Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Varekaj schreef:Ligt het aan mij, of zijn er ook gewoon meer "mishandelde" paarden dan toen, gewoon omdat ze in handen terechtkomen van oncapabele mensen die niet met NH overweg kunnen, of die denken "dat varkntje was ik wel even" en dan op foute wijze als "NH'er" aan de slag gaan en de boel gewoon nog erger maken?
Ik werk eerlijk gezegd altijd op gevoel...
Janine1990 schreef:Trailers, ook zoiets...
Hoevaak ik hier wel niet lees over paarden die niet de trailer op willen. Goed, er zullen zeker paarden zijn die het écht eng vinden, of door trauma niet willen.
Maar als ik dan zie dat men hier al begint met: Hoe moet ik mijn veulen op de trailer zetten? (in de zin van, aan de trailer laten wennen)
Dan vraag ik me af....
Ik weet niet anders dan dat merrie en veulen eerst al wel samen op de trailer komen voor het verweiden, of DA, hoefsmid....
Zal wel aan mij liggen, maar no nonsens, gaan met die banaan...
polly2 schreef:Janine1990 schreef:Trailers, ook zoiets...
Hoevaak ik hier wel niet lees over paarden die niet de trailer op willen. Goed, er zullen zeker paarden zijn die het écht eng vinden, of door trauma niet willen.
Maar als ik dan zie dat men hier al begint met: Hoe moet ik mijn veulen op de trailer zetten? (in de zin van, aan de trailer laten wennen)
Dan vraag ik me af....
Ik weet niet anders dan dat merrie en veulen eerst al wel samen op de trailer komen voor het verweiden, of DA, hoefsmid....
Zal wel aan mij liggen, maar no nonsens, gaan met die banaan...
Ja...en zo'n veulen geef je nog zo makkelijk even een "kontje" met twee man en dan zo ploep achter de merrie aan de trailer in of de vrachtwagen op.
Maar ja...dat is zachte dwang...en daar gruwelen sommige mensen al van....
Steffi_H schreef:Ja...en zo'n veulen geef je nog zo makkelijk even een "kontje" met twee man en dan zo ploep achter de merrie aan de trailer in of de vrachtwagen op.
polly2 schreef:Wat ik nog wel weet te melden is vanuit verhalen van "mijn leermeester".
Verhalen uit de jaren twintig, dertig en veertig van de vorige eeuw.
Hij vertelde het volgende: Ook toen waren er boeren die niet zo goed voor hun werkpaarden waren. Gewoon, omdat ze een ongeduldig karakter hadden en even gauw gauw het werk gedaan wilden hebben en dan moest het paard het ontgelden.
Of door de crisis in de jaren 30. De boer had het slecht...zat daardoor zelf in de knoop, vol met frustraties...en ook dan moest het paard het wel ontgelden. Sommige mensen waren gewoon wreed....die mensen heb je overal...en is van alle tijden..
Wat hij met zijn vader en broer deed was de paardenmarkten afstruinen. En hij wist wel welke boeren niet zo'n beste waren voor hun dieren. je kon het ook aan de dieren zien. Sommigen waren gedrogeerd (ja toen al....) zodat ze op de markt lekker rustig waren. Maar dat zag je.
Wat zij deden was wachten tot het einde van de markt en dan het restant opkopen voor iets meer dan de slachtprijs. Er was wat met die paarden...anders waren ze wel met de eerste verkocht. Het was een gok...maar zonder gokken gaat niet in het leven, zei hij dan.
En dan namen ze de paarden mee naar huis. Heel vaak lopend of naast de fiets. Of zittend op een paard, op de blote rug en zo aan het halster. Het waren van die Belgen en Groningers die ze kochten. Maar tijdens de reis naar huis werd het eerste contact al gelegd met die dieren.
En vervolgens gingen ze er mee aan de slag. Zijn vader, zijn broer en hij. Om die paarden weer "zuiver in de kop" te maken (zo noemde hij dat).
En daar viel ook wel eens een klap. Maar ook veel kandijklontjes (ja...toen praatte men ook nog niet over dat suiker slecht was).
En soms had hij het land dan geploegd en keek je achterom en zag je allemaal slingerende voren....tja...moest het nog een keer.... maar dat was dan een goede oefening voor het paard.
En zo maakten ze van verknipte paarden weer goede werkpaarden, die ze dan weer duurder verkochten. Zij haalden daar een stuk van hun inkomsten uit.
Soms mislukte het met een paard....dan ging het alsnog naar de slacht. Maar meestal lukte het wel. Met de juiste tijd en aandacht zei hij dan.
Dus...kortom...ook in de tijd dat er nog op het land gewerkt werd waren er "paardenmensen" die er een potje van maakten.
Ik ben heel dankbaar dat ik deze man als leermeester heb gehad. Hij is nu dik in de negentig en ik kan nog steeds heerlijk met hem over vroeger praten...en dit soort verhalen blijf ik prachtig vinden.
polly2 schreef:Wat ik nog wel weet te melden is vanuit verhalen van "mijn leermeester".
Verhalen uit de jaren twintig, dertig en veertig van de vorige eeuw.
Hij vertelde het volgende: Ook toen waren er boeren die niet zo goed voor hun werkpaarden waren. Gewoon, omdat ze een ongeduldig karakter hadden en even gauw gauw het werk gedaan wilden hebben en dan moest het paard het ontgelden.
Of door de crisis in de jaren 30. De boer had het slecht...zat daardoor zelf in de knoop, vol met frustraties...en ook dan moest het paard het wel ontgelden. Sommige mensen waren gewoon wreed....die mensen heb je overal...en is van alle tijden..
Wat hij met zijn vader en broer deed was de paardenmarkten afstruinen. En hij wist wel welke boeren niet zo'n beste waren voor hun dieren. je kon het ook aan de dieren zien. Sommigen waren gedrogeerd (ja toen al....) zodat ze op de markt lekker rustig waren. Maar dat zag je.
Wat zij deden was wachten tot het einde van de markt en dan het restant opkopen voor iets meer dan de slachtprijs. Er was wat met die paarden...anders waren ze wel met de eerste verkocht. Het was een gok...maar zonder gokken gaat niet in het leven, zei hij dan.
En dan namen ze de paarden mee naar huis. Heel vaak lopend of naast de fiets. Of zittend op een paard, op de blote rug en zo aan het halster. Het waren van die Belgen en Groningers die ze kochten. Maar tijdens de reis naar huis werd het eerste contact al gelegd met die dieren.
En vervolgens gingen ze er mee aan de slag. Zijn vader, zijn broer en hij. Om die paarden weer "zuiver in de kop" te maken (zo noemde hij dat).
En daar viel ook wel eens een klap. Maar ook veel kandijklontjes (ja...toen praatte men ook nog niet over dat suiker slecht was).
En soms had hij het land dan geploegd en keek je achterom en zag je allemaal slingerende voren....tja...moest het nog een keer.... maar dat was dan een goede oefening voor het paard.
En zo maakten ze van verknipte paarden weer goede werkpaarden, die ze dan weer duurder verkochten. Zij haalden daar een stuk van hun inkomsten uit.
Soms mislukte het met een paard....dan ging het alsnog naar de slacht. Maar meestal lukte het wel. Met de juiste tijd en aandacht zei hij dan.
Dus...kortom...ook in de tijd dat er nog op het land gewerkt werd waren er "paardenmensen" die er een potje van maakten.
Ik ben heel dankbaar dat ik deze man als leermeester heb gehad. Hij is nu dik in de negentig en ik kan nog steeds heerlijk met hem over vroeger praten...en dit soort verhalen blijf ik prachtig vinden.
polly2 schreef:Steffi_H schreef:Ja...en zo'n veulen geef je nog zo makkelijk even een "kontje" met twee man en dan zo ploep achter de merrie aan de trailer in of de vrachtwagen op.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe he, je kan een paard de trailer op een brute manier de trailer in duwen omdat die niet wil. Oke, bij sommige paarden werkt dat, maar bij anderen heeft het dan een tegengesteld effect. Mijn paard is daar een perfect voorbeeld van.
Ik ben ook meer voor het laten wennen aan de trailer en het ze te laten onderzoeken bij mijn veulens in plaats van ze er zo op te duwen zal ik maar zeggen.
Steffi_H schreef:polly2 schreef:Oh...okay..ik dacht dat je me verkeerd begrepen had....dat ik zou gaan staan duwen aan een volwassen paard...
Hehe, zou bij niet veel paarden werken denk iken je zou jezelf ook alleen maar zwaar vermoeid maken
Steffi_H schreef:Janine1990: ik begrijp het niet zo goed, bedoel je dat je die man niet goed vind?
Ik vind hem namelijk wel best goed...
mika11 schreef:Als wij met de vereniging naar concours gingen, gingen veel pony's in zo'n grote vrachtwagen (voor degenen die zelf geen trailer hadden) en bleven we allemaal de hele dag op concours. De pony's stonden daar al die tijd vastgebonden aan de vrachtwagen. We sleepten met emmers water en hooi en iedereen hielp elkaar. Volgens mij hebben wij nooit problemen gehad met laden en lossen van de pony's en dat ze daar de hele dag op het concours terrein waren.
De parade was altijd het laatst, ik had een makke pony dus ik had altijd de vaandel tijdens de parade.
Veel ouders waren er ook de hele dag aanwezig, dat was heel normaal.
Er liepen vaak van die 'oude paardenmannetjes met anderhalve tand in de mond' rond die in 1 oogopslag zagen of een bepaald paard goed was of niet. En precies wisten wat je bij een moeilijk paard moest doen om hem te laten verbeteren. Of ze wisten al bij voorbaat dat het niet zou lukken (gek in de kop = slacht).
Er was in die tijd weinig poespas om de paarden heen. Maar 1 zadeltje voor springen, dressuur en cross.
Alleen een martingaal als extra teugel bij het springen.
Janine1990 schreef:Als ik de Dog Whisperer zie, en zie hoe die man zich richt op de energie van de mensen, en dáár met name aan werkt... Vraag ik me af, wanneer staat de volgende 'Horse Whisperer' op om mensen de juiste energie mee te geven?
Dat lijkt me toch een stuk handiger dan dvd's, boekjes etc.
mika11 schreef:Janine1990 schreef:Als ik de Dog Whisperer zie, en zie hoe die man zich richt op de energie van de mensen, en dáár met name aan werkt... Vraag ik me af, wanneer staat de volgende 'Horse Whisperer' op om mensen de juiste energie mee te geven?
Bedoel je die Cesar Milan (of zoiets)?
mika11 schreef:Janine1990 schreef:Als ik de Dog Whisperer zie, en zie hoe die man zich richt op de energie van de mensen, en dáár met name aan werkt... Vraag ik me af, wanneer staat de volgende 'Horse Whisperer' op om mensen de juiste energie mee te geven?
Bedoel je die Cesar Milan (of zoiets)?
Als je hem wel bedoelt, vorige week bij Pauw en Witteman was Martin Gaus.
En die kraakte hem nogal af. Omdat de methodes die Cesar gebruikt zeer achterhaald zijn. Methodes die 20 jaar tot 30 jaar geleden werden gebruikt en nu weer opgerakeld worden.
Pentax schreef:Ik reed met een stalhalster en een touw, nu heb je bitloze hoofdstellen.
Een dekje met een dekensingel, nu heb je barebackpads en boomloze zadels.
Maar wat ik wel leuk vind is dat er meer informatie over is, waardoor je toch verder kunt leren.