Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
llindaaa schreef:@ de 'basis' v/d manege
Kortom: manege is alleen goed voor je houdig en hoe je het zo ongeveer voor elkaar krijgt te sturen etc. Maar verder NIET paardvriendelijk enzo
_manuela_ schreef:Vealosz schreef:Waarom gelijk oordelen op een 13-14 jarige?
Ik zie het ook regelmatig bij volwassenen voorkomen.
ik noemde net mezelf al als voorbeeld eigenlijk en ik ben met 26 begonnen met rijden.
Citaat:Je word zowat doodgegooid met de topics van de 13/14 jarige die zo nodig NH willen doen terwijl ze nog maar een paar jaar op de rug van een paard zitten en dat dan ook maar 1 keer per week in de manege!
_lieff_ schreef:kayacratzo schreef:Wat betreft de 'ik les 1x in de week op de manege, en nu wil ik NH gaan doen' geef ik je helemaal gelijk.
Maargoed, ik had zo ook mijn 'fantasieën' op die leeftijd, ik wilde op mijn 12e een paard inrijden. Ik ben best ver gekomen wat dat betreft, maar ik eindigde wel in het ziekenhuis. Dat heeft mijn ogen geopend,
misschien moet er eerst iets gebeuren voordat die mensjes inzien dat het makkelijker gezegd is dan gedaan..
Ik heb ook op mijn 12e een pony in- en doorgereden![]()
Maar verder geef ik je wel helemaal gelijk, en de TS trouwens ook.
Die penny's moet je nou eenmaal in hun waarde laten, die periode heeft (bijna) iedereen gehad.
Hoe kan een manege-kind eigenlijk NH doen? met een manege-pony?
succes, ik weet niet of zo'n nuchtere manege- poown daar zin in heeft![]()
Bravura schreef:Zo was het vroeger dus echt niet, toen ik les kreeg van kinds af aan op de manege. Daar hoorde alles bij, van verzorging, opzadelen, omgang, naar de wei brengen en noem het hele repertoir maar op. Maar dan heb ik het over de '70 er jaren.En de term NH heb ik vroeger nooit gehoord.
AlexandraM schreef:ik geef je deels wel gelijk maar zoals idd al gezegt word, je bent jong naief en leert t vanzelf wel..niet zo druk op maken, ze zullen nog op de blaren zitten en komen er dan heel hard van terug...
wat betreft je geen nh zou kunnen doen als je niet de traditionele manier kent, bullshit! het is dan wel niet zo makkelijk, zeer zeker niet... maar goed traditioneel paardrijden ook niet. Indianen leerde vroeger op soort gelijke wijze met dieren om te gaan en leren dus vanaf begin af aan deze manier aan. het is misschien wat moeilijk te blijven zitten en ik zeg al helemaal niet dat je een paard zelf gaat omscholen, MAAR les nemen in nh inplaats van op een normale manege is echt geen probleem! mits je een goede les hebtheb je geen mogelijkheid duur te betalen, of er voor te werken ofzo.. dan kun je beter even de basis op een goede manege leren en later doorgaan met nh
Bravura schreef:llindaaa schreef:@ de 'basis' v/d manege
Kortom: manege is alleen goed voor je houdig en hoe je het zo ongeveer voor elkaar krijgt te sturen etc. Maar verder NIET paardvriendelijk enzo
Zo was het vroeger dus echt niet, toen ik les kreeg van kinds af aan op de manege. Daar hoorde alles bij, van verzorging, opzadelen, omgang, naar de wei brengen en noem het hele repertoir maar op. Maar dan heb ik het over de '70 er jaren.En de term NH heb ik vroeger nooit gehoord.
Bravura schreef:Leuk, Varekaj!En daar gaat het toch ook allemaal om? Lezen, leren, horen, zien, ondervinden, voelen, vragen. Ik denk, als ik alles hier zo lees, de beginnende/halfgevorderde ruiter/amazone, jong of oud, heel veel moeten missen, zoals het er kennelijk bij de meeste maneges aan toe gaat. Jammer is dat.
_lieff_ schreef:Uhm.. Ik snap het probleem niet?
Een manege-ruiter verdiept zich in meer dan alleen rijden, dat is toch mooi?
Ik bedoel: Manege-ruiters staan nou niet echt bekend om hun zachte rij-wijze.. toch?
(en manege's staan niet echt bekend om het wel goed aan te leren)
Natural Horsemanship is juist weer een hele natuurlijke (zachte(!)) manier om om te gaan met paarden.
Als een manege-ruiter nou wat wil NH-en, dan zie ik daarin geen probleem.
Als een ruiter nou nog niet kan rijden, en nog niks van paarden weet, kan je vanaf de grond (NH) op een veel prettigere
en vriendelijkere (!) manier leren omgaan met paarden, en dat komt nou weer goed van pas als je echt gaat rijden.
Als alle manege's nou zo mensen leren omgaan met paarden, en rijden, dan wordt het voor de pony's/paarden ook makkelijker.
(denk aan: minder geschop, getrek, en tikken met de zweep)
Meteen op een natuurlijke manier met paarden om leren gaan, zou eigenlijk wel een oplossingen kunnen zijn voor geschop, getrek, en tikken met de zweep. Én het zou de reputatie van manege's er een stuk beter op maken.
![]()
Nogmaals: Ik zie het probleem er niet van in, eerder een oplossing.