Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muizenissen

Re: Natural Horsemanship, een voorbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:03

Bedankt voor de links! Ik vind de filmpjes leuk, leerzaam en duidelijk, vooral ook door de fouten ;).

Eerder schreef iemand dat je zulke filmpjes alleen zou mogen plaatsen als je het 'helemaal' goed doet. Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens: ik vind het juist heel erg leerzaam op deze manier. Ik (en vele anderen met mij) kan juist goed zien wat er 'fout' gaat in de houding van de man, door te letten op de reactie van het paard. En daar kan ik dus zelf weer lering uit trekken. En uiteraard uit de vele dingen die wèl goed gaan.

Verder vind ik het zeer geruststellend dat, ondanks dat er (soms wat grove) fouten worden gemaakt, er geen ramp gebeurt! Het paard probeert niet als een bezetene bij die verschrikkelijke 'foute(n)man' weg te komen, wordt niet doodsbang voor hem/mensen, niet apatisch of compleet gestoord in z'n kop! Yeah, leve het mogen maken van fouten (en ervan leren)!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:10

Cassidy:
Leuk filmpje. Dat meisje is al heel ver met haar paarden zo te zien.
Ik zal eens een makkelijke oefening opzoeken, iets om mee te beginnen.
En waarschijnlijk veel paardensnoepjes bijdehand hebben?
Maar mijn paard is verder een gewoon rijpaard van 8 jaar, dus ik denk dat ze wel raar staat te kijken als ik opeens iets anders ga oefenen.
Lijkt me best leuk, om buiten het rijden, zo iets te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 16:18

@ Mika, niet zomaar lukraak wat gaan oefenen.

Practice does not make perfect. Perfect practice makes perfect. Je kunt nog zo goed en veel en lang oefenen, als je het verkeerd oefent, ga je er nog niets mee opschieten.

Ik zou de voedselbeloningen weglaten, en me in Parelli gaan verdiepen. Hou je aan het programma en begin bij stap 1.
Parelli kan op ieder paard, ongeacht de leeftijd, ongeacht het ras, ongeacht de discipline.
Dus ja, ook op jouw gewone 8 jarige rijpaard...:j

@Muizenissen: er wordt voor het gemak in dit topic er van uitgegaan dat een paard geen fouten kan maken. Dat kan hij wel. Hij kan dingen anders interpreteren, ook zonder foute trigger van de mens. Dus een paard dat van hand verandert, verkeert aanspringt of bokt, doet dat niet altijd omdat degene die ermee omgaat, de handler, de ruiter, de trainer een fout maakt.

Quote Clinton Anderson: You have to allow a horse to make a mistake---and then correct it. This will accelerate a horse's learning!

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:26

ik vind dit ook een goede manier van omgang met paard ik ken ook een andere manier lijkt heel erg op deze dit heet equi libre training van terra natura moet je maar even googlen ik vind de manier opziech goed alleen ik vind dan dat hij niet met die zweep moet gaan zwaaien want in de natuur heeft de leidende merrie of hengst ook geen zweep in zijn hand en ik sowiseo niet zo'n fan van zweepjes als je hem een tikje geeft is dit (vind ik hoor) eigenlijk een soort van straffen
ik heb ook een hekel aan ruiters die tien keer achter elkaar tikjes geven met hun zweep ik doe het maximaal 1 keer per les en dan nog liever niet alleen het moet van mijn instructeur
groetjes ismini

ismaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:35

kvind dat laatste filmpje niet geweldig hoor hij zit haar maar te meppen met allemaal voorwerpen en hij dwingt haar om over dat zeil te gaan en dan zwaait hij maar een beetje met zijn zweep daar wordt dat beest niet echt rustig van zou je denken goede manier van rijden maar wel een vermoeiend typje diet man

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:50

@Cassidy: dat is waar, paarden kunnen ook fouten maken. Doordat ik zelf bezig ben met het 'leren van paardentaal' denk ik nogal eens dat het paard daar geen fouten in maakt, die kent de taal immers al ;). Maar paarden zullen natuurlijk ook wel eens onderling fouten maken (miscommunicatie bijv.), dus zal dat naar de mens toe ook gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:07

ismaxi schreef:
kvind dat laatste filmpje niet geweldig hoor hij zit haar maar te meppen met allemaal voorwerpen en hij dwingt haar om over dat zeil te gaan en dan zwaait hij maar een beetje met zijn zweep daar wordt dat beest niet echt rustig van zou je denken goede manier van rijden maar wel een vermoeiend typje diet man

Dat heet met een heel duur woord: desensibiliseren. Paardje mag gewoon niet overal van schrikken, op deze manier leren ze het paardje dat hij niet bang hoeft te zijn voor bepaalde dingen. Bij de bereden politie laten ze paarden ook aan allerlei dingen wennen zodat ze niet meer zo snel overal van schrikken.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:10

Interessant dit.

Moet bekennen dat ik al meer dan 25 jaar dit soort oefeningen met mijn paarden doe en dat altijd op gevoel heb gedaan. Ik kan al mijn paarden los longeren; kan ze laten verruimen, laten terugkomen, laten verzamelen, halthouden, achterwaarts, binnenkomen, vanuit alle gangen overgang maken naar de galop. Alleen ik doe alles op stem en ben er wel achter gekomen dat niet altijd mijn lichaamstaal zo moet zijn zoals ik op die filmpjes die ik in de loop der jaren heb gezien. :o

Maar goed ik ben nooit te laat om te leren!!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:18

Geen eenheid, geen samenwerking, geen rust,
Ik zie weinig meer dan een paard dat niet weet wat hem gebeurd en dus maar rondjes gaat rennen...
En één vraagje,
Het is dan wel natural horsemanship, maar leg mij dan eens uit wat er natuurlijk is om uberhaupt op een paard te gaan zitten, of contact met een paard te hebben?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:19

ik ga even kijken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:20

love_shyboy schreef:
Geen eenheid, geen samenwerking, geen rust

Hoeveel paardjes heb jij beleerd of heb jij beleerd zien worden? Is het echt met iedere andere methode zo dat je meteen harmonie, eenheid en rust krijgt?
Zoals al eerder is opgenoemd, kun je er niet omheen om een paard te confronteren met dingen waar hij een spreekwoordelijke hartinfarct van krijgt. Hij kan niet anders, dat is in de miljoenen jaren evolutie ontstaan. Dat is wat een paard is: een vluchtdier.
Aan jou de taak om daar mee om te gaan. Hem te leren denken, niet blindelings zijn instinct te gaan volgen.
Hem te desensibiliseren voor dingen waar hij anders voor op de loop zou gaan. Zoals die paraplu, die ligfiets, die prullenbak, die brievenbus. Dat wapperende zeiltje, de auto die langsrijdt....

Quote Clinton Anderson: Heartattacks are free....

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:35

Cassidy schreef:
love_shyboy schreef:
Geen eenheid, geen samenwerking, geen rust

Hoeveel paardjes heb jij beleerd of heb jij beleerd zien worden? Is het echt met iedere andere methode zo dat je meteen harmonie, eenheid en rust krijgt?
Zoals al eerder is opgenoemd, kun je er niet omheen om een paard te confronteren met dingen waar hij een spreekwoordelijke hartinfarct van krijgt. Hij kan niet anders, dat is in de miljoenen jaren evolutie ontstaan. Dat is wat een paard is: een vluchtdier.
Aan jou de taak om daar mee om te gaan. Hem te leren denken, niet blindelings zijn instinct te gaan volgen.
Hem te desensibiliseren voor dingen waar hij anders voor op de loop zou gaan. Zoals die paraplu, die ligfiets, die prullenbak, die brievenbus. Dat wapperende zeiltje, de auto die langsrijdt....

Quote Clinton Anderson: Heartattacks are free....

Ik ben nu bezig mijn 2e pony in te rijden, en heb 3 andere pony's deels ingereden.
Natural horsemanship gaat toch om de natuurlijke samenwerking met je paard, is dat dan niet het eerste doel wat je moet hebben? Zonder vertrouwen, rust en samenwerking kan je doen wat je wil, veel zal het echt niet opschieten, dit paard schiet meer in zijn vluchtreflex, dan dat het met rust aan de nieuwe dingen went.

Overigens, heeft iemand één moment in de filmpjes kunnen ontdekken dat die man het paard beloond, met meer dan stem, of het paard weer tot rust brengt, zonder de hele tijd rondjes te laten lopen?
Ik heb alleen het laatste en eerste filmpje bekeken, toen had ik genoeg gezien.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:53

Hij beloont haar door haar naar hem te laten komen in de cirkel. Daar mag ze uitrusten/stilstaan en gekriebeld worden tot hij het weer tijd vindt verder te gaan. Zoals het hoort ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:13

love_shyboy schreef:
Ik ben nu bezig mijn 2e pony in te rijden, en heb 3 andere pony's deels ingereden.
Natural horsemanship gaat toch om de natuurlijke samenwerking met je paard, is dat dan niet het eerste doel wat je moet hebben? Zonder vertrouwen, rust en samenwerking kan je doen wat je wil, veel zal het echt niet opschieten, dit paard schiet meer in zijn vluchtreflex, dan dat het met rust aan de nieuwe dingen went.

Overigens, heeft iemand één moment in de filmpjes kunnen ontdekken dat die man het paard beloond, met meer dan stem, of het paard weer tot rust brengt, zonder de hele tijd rondjes te laten lopen?

Ik zou je willen adviseren om alle filmpjes even goed te gaan bekijken, een reactie op alleen een deel van de filmpjes staat niet alleen stom, het is ook ronduit dom. Ik ziet namelijk in andere filmpjes voldoende momenten waarop het paard beloont wordt, met stem, of met reactie op een bepaalde oefening.
Verder is er in de filmpjes ook geknipt en gemonteerd. Hoe wil je dan in hemelsnaam een correcte indicatie krijgen van:

A) het tijdsbestek waarin dingen gedaan worden
B) de volgorde waarin dingen gedaan worden
C) of er wel of geen moment van release of beloning komt?

Mag ik verder ook kritiek uiten op het feit dat je met 2 ingereden pony's (in je profiel eentje van 6 jaar waar je nog steeds bezig bent met inrijden, wat is er in hemelsnaam in de voorgaande jaren dan gedaan?) en drie gedeeltelijk ingereden pony's in mijn ogen niet voldoende ervaring en kennis van zaken hebt om in dit topic op een niveau mee te discussieren dat vereist is om te snappen waar het over gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:21

Doe even niet zo belachelijk Cassidy, met je "voldoende ervaring en kennis van zaken om in dit topic op een niveau mee te discussieren dat vereist is om te snappen waar het over gaat". 8)7

En btw, een pony van 6 jaar inrijden getuigt van meer wijsheid en kennis dan een pony van 3 jaar inrijden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:23

Cassidy schreef:
love_shyboy schreef:

Ik zou je willen adviseren om alle filmpjes even goed te gaan bekijken, een reactie op alleen een deel van de filmpjes staat niet alleen stom, het is ook ronduit dom. Ik ziet namelijk in andere filmpjes voldoende momenten waarop het paard beloont wordt, met stem, of met reactie op een bepaalde oefening.
Verder is er in de filmpjes ook geknipt en gemonteerd. Hoe wil je dan in hemelsnaam een correcte indicatie krijgen van:

A) het tijdsbestek waarin dingen gedaan worden
B) de volgorde waarin dingen gedaan worden
C) of er wel of geen moment van release of beloning komt?

Mag ik verder ook kritiek uiten op het feit dat je met 2 ingereden pony's (in je profiel eentje van 6 jaar waar je nog steeds bezig bent met inrijden, wat is er in hemelsnaam in de voorgaande jaren dan gedaan?) en drie gedeeltelijk ingereden pony's in mijn ogen niet voldoende ervaring en kennis van zaken hebt om in dit topic op een niveau mee te discussieren dat vereist is om te snappen waar het over gaat?

Sorry maar wat je nu doet is gewoon keihard afzijken.
Met die 6 jarige pony ben ik nu nogsteeds bezig omdat we pas bij 4,5/5 jaar zijn begonnen omdat hij snel in zn vluchreflex schoot, en in zn koppie gewoon nog niet volwassen was, je moet niet gaan beginnen over mijn paarden want je kent ze niet, en je kent hun geschiedenis ook niet.
En je zegt het zelf al met die 3 punten, Je weet niet hoe het gedaan word, je weet de volgorde dus niet, dus simpel wat heb je er aan? En me dan ook nog dom noemen? Je kan het ook wel iets normaler zeggen weetje, iets socialer misschien, ik geef alleen mijn mening, en volgens mij is dat ook precies een doel van een topic, een mening geven over iets, en een normale discussie te volgen zonder dingen als
[/quote]een reactie op alleen een deel van de filmpjes staat niet alleen stom, het is ook ronduit dom.[/quote] Als ik onzin zou praten, reageer er dan gewoon niet op. En WAAROM hebben ze zoals jij zegt stukjes uit het filmpje geknipt enzo? Voor een goed voorbeeld zou toch ALLES gezien moeten worden?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:24

Bedankt voor de linkjes!
Ik ga ze eens bekijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:24

Niet mee eens. De pony is 6 jaar oud, maar wie zegt dat ze op 6 jarige leeftijd zijn begonnen?
Ze kunnen op 2 jaar zijn begonnen, en het opleidingstraject hebben uitgesmeerd tot zijn 6de. Daar al eens aan gedacht?
Als je begint met het inrijden van een paard, ga er dan redelijk snel doorheen (houd rekening met leeftijd en wat het paard aankan)
Maar op zijn derde beginnen te longeren en dat dan aan te houden tot zijn zesde, omdat er een stroming is op bokt die vindt dat je er voor zijn 6de vooral niet op moet kruipen, is geestdodend voor een paard.

*edit: beginnen met een paard op 4/4,5 jarige leeftijd omdat hij in zijn vluchtreflex schoot, betekend dat jij niet om kunt gaan met schrikreacties.
Soms moet je paarden confronteren met iets. Ga je dat omzeilen, ga je te voorzichtig doen, is het initiatief bij het paard.
Die gaat op een gegeven moment beslissen: je mag op mijn rug of niet.
Dus als een paard je op je rug duldt, dan is er niets aan de hand.
Wat ga je doen met een paard die dat niet duldt? Wegzetten als grasmaaier?

Heartattacks are free.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:32

love_shyboy schreef:
Als ik onzin zou praten, reageer er dan gewoon niet op. En WAAROM hebben ze zoals jij zegt stukjes uit het filmpje geknipt enzo? Voor een goed voorbeeld zou toch ALLES gezien moeten worden?

Een filmpje op Youtube duurt max ongeveer 10 minuten
Weet jij hoe lang een trainingssessie duurt?
Weet jij hoe geestdodend het kan zijn om naar een filmpje te kijken dat de lang is, en waar niets noemenswaardig gebeurt?
Youtube is geen bron om informatie over paardentrainen GRATIS en COMPLEET op te halen
Paarden trainen vraagt kennis, ervaring en een persoonlijke insteek naar elk paard toe.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:33

Cassidy schreef:
Niet mee eens. De pony is 6 jaar oud, maar wie zegt dat ze op 6 jarige leeftijd zijn begonnen?
Ze kunnen op 2 jaar zijn begonnen, en het opleidingstraject hebben uitgesmeerd tot zijn 6de. Daar al eens aan gedacht?
Als je begint met het inrijden van een paard, ga er dan redelijk snel doorheen (houd rekening met leeftijd en wat het paard aankan)
Maar op zijn derde beginnen te longeren en dat dan aan te houden tot zijn zesde, omdat er een stroming is op bokt die vindt dat je er voor zijn 6de vooral niet op moet kruipen, is geestdodend voor een paard.

*edit: beginnen met een paard op 4/4,5 jarige leeftijd omdat hij in zijn vluchtreflex schoot, betekend dat jij niet om kunt gaan met schrikreacties.
Soms moet je paarden confronteren met iets. Ga je dat omzeilen, ga je te voorzichtig doen, is het initiatief bij het paard.
Die gaat op een gegeven moment beslissen: je mag op mijn rug of niet.
Dus als een paard je op je rug duldt, dan is er niets aan de hand.
Wat ga je doen met een paard die dat niet duldt? Wegzetten als grasmaaier?

Heartattacks are free.

helaas was het gewoon ronduit gevaarlijk om op die pony te klimmen. bij 4.5 jaar zijn we begonnen met longeren, en bij 5 jaar met kleine stapjes opbouwen, en tussendoor heeft hij ooknog een reis van Frankrijk naar Nederland gemaakt, waar hij een flinke tijd van heeft bij moeten komen, en dat ik niet om kan gaan met schrikreacties? Het was meer dat zodra hij ergens echt van schrok dat ik de bak rond vloog met een bokkende en springende pony onder me, en mn moeder die de longeerlijn vast had hem nieteens meer kon houden.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:35

Cassidy schreef:
love_shyboy schreef:
Als ik onzin zou praten, reageer er dan gewoon niet op. En WAAROM hebben ze zoals jij zegt stukjes uit het filmpje geknipt enzo? Voor een goed voorbeeld zou toch ALLES gezien moeten worden?

Een filmpje op Youtube duurt max ongeveer 10 minuten
Weet jij hoe lang een trainingssessie duurt?
Weet jij hoe geestdodend het kan zijn om naar een filmpje te kijken dat de lang is, en waar niets noemenswaardig gebeurt?
Youtube is geen bron om informatie over paardentrainen GRATIS en COMPLEET op te halen
Paarden trainen vraagt kennis, ervaring en een persoonlijke insteek naar elk paard toe.

Je hebt ook filmpjes die veel langer duren, en dan is het maar saai, dan heb je tenminste een goed beeld van wat er gebeurd?
En met een jong paard kan je zoiezo beter niet langer als een half uur werken, want het paard is het werk ook niet gewend, en als het te lang duurt heeft het paard er geen plezier meer in, en dan kan je het helemaal vergeten want dan gaat de werkwilligheid ook weg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:36

Al eens aan gedacht om de pony door een professional te laten beleren ipv zelf maar aan te klooien?

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:38

Cassidy schreef:
Al eens aan gedacht om de pony door een professional te laten beleren ipv zelf maar aan te klooien?

Al eens gedacht aan niet oordelen over paarden en ruiters die je niet kent, en waarvan je niet weet wat hun werkwijze is?
En watnou aan te klooien? Leuk hé, dat kleineren?
Volgens mij heb jij zelf ook alles ooit eens moeten leren, is het niet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 19:40

JoviBan schreef:
En btw, een pony van 6 jaar inrijden getuigt van meer wijsheid en kennis dan een pony van 3 jaar inrijden.

Niet mee eens. Ik heb in mijn omgeving iemand die door de wilde verhalen op bokt zijn paard weg heeft gezet tot zijn zesde jaar. Niets mee gedaan. Gevolg, nu ze - omdat het van de "Bokkers" mag - op zesjarige leeftijd wat met het paard wil beginnen, loopt hij met peesblessure (waar dat nu vandaan komt?) en HKO/opmerking op de straalbenen.

Haar reactie toen ik haar mijn medeleven uitsprak dat haar paardje, nu ze er na 6 jaar eindelijk dacht op te kunnen, wat mankeerde was: dit gaat we in het vervolg ook anders doen....:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-01-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:40

Leuk zeg!Ga ze straks kijken!