Right brain introvert

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:07

ikke schreef:
Je bent altijd afhankelijk van je lesgever. Die is namelijk je pratende spiegel.
Dat is echter niet hetzelfde als dat je nooit iets kunt doen zonder je lesgeefmens. Als het goed is, geeft ze je ook "huiswerk" mee, om mee aan de slag te gaan.

Je kan ook jezelf een spiegel voorhouden ;)
De meeste oplossingen zitten toch al in je hoofd. Je moet alleen even wegstappen, even objectief bekijken waarom hetgeen je aan het doen bent niet werkt en een nieuwe oplossing bedenken.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:10

sanne83 schreef:
ikke schreef:
Je bent altijd afhankelijk van je lesgever. Die is namelijk je pratende spiegel.
Dat is echter niet hetzelfde als dat je nooit iets kunt doen zonder je lesgeefmens. Als het goed is, geeft ze je ook "huiswerk" mee, om mee aan de slag te gaan.

Je kan ook jezelf een spiegel voorhouden ;)
De meeste oplossingen zitten toch al in je hoofd. Je moet alleen even wegstappen, even objectief bekijken waarom hetgeen je aan het doen bent niet werkt en een nieuwe oplossing bedenken.

Niet iedereen heeft een even groot zelfoplossend vermogen..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:04

Waratje schreef:
Die "geavanceerdere communicatie" gaat dan zeker via een smartphone? Waar kan ik die app downloaden? *D

Het is idd heel moeilijk te begrijpen ;) als je niet helemaal weet waarover het gaat.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:43

Joh, doe eens normaal. Er is helemaal niets moeilijks aan te begrijpen, maar misschien moet je daar nog wat meer voor weten voordat je dat weer door hebt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:42

Waratje schreef:
Joh, doe eens normaal. Er is helemaal niets moeilijks aan te begrijpen, maar misschien moet je daar nog wat meer voor weten voordat je dat weer door hebt :P

Sorry, maar als jij met je paard op een niveau bezig bent waarop je op de grond gaat schakelen in verzameling tot aan piaffe/lang laag, zijgangen naar je toe en van je af in alle gangen, wissels, zonder twou eraan met meer/minder stelling wil werken enz enz mag je best spreken van een geavanceerde communicatie hoor. Het blijft zoals veel bokkers lijken te denken niet bij om zetten, achteruit en een stukje opzij.

Als het dan allemaal echt zo simpel is zou niemand les nodig hebben met zijn paard op geen enkel vlak. Beheersing van je hele lichaam, de invloed hiervan op je paard en de afspraken die je met je paard over bepaalde hulpen maakt en de weg qua training die je volgt (dan heb ik het nog niet eens over de benodigde kennis om je paard op een gezonde/correcte manier alle oefeningen te laten doen)...enz enz enz enz
Het paard kan echt gewerkt worden op de grond en dit is niet iets wat komt aanwaaien maar is inderdaad afhanelijk van zeer subtiele communicatie.

Wie dit niet inziet heeft zelf echt niks van het hele geheel begrepen. Ergens is het natuurlijk simpel wanneer je met je paard met de hjuiste energie bent afgestemd op iedere basishulp en weet hoe je dit alles moet combineren en hoe je op alles aan je paard in moet spelen.... maar eenvoudig is het dus niet direct.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:31

Subtiel is niet hetzelfde als "geavanceerd". Daarnaast hoef je er echt niet geheimzinnig over te doen of lekker neerbuigend "dat snap je toch niet" uit te stralen als je duidelijk geen bleek vermoeden hebt wat het kennisniveau van een ander is.
Teksten als "op een hoger niveau" en "geavanceerde communicatie" krijg ik gewoon kromme tenen van, wat het klinkt toch vooral als interessantdoenerij.
Ja, communicatie kan heel subtiel tussen mens en paard, weet ik ook wel het één en ander vanaf, maar dat is alleen maar verfijning van je (basis)hulpen en kan dan lijken op sturen met gedachten. Daar is niets "geavanceerds" aan, dat is gewoon tot een hoger niveau verfijnd. En wat je daar dan mee doet is ieders eigen keuze en invulling. Persoonlijk heb ik minder met grondwerk, dus ik hoef niet zonodig alles ook vanaf de grond te doen.

Het is trouwens heel goed mogelijk om te weten hoe iets werkt zonder dat je het zelf kunt toepassen. Kijk maar naar al die Nederlanders die precies weten hoe topvoetbal zou moeten worden gespeeld, maar het zelf niet kunnen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:41

Fellor schreef:
Waratje schreef:

Sorry, maar als jij met je paard op een niveau bezig bent waarop je op de grond gaat schakelen in verzameling tot aan piaffe/lang laag, zijgangen naar je toe en van je af in alle gangen, wissels, zonder twou eraan met meer/minder stelling wil werken enz enz mag je best spreken van een geavanceerde communicatie hoor. Het blijft zoals veel bokkers lijken te denken niet bij om zetten, achteruit en een stukje opzij.

Als het dan allemaal echt zo simpel is zou niemand les nodig hebben met zijn paard op geen enkel vlak. Beheersing van je hele lichaam, de invloed hiervan op je paard en de afspraken die je met je paard over bepaalde hulpen maakt en de weg qua training die je volgt (dan heb ik het nog niet eens over de benodigde kennis om je paard op een gezonde/correcte manier alle oefeningen te laten doen)...enz enz enz enz
Het paard kan echt gewerkt worden op de grond en dit is niet iets wat komt aanwaaien maar is inderdaad afhanelijk van zeer subtiele communicatie.

Wie dit niet inziet heeft zelf echt niks van het hele geheel begrepen. Ergens is het natuurlijk simpel wanneer je met je paard met de hjuiste energie bent afgestemd op iedere basishulp en weet hoe je dit alles moet combineren en hoe je op alles aan je paard in moet spelen.... maar eenvoudig is het dus niet direct.

Been there, done that en met een twee-jarige. Kwestie van een goed lesgeefmens, beetje takt en geduld. Niks spannends aan, wel leuk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:15

Doe jij piaffe en wissels met een twee-jarige? Dat vind ik dan een beetje overdreven :+

_manuela_

Re: Right brain introvert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:48

Weten jullie nog wel waar dit topic over gaat? Misschien moeten jullie eens vragen hoe didactisch de les van TS was? Hoe heeft de professional het probleem met haar aangepakt?
Maar ja misschien is het leuker om het topic vol te gooien met dure woorden. Dan lijkt het net alsof je weet waar je over praat en anderen niks weten in vergelijiking bij jou. En ach wie zich aangesproken voelt nu... ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:14

Het grappige is.... zolang het goed gaat volgens de ruiter, zoekt men niet buiten zijn eigen "belevingswereld". Paard doet het braaf, er is progressie in de sport die beoefend wordt.... kortom er is geen noodzaak om je verder te verdiepen in andere zaken dan jouw doel.
Dit doel is -vul zelf maar in- Maar vaak een doel in de sport.

Totdat je een keer een paard treft waarmee het fout gaat. Dan gaat men vaak verder zoeken.
Er is een grote gemene deler bij Hemfling, Parelli, Voest. Monty Roberts ook wel, maar niet in alles.

Het Parelli-programma is het programma die je de meeste antwoorden geeft in de zoektocht om het onmogelijke paard toch terug betrouwbaar en braaf te krijgen.

Zolang mensen niet echt een probleem ervaren met haar eigen paard, is Parelli vaak ver-van-mijn-bed-show.... en begrijpt men ook vaak de "Parelli-aanhangers" niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:31

Parelli heeft mij geen drol geholpen toen ik mijn niet bepaald standaard paard kocht 18 jaar geleden. Hij was toen nog niet voldoende in beeld om iets nuttigs bij te kunnen dragen. Er zijn echt wel meer mogelijkheden om met een wat apart geval uit de problemen te komen dan alleen Parelli.
Het is me met dat paard best goed gelukt en ik denk dat ik met mijn nieuwe aanwinst (ook niet helemaal doorsnee rij-er-zo-mee-weg) ook wel zonder Parelli in goede harmonie kom ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:31

ikke schreef:
Fellor schreef:

Been there, done that en met een twee-jarige. Kwestie van een goed lesgeefmens, beetje takt en geduld. Niks spannends aan, wel leuk.

Idd en voor zover het verantwoorde trainingsschema en correct uitgevoerde oefeningen. :Y)
Het spijt me, maar ik zeg ook nergens dat het spannend is, maar wel dat bepaalde idngen een verfijndere communicatie kosten en dat dat echt niet iets is wat de meeste mensen binnen een maand leren.

Jij bent alleen maar bezig met je overal denigrerendn over uit te laten en daardoor wordt je nou niet direkt geloofwaardiger.
Daarbij, met takt en geduld heeft mijn paard nog nooit uit zichzelf een piaffe laten zien hoor, daar komt toch echt timing, gevoel, een perfecte release en een sterk lichaam bij kijken. En je paard de TIJD geven om te ontwikkelen op een losse/moeiteloze manier kost inderdaad geduld....meer geduld dan 2 jaar en een onvolgroeid lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:35

Waratje schreef:
Parelli heeft mij geen drol geholpen toen ik mijn niet bepaald standaard paard kocht 18 jaar geleden. Hij was toen nog niet voldoende in beeld om iets nuttigs bij te kunnen dragen. Er zijn echt wel meer mogelijkheden om met een wat apart geval uit de problemen te komen dan alleen Parelli.
Het is me met dat paard best goed gelukt en ik denk dat ik met mijn nieuwe aanwinst (ook niet helemaal doorsnee rij-er-zo-mee-weg) ook wel zonder Parelli in goede harmonie kom ;)

Geen enkele NH'er die zichzelf serieus neemt zal ook zeggen dat parelli de enige manier is hoor. Parelli bevat gewoon heel veel elementen die in horsemanship vroeger en nu belangrijk zijn en dan stapsgewijs uitgelegd, maar is geen perfecte methode.

Effectief is het echter wel en met ieder paard zonder uitzondering goed te doen, mits correct toegepast (en ee., ik ben ook zeker niet puur parelli).
Dat JIJ het geen prettige methode vond kan en uiteraard zijn er andere manieren om je paard te begrijpen en zelfbewustzijn te ontwikkelen. :j

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:45

Fellor schreef:
Geen enkele NH'er die zichzelf serieus neemt zal ook zeggen dat parelli de enige manier is hoor. Parelli bevat gewoon heel veel elementen die in horsemanship vroeger en nu belangrijk zijn en dan stapsgewijs uitgelegd, maar is geen perfecte methode.

Nouuuuu, er zijn nogal wat NH'ers die zichzelf enorm serieus nemen, maar, laten we het netjes zeggen, hier en daar een klepel missen.

Fellor schreef:
Effectief is het echter wel en met ieder paard zonder uitzondering goed te doen, mits correct toegepast (en ee., ik ben ook zeker niet puur parelli).
Dat JIJ het geen prettige methode vond kan en uiteraard zijn er andere manieren om je paard te begrijpen en zelfbewustzijn te ontwikkelen. :j

Toen ik dat paard kocht stond het hele "NH-gebeuren" in Nederland nog in de kinderschoenen (of zelfs nog in luiers) en moest er bij Parelli ook nog het nodige geschaaft worden. Zelfs nu zou ik nog niet zomaar zeggen dat je Parelli bij ieder paard effectief kunt toepassen, maar bij de meeste paarden kan het inderdaad wel. Ik heb vooral geluk gehad met de mensen die ik tegenkwam in die begintijd, dat waren vooral mensen met de "ouderwetse" degelijke paardenkennis die ook zorgden dat ze op de hoogte waren van nuttige ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld TTEAM. Dat is bij mijn merrie vele malen nuttiger gebleken dan een Friendly game ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:10

Waratje schreef:
.... dat waren vooral mensen met de "ouderwetse" degelijke paardenkennis die ook zorgden dat ze op de hoogte waren van nuttige ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld TTEAM. Dat is bij mijn merrie vele malen nuttiger gebleken dan een Friendly game ;)

Haha, wat grappig.... bij mij is het precies omgekeerd: bij onze 9 paarden blijkt Parelli + friendly-game vele malen nuttiger en effectiever te zijn dan bijv TTeam en soortgelijk + aanverwant.

Overigens wat NH betreft.... hondentraining is ook ultiem interessant. Niet zozeer om je paard als hond af te richten (haha.... zit-af-lig) maar wel om een gemene deler in diertraining an sich te vinden.
Er zijn hier en daar veel overeenkomsten.

Wat me opvalt aan bijvoorbeeld Waratje is dat ze de discussie teveel op zichzelf betrekt. Wellicht is het handiger om Parelli in een wat groter geheel te zien.
Men neme 25 willekeurige probleempaarden + eigenaren. Welk percentage van deze paarden zal daadwerkelijk veilig te berijden worden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:15

Fellor schreef:
Idd en voor zover het verantwoorde trainingsschema en correct uitgevoerde oefeningen. :Y)
Het spijt me, maar ik zeg ook nergens dat het spannend is, maar wel dat bepaalde idngen een verfijndere communicatie kosten en dat dat echt niet iets is wat de meeste mensen binnen een maand leren.

Jij bent alleen maar bezig met je overal denigrerendn over uit te laten en daardoor wordt je nou niet direkt geloofwaardiger.
Daarbij, met takt en geduld heeft mijn paard nog nooit uit zichzelf een piaffe laten zien hoor, daar komt toch echt timing, gevoel, een perfecte release en een sterk lichaam bij kijken. En je paard de TIJD geven om te ontwikkelen op een losse/moeiteloze manier kost inderdaad geduld....meer geduld dan 2 jaar en een onvolgroeid lichaam.

Al bedacht dat het paard het ook weleens gewoon zelf zou kunnen hebben aangeboden? De rest is dan een goede instructeur en een scherpe leerling.

Voor de rest hoef ik ook niet geloofwaardig te zijn, IK ben geen instructeur. Ik ben maar een eenvoudige ruiter met een fijn paard en een prettig lesgeefmens. Die 20+ jaren ervaring zijn immers niet van waarde.......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:21

scoxxx schreef:
Wat me opvalt aan bijvoorbeeld Waratje is dat ze de discussie teveel op zichzelf betrekt. Wellicht is het handiger om Parelli in een wat groter geheel te zien.
Men neme 25 willekeurige probleempaarden + eigenaren. Welk percentage van deze paarden zal daadwerkelijk veilig te berijden worden?

Dat ligt eraan wat de achtergrond van het "probleem" is.
Ik denk dat het in veel gevallen beter gesteld kan worden: 25 probleem-eigenaren met een paard.......

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:31

ikke schreef:
Ik denk dat het in veel gevallen beter gesteld kan worden: 25 probleem-eigenaren met een paard.......

Je hebt gelijk 25 probleem-eigenaren met een paard is idd veel correcter benoemd.

Maar goed, niet iedereen heeft de achtergrond van bijv Waratje.... blijft vaak over "waar te beginnen" en "hoe verder".
Hoe krijg je die 25 willekeurige probleem-eigenaren zodanig dat het paard zich happy blijft voelen.
En daarom vind ik o.a. het Parelli-programma zo goed: eenvoudig en makkelijk begrijpbaar uitgelegd. Het geeft je veel handvaten en heldere oplossingen.

Heldere oplossingen mis ik bij Hemfling, Voest, Tellington Jones en Monty Roberts. Ik begrijp het wel, maar ik herken bij vele vaak toch hetgeen ik in eerste instantie via Parelli heb geleerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:51

scoxxx schreef:
ikke schreef:

Je hebt gelijk 25 probleem-eigenaren met een paard is idd veel correcter benoemd.

Maar goed, niet iedereen heeft de achtergrond van bijv Waratje.... blijft vaak over "waar te beginnen" en "hoe verder".
Hoe krijg je die 25 willekeurige probleem-eigenaren zodanig dat het paard zich happy blijft voelen.
En daarom vind ik o.a. het Parelli-programma zo goed: eenvoudig en makkelijk begrijpbaar uitgelegd. Het geeft je veel handvaten en heldere oplossingen.

Heldere oplossingen mis ik bij Hemfling, Voest, Tellington Jones en Monty Roberts. Ik begrijp het wel, maar ik herken bij vele vaak toch hetgeen ik in eerste instantie via Parelli heb geleerd.

Wanneer je heel veel mazzel hebt, krijg je twee probleem-eigenaren zover dat ze het probleem daadwerkelijk uit de weg ruimen. De rest blijft hangen in symptoombestrijding.

Wat ik in de loop der jaren van diverse Parelli beoefenaren en instructeurs heb gezien, was niet echt constructief.
Juist dat zoeken naar oplossingen is elementair fout. Je moet zoeken naar oorzaken en vervolgens naar manieren om die oorzaken aan te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:22

ikke schreef:
Fellor schreef:

Al bedacht dat het paard het ook weleens gewoon zelf zou kunnen hebben aangeboden? De rest is dan een goede instructeur en een scherpe leerling.

Voor de rest hoef ik ook niet geloofwaardig te zijn, IK ben geen instructeur. Ik ben maar een eenvoudige ruiter met een fijn paard en een prettig lesgeefmens. Die 20+ jaren ervaring zijn immers niet van waarde.......

Dat het paard met spelen dingen aanbiedt prima, maar bij een 2-jarige moedig je geen piaffe e.d. aan. Gewoon simpelweg niet correct.

Hoeveel ervaring je hebt kan me inderdaad niet zoveel schelen als ik reageer op een post.
Daarbij, dat je paard dingen aanbiedt wil niet zeggen dat jij ze vervolgens in iedere willekeurige combinatie, overgang, houding, juiste impuls e.d. kan oproepen. Dat is een illusie. Paarden kunnen inderdaad heel veel aanbieden op alleen lichaamstaal, maar de bevestiging om dat alles op jouw moment te kunnen oproepen is een langere en meer verfijnde weg. (Als je dit wel kan zou ik dat oprecht heel graag een keer zien op film en weten van wie jij les hebt en waar jij je invloeden vandaan haalt, mag over pb. En als ik bedoel oprecht bedoel ik echt gewoon oprecht, want dat zou ik mooi vinden om te zien).

Daarbij, in het meest ideale geval dat jij dit allemaal inderdaad met je tweejarige zou kunnen, dan nog, zie jii dit de gemiddelde paardenmens leren zonder door een heel traject heen te gaan? Nee? Omdat het allemaal toch niet zo ontzettend makkelijk is om je overal bewust van te zijn en af te stemmen op je paard.
Een stuk gevoel en aanleg helpt heel veel, maar een stukje kennis is ook belangrijk. Als het allemaal zo ontzettend simpel was zou jij nu geen lesgeefmens meer hebben want dan zou je het perfecte paard al hebben toch?t

Waar ik over val is de manier waarop je dingen brengt. Alsof niemand het heeft begrepen behalve jij. Met een bepaalde hoogdravende arrogantie en te rechtlijnig denkend. Zo komt het over in elk geval.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-01-11 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:25

scoxxx schreef:

En deze mensen kunnen ook nog eens op een veilige wijze beginnen zonder eerst een enorme drempel aan ervaring en gevoel te moeten overwinnen.
Parelli is gewoon effectief. De wereld waarin iedereen met een enorme lading aan de juiste ervaring van begin af aan met onverpeste paarden kan werken is er namelijk een die nooit gaat bestaan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 13:11

Fellor schreef:
scoxxx schreef:

En deze mensen kunnen ook nog eens op een veilige wijze beginnen zonder eerst een enorme drempel aan ervaring en gevoel te moeten overwinnen.
Parelli is gewoon effectief. De wereld waarin iedereen met een enorme lading aan de juiste ervaring van begin af aan met onverpeste paarden kan werken is er namelijk een die nooit gaat bestaan.

En soms is het ook met Parelli niet veilig om bepaalde combi's met elkaar om te laten gaan. Soms kiest een mens een paard uit waarmee het als combi niet goed gaat komen. Als het gat tussen de kennis/kunde van de mens en het karakter van het paard te groot is, gaat het over het algemeen niet lukken om een veilige combi te vormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:31

Waratje schreef:
En soms is het ook met Parelli niet veilig om bepaalde combi's met elkaar om te laten gaan. Soms kiest een mens een paard uit waarmee het als combi niet goed gaat komen. Als het gat tussen de kennis/kunde van de mens en het karakter van het paard te groot is, gaat het over het algemeen niet lukken om een veilige combi te vormen.

Nee, maar de kans is bij een stap voors stap methode een stuk kleiner dan wanneer er meer zelf invulling aan moet worden gegeven. Dat sommige mensen beter niet bij sommige paarden betrokken kunnen raken hou je altijd. Je gaat een jarig kind ook niet met een getraumatiseerde KWPN hengst opzadelen, maar ik bedoel meer in algemene situaties. De veiligheidsgrens ligt toch wel behoorlijk goed.

De uitzonderingen hou je bij alles. En verstandig een paard kiezen blijft natuurlijk bij alles belangrijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:58

Fellor schreef:
Dat het paard met spelen dingen aanbiedt prima, maar bij een 2-jarige moedig je geen piaffe e.d. aan. Gewoon simpelweg niet correct.

Hoeveel ervaring je hebt kan me inderdaad niet zoveel schelen als ik reageer op een post.
Daarbij, dat je paard dingen aanbiedt wil niet zeggen dat jij ze vervolgens in iedere willekeurige combinatie, overgang, houding, juiste impuls e.d. kan oproepen. Dat is een illusie. Paarden kunnen inderdaad heel veel aanbieden op alleen lichaamstaal, maar de bevestiging om dat alles op jouw moment te kunnen oproepen is een langere en meer verfijnde weg. (Als je dit wel kan zou ik dat oprecht heel graag een keer zien op film en weten van wie jij les hebt en waar jij je invloeden vandaan haalt, mag over pb. En als ik bedoel oprecht bedoel ik echt gewoon oprecht, want dat zou ik mooi vinden om te zien).

Daarbij, in het meest ideale geval dat jij dit allemaal inderdaad met je tweejarige zou kunnen, dan nog, zie jii dit de gemiddelde paardenmens leren zonder door een heel traject heen te gaan? Nee? Omdat het allemaal toch niet zo ontzettend makkelijk is om je overal bewust van te zijn en af te stemmen op je paard.
Een stuk gevoel en aanleg helpt heel veel, maar een stukje kennis is ook belangrijk. Als het allemaal zo ontzettend simpel was zou jij nu geen lesgeefmens meer hebben want dan zou je het perfecte paard al hebben toch?t

Waar ik over val is de manier waarop je dingen brengt. Alsof niemand het heeft begrepen behalve jij. Met een bepaalde hoogdravende arrogantie en te rechtlijnig denkend. Zo komt het over in elk geval.

Ik kon die reactie inderdaad niet op elk willekeurig moment oproepen, ik kon er echter wel op elk willekeurig moment naartoe werken. Dat is niet hetzelfde als dat ik ook elke keer tot dat punt doorging. Het gaf wel de bandbreedte aan waarbinnen ik met hem kon werken en die was dus heel ruim. Ik kan dat nu ook niet meer, verwacht ik, het is vijf jaar geleden dat ik serieus met hem heb gewerkt. Ik denk evenmin dat ik het nu voor elkaar krijg om hem los in het weiland te longeren, wat ik toen ook zonder problemen met hem kon doen. Ik heb hem verkocht en hij is gelukkig met z'n nieuwe baas. Ik ga bij hem niet de illusie wekken dat wij weer een setje gaan worden, enkel om iemand te bewijzen wat we konden. Ik denk zelfs dat ik er niet eens toestemming voor krijg en dan heeft de baas nog gelijk ook!

Mijn toenmalige lesgeefmens zal je mogelijk niks zeggen, maar dit is haar site: http://www.overdulve-equi.nl/

Wat "de gemiddelde paardenbezitter" allemaal voor elkaar krijgt is niet mijn probleem. Ik constateer slechts dat het gros veeeeel verder zou komen met een beter lesgeefmens. Het is namelijk echt zo simpel, als je maar begeleiding hebt die ECHT wat te melden heeft; zie eerdere link, bijvoorbeeld.
Of ik nog wel of niet les nodig zou hebben is niet relevant; ik heb namelijk een lesgeefmens dat INSPIREERT en zolang ze dat doet, wil ik les van haar. Mijn paard heeft nog veel te leren voordat ze daar is waar ik weet dat ze kan komen. Dit paard leert wat "stugger" dan dat andere paard en was bovendien volwassen voordat ze bij mij kwam en had daarmee een geschiedenis die dat andere paard niet had. Die geschiedenis is na 1,5 jaar afgehandeld, nu verder met de opbouw.

Of de rest het begrijpt? Nee, de meesten niet, waarom kunnen al die halfbakken instructeurs anders jaaaren doorgaan met het geven van bezigheidstherapie? Is dat arrogant? Tja....
Het is niet meer dat analitisch scannen wat er daadwerkelijk gebeurt, wanneer je alle show en opsmuk weglaat. Dan blijft er bij de meesten bar weinig over.

Ik heb de mazzel gehad enkele mensen uit oude paardengeslachten te hebben ontmoet, die me veel hebben bijgebracht. Mijn lesgeefmens vanuit een andere hoek ook. Die kennis is nog maar zelden aanwezig, helaas, en wat ervoor in de plaats is gekomen, heeft niet veel met kennis te maken, laat staan met de rest (zie mijn onderschrift).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 20:21

Ik geef je gelijk in dat er inderdaad een heleboel mensen zijn die niet op een manier lesegeven waar ik achter sta en dat de juiste kennis zeldzaam is. Bedankt voor de site.

Simpel meet ik echter wel af aan wat de gemiddelde paardenmens wel of niet kan. Je moet een referentiekader hebben en iets waar de meeste mensen veel tijd, moeite en passie in moeten steken is gemiddeld genomen niet simpel. Maar ergens denk ik dat we wel hetzelfde bedoelen heb ik een vermoeden.