Paard in hokjes stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:42

sanne83 schreef:
grietje14 schreef:
Bij parelli doen ze dat wel, dan zetten ze het hele wezen van een paard , het paard zelf dus in hokjes.
En die levels is nog erger, nog meeeer hokjes. Ik vind parelli niet goed.
Door een paard in hokjes te zetten, vervolgens daaruit handelen en hem dus eigenlijk
te confronteren met zijn eigen wezen ben ik het niet mee eens. Parelliers zijn zich ook niet bewust van zichzelf,ze snappen en begrijpen alleen de hokjes. Alles wat ze doen en begrijpen. Maar je moet je juist wel bewust van jezelf worden, want dat is juist 1 van de belangrijkste dingen!

Wie plaatst hier nu mensen en paarden in hokjes? :+

Ik ben het ook wel eens met grietje14.
Ze zegt dat ze parelli niet goed vind (de methode) en ze constateerd dat mensen die deze methode gevolgt hebben teveel denken en te weinig voelen, maar goed zolang voelen als zweverig wordt gezien zal er niet gevoelt worden en dus ook geen bewustwordingsprocess plaatsvinden. Je blijft dan hangen in het aanleren van trucjes en je wordt nooit met zijn 2 een eenheid, maar versmeld het paard aan jou als individu. 2=1 krijgt dan een heel andere betekenis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 23:48

sanne83 schreef:
ikke schreef:
Maar hebben die mensen de raad van Anoeska gevolgt, of hebben ze eindeloos video's gekeken?

Je kunt het wenden en keren zoals je wilt, maar de enige juiste route is zoals Anoeska die beschrijft. DOE IETS en dan onder leiding van iemand die ECHT iets te melden heeft.

Ik ken voorbeelden genoeg van mensen die het redden met hun paard, maar ECHT HAPPY zijn ze bijna nooit.

Misschien moet je dan eens binnen parelli kijken }>

Ik vind het heel fijn voor jou dat jij denkt dat er maar een weg is om dingen te leren. Als jij daar happy mee bent, dan is dat toch prima?
Mensen leren nu eenmaal allemaal het beste op een iets andere manier, waarom moet er nou zo ingehakt worden op een manier die jou zelf niet aanspreekt?

Erg grappig hoe hier gegild wordt dat je paarden niet in hokjes kan indelen, mensen worden te pas en te onpas over een kam geschoren :+

Er is ook maar een manier om het te leren, namelijk die manier die bij die specifieke combi van mens en paard hoort/past. Als lesgeefmens dien je de flexibiliteit te hebben om daarop af te stemmen en kun je dat niet, dan hoor je die combi geen les te geven, maar door te verwijzen naar iemand die dat wel kan. Tot zover de theorie. In de praktijk zie je combi's soms jarenlang aanmodderen, totdat ze "per ongeluk" iemand tegen het lijf lopen die ze zegt: doe dit en doe dat, probleem opgelost.

Ik heb ondertussen lang genoeg tegen " het Parelliwereldje" aangekeken om te zien wat daar daadwerkelijk gebeurt. Voor de meesten is het leuk bedoelde bezigheidstherapie. Een enkeling komt echt ergens, maar in hoeverre dat daadwerkelijk aan de Parelli-instructie te danken is, vraag ik me af.......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 15:35

Ik ga maar gewoon verder met het individueel naar mensen (en paarden ;) ) kijken. Er zijn zoveel verschillende manieren om dingen te leren, ik begrijp gewoon niet hoe je iedereen zo over een kam kan scheren.
Ik ken een aantal mensen die heel actief met de nvvr bezig zijn, wordt ik ook niet heel warm van, maar dat is voor mij geen reden om de hele nvvr af te branden.
Als je zo negatief overal tegenaan kijkt, dan kan je ook niets leren, want daar sta je dan totaal niet voor open.

@jamiroquai
Ga gewoon informatie verzamelen. Kijk verschillenden dvd's, lessen, lees boeken. Ga niet bij voorbaat al negatief ergens tegenover staan, dat beperkt zo enorm.
Aanvoelen wat je paard bedoelt, inspelen op zijn reacties en vooruitgang boeken gebeurt alleen als je eerst de kennis hebt om dat te zien (en te weten wat een goede strategie zou kunnen zijn om een reactie te geven) en de kunde om een bepaalde communicatie op te bouwen met je paard. Pas dan ga je de nuances zien, zomaar in het wilde weg wat doen, resulteert meestal in bijzonder weinig.

grietje14

Re: Paard in hokjes stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:07

Ja,dat van parelli wat jullie zeggen ben ik het ook mee eens.
Want het eerste wat al niet klopt is dat het maar op 1 manier te leren is.
Natuurlijk is het wel zo bij nh dat iedereen wel dezelfde dingen leert, alleen
dat doe je op je eigen manier. Plus dat je je bewust bent van jezelf.
En dan kun je tenminste echt 1 worden met je paard. Want je luistert ook eens naar je paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:14

grietje14 schreef:
Ja,dat van parelli wat jullie zeggen ben ik het ook mee eens.
Want het eerste wat al niet klopt is dat het maar op 1 manier te leren is.
Natuurlijk is het wel zo bij nh dat iedereen wel dezelfde dingen leert, alleen
dat doe je op je eigen manier. Plus dat je je bewust bent van jezelf.
En dan kun je tenminste echt 1 worden met je paard. Want je luistert ook eens naar je paard.

Als je je verdiept had, dan wist je dat het niet op een manier te leren is :) Er worden juist zoveel mogelijk verschillenden handvatten gegeven, zodat iedereen op een manier kan leren die voor diegene het fijnst is.

Maar goed, als je niet wilt leren, dan sta je ook nergens voor open. Als je alleen negatieve dingen zoekt, dan zal je ook alleen negatieve dingen vinden.
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 31-01-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:15

Ik sta wel open.
Alleen parelli vind ik niet goed.
Waarom heb ik al beschreven.
Leren wil ik wel. Maar geen parelli.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:17

Ik vind gewoon, die dingen die al
negatief er aan zijn, zijn al erg genoeg.
Dan is het denk ik niet meer nodig om je er verder in te verdiepen.
Want het is echt gewoon nodig om je bewust van jezelf te zijn wil je je paard begrijpen.
In plaats van trukjes, en een paard in een hokje te zetten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:19

Uit je berichten komt duidelijk naar voren dat je geen idee hebt waar parelli over gaat.
Geeft verder niet hoor, iedereen leert op een andere manier, maar open staan en willen leren is iets anders.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:21

Ja,maar ik doe die andere manier al.
Dus waarom nog parelli.
Maar dat wat ik over parelli zei klopt wel, en dat staat me gewoon niet aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:26

maar waarom mogen andere methodes als parelli dan wel worden bekritiseert en parelli niet?
Ik vind het wel heel apart dat iedereen die niet dol is op parelli er hetzelfde gevoel bij krijgt en over ongeveer dezelfde dingen valt.
Als ik een parelli filmpje kijk en ik kijk naar mijn kudde geeft dit al 2 verschillende beelden. De leider van de kudde leid heel anders als iemand die het probeert na te bootsen. Je doet je dus eigenlijk voor als de leider van de kudde, en paarden geven je een eerlijk feedback waarbij je vervolgens de druk gaat verhogen om toch je zin te krijgen.

Dus ik zeg ook, je kunt pas leren als je ervoor open staat. Druk verhogen is niet open staan voor de ander, dat is je zin doordrammen. Vaak zie je namelijk dat de mens verkeerd staat, onbewust spieren spant die een andere reactie bij het paard geven, tegenstrijdige hulpen en positie aanneemt en moet je dan de druk verhogen als het paard je dat als feedback terug geeft? Dit heeft in mijn ogen niets met dominantie, onhandelbaar, eigenwijs of weet ik wat te maken.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:29

Inderdaad!
Mensen die zelf parelli doen zien het als de enige echte goeie manier, wij onze manier misschien ook wel, maar dat komt gewoon omdat wij het verschil zien.
Parelli is wel makkelijk voor de mensen, omdat ze niet naar zichzelf gaan kijken.
Dat durven ze niet, en dan zeggen sommige parelliers dat parelliers verder durven te gaan dan iemand die nh doet. Maar zover is niet eens nodig, omdat wij ook naar onszelf kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:53

lailapri schreef:
maar waarom mogen andere methodes als parelli dan wel worden bekritiseert en parelli niet?

Alles mag bekritiseert worden, maar dan graag onderbouwd. Ik heb nog geen enkele onderbouwing gezien, alleen vooroordelen en generalisaties.
Je geeft nu iets aan en dat is dat je niet van negatieve bekrachtiging houd, als ik het goed begrijp? Ik vind het heel interessant als mensen compleet zonder negatieve bekrachtiging werken en ik ben ook benieuwd naar voorbeelden. Meestal wordt het toch wel gecombineerd met negatieve bekrachtiging.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:57

grietje14 schreef:
Ja,maar ik doe die andere manier al.
Dus waarom nog parelli.

Je denkt heel erg in hokjes.
Het is niet of dit of dat. Als ik het ene al doe, kan ik het andere niet doen.
Kennis vergaren kan je overal doen, je kan leren van negatieve en van positieve dingen.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:05

Sanne mijn redenen heb ik eerder ook al beschreven.
Ik denk niet in hokjes, dit is gewoon wat ik vind.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:06

Ik val echt op paarden van de left-brained introvert. En van de 5 elementen gingen aarde en metaal het meest op bij mijn paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:40

sanne83 schreef:
Ik ga maar gewoon verder met het individueel naar mensen (en paarden ;) ) kijken. Er zijn zoveel verschillende manieren om dingen te leren, ik begrijp gewoon niet hoe je iedereen zo over een kam kan scheren.
Ik ken een aantal mensen die heel actief met de nvvr bezig zijn, wordt ik ook niet heel warm van, maar dat is voor mij geen reden om de hele nvvr af te branden.
Als je zo negatief overal tegenaan kijkt, dan kan je ook niets leren, want daar sta je dan totaal niet voor open.

Als je zo over de NVVR schrijft, heb je dus geen flauw idee waar de NVVR voor staat. De NVVR is helemaal geen "methode" of manier van omgaan. De NVVR biedt een platform voor de leden om onderling infomatie uit te wisselen en zaken te bediscusieren. Wat de afzonderlijke leden vervolgens daarmee doen is aan die leden zelf en daar doet (en kan) de NVVR als vereniging helemaal niks mee.

Voor de rest ben ik niet negatief over Parelli, maar inderdaad wel over sommige resultaten ervan. Parelli heeft terdege iets zinnigs te melden, veel zelfs, maar de meeste beoefenaren van "de Parelli-methode" hebben niet door wat hij eigenlijk te melden heeft. Die verzanden in de "kunstjes" omdat ze niet in staat zijn verder te kijken en tussen de regels door te lezen. De kwaliteit van Parelli-les is in NL helaas al nauwelijks beter. Daarmee zal de hele opzet nooit echt iets worden. Wat "de buitenwereld" af en toe te zien krijgt is bepaalt geen reclame voor Parelli en daarmee halen de beoefenaren feitelijk hun eigen "systeem" onderuit en dat is eigenlijk diep triest.

En voordat je me nu gaat beschuldigen dat ik het tegen heb op Parelli, de meeste anderen komen nauwelijks verder. Hempfling is te taai en/of te zweverig voor de meesten, Roberts haalt zelf net iets te vaak stomme stunts uit om echt serieus te nemen en Voest is een tactisch samenraapsel van vanalles. Voordeel van Voest is dat ie ECHT weet hoe je les moet geven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:51

ikke schreef:
Als je zo over de NVVR schrijft, heb je dus geen flauw idee waar de NVVR voor staat. De NVVR is helemaal geen "methode" of manier van omgaan. De NVVR biedt een platform voor de leden om onderling infomatie uit te wisselen en zaken te bediscusieren. Wat de afzonderlijke leden vervolgens daarmee doen is aan die leden zelf en daar doet (en kan) de NVVR als vereniging helemaal niks mee.

Dat is dus precies wat ik schrijf. Het is wel grappig dat je in de verdediging schiet als het gaat om iets wat bij jou wel goed bekend is ;)
Het is namelijk precies hetzelfde. Er is kennis te vergaren en het is aan de persoon zelf om er iets mee te doen.
Ik schrijf dus inderdaad dat ik een aantal mensen ken die enorm actief zijn bij de nvvr, maar waar ik qua kennis-niveau niet echt van onder de indruk ben, zacht gezegd. Dat is VOOR MIJ geen reden om de nvvr af te kraken (wanneer jij dat aangeeft als een plek waar je kennis kan vergaren), als ik meer een buitenrijder was geweest, was ik vast wel eens meegegaan, overal is wat te leren toch? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 18:58

sanne83 schreef:
ikke schreef:

Dat is dus precies wat ik schrijf. Het is wel grappig dat je in de verdediging schiet als het gaat om iets wat bij jou wel goed bekend is ;)
Het is namelijk precies hetzelfde. Er is kennis te vergaren en het is aan de persoon zelf om er iets mee te doen.
Ik schrijf dus inderdaad dat ik een aantal mensen ken die enorm actief zijn bij de nvvr, maar waar ik qua kennis-niveau niet echt van onder de indruk ben, zacht gezegd. Dat is VOOR MIJ geen reden om de nvvr af te kraken (wanneer jij dat aangeeft als een plek waar je kennis kan vergaren), als ik meer een buitenrijder was geweest, was ik vast wel eens meegegaan, overal is wat te leren toch? ;)

Maar Parelli met de NVVR vergelijken is zoiets als een oude Fiat 500 vergelijken met de nieuwste Rolls Royce. De enige overeenkomst is dat het beide auto's zijn.

Ik zeg ook niet dat Parelli niet deugd (zie de rest van mijn tekst, die je (bewust?) niet quote), alleen dat de uitvoering die we in NL zien, helemaal nergens over gaat. Ik ken namelijk weldegelijk mensen die van Parelli hebben geleerd, daar nog steeds het nodige mee doen, maar zijn afgehaakt op het uiterlijk vertoon wat er omheen is gekomen in de tijd. En ook hier kan ik hetzelfde verhaal vertellen over die andere "goeroes" of, als je dat liever leest: leermeesters, het is niet het verhaal dat niet klopt, maar de poeha die er, veelal door anderen, omheen wordt gefabriceerd en daar doe jij vrolijk aan mee, ook al heb je dat misschien niet in de gaten.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:10

Het is echt een discussie voor de kenners. Ik kom er niet veel wijs uit, blijf maar meelezen.

Ikke bedankt voor je PB. Je hebt er 1 terug.

Dat van negatief bekijken, dat herken ik wel terug, en dat zijn ook goede dingen om op te letten.
Maar dan? Als ik paardengedrag zie, zie ik dat hij zich niet op zijn gemakt voelt, of iets wil. Maar ja, en dan? Of als een paard tegenstrijdige signalen uitstraalt? Heb ij dan iets aan Parelli? Of Voest? Of Tellington- ones?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:22

Ik zeg niet dat ik nooit op me strepen sta. Als ik in me ehbo stand zit om het zo maar te noemen dan moeten ze luisteren. Dat zij situaties langs de weg of als ik in een groep sta en er willen een aantal gaan klooien met mij er tussen of in een noodsituatie, maar als ik ze iets wil leren, wil ik net zo hard iets over mezelf leren en van het paard leren. En dat mis ik in veel parelli filmpjes. Ik vind het erg knap wat die mensen allemaal met hun paarden kunnen en ben ook parelli aanbidder geweest, ben bevriend geweest met iemand met een paard die zich niet door parelli liet inpalmen om het zo maar te noemen. Enige manier om niet door dit paard opgevreten te worden was communiseren. Paard wist gewoon zijn kracht en gebruikte die ook.
Ik heb bij mijn hengstje goede dingen bereikt en denk dat de mensen die hem nu lenen er ook veel van kunnen leren wat betreft de omgang met hem. Maar mijn oude merrie heeft mij doen inzien dat het ook anders kan en vanaf de dag dat ik besloten heb bij haar in de leer te gaan heb ik zulke andere dingen bij mijn paarden en in de kudde gezien.
Ik ben ook met heel andere ogen gaan kijken.

Weet nog wel een leuk voorbeeld:
Slaan is verboden maar wat doe je als je een veulen hebt die gericht naar je slaat maar eigenlijk groot gelijk heeft. Hij is onder mijn begeleiding en vertrouwd mij en ik ga dan heel andere dingen doen (kletsen, etc etc). Volgens alle normen moet je hem hier voor straffen, maar eigenlijk ben ik zelf degene die gestraft moet worden.
Ik heb hem zacht maar duidelijk laten weten dat ik niet wilde dat hij me raakte (zijn komt om gezet) maar sindsdien zorg ik wel beter voor hem. Hij heeft het ook niet meer gedaan.

Zo zijn er nog meer dingen die voor mij erg dubbel zijn. Parelli vind ik een goede aanvulling voor paarden die de strijd met je aangaan als je ze op die manier kunt bijbrengen dat je geen strijd wilt maar ze enkel een opdracht vraagt. Ze werken bijvoorbeeld ook goed op een paard wat hier staat. Een schat van een dier maar de ergste straf voor hem is dat je niet meer zijn vriend bent. Echter weet hij de dingen wel zo te draaien dat als hij iets niet wil hij zijn zin door gaat draven. (dingen als meelopen van a naar b of even een voetje iets langer optillen als dat hij zelf van plan was). Door hem het wijken voor druk ed bij te brengen en hem te leren dat hij met een zachte hulp gewoon door kan lopen als hij van a naar b moet, is hij minder chago geworden.

Ik denk daarbij ook niet dat alle parelli mensen zo zijn wat grietje14 zegt, maar veel hebben er wel wat van weg.
Wat ik vooral jammer vind is dat parelli voor een soort mensen is dat een methode en een einddoel zegmaar nodig heeft.
Haal je dat soort mensen uit hun vaste doen dan krijg je verzet (logisch), maar dat geeft wel een negatieve bijsmaak voor buitenstaanders.

Ik als niet parelli aanhanger ben een keer niet aangenomen omdat ze op die stal niet van parelli hielden en ik aan parelli zou doen. Zij gebruiken daar voornamelijk de methode van voest, een methode waar ik graag meer over had geleerd. Geeft mij nu wel een beetje een nare bijsmaak aan beide methodes, weet niet wat ik er dan van moet denken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 19:50

lailapri schreef:
Ik zeg niet dat ik nooit op me strepen sta. Als ik in me ehbo stand zit om het zo maar te noemen dan moeten ze luisteren. Dat zij situaties langs de weg of als ik in een groep sta en er willen een aantal gaan klooien met mij er tussen of in een noodsituatie, maar als ik ze iets wil leren, wil ik net zo hard iets over mezelf leren en van het paard leren. En dat mis ik in veel parelli filmpjes. Ik vind het erg knap wat die mensen allemaal met hun paarden kunnen en ben ook parelli aanbidder geweest, ben bevriend geweest met iemand met een paard die zich niet door parelli liet inpalmen om het zo maar te noemen. Enige manier om niet door dit paard opgevreten te worden was communiseren. Paard wist gewoon zijn kracht en gebruikte die ook.
Ik heb bij mijn hengstje goede dingen bereikt en denk dat de mensen die hem nu lenen er ook veel van kunnen leren wat betreft de omgang met hem. Maar mijn oude merrie heeft mij doen inzien dat het ook anders kan en vanaf de dag dat ik besloten heb bij haar in de leer te gaan heb ik zulke andere dingen bij mijn paarden en in de kudde gezien.
Ik ben ook met heel andere ogen gaan kijken.

Weet nog wel een leuk voorbeeld:
Slaan is verboden maar wat doe je als je een veulen hebt die gericht naar je slaat maar eigenlijk groot gelijk heeft. Hij is onder mijn begeleiding en vertrouwd mij en ik ga dan heel andere dingen doen (kletsen, etc etc). Volgens alle normen moet je hem hier voor straffen, maar eigenlijk ben ik zelf degene die gestraft moet worden.
Ik heb hem zacht maar duidelijk laten weten dat ik niet wilde dat hij me raakte (zijn komt om gezet) maar sindsdien zorg ik wel beter voor hem. Hij heeft het ook niet meer gedaan.

Zo zijn er nog meer dingen die voor mij erg dubbel zijn. Parelli vind ik een goede aanvulling voor paarden die de strijd met je aangaan als je ze op die manier kunt bijbrengen dat je geen strijd wilt maar ze enkel een opdracht vraagt. Ze werken bijvoorbeeld ook goed op een paard wat hier staat. Een schat van een dier maar de ergste straf voor hem is dat je niet meer zijn vriend bent. Echter weet hij de dingen wel zo te draaien dat als hij iets niet wil hij zijn zin door gaat draven. (dingen als meelopen van a naar b of even een voetje iets langer optillen als dat hij zelf van plan was). Door hem het wijken voor druk ed bij te brengen en hem te leren dat hij met een zachte hulp gewoon door kan lopen als hij van a naar b moet, is hij minder chago geworden.

Ik denk daarbij ook niet dat alle parelli mensen zo zijn wat grietje14 zegt, maar veel hebben er wel wat van weg.
Wat ik vooral jammer vind is dat parelli voor een soort mensen is dat een methode en een einddoel zegmaar nodig heeft.
Haal je dat soort mensen uit hun vaste doen dan krijg je verzet (logisch), maar dat geeft wel een negatieve bijsmaak voor buitenstaanders.

Ik als niet parelli aanhanger ben een keer niet aangenomen omdat ze op die stal niet van parelli hielden en ik aan parelli zou doen. Zij gebruiken daar voornamelijk de methode van voest, een methode waar ik graag meer over had geleerd. Geeft mij nu wel een beetje een nare bijsmaak aan beide methodes, weet niet wat ik er dan van moet denken.

Bij die toko had je ook niet willen werken en zeer waarschijnlijk ook niets geleerd. Zoals gezegd is ook Voest prima, maar ook daar heb ik uitwerkingen gezien waarvan ik vrij zeker ban dat Emiel ze zo niet heeft bedoelt. Geen gemiste kans dus. Als een methode (elke methode) wordt gebruikt om je tegen af te zetten ten gunste van je eigen methode, dan heb je geen donder begrepen van waar het wekelijk over gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:27

haha ja had het jou toen verteld.
Ben er al aardig overheen hoor, en heb voest op school gehad, het werkt prima maar is niet mijn ding.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 20:45

Tsja, iedereen heeft zn eigen ding denk ik zo :) Ik ben ook écht geen Parelli-fan, al moet ik eerlijk zeggen dat ik me in geen enkele methode écht heb verdiept. Meer globaal doorgelezen ed.
Heb zelf veel gehad aan Emiel Voest, maar dan niet zo zeer de boeken oid. Met een aantal paarden tegen iets aangelopen waar ik geen oplossing voor kon vinden, en Voest was de eerste naam die me te binnen schoot dus maar een mailtje gestuurd. Kreeg altijd snel antwoord en kón er ook echt iets mee, de oplossingen die hij aandroeg hebben ook daadwerkelijk het probleem opgelost :) Dus of ik echt een voorstander ben van zijn methode zou ik niet weten, maar t lijkt mij een aardige vent aan de hand van de mails die ik terugkreeg en daarbij waren zijn oplossingen goed en sprak de methode die hij aandroeg me aan.
Parelli deed een vriendin van stal aan met haar pony, en ík vind dat het allemaal te veel in hokjes en trappetjes gaat. Er wordt naar mijn idee te veel vastgehouden aan een bepaalde lijn, een bepaald idee, zonder naar het paard zelf te kijken. Voorbeeldje; zij had geleerd dat een paard wat van je wegdraait zn benen moet overkruisen, anders is t dominantie. Ergo; haar poown is dominant. Mijn poown draaide op een goeie dag weg en overkruiste niet, dus was ie ook dominant. Maar ik vroeg iets heel anders van hem dan wat zij van haar pony vroeg... Dat bedoel ik een beetje met dat ik het idee heb dat er te weinig naar de omstandigheden en t paard wordt gekeken. Sluit me iig aan bij lailapri. Denk dat er te makkelijk wordt gedacht over het nabootsen van paardentaal (en verder dan nabootsen zullen we ook nooit komen, wij zijn immers mensen en geen paarden). Paard moet leren dat wij in gebrekkig Paards hem proberen zn opdrachtjes te geven, we kunnen niet klakkeloos aannemen dat ie die wartaal die wij vaak uit zullen slaan maar gewoon begrijpt :)

Maar goed, ik wil geen methodes afkraken of aanvallen of ophemelen, heb me er daarvoor onvoldoende in verdiept :) Ik haal er gewoon uit wat ik interessant vind en daar is alles mee gezegd :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:11

ikke schreef:
Ik zeg ook niet dat Parelli niet deugd (zie de rest van mijn tekst, die je (bewust?) niet quote), alleen dat de uitvoering die we in NL zien, helemaal nergens over gaat. Ik ken namelijk weldegelijk mensen die van Parelli hebben geleerd, daar nog steeds het nodige mee doen, maar zijn afgehaakt op het uiterlijk vertoon wat er omheen is gekomen in de tijd. En ook hier kan ik hetzelfde verhaal vertellen over die andere "goeroes" of, als je dat liever leest: leermeesters, het is niet het verhaal dat niet klopt, maar de poeha die er, veelal door anderen, omheen wordt gefabriceerd en daar doe jij vrolijk aan mee, ook al heb je dat misschien niet in de gaten.

De enige vergelijking die ik maakte, is dat je niet iets af moet gaan kraken omdat een aantal mensen iets verkeerd uitvoeren.

Misschien heb ik daarom een andere mening hoor. Maar goed, ik zit er misschien ook iets dieper in, dus dan ga je ook met andere mensen om. Als ik het over parelli heb, dan heb ik het niet over truus-op-de-hoek-met de carrotstick, maar dan kijk ik naar wat Pat & z'n topinstructeurs in Amerika zelf aan les geven.

Het is voor mensen heel natuurlijk om in het begin iets heel strict te volgen, omdat ze anders heel erg in de war raken. Dat zie ik aan mijn klanten die net beginnen en bijv. ook aan de antwoorden van grietje14, het is veel te ingewikkeld om na te denken over dat alles positieve en negatieve eigenschappen heeft en dat je van alles wat kan leren, als je nog geen basis hebt om te kunnen bepalen wat dan positief en wat dan negatief is.
De meeste mensen kiezen voor een bepaalde methode, nadat ze bijna horendol zijn geworden voor alle verschillende opties, alle verschillende meningen.
Eigenlijk willen de meeste mensen namelijk gewoon een probleem met hun paard oplossen.

Ik zie ook wel eens mensen met een touwhalster & carrotstick, die "parelli" doen, maar ik ga daar geen conclusies aan verbinden.
Ik heb persoonlijk geen problemen met de "poeha" eromheen, dat is namelijk hetgeen wat mij instaat stelt om als Europeaan zo veel te leren. Hij had ook in z'n achtertuin kunnen blijven, maar daar had ik erg weinig aan gehad ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:22

Het is niet in hokjes stoppen maar de state of mind een benaming geven waaraan je bepaalde dingen kunt koppelen. Kun je ook bij mensen. Als iemand heel angstig is weet je wat je moet doen om diegene te kalmeren. Heb je een paard die over het algemeen heel angstig en vluchtig is (RBex) leer je door die benaming en de informatie die er bij staat wat je het beste kunt doen in dat geval. Paarden zitten nooit altijd in een bepaalde horsenality maar door de horsenalitys te weten en op ieder te kunnen reageren kun je, je paard op ieder moment de juiste zorg en vertrouwen bieden. De ene keer is het kalmeren en de andere keer motiveren. Deze zogenaamde hokjes zijn gemaakt om mensen meer inzicht te geven in de gedachtes en omgang van een paard.

Er zijn mensen die hem zien als goeroe. Ik kan dit soort mensen eerder omschrijven als iemand met een gave en ook nog over de gave beschikt om het over te dragen. Dit soort mensen moet je heel erg dankbaar zijn dat ze mensen iets willen leren. Net als de grootmeesters in de dressuur. Als hun nooit hun kennis hadden overgedragen zag de dressuur er heel anders uit. Vaak waren dat bescheiden mensen maar uiteindelijk hebben er ook een aantal boeken geschreven en andere mensen opgeleid. Natuurlijk blijven de echte horsemans en grootmeesters achter de schermen omdat die hun gave niet zien als gave en ook niet de behoefte hebben hun kennis over te dragen (of het niet kunnen) omdat het voor hun heel erg normaal is. Maar soms zijn er mensen die wel de behoefte hebben de kennis die ze bezitten over te dragen en dat kan ik heel erg waarderen want zonder die mensen hadden we niet de mogelijkheden en informatie die we nu hebben en ondanks dat de methode je niet aanstaat kan het andere mensen wél helpen.
En dat er tegenwoordig overal geld in wordt gezien komt ook mede door ons. Vroeger was dat anders maar tijden zijn veranderd.