eerst naar Hempfling ging was naar aanleiding van zijn boeken.
Voor mij bleek daar namelijk al uit dat het om veel meer ging dan de paarden, namelijk jezelf.

Dat was ook altijd de insteek van de cursussen. Deze bestonden altijd voor het grootste deel uit het werken aan jezelf.
Zowel lichamelijk(houding etc.) als geestelijk. Sommigen zullen dit laatste zweverig vinden, maar ik vind dat dit tijdens de cursussen juist erg concreet wordt gemaakt.

In een van de topics waar Cassidy naar linkte schrijf ze:
Cassidy schreef:
Paard zou hard bij de mensen vandaan hollen, als hij de keuze had. Wij willen wat van hem, hij niet van ons....

Maar dat is juist wat je o.a. in Hempflings clips ziet. Door aan je zelf te werken kiest het paard voor jou.
"niet ik zoek het paard, het paard zoekt mij"

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:32

Hey Rutger,
ondertussn ben ik in zijn laatste boek volop aan het lezen, daar spreekt hij trouwens ook over veiligheid e.d. KFH werkt eigenlijk met energie, en ik heb aan de hand van de dingen die hij schrijft al heel wat kunnen bereiken met mijn merrie. En eigenlijk ja voornamelijk door aan mezelf te werken...
Ik heb me dan ook ingeschreven voor een kleine cursus, ik ben benieuwd!
Ik was eerst wat aan het twijfelen omdat het wel wat geld kost, maar die drie dagen vallen wel mee qua prijs en het is voor mij de ideale kans om eens te gaan voelen! :) De aversie die zijn manier van werken bij sommige mensen oproept is voor mij een extra motivatie om zelf eens te checken hoe dat nu eigenlijk zit, omdat het mij juist wel aanspreekt. Het lijkt me ook gewoon fijn om eens te kijken hoe hij het aanpakt, dat zal me zeker verder op weg helpen...
Bedankt voor je post! groetjes

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 20:35

mooi hè dat filmpje

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:53

Cassidy schreef:
En wat bedoelt hij met "borderline"? Kan iemand me dat uitleggen?

Ik ga mijn definitie er op los laten.
Een paard dat onvoorspelbaar reageert op druk/tegendruk of wijken voor druk.
En zo onstuimig dat ie daarbij andere individuën in gevaar brengt.
Je hebt het dan niet over onervarenheid of stalmoed.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:00

Cassidy schreef:
De fluff eromheen kan anders voor behoorlijke ruis zorgen....

Helemaal mee eens, maar ook instructeurs kunnen zich niet bijna niet uitdrukken zonder "fluff".
Al was het maar om te voorkomen dat leerlingen de lessen saai gaan vinden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:12

Helaas hier geen goede ervaring met KFH.......
Ongeveer een jaar of 12 geleden ben ik met de welshcob hengst van mijn beste vriendin naar KFH meegeweest. Deze hengst was vreselijk introvert, een heel naar binnen gekeerd paard. De eigenaresse hoopte dat Klaus haar kon helpen beter contact met het paard te krijgen. Qua dressuur vloog hij door de B, liep alle dressuurkanonnen er uit. Van de ene op de andere dag gaf hij er de brui aan, hij wilde niet meer meewerken. Zij wilde weten waarom. Ze heeft m later laten castreren maar dat heeft geen verschil gemaakt.
Helaas kwam Klaus er absoluut niet doorheen, zelfs niet met een beloning in de vorm van snoep. Hij kreeg geen cotnactg met d ehengst terwijl hij langer dan normaal bezig is geweest. Wat we overigens niet zelf mochten doen. En we kregen bij alle probeersel van KFH te horen `don´t try this at home`. Laten we nou net voor hulp en handzame tips etc komen...Wat een enorme domper was het.....en ik had deze man voor dat moment hoog zitten. Dat beeld was in één klap weg.

Ben met gaan verdiepen in het freestylen van Emiel Voest wat voor mij veel pragmatischer is en waar ik op op de dag van vandaag mee bezig ben.......

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:37

Leuk Arabs dat je zelf gaat kijken. Jouw eigen weg !

Zelf iets doen is, denk ik, de enige manier is om zelf te ontdekken wat je ergens van vindt.
Dat is in ieder geval wel wat ik zelf ook doe als ik ècht iets wil weten. Ik benook iemand van 'Waarom?'

Ontdek het, ga het aan en stel je vragen aan de persoon zelf. Dat is eerlijk. Spreken met mensen.
Daar is moed voor nodig, en dat is dezelfde moed, of misschien liever gezegd je zekerheid die je in de buurt van paarden ook moet hebben. Daar moet je het ook samen met je paard doen.

Niet iedereen heeft een Ferdinand staan.
Filmpjes zijn leuk, kunstig en met een leuk paard toont het al snel tot WAUW. Maar gaat het niet om wat een ander ergens mee kan? Of een ander ergens iets mee kan. Ik vind het gehalte 'kijk ik eens' vaak zo hoog.

Wat me boeit is wel dat ik vaker hoor dat mensen na Hempfling overstappen op Parelli, Voest of Roberts.
Hoe komt dat?
Het zijn nogal uitersten van elkaar met een redelijk andere kijk op paarden.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:42

Voest en KFH ontlopen elkaar ind ebasis toch echt niet hoor Paardentango...heb veel van KFH gelzen en veel van Voest. Waarom ben ik me verder gaan verdiepen in Voest? Omdat hij mij veel pragmatischer en down to earth overkwam.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:13

Nou, dat zou ik zo niet stellen.
Ik herinner me ook nog goed de botsing tussen Voest en Hempfling in Duitsland. Ze waren nou niet bepaald gelijkgestemd. Maar dat is al weer heel lang geleden.
Bovendien is Voest een paarden(op)jager en leert mensen om ook zo te werken, ieder paard op soortgelijke manier. Hij heeft ook een hele 'aparte' insteek met zijn 'leidende hengst' en 'leidende merrie'. Ik blijf van mening dat paarden dat zelf zeker niet zo ervaren maar een druk mensje zien staan waar ieder paard van gaat hollen.
Dat is Hempfling weer zeker niet. Die is meer met een paard dan dat hij iets vraagt of eist. Dat jagen doet hij niet meer. Er is meer aandacht voor de emoties en gevoelens van het paard, die ook voor mensen niet onbelangrijk zijn om te leren (h)erkennen.
Bij Voest zie ik iedere keer angstige paarden, en (helaas) ook kreupele paarden, die Hempfling principieel weigert. Daar heb ik wel bewondering voor om dat te doen.

Het pragmatische kan ik me wel heel goed voorstellen, ik stond jaren geleden ook in een zadnbakje meteen keurig paard en dacht... ja, en wat nu? Mag ik er nu op? Kan ze dan ook zo mooi lopen als de getrainde schoolpaarden van yeguada Alba?
Dat kon niet, daar ging toch wel wat meer aan vooraf. ;)

Dat is denk ik wat je bedoelt met meer pragmatisch, Voest doet geloof ik inmiddels ook alles, dressuur, cross, workshops, dubbele longe (vind ik redelijk fors) en wurmt zich daarmee overal tussen, en Hempfling blijft bij 'zijn ding'.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:27

Goed lezen Paardentango. ik heb het over "in de basis". Heb veel gelezen van beide heren.
Ieder heeft zo zijn methode...ik ben bij KFH enorm afgeknapt op zijn omkoperij met snoep omsdat hij er niet uit kwam. En ik lees in dit topic dat ik daar niet alleen in ben. Goed, zo heeft een ieder zijn voorkeuren als het om NH personen gaat. Ik zie bijvoorbeeld een KFH die in d eloop der jaren erg commercieel is geworden.....

Voest een paardenopjager? Ben met een vrij stressvol paard en nog twee anderen bij hem geweest......hij heeft mij zeer zeker niet leren opjagen (zwaar het tegendeel) en lang stilgestaan bij de communicatie van het paard en paarden in een kudde. Mijn paard was boven ieders verwachting (er waren mensen mee die dit paard zeer goed kende) super ontspannen bij Emiel. Dat krijg je bij dit paard voor geen honderd jaar voor elkaar als je enkel opjaagt.

Wat is er fors aan werken met een dubbele longe? Meerdere DA's raden het aan omdat het de ontwikkeling van een paard goed kan helpen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:46

Hmm. Als ik een vraag heb over paarden trainen dan zou ik niet bij een DA te rade gaan eerlijk gezegd. Ieder zijn vakgebied.

Maar leuk om te lezen dat jij en je paard het zo goed hebben bij Voest, super toch.
Dat is namelijk wat ik bedoel, dat iedereen moet doen wat bij hem/haar past. We zien dingen altijd anders en dat maakt het zo interessant.

Ik doe echt mijn best om goed te lezen en zorgvuldig te verwoorden, maar 'in de basis' is me geloof ik niet echt helder nee, wie weet wil je dat nog eens uitleggen.

Voest begon op een workshop in Dld bij Hempfling, waar hij niet zo lang doorbracht omdat hij boste met Hempfling. Daarna ging Voest door met waar Hempfling ooit begon en gaf er een geheel eigen draai aan.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 11:59

Is nooit een vraag aan een DA geweest maar een raad gegeven door DA ;-).Bij opbouw na bepaalde rugblessures en tijdens lezingen ; -)

In de basis betekent dat de uitgangspunten hetzelfde zijn. Dat ieder vervolgens een andere mthode ontwikkeld is persoonlijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:55

Paardentango schreef:
Nou, dat zou ik zo niet stellen.
Ik herinner me ook nog goed de botsing tussen Voest en Hempfling in Duitsland. Ze waren nou niet bepaald gelijkgestemd. Maar dat is al weer heel lang geleden.

Ik denk dat dat meer te maken heeft met een alpha-mannetjes strijd, tenminste daar heb ik ook wat verhalen over gehoord :D

Paardentango schreef:
Dat is Hempfling weer zeker niet. Die is meer met een paard dan dat hij iets vraagt of eist.

Dan vraag ik me af Paardentango, doet hij weleens iets met zijn paarden? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat als je niets wilt, je gewoon lekker aan het ronddartelen bent met je paard, dan je dan ook niet hoeft te vragen? Wat als je wel iets wilt?

Dan zie ik weer zo'n filmpje, hij vraagt inderdaad niets, maar er gebeurt verder ook helemaal niets. Hij is gewoon een beetje aan het rondrennen met een (ongeloofelijk :wow: ) mooi paard. Leuke connectie, maar verder niet heel bijzonder? Denk ik dan teveel het prachtige paard en de prachtige omgeving weg?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:45

sanne83 schreef:
Ik denk dat dat meer te maken heeft met een alpha-mannetjes strijd, tenminste daar heb ik ook wat verhalen over gehoord :D

Van Voest zelf? Die heeft het over twee hengsten op een stal gaat niet, de waarheid was op deeerste dag een zinloze discussie over ijzers ja of nee. Ging over een paard met platvoeten waat Hempfling mee weigerde te werken. Voest vond et omzin dat dit aard ijzers nodg had, en de rest laat zich raden. Voest verhuurde toen nog paardjes aan toeristen en die liepen op blote voeten. Wat een eigenwijs mannetje die Voest.
Hempfling kan zich er in elk niets van herinneren en heeft geen idee wie Voest is. Hij weet wel dat Voest hem regelmatig noemt.

Verder Sanne83, heeft Hempfling zelf geen paarden, al jaren niet voor zover ik weet.
Wat hij doet in de workshops is soms meer gericht op begrip krijgen voor de kleine details. Dat is wat ik van hem zo leuk vond, maar ik zie wel een ontwikkeling daarin waarin ik hem kwijt ben geraakt. Nu is hij meer aan het vertellen hoe goed hij is, en daar heb ik wat twijfels over gekregen.

Nu ik ouder ben, en veel gezien heb van vele mensen, wil ik meer. Verwacht ik iets.
Dan kom je op het pragmatische waar OKHannes het over heeft. Je kunt wel zeggen, aldus KFH, dat het veel te pragmatsch is, maar dat is precies waar ik me wel aan ergerde.
Leer mensen praktische dingen, dingen waar ze mee verder kunnen. Dat deed hij vroeger wel, dat vond ik heerlijk en leuk. Dat rondrennen kunnen we allemaal in een zandbakje of ergens op een eiland, ik woon ook op een eiland maar hier is 't ietsje drukker met verkeer enzo.

Dat gehol is leuk, en aan een touw met een paard hollen is een leuke weg. Inderdaad niets vragen. Maar.. wat dan...? Die meneer holt wat af over zijn weiland, ik begrijp steeds minder dat ik daar ooit zo tegenop keek.
Daarom ben ik nu voor mezelf veel kritischer en denk ik er het mijne van.
Uiteindelijk, kweenie wat anderen willen, wil ik ook op een paard rijden en rijden is echt niet altijd geheel vrijblijvend voor het paard.
Wil je meer dan moet je daarvoor moet je denk ik even verder kijken, als je tenminste ook uit de zandbak wil.

Ben je een paardenman of een kunstenaar, dat mag de toeschouwer zelf invullen denk ik.
Ik ben het met je eens dat als ik een filmploegje had, en jij en anderen vermoedelijk ook, je hele leuke filmpjes kan maken van dergelijke momenten. Sommige paarden zijn heel speels, en dat is superleuk. Maar ik wil meer. Ik wil ook iets doen en verwacht veiligheid als 1e.
Mogelijk dat mensen daarom afhaken?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 25-03-11 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:52

Mooi omschreven paardentango. Snap precies wat je bedoelt. Theorie is leuk (want als je het niet huis mag proberen blijft het theorie) maar de 'honger' om er zelf mee verder te gaan zal vaak overwinnen. Uiteindelijk ben jij toch degene die verder groeit met je paard en meer wilt begrijpen, of verder wil groeien.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:54

(Sorry zat nog wat tikfouten te corrigeren)

Maar ik begrijp je zeker, en ergens is dat toch jammer. Vroeger was hij pragmatischer, nu vind ik het meer een one man show.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:59

Kan me herinneren dat je niet lang geleden nog heel actief met KFH bezig was en veel van zijn werk volgde.
In dat op zicht ben jij vele stappen in het leerproces verder dan ik. Maar ik van van mening dat je leert door te doen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:17

Paardentango schreef:
sanne83 schreef:

Van Voest zelf?

Nee, ik weet niets van ontmoetingen van Voest en Hempfling. Heb eens een verhaal gehoord van een vrouw die ooit een aanvaring gezien heeft met Hempfling en een andere bekende paardeman, was iets over alpha-mannetjes strijd, was nogal een grappig verhaal :D . Ik heb wel begrepen dat Emiel Voest ook zo'n haantje is, dus vandaar :D

Maar goed, Emiel Voest zal ook gegroeid zijn sinds die tijd. Dat is ook met iedereen zo, soms groei je juist naar iemand toe, soms gaat iemand zo'n andere kant op dat je eigenlijk niet meer van diegene kan leren. Prima toch ;) Ik denk dat Voest voor heel veel mensen een leuke zijweg is naast het reguliere. Ik vind zelf dat hij op gebied van het gedrag/psychologie van het paard niet diep genoeg gaat, hij grijpt snel terug op het reguliere (vooral sinds hij daardoor erkend is). Ik denk eerlijk gezegd dat dat hem juist erg populair maakt.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de post van Paardentango.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:23

Klopt, OKHannes dat was ik. Nu minder omdat mijn ervaring niet zogoed was. Maar ik zal hem hoop ik nooit verloochenen, althans niet bewust zo bedoeld want voor mij heeft hij absoluut een speciale betekenis gehad, en die heeft hij nog wel. Een plek in mijn hart.

Hij is zeer oprecht en eerlijk, en dat vind ik heel positief. Daar kan ik tenminste mee 'sparren' (wat ook is gebeurd).

Ieder heeft zijn of haar eigen leerproces, en we zijn allemaal even 'hongerig' denk ik om dingen te willen begrijpen. Dat heb je eerder erg mooi beschreven vind ik. De spijker op zijn kop.

Zolang je, denk ik, altijd maar blijft vragen 'waarom' en niet zomaar iets aanneemt als 'de' waarheid.
Voor de waarheid moet je bij de paarden zijn. Je hoeft alleen maar naar ze te 'luisteren' en met ze te 'zijn'.
Ga de heren hier voeren.

PS Sanne83, denk dat het die botsing was, daarna is Voest nooit meer bij Hempfling geweest. Het was vooral achteraf zeer komisch om de 'hengst' te zien afdruipen. Alleen vind ik zoiets ook wel weer triest, wat een ego. (Mannen ;) )

Verder denk ik dat je gelijk hebt, voor starters is Voest vast erg leuk, maar zodra je meer gaat weten en je ontwikkelt wil je meer, en dat kan hij niet bieden.
Wat ik zelf mis bij Voest is betrokkenheid en oprecht gevoel op basis van kennis. Waar ik verbaasd over was dat ik hem in de afgelopen jaren niet bepaald verbeterd vind, maar eerder commercieler en veel minder goed dan ook hij ooit was.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 01:09

sanne83 schreef:
Dan vraag ik me af Paardentango, doet hij weleens iets met zijn paarden? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat als je niets wilt, je gewoon lekker aan het ronddartelen bent met je paard, dan je dan ook niet hoeft te vragen? Wat als je wel iets wilt?

Dan zie ik weer zo'n filmpje, hij vraagt inderdaad niets, maar er gebeurt verder ook helemaal niets. Hij is gewoon een beetje aan het rondrennen met een (ongeloofelijk :wow: ) mooi paard. Leuke connectie, maar verder niet heel bijzonder? Denk ik dan teveel het prachtige paard en de prachtige omgeving weg?

Ik denk dat zijn methode een heel goede basis is voor het rijden. Je hebt een bepaalde stroming en dat heet centered riding, bewust rijden vanuit je centrum met in zoveel mogelijk opzichten balans. Volgens mij is dat ook wat ik hempfling zie doen, het paard sturen met zijn centrum (achterhand) en hij doet in verhoduing weinig met zijn armen (voorhand). Met rijden wil je ook de achterhand activeren en met de voorhand het paard niet hinderen maar meezijn en met kleine veranderingen in spierspanningen (openen/afvlakkan schouder bijvoorbeeld) het paard aanmoedigen daarin in mee te gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 21:26

Ik weet wat je bedoelt Lailapri, ik zeg toch ook niet dat ik er iets verkeerd aan vind?

Ik vind dit eigenlijk redelijk normaal, dus ik vraag me af of het commentaar bij het filmpje niet meer te maken heeft met de omgeving en het paard, dan met wat hij daadwerkelijk laat zien?
Ik vraag me gewoon af of als iemand hetzelfde laat zien in een nederlandse plensbui met een fjord of mensen dan nog steeds zo staan te joelen ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:42

nou dat moet ik dan eens proberen, heb fjord in de achtertuin en plensbuien genoeg hier.