Nothing is written in stone....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:38

gisa schreef:
Jammer dat Pat Parelli zo'n grote fout heeft gemaakt die hij ruiterlijk toegeeft.
Tegenover dit filmpje van 10 min. kan ik je meer dan 100 uur beeldmateriaal tonen waarop hij zijn ideeën verwoordt en dat in de praktijk laat zien. Waarom wordt een fout zo opgeblazen en circuleren er nauwelijks links van alle goede dingen die hij doet.

De fout wordt wel wat opgeblazen, maar de fout was ook feitelijk een cluster van fouten en daarbij was de inschattingsfout die hij maakte behoorlijk groot. En van een ervaren paardenman EN goeroe mag je meer verwachten dan doorgaan op een niet-functionele weg. Dat is ook de reden (denk ik) dat deze fout zo wordt opgeblazen, hij staat aan het hoofd van het bekendste "NH-bedrijf" ter wereld, dus als hij zo'n serie fouten maakt dan is dat reden om daar veel heisa over te maken.
En wat betreft filmpjes van "goede dingen", die zijn er ook zat te vinden

gisa schreef:
Als je videofilmpjes van paardenmishandeling wilt maken kun je op ieder concours terecht.

Dat zijn meestal geen goeroe's die het altijd over paardenwelzijn hebben, dus dat daar misstanden gebeuren is niet zomaar reden om het op te blazen. Die foto van Power & Paint was wel reden tot een forse rel, want daar was een bekende naam aan verbonden.

sanne83 schreef:
Voor mij vooral omdat op het filmpje echt totaal niet te zien is wat hij nou precies doet. Hij heeft een touw om een been, en toen? Ik wil wel graag weten wat er gebeurt, hoe het gedrag geintepreteerd wordt en waarom je doet wat je doet, misschien kan ik er nog wat van leren ;)

En dat is dus precies het grote probleem van dit hele verhaal en fout nummer 2 en 3 in de serie fouten van PP: doorgaan na het uitvallen van het geluid, zodat het voor het publiek niet duidelijk is wat hij doet en waarom en daarna ook achteraf geen uitleg geven over wat hij deed, waarom hij het deed en waarom het niet werkte. En DAT zijn dus ook de 2 fouten die ik hem in dit geval zwaar aanreken.
Die inschattingsfout kan ik hem moeiteloos vergeven, het haantjesgedrag heb ik wat meer moeite mee, maar dat hij niet de lespotentie gebruikt van dit incident is juist voor een docent vrijwel onvergeeflijk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:59

Cassidy schreef:
Wat ik alleen zo jammer vindt in deze discussie is dat het uiteindelijk weer uitkomt op dit ene voorval met Catwalk en Pat Parelli, en dat niemand zijn hoofd boven het maaiveld uit durft te steken en durft toe te geven ook weleens harder door te grijpen, of goed te vinden dat dit gedaan wordt. D e vraag was dan ook: waar ligt jullie eigen grens, waar zeg je : tot hier en niet verder? Heb je in het verleden weleens grenzen verlegd of grenzen overschreden?

Waar is dan ter sprake gekomen of iemand zelf wel eens harder heeft doorgepakt? Bij jouw vraag over "waar ligt je grens" heb ik antwoord gegeven, namelijk dat ik niets uitsluit, maar niet verwacht met paarden om te gaan waarbij extreme maatregelen nodig zijn.
Natuurlijk heb ik grenzen verlegd, als 8-jarig paardjes-zijn-liehief-meisje wil je noooooit een paardje pijn doen, maar in de loop van niet eens heel veel tijd leer je al bij. Nu loop ik ruim 35 jaar al tussen paarden, dus grenzen verlegd? Echt wel! Heb ik fouten gemaakt met mijn paard? Echt wel! Gelukkig is het een paard dat het me ook wel weer vergeeft <3

Cassidy schreef:
Voor jullie - om even een andere insteek te krijgen dan alleen Catwalk en Parelli, even een filmpje: wat vinden jullie hiervan?

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

Niet mijn ding, ik vind het een onaangename manier van werken en maar zelden echt nodig in deze vorm.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 11:15

Dit wordt standaard op jonge paarden meegenomen, merrie op de film is 2 jaar...en sterker nog, hij desensibiliseert ze ook voor geluiden van kettingzagen (waar hij voor de veiligheid wel eerst de ketting uit heeft gehaald) en bladblazers. Krijg je bomproof paardjes van, en dan kun je uiteindelijk aan een los teugeltje desnoods over een druk bezochte kermis heen.

En waarom wel desensibiliseren voor knetterende plastic zakjes, en niet voor de aanraking en het geluid van een paper feed bag?

http://www.youtube.com/watch?v=qrfzQSVzWBE

http://www.youtube.com/watch?v=QBedgCHW ... re=related

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 12:35

Ja, ik weet dat hij dit standaard doet. En zoals ik al zeg, het is niet mijn manier van werken. Ik werk niet een standaard riedeltje af, ik kijk naar wat zinvol is voor een individueel paard. Dus ook de "knetterende plastic zakjes" zijn voor mij bepaald geen standaard punt.
Voor mijn gevoel geeft de methode die hij gebruikt namelijk een vorm van bomproof die ik in principe niet wil, namelijk het compleet afsluiten voor prikkels. Ik heb liever dat een paard dapper wordt, leert omgaan met prikkels op een positieve manier, niet door zich ervoor af te sluiten. Maar dat is ieders eigen keuze en voorkeur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:09

Het is idd ieders eigen keuze en voorkeur, en jij weet wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn van een dergelijke manier van desensibiliseren.
Ik heb dit filmpje vaker geplaatst, met als gevolg reacties van mensen die niet weten en niet begrijpen waar de persoon op het filmpje mee bezig is, en bij voorbaat er al van walgen.
Dito van het gebruik van kluisters (om een voorbeeld te noemen). Het woord alleen al associeert bij sommigen dat je een paard alle mogelijkheden tot vlucht afneemt, en men begrijpt niet dat het standaard aanleren van het dragen van kluisters onder omstandheden paardenlevens kan redden.
Kluisters worden geassocieert met dekken, en in die context is het acceptabel...maar een paard af te leren om te knokken als hij een keertje vast zit, dat ziet men niet.
En een touw om een been heenslaan zoals - jawel komen we weer op het filmpje van Catwalk uit - wordt dan meteen als "been opbinden" bestempeld, en worden films als de "Horse Whisperer" er weer bijgehaalt (en het behoeft geen verder uitleg dat deze film FICTIE is, en geen handleiding voor de manier van werken van mening Paardenfluisteraar).
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 28-07-10 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:11

Been opbinden vind je hier:

http://www.youtube.com/watch?v=LOmEFHa8 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Oz2GWsKDo_0&feature=fvw

http://www.youtube.com/watch?v=0FL9PeEj ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=5PJTkiWJ ... re=related

Dit paardje werd naar deze man gebracht als laatste station voordat hij naar de slager zou gaan. Er is hier op bokt ook een hele discussie over geweest. Deze vind je hier:

[LN] Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

en hetzelfde filmpje in een ander topic

[LN] de nieuwe monty roberts

Je mag er je mening over hebben, mag er van walgen, het paardje werd er wel mee geholpen.

Mag dit in jullie ogen? Walgen jullie hier van?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:26

Ik vind dat het been opbinden niet het probleem oplost. Ik laat een paard altijd de keuze. Ik stel een vraag aan het paard, als die vraag goed beantwoord wordt, volgt een beloning, kiezen ze het verkeerde antwoord, volgt een straf. Indien nodig stel ik de vraag anders.
En pas op, ik ben echt geen zachte heelmeester, naargelang paard en situatie kan de straf echt wel opgevoerd worden. Als een situatie gevaarlijk wordt, kan ik best wel hard doorkomen. Om dan meteen de spanning te laten afvloeien bij een goed antwoord.
Ik laat het paard altijd de keuze tussen goed en fout. Dingen zoals kluisteren, benen opbinden, praam,...ben ik niet voor, je ontneemt het paard de keuze. En ik heb zelden een paard gezien dat gebaat is met zulke methoden, ja, de ruiter kan uiteindelijk op het paard kruipen dus je zou zeggen, doel bereikt. Maar het respect en vertrouwen vanuit het paard is ver zoek. Dit is mijn mening.

Maar ik heb wel een tegenvraag in verband met het been opbinden. Wat heeft het paard geleerd: ik accepteer het zadel en de ruiter omdat er niets engs gebeurd is en na afloop ben ik nog levend of ik accepteer het zadel en de ruiter omdat ik niet kan wegvluchten want mijn been is opgebonden en goh, wat wordt ik moe met al dat gewicht op drie benen?
Als je geen problemen hebt met antwoord 2, allright, dan ben ik de laatste die er een probleem van gaat maken. Maar dat is niet de relatie die ik ambieer met mijn paard. Mijn paard moet iets doen omdat ik het van hem vraag, niet omdat ik hem geen andere mogelijkheid laat.

gisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:02

Wat heeft dit paard geleerd: mensen, probeer ze zo veel mogelijk te vermijden!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:33

Eeuhm, ik heb deel 1 opgezocht juist omdat ik zo nieuwsgierig was naar de achtergrond van dit paard.
http://www.youtube.com/watch?v=LOmEFHa8AGI

Kijk nu eens de vier minuten van voor naar achter helemaal uit. Is dat nu een onhandelbaar paard dat alleen goed is voor de slacht?
Paardje laat zich met alle gemak opzadelen, ruiter mag hupsen, hangen en zitten. In beweging bokt die een paar keer (wat volgens mij te wijten is aan het immens slecht passende tuig) en dan kan die man heel rustig en beheerst weer afstappen.
Nee, een onhandelbaar, gevaarlijk paard is in mijn ogen toch echt iets anders.

Cassidy

Re: Nothing is written in stone....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 19:55

Als je nu eens even behalve het eerste filmpje ook de discussies op met name de eerste link door ging lezen, zul je zien dat er meer mensen die mening hadden.

De stempel "onhandelbaar" wordt door mensen gegeven, en de stempel "onethisch, onverantwoord, onethisch, barbaars, walgelijk en vu-l verder- maar- in", dito. Of het paard met recht naar de slager zou zijn gegaan, of je dat dreigement serieus moet gaan nemen of dat je het zelf allemaal wel mee vindt vallen, daar heeft het paard geen boodschap aan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 19:57

Ik heb die discussies helemaal doorgelezen. In eentje heb ik zelfs meermaals gereageerd. Als je hier niet opnieuw dezelfde mening wilt horen, waarom plaats je de link van het filmpje dan?
Zelfde filmpje = zelfde mening.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 20:07

Jij mag nog steeds dezelfde mening hebben hoor. Ik vind het alleen heel opvallen dat, nu we de van dat Parelli-bashen af zijn gestapt, het verdacht stil is aan de overkant...met name van de anti-parelli lobby.

Van hen heb ik nog geeneen hier langs zien komen die ook maar het tipje van de sluier op lichtte waar hun eigen grenzen liggen. Door het plaatsen van de link naar het vorige topic had ik gehoopt daar reactie op te krijgen. En die krijg ik niet....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:12

Dat is meestal zo met extreme meningen, weinig aanvaardend en altijd gelijk. ;)
Daarom probeer ik nooit pro- of anti- te zijn. Ik heb mijn eigen ideeën en methoden, maar ben nooit blind en doof voor andere insteken, andere inzichten. Als je jezelf te erg in een hokje duwt, verlies je automatisch dat kritische.
Onderbouwde argumenten worden dan al snel persoonlijke aanvallen.

Ik zou idd graag ook hun mening horen al kan ik er me wel een voorstelling bij maken wat die inhoudt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 16:59

Mijn voorstellingsvermogen heeft me wel vaker in de steek gelaten, en ik heb geleerd heel voorzichtig te zijn met het invullen van gedachtengangen van anderen. Ik kan er zelf de meest wilde fantasien op loslaten, maar zou graag van degenen met een uitgesproken mening op sommige manieren van trainen een onderbouwd duidelijk bericht zien waarin ze hun eigen fantasie gebruiken om zich een voorstelling te maken van bepaalde trainingssituaties, de methode die ze daar in gebruikt willen zien, en wat hun plan B is als het niet werkt. En dan met name plan B als het plan A niet werkt....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 12:33

De stilte hier is echt oorverdovend....:D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:02

Jammer dat deze discussie doodbloedt.

Ik kan natuurlijk altijd mezelf herhalen, maar of dat zo interessant is. :Y)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:46

Cassidy schreef:
[LN] Nieuwe manier om paarden te laten stoppen met bokken?

en hetzelfde filmpje in een ander topic

[LN] de nieuwe monty roberts

Je mag er je mening over hebben, mag er van walgen, het paardje werd er wel mee geholpen.

Mag dit in jullie ogen? Walgen jullie hier van?

Dit is nu precies wat ik bedoel. Dit paard heeft duidelijk een aantal issues en die worden hier NIET aangepakt, kortom dit is een quick fix. Ik zie zo vanaf het filmpje al twee grote problemen die het paard heeft, die eerst opgelost moeten worden, omdat die waarschijnlijk het bokken veroorzaken.

Ik heb van catwalk maar een paar seconden gezien, ik weet niet of deze aanpak bij dit paard nog de enige optie was. Misschien wel, misschien niet. Ik weet alleen dat ik Pat al duizenden keren juist niet direct-line heb zien zijn, altijd eerst alle andere issues op lossen en nog steeds verbaas ik me er af en toe over hoe creatief hij kan zijn met omwegen te bedenken, om maar niet in een rechte lijn dat probleem van het paard op te lossen. Nogmaals over die paar seconden kan ik niet oordelen. Alleen over een touw om een been kan ik niet zeggen dat het dwang is. Het ligt er een beetje aan wat je met dat touw doet ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 20:28

Om te voorkomen dat we het weer alleen over Pat Parelli gaan hebben (want daar was het topic niet voor gestart): je roept dat je op het filmpje twee dingen ziet die aangepakt behoren te worden. Kun je benoemen wat jij ziet?

Even voor de goede orde: dit paard stond op de nominatie voor de slager. Of dit terecht was, of niet terecht was, laat ik even in het midden. Feit is dat de eigenaren niet met het gedrag om konden gaan, en deze man in hebben geschakeld. Het uiteindelijke resultaat was dat het dier normaal bereden kon worden. Of dit op een andere manier op te lossen was geweest is achteraf makkelijk praten. Waarschijnlijk had het dier nieteens meer geleefd om er een andere methode op los te laten. Op het moment dat iemand - hoe onkundig ook, hoe knullig hij overkomt, hoe fout het zadel ook zit en hoe verkeerd in onze ogen de methode ook is - een probleem weet aan te pakken en te verhelpen, mag dit van jullie? Of zeggen jullie achteraf: ja maar op die manier WIL ik het niet (niet: ik had het anders gedaan, want dat roept iedereen)....en het paard eerder naar de slager sturen dan Dhr Pinell erop los te laten...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:52

En die mentaliteit vind ik erg. Dat je je keuze inperkt tot met dwang er koste wat kost opkruipen of de dood. Beide opties vind ik extreem. Wat is er met de optie: met rust en geduld terug bij nul beginnen en beter doen daar waar het fout gegaan is. Een paard wordt niet onhandelbaar geboren, een paard is niet van veulen af aan levensgevaarlijk. De mens maakt hem zo en omdat die een fout maakt mag het paard boeten, of door middel van dwang ingereden te worden of door naar de slacht afgevoerd te worden. Bah, echt waar bah!

Jij wilt het 'slachtrijp' zijn van een paard in het midden laten. Ik niet, daar draait het mij allemaal om. Dit paard lijkt mij niet slachtrijp, ik geloof dat dit beestje met veel tijd en geduld zeer zeker geholpen was. En ik denk dat dat met heel veel paarden die als slachtrijp bestempeld worden het geval is. "Slachtrijp" is een alibi geworden. Zo van: ja mensen, ik mag alles met dit paard doen ook al gaat het alle ethiek te boven, want anders moet die dood. Die ene enkeling die echt zó onhandelbaar en zó gevaarlijk is, dat geen andere methoden helpen, dat je pure maar dan ook pure dwang moet gebruiken, voordat je paard je op zijn rug tolereert, dat je hem als het ware invalide moet maken voordat die zich overgeeft, dan zie ik idd maar twee mogelijkheden: paard lekker paard laten zijn op een wei of de slacht. En dan prefereer ik nog de eerste keuze.

Vergelijk het met een hond. Je hond is doods- maar dan ook doodsbang van water. Maar jij wilde er mee op eenden gaan jagen. Wat doe je: a) je hond tegen zijn wil toch elke keer meesleuren naar het water en omdat je hem erin gooit zal die toch maar elke keer zwemmen en de eend uit het water halen want baasje wil het nu eenmaal zo b) hem laten inslapen c) hem gewoon thuislaten, dingen met hem doen die hij leuk vindt en met plezier doen.
In het geval van paarden kan je er zelfs d) aan toevoegen, nl. verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 23:38

Ik heb het in het vorige topic al aangekaart, en wil het hier ook nog een keer opnoemen: jij gaat uit van de Europese mentaliteit en van Eurppese Normen, van onze rijkdom en de bereidheid bij sommige mensen om een dier dat echt niet bereden wil worden desnoods zijn leven lang grasmaaier te laten zijn. In een land waar het hebben van een paard serieus geld kost omdat je er hooi voor moet kopen, waar kuddes met paarden rondlopen die wel gewoon te hanteren zijn, waar paarden na een leven lang hard werken hun pensioen VERDIEND hebben, krijgen die de voorkeur om de rest van hun leven als grasmaaier te slijten, en geen driejarige die gewoonweg niet WIL. En in hoeverre is het NIET WILLEN, en in hoeverre is het de trainer die niet heeft doorgegrepen in een intensiteit die aankwam? Zo hard heb ik Dhr Pinell namelijk niet zien optreden. En Dhr Pinell is niet de eerste geweest die het paard in handen heeft gehad om hem te laten wennen aan zadel en gewicht van de ruiter. Wat er voor die tijd met de pony is gebeurt is mij helaas niet bekend. Wat mij wel bekend is, is dat hij het laatste adres was voor de uiteindelijke gang naar de eeuwiggroene jachtvelden, en ik ben erg blij voor de pony dat hij deze gang niet heeft hoeven gaan. Vind het namelijk een erg leuk dier...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 00:21

Gini schreef:
En die mentaliteit vind ik erg. Dat je je keuze inperkt tot met dwang er koste wat kost opkruipen of de dood. Beide opties vind ik extreem. Wat is er met de optie: met rust en geduld terug bij nul beginnen en beter doen daar waar het fout gegaan is. Een paard wordt niet onhandelbaar geboren, een paard is niet van veulen af aan levensgevaarlijk. De mens maakt hem zo en omdat die een fout maakt mag het paard boeten, of door middel van dwang ingereden te worden of door naar de slacht afgevoerd te worden. Bah, echt waar bah!

Een gebruikspaard waar vaak je leven van afhangt krijgt een heel andere selectieprocedure dan een wedstrijd of boshobbelpony in een land waar je bijna over de mensen struikelt.

Helaas er zijn weldegelijk paarden die zonder aanwijsbare reden van jong af aan onhandelbaar gedrag vertonen. Dat kan komen door inteelt, verkeerde hengstenkeuze, voedseltekort of toch een gebeurtenis die meer impact had dan de mens inschat. Je bent als eigenaar daar verantwoordelijk voor het welzijn van AL je paarden. Als er daarvan 1 meer aandacht, geld en werk eist dan gemiddeld, leveren alle paarden daarop in. En dan is de keuze vrij simpel, ze vreten nl allemaal evenveel.
Je ziet dat in bv zuid-amerikaanse landen ook terug in de fokselectie op de stoeterijen zelf, rotkarakters schiet je af en slechte gangen gaat uit de fokkerij. Niet voor niets dat deze rassen nu zo populair zijn bij recreatieruiters in Europa. Die strenge selectie geeft fijne paarden voor basis allround gebruik en vaak nog met gang ook.

Ik vraag me eigenlijk af of het naar 1 handige trainer sturen en als dat mislukt afschieten niet veel eerlijker is naar paard toe dan maar blijven aanklooien omdat doodmaken zielig gevonden wordt. Zeker met als reden : "Hij is nog zo jong" of "Hij ziet er zo leuk uit".

(Moet ik wel eerlijk zeggen dat die keuze altijd makkelijker te maken is als het niet je eigen paard is).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 09:59

Ik bespeur juist hier een tendens om hem dan maar af te laten maken omdat hier blijkbaar grenzen overschreden worden en dingen worden gedaan die in het hoofd van de mensen "not done" zijn.

Maar idd, makkelijk oordelen over het paard van een ander....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:31

Gezien het aantal paarden dat gezond naar de slacht gaat vind ik het nog niet zo'n verkeerde insteek. Er gaan een hoop brave, gezonde paarden naar de slager, is het dan redelijk om veel moeite te doen op een lastpost om die niet naar de slager te sturen, terwijl je in zijn/haar plaats een braaf paard zou kunnen "redden"?
Nog beter zou zijn als er niet zoveel paarden op de wereld zouden worden gezet, want het "vermeerderen" dat veel mensen doen is dus grofweg voor de kroketten. Het zou goed zijn als er een beter fokbeleid zou zijn, inderdaad meer aandacht voor handelbaarheid en kwaliteit, dan zou je een hoop minder problemen hebben.
Maar goed, ik realiseer me dat dit een utopie is, want iedereen die een merrie heeft, heeft toch het "recht" om daar een veulentje uit te fokken? Ook als het een draak van een merrie is (ze heeft zo'n goed papier :roll: ) met zomerexceem dan kan ze toch altijd nog voor de fok worden ingezet? Daar zit dus een aardig stuk van je problemen met paarden, de onkunde en onwil van mensen om na te denken voordat ze veulens op de wereld laten komen en aansluitend ook nog eens niet een fatsoenlijke opvoeding geven aan die veulens.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 11:01

ik heb het begin filmpje van MR gezien, en kan me voorstellen dat het als "schokkend"word ervaren door veel mensen.
alleen het gene waar door de meesten, die hebben gereageerd, niet aan wordt gedacht is dat dit een echte prof is die duizenden paarden over de hele wereld helpt.
ok in dit geval zal hij een inschattings fout hebben gemaakt, maar dan nog, dit is geen "amateur die iets nieuws heeft gezien op een dvd en dat zelf wil proberen!!"
mijn vorige trainster heeft ook weleens met touwen mijn paard vast gebonden, en dat werd door toeschouwers ook als schokkend ervaren.
ze had aan mij wel uitgelegd wat ze ging doen, wat hij zou gaan doen en wat dan het resultaat moest worden.

wat ook wel een aandachts puntje is: niet elke trainer is een prof!!!
mijn huidige paard is in zijn 2e jaar door in totaal 5 trainers "getraind" en allemaal konden ze hem er wel onder krijgen!! wat dus niet is gelukt, en toen ik hem kocht op zijn 3e jaar was het een opstandig paard wat helemaal gefrustreerd was.
het enige wat hij nodig had was even een periode rust!!!

ik heb nu nog steeds bijna dagelijks te maken met de resultaten / littekens in zijn hoofd van die zgn "trainers"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:34

Maar je moet toch toegeven dat als je een paard gehandicapt moet maken voordat je er veilig kan kruipen dat er heeeeeeeeeeeeeeeel wat stapjes verkeerd of niet gedaan zijn. Is die dwang-manier dan gerechtvaardigt.

Verder heb ik al gezegd dat ik het paardje uit het filmpje allesbehalve levensgevaarlijk vind. Ik ben ervan overtuigd dat die met rust en consequentie ook een prima rijpaardje zou geworden zijn. Maar dan wel op een half jaar tijd en niet op 5 minuten, zoals de eigenaars zo graag willen.

Juist als je een hele kudde gebruikspaarden hebt lopen, kan je je tijd nemen om een nieuw paard op te leren.
Dat dat de Australische, Amerikaanse, cowboy,...-mentaliteit is misschien waar, maar praat het niet goed. In Kazachstan worden dieren gezien als gebruiksvoorwerpen, dat is hun mentaliteit. Is het daarom goed dat die paarden veel te zware lasten moeten trekken met slecht passend tuig en afschuwelijke bitten? Nee dus.