Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:19

Ik ben ruim 2,5 jaar geleden op een manege begonnen met rijden. 2 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht. Mijn paard was toen ik hem kocht zeer heftig in de omgang en kon bijten, schoppen, aanvallen, was niet te zadelen etc. Op de manege leerde ik alleen maar wat iedereen al met hem deed (hij was manegepaard toen ik hem kocht), hem slaan! Na een paar maanden kwam voor mij een keerpunt en ben ik me gaan verdiepen in NH. Vanaf toen is het allemaal een stuk beter geworden. Het was niet het leren van een methode maar het was leren begrip te hebben voor een paard. Leren wat paardengedrag is, leren waarom een paard reageert zoals ie reageert. En leren dat de band met een paard begint met wederzijds respect. En nee daar heb ik de instructeurs op de manege nooit een woord over horen praten ;) Dus nee ik vind niet dat het verkeerd is dat mensen zich in NH verdiepen voordat ze fatsoenlijk kunnen rijden. Dat kun je het beste tegelijk leren!

minkie

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:25

@ manuela, dan heb jij geen goede begeleiding gehad van de manege. Wat jij namelijk onder NH vind vallen staat ook voor mij gewoon voor basis. Iets wat de manege je had moeten leren.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:28

Wat is de mening en visie van Aerdenhout1, de TS????

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:29

@ de 'basis' v/d manege

Kortom: manege is alleen goed voor je houdig en hoe je het zo ongeveer voor elkaar krijgt te sturen etc. Maar verder NIET paardvriendelijk enzo

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:31

Nouja, da's ook niet helemaal waar.
Er zijn zat maneges die heel goed voor hun paarden zorgen en waar de paarden een prima leven hebben.
Het is alleen jammer dat op weinig maneges eerst aan grondwerk gedaan wordt voordat men erop stapt. :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:32

llindaaa schreef:
@ de 'basis' v/d manege

Kortom: manege is alleen goed voor je houdig en hoe je het zo ongeveer voor elkaar krijgt te sturen etc. Maar verder NIET paardvriendelijk enzo

Zo was het vroeger dus echt niet, toen ik les kreeg van kinds af aan op de manege. Daar hoorde alles bij, van verzorging, opzadelen, omgang, naar de wei brengen en noem het hele repertoir maar op. Maar dan heb ik het over de '70 er jaren. :o En de term NH heb ik vroeger nooit gehoord. ;)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:33

@minkie: Wat fijn dat jij dan een manege hebt gehad waar je meer leerde dan het zadel erop te gooien en te gaan rijden want verder ben ik nooit gekomen op de manege.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:34

Waarom gelijk oordelen op een 13-14 jarige?
Ik zie het ook regelmatig bij volwassenen voorkomen >;) .

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:35

Vealosz schreef:

ik noemde net mezelf al als voorbeeld eigenlijk en ik ben met 26 begonnen met rijden ;).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:35

Vealosz schreef:

Nou inderdaad.
Van dit hele topic krijg ik een smaak in m'n mond van 'bemoei je lekker met je eigen zaken'.

Zeker niets te doen?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:37

_manuela_ schreef:
Vealosz schreef:

ik noemde net mezelf al als voorbeeld eigenlijk en ik ben met 26 begonnen met rijden ;).

Ik heb het meer hier over:

Citaat:
Je word zowat doodgegooid met de topics van de 13/14 jarige die zo nodig NH willen doen terwijl ze nog maar een paar jaar op de rug van een paard zitten en dat dan ook maar 1 keer per week in de manege!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:38

@Quellian
Bravura schreef:
Laten ze op maneges dan maar eens op letten dat ze dat B A S I S gaan noemen. En beginnende volwassenen en kinderen "meenemen in de wereld die Paard heet".

;)

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:40

_lieff_ schreef:
kayacratzo schreef:
Wat betreft de 'ik les 1x in de week op de manege, en nu wil ik NH gaan doen' geef ik je helemaal gelijk.
Maargoed, ik had zo ook mijn 'fantasieën' op die leeftijd, ik wilde op mijn 12e een paard inrijden. Ik ben best ver gekomen wat dat betreft, maar ik eindigde wel in het ziekenhuis. Dat heeft mijn ogen geopend,
misschien moet er eerst iets gebeuren voordat die mensjes inzien dat het makkelijker gezegd is dan gedaan..

Ik heb ook op mijn 12e een pony in- en doorgereden ;)

Maar verder geef ik je wel helemaal gelijk, en de TS trouwens ook.
Die penny's moet je nou eenmaal in hun waarde laten, die periode heeft (bijna) iedereen gehad.
Hoe kan een manege-kind eigenlijk NH doen? met een manege-pony?
succes, ik weet niet of zo'n nuchtere manege- poown daar zin in heeft :Y)

Het ging in mijn geval om een 6-jarige merrie van 1.65, alleen bekend met een veulen naast zich..
Dat was misschien niet slim..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:41

Leeftijd zegt niets over hoe je tegenover paarden staat, wel is het zo dat je pas echt paarden leert kennen als je zelf paarden hebt. Ook dan leer je pas rijden.
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 12-12-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:41

@Bravura: zo heb ik het ook nog geleerd hoor, en dat was dan wel nog in de jaren '90 :)

Ik las heel veel, kreeg steevast paardenboeken kado, van die dikke kleppers. Ik keek in het begin vooral plaatjes en ging gaandeweg ook meer lezen. En steevast zat er in die boeken een hoofdstuk "geschiedenis van het paard" of "leefwereld van het paard". 1 van de eerste boeken die ik ook kreeg was van Lucinda Green, de bekende Eventingamazone. Toen ik zo een paar boeken had, heb ik een kertje "encyclopedie van de rassen" gekocht. OK, elk ras is maar een bladzijde maar hey, heb er toch een pak van opgestoken wat betreft warmbloed, volbloed, koudbloed... En er stond ook vaak klein stukje geschiedenis bij + fokdoel en dan gebruik van de paarden nu. da's alweer makkelijk 10 à 15 jaar geleden, maar ik vond dat als 10-jarige gewoon geweldig om te weten :+

met ouder worden kreeg ik ook meer lef om dingen te vragen aan mijn instructeurs, en dan zag je ze ofwel heel raar opkijken, ofwel openbloeien en uitleg geven (gelukkig had ik er meer van die laatste). Zo stond ik paar jaar terug op een klassieke sportstal, maar die waren maat wat blij als je wou weten hoe of wat. Daar stimuleerden ze je ook om vragen te stellen.

Motto van die lesgever: 99% van de fouten ligt bij de ruiter, niet bij het paard. Als hij niet doet wat je vraagt, dan wil dat zeggen dat je de vraag verkeerd stelt.

Als ik al eens lesgeef, probeer ik ook genoeg uitleg te geven wat en waarom. Omdat de basis, wat ze nu als NH zien, inderdaad gewoon zo enorm vaak ontbreekt. Gelukkig merk ik wel dat ouders of jongeren, eens je iets toelicht, met plezier ook meer willen weten en blijven vragen :) Ik vind het alleen bijzonder jammer dat ze het op manèges niet meer aanleren, dat er zelfs pensionuitbaters zijn die hier bitter weinig van weten!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:46

ik geef je deels wel gelijk maar zoals idd al gezegt word, je bent jong naief en leert t vanzelf wel..niet zo druk op maken, ze zullen nog op de blaren zitten en komen er dan heel hard van terug...

wat betreft je geen nh zou kunnen doen als je niet de traditionele manier kent, bullshit! het is dan wel niet zo makkelijk, zeer zeker niet... maar goed traditioneel paardrijden ook niet. Indianen leerde vroeger op soort gelijke wijze met dieren om te gaan en leren dus vanaf begin af aan deze manier aan. het is misschien wat moeilijk te blijven zitten en ik zeg al helemaal niet dat je een paard zelf gaat omscholen, MAAR les nemen in nh inplaats van op een normale manege is echt geen probleem! mits je een goede les hebt ;) heb je geen mogelijkheid duur te betalen, of er voor te werken ofzo.. dan kun je beter even de basis op een goede manege leren en later doorgaan met nh

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:47

Volgens mij moet ge helemaal ni kunne paardrijden om te weten hoe een paard in elkaar steekt :P Vind dat ge juist omgekeerd zou moeten beginnen, eerst weten hoe een paard mentaal en fysiek in elkaar steekt eer ge erop kruipt. Ben nu wel geen 14 ma boeit dat dan ? Toch zalig dat jonge mensen juist bewuster met dieren omgaan ipv er maar op te kruipen en rondjes te lopen in een piste en paard moet maar doen wat er gevraagd wordt. Tis gene fiets eh

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:49

Leuk, Varekaj! +:)+ En daar gaat het toch ook allemaal om? Lezen, leren, horen, zien, ondervinden, voelen, vragen. Ik denk, als ik alles hier zo lees, de beginnende/halfgevorderde ruiter/amazone, jong of oud, heel veel moeten missen, zoals het er kennelijk bij de meeste maneges aan toe gaat. Jammer is dat. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:55

Bravura schreef:
Zo was het vroeger dus echt niet, toen ik les kreeg van kinds af aan op de manege. Daar hoorde alles bij, van verzorging, opzadelen, omgang, naar de wei brengen en noem het hele repertoir maar op. Maar dan heb ik het over de '70 er jaren. :o En de term NH heb ik vroeger nooit gehoord. ;)

Zo ben ik ook groot geworden. ;)
Maar tegenwoordig zie je dat niet meer hoor.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:00

AlexandraM schreef:
ik geef je deels wel gelijk maar zoals idd al gezegt word, je bent jong naief en leert t vanzelf wel..niet zo druk op maken, ze zullen nog op de blaren zitten en komen er dan heel hard van terug...

wat betreft je geen nh zou kunnen doen als je niet de traditionele manier kent, bullshit! het is dan wel niet zo makkelijk, zeer zeker niet... maar goed traditioneel paardrijden ook niet. Indianen leerde vroeger op soort gelijke wijze met dieren om te gaan en leren dus vanaf begin af aan deze manier aan. het is misschien wat moeilijk te blijven zitten en ik zeg al helemaal niet dat je een paard zelf gaat omscholen, MAAR les nemen in nh inplaats van op een normale manege is echt geen probleem! mits je een goede les hebt ;) heb je geen mogelijkheid duur te betalen, of er voor te werken ofzo.. dan kun je beter even de basis op een goede manege leren en later doorgaan met nh

Maar....ik vind het verschil tussen NH en NH ook zó groot, dat ik de meeste NH toch echt slechts basis noem. De NH die ik NH noem is voor mij abacadabra zal waarschijnlijk ook altijd abacadabra blijven, ondanks 38 jaar tussen de paarden.

De NH mensen die in mijn ogen écht NH in de vingers hebben, zijn in de wereld, naar mijn mening op 1 of hooguit 2 handen te tellen (en dan heb ik het over mensen die mij bekend zijn, zoals enkele wereld bekende personen, hun hoogst geschoolde aanhang, en enkele mij bekende mensen).

Ik bedoel; ík doe het ze niet na!
Zou zelfs na veel scholing het ook echt nooit geheel kunnen beheersen....al zou ik hele dagen met ze mee lopen.
Juist dát zijn voor mij de mensen met een gave. Ik vind het prachtig om te zien, maar dát is zo'n verfijnde omgang met paarden. Dát is voor mij NH, en niet de definitie die wij onder NH lezen. De meesters zélf, dat zijn de NH mensen voor mij. De rest gaat met paarden om, zoals ik ook. ;)

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:01

Uhm.. Ik snap het probleem niet?

Een manege-ruiter verdiept zich in meer dan alleen rijden, dat is toch mooi?
Ik bedoel: Manege-ruiters staan nou niet echt bekend om hun zachte rij-wijze.. toch?
(en manege's staan niet echt bekend om het wel goed aan te leren)
Natural Horsemanship is juist weer een hele natuurlijke (zachte(!)) manier om om te gaan met paarden.
Als een manege-ruiter nou wat wil NH-en, dan zie ik daarin geen probleem.
Als een ruiter nou nog niet kan rijden, en nog niks van paarden weet, kan je vanaf de grond (NH) op een veel prettigere
en vriendelijkere (!) manier leren omgaan met paarden, en dat komt nou weer goed van pas als je echt gaat rijden.
Als alle manege's nou zo mensen leren omgaan met paarden, en rijden, dan wordt het voor de pony's/paarden ook makkelijker.
(denk aan: minder geschop, getrek, en tikken met de zweep)
Meteen op een natuurlijke manier met paarden om leren gaan, zou eigenlijk wel een oplossingen kunnen zijn voor geschop, getrek, en tikken met de zweep. Én het zou de reputatie van manege's er een stuk beter op maken.
;)

Nogmaals: Ik zie het probleem er niet van in, eerder een oplossing.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:14

Bravura schreef:
llindaaa schreef:
@ de 'basis' v/d manege

Hier idem dito. Zelfde tijd.
Er werd na een aantal lessen idd ook aandacht besteed aan poetsen en zadelen enzo. Gewoon basis en niks NH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:16

Bravura schreef:
Leuk, Varekaj! +:)+ En daar gaat het toch ook allemaal om? Lezen, leren, horen, zien, ondervinden, voelen, vragen. Ik denk, als ik alles hier zo lees, de beginnende/halfgevorderde ruiter/amazone, jong of oud, heel veel moeten missen, zoals het er kennelijk bij de meeste maneges aan toe gaat. Jammer is dat. :n

Ik ben geen NH-aanhanger, ook geen fervent bitloos rijder (al zou ik het stiekem wel graag eens testen haha) en ik ben ook geen miep die persé constant moet staan tutten, maar ik vind het zo jammer als ik soms zie met welke onwetendheid mensen les volgen en omgaan met paarden.

Ik zeg niet dat een manègeruiter met weinig ervaring geen NH mag doen, maar ik zie het veel liever dat ze toch al iets weten voor ze ermee starten. Ik vind het betreurenswaardig dat velen niet eens het verschil kennen tussen oren naar achter om te luisteren naar zijn ruiter, en dus uit aandacht, of uit dominantie, uit protest. Dat ze bokken niet zien als signaal dat het paard misschien pijn heeft, maar dat het gelijk wordt bestempeld als onwil, protest, teken van pijn. OK die dingen leer je nog altijd het beste door te kijken, te observeren, maar ruiters die nu leren rijden krijgen daar veel te weinig kans toe vind ik.

Waar is de tijd dat we op kamp gewoon met de instructrice de pony's op de weide gingen zetten in de zon en er gewoon maar lekker bij bleven zitten in het gras :)

Edit: typfoutje eruit gehaald :) Ik wil maar aantonen dat je, om NH te starten, toch best al een basis hebt, omdat NH echt gericht werkt opp reeds kleinere, subtielere signalen. En hoe moet je die gaan herkennen als je de grote uitroeptekens nog niet eens ziet staan?

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:22

ondanks dat ik een vrij ouderwetse kijk heb op omgang met paarde, rij ik ook wel eens bitloos. Niet vanuit het NH oogpunt maar als trainingsonderdeel. Mijn vorige pony had er nogal een handje van het bit vast te pakken. Bitloos lukte dit hem dus niet.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:24

_lieff_ schreef:
Uhm.. Ik snap het probleem niet?

Een manege-ruiter verdiept zich in meer dan alleen rijden, dat is toch mooi?
Ik bedoel: Manege-ruiters staan nou niet echt bekend om hun zachte rij-wijze.. toch?
(en manege's staan niet echt bekend om het wel goed aan te leren)
Natural Horsemanship is juist weer een hele natuurlijke (zachte(!)) manier om om te gaan met paarden.
Als een manege-ruiter nou wat wil NH-en, dan zie ik daarin geen probleem.
Als een ruiter nou nog niet kan rijden, en nog niks van paarden weet, kan je vanaf de grond (NH) op een veel prettigere
en vriendelijkere (!) manier leren omgaan met paarden, en dat komt nou weer goed van pas als je echt gaat rijden.
Als alle manege's nou zo mensen leren omgaan met paarden, en rijden, dan wordt het voor de pony's/paarden ook makkelijker.
(denk aan: minder geschop, getrek, en tikken met de zweep)
Meteen op een natuurlijke manier met paarden om leren gaan, zou eigenlijk wel een oplossingen kunnen zijn voor geschop, getrek, en tikken met de zweep. Én het zou de reputatie van manege's er een stuk beter op maken.
;)

Nogmaals: Ik zie het probleem er niet van in, eerder een oplossing.

Zo kun je het idd ook zien. Maar daar hebben we het de hele tijd al over. Tegenwoordig noemen ze de gewone omgang als NH, puur omdat het op een manege niet meer bijgebracht wordt. Ik zie NH als een hoger verheven level, wat slechts enkelen in de wereld écht beheersen. Ze moeten niet alles NH noemen, maar ik weet wat er tegenwoordig wel mee bedoelt wordt, dankzij Bokt. Dat beestje hadden ze in mijn ogen beter een andere naam kunnen geven.

Dit is voor mij NH: http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbB ... re=related en niet waar de meesten naar vragen als ze NH willen "doen", zoals beginnende of halfgevorderde manegeruiters. Die vraag van iedereen die hier NH noemt om te willen leren, bevat slechts de omgang en alles wat daar bij hoort - en juist daar moeten gevorderden en maneges gehoor aan gaan geven. De NH in het filmpje is slechts voor enkelen weggelegd. Zelfs dit proberen de aanhangers van Honza Bláha, Klaus Hempfling, Parelli en noem ze maar op, te bereiken. Sommigen zal dat ook geheel lukken, maar de meesters zélf, zijn de begaafden. Als iemand dan zo ver gevorderd is, wat waarschijnlijk alleen zal lukken als ze ook paardenmens in hart en nieren zijn (en dus de basisomgang al lang en breed in allerlei vormen en manieren beheersen - en dat is voor mij een heel breed begrip-), dán mogen ze het wat mij betreft NH beoefenen noemen, maar laat iedere leek, die niet een dergelijke gave of talent heeft, het alsjeblieft geen NH noemen. Als een ieder zoiets als in het filmpje maar wil gaan proberen, of er toch iets anders mee bedoelt, is de naam NH niet NH waardig meer. (en begrijp me goed; ik ben absoluut geen NH aanhanger maar vind het wel een mooi niveau als iemand dat weet te bereiken).