Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dorienn schreef:Jammer genoeg ben ik een student die die prijzige parellilessen niet kan betalen. Ik heb dit jaar 1 les gehad, en af en toe probeer ik naar een cursus te gaan. Ik volg niet 100% parelli, sommige dingen werken niet bij mijn paard. Moest hem bv op les over een balk sturen (hij is panisch van balken). Dus een squeeze over de balk. Hij werd banger en banger.. Ik ben ermee gestopt, dit is niet de manier waarop ik met hem wil werken. Op dat moment werd zijn angst voor de balk keer op keer bevestigd.
Miss_Malfoy schreef:en uit zichzelf vrolijk in draf overgaat. [/b]<3
Dat is partnership voor mij, samen genieten!
eefie1 schreef:Miss_Malfoy schreef:en uit zichzelf vrolijk in draf overgaat. [/b]<3
Dat is partnership voor mij, samen genieten!
Je beledigd hier niet enkel je medemens zoals al werd aangegeven, je geef ook blijk van onwetendheid tov de omgang met paarden.
Partnership ????? Ik lees hier een gebrek aan controle !
En? Ook warm van ´jullie partnership´ als paard er´uit zichzelf vrolijk´in galop vandoor gaat en jij niet kunt stoppen met je stem ?
Je brengt je paard in gevaar!
Partnership! Fijne vriend ben jij zeg!
amyz schreef:Dat vond ik idd ook een beetje vreemd.. Als ik ben wezen wandelen met mn pony draven we bijna altijd het pad op, ff oefenen voor de show, ff lekker draven, gewoon, even lekker. Poown weet dat intussen heel goed, maar alsie uit zichzelf wil gaan draven ben ik t daar toch niet echt mee eens.. Prima als ie een idee aandraagt, maar ík ben degene die besluit wat er gaat gebeuren. Als hij dan enthousiast begint te draven zet ik m eerst even netjes in stap(niet netjes genoeg = halthouden) en dán pas, op míjn initiatief, gaan we draven...
Fellor schreef:Dorienn schreef:Jammer genoeg ben ik een student die die prijzige parellilessen niet kan betalen. Ik heb dit jaar 1 les gehad, en af en toe probeer ik naar een cursus te gaan. Ik volg niet 100% parelli, sommige dingen werken niet bij mijn paard. Moest hem bv op les over een balk sturen (hij is panisch van balken). Dus een squeeze over de balk. Hij werd banger en banger.. Ik ben ermee gestopt, dit is niet de manier waarop ik met hem wil werken. Op dat moment werd zijn angst voor de balk keer op keer bevestigd.
Ook hier weer, de manier van problemen oplossen en werken met je paard moet altijd effectief zijn bij parelli. Als jouw paard banger en banger wordt wanneer hij over het balkje gedwongen wordt zal geen fatsoenlijke pareli instructeur jou hiermee door laten gaan. Dan wordt er gezocht naar een andere manier van aanpak of voorbereiding (desensibiliseren dingen onder hoeven/buik, tijd geven tot het maken van eigen keuze, seven games om het balkje heen, maar NIET erover enz, zo zijn er nog 100 manieren om het anders aan te pakken dan jij nu doet binnen het programma).
Dit betekent dus niet dat het programma niet werkt voor jouw paard, maar dat jouw ervaring niet toereikend genoeg is om het programma op een moeilijk paard toe te passen.
Angst bevestigen is totaal niet de bedoeling van het programma. Mag ik vragen in welk level je nu met je paard werkt?
Ik zou je met zo'n paard toch adviseren om vaker les te nemen en zodra je daar geen goed gevoel bij het andere instructie te zoeken. Er zijn genoeg mensen die les geven met parelli invloed die wel betaalbaar zijn.
sanne83 schreef:Als het goed is, heeft een gediplomeerd parelli-instructeur wel meer pijlen op z'n boog.
Soms moet je een andere techniek toepassen, soms heb je gewoon meer herhaling nodig, dat is altijd zo.
De strategie van de instructeur is niet "de methode", is niet meer dan een inschatting van een persoon op dat tijdstip.
Lia_ schreef:liljebo schreef:Het ergste gebroken paard wat ik ooit heb gezien, een autist tot en met, compleet afgesloten en die catalonisch werd
Pikte hij het niet meer en vertrok hij in zijn eentje naar Spanje?
ikke schreef:sanne83 schreef:Als het goed is, heeft een gediplomeerd parelli-instructeur wel meer pijlen op z'n boog.
Soms moet je een andere techniek toepassen, soms heb je gewoon meer herhaling nodig, dat is altijd zo.
De strategie van de instructeur is niet "de methode", is niet meer dan een inschatting van een persoon op dat tijdstip.
Dream on........
sanne83 schreef:ikke schreef:(quote="sanne83")
Als het goed is, heeft een gediplomeerd parelli-instructeur wel meer pijlen op z'n boog.
(/quote)
Dream on........
Wat bedoel je hiermee?
ikke schreef:amyz schreef:Dat vond ik idd ook een beetje vreemd.. Als ik ben wezen wandelen met mn pony draven we bijna altijd het pad op, ff oefenen voor de show, ff lekker draven, gewoon, even lekker. Poown weet dat intussen heel goed, maar alsie uit zichzelf wil gaan draven ben ik t daar toch niet echt mee eens.. Prima als ie een idee aandraagt, maar ík ben degene die besluit wat er gaat gebeuren. Als hij dan enthousiast begint te draven zet ik m eerst even netjes in stap(niet netjes genoeg = halthouden) en dán pas, op míjn initiatief, gaan we draven...
Waarbij voor mij dan de vraag rijst of jij in staat bent om "on the fly" met het verzoek van je pony mee te gaan.
De grens tussen een enthousiast voorstel en enthousiast de benen nemen is vrij smal.........
Piepdruif schreef:Interessant gesprek hier!
Toen ik een paar jaar geleden weer serieus met paarden bezig ging, was ik stomverbaasd over die hele NH-hype. Ik weet niet beter of je gaat op NH-manier met je paard om. Duidelijk, consequent, goed getimed, en zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig! En dat je op zoek gaat naar leiderschap zonder de baas te spelen, zodat je samen plezier hebt. Idd, binnen de gestelde grenzen is er veel mogelijk. Gaandeweg ben ik gaan begrijpen dat het helaas voor veel mensen helemaal niet zo normaal is om zonder geweld met een paard om te gaan en dus is het maar goed dat deze stroming is ontstaan, want elk paar ge-opende ogen is er weer eentje!
Ik ben van mening dat je nooit een paard met een dode ziel kan krijgen, als je NH toepast zoals het bedoeld is. Dat geld trouwens voor alle disciplines, als je uitgaat van goed leiderschap en plezier voor 2, dan lijkt het mij echt niet mogelijk om een paard te breken. Je moet alleen wel in staat zijn je paard te kunnen lezen en dus te weten of ie brutaal is, pijn heeft, bang is etc, zodat je eerlijk kan blijven in je aanpak.
Piepdruif schreef:Daar word ik ook zo moe van. Want als je dan kijkt hoe de verhoudingen liggen in de kudde (als ze al in een kudde staan), dan blijkt 9 van de 10x dat zo'n "dominant paard" tamelijk laag in de rangorde staan
Maar veel mensen hebben niet eens de kans (gehad) om te zien hoe een kudde werkt en weten niet eens wat echte dominantie is en hoe subtiel paarden elkaar van alles duidelijk maken.
Als je dan ziet met wat een verbaal en nonverbaal geweld sommige mensen met paarden om denken te moeten gaan, dan word ik wel eens droevig ja. Omdat die mensen vaak niet beter weten en niet willen leren ook.
sanne83 schreef:Je bent wel erg negatief
De parelli-instructeurs die mij bekend zijn hebben dat wel. Dat wil niet zeggen dat ze op elk moment met elk paard precies de juiste keuze maken.