Onvriendelijke bitloze manier!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:11

Ulrika schreef:
Je paard kan natuurlijk nooit goed lopen zonder contact maar ik vind contact iets anders dan trekken en hangen of het nou bitloos of met bit is maakt niet uit. Allebei kan het even onvriendelijk zijn

Ja, dat kan wel. Er zijn paarden die correct piafferen met alleen een halsring en stelling!

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:12

EliseLukas schreef:
Ulrika schreef:
Je paard kan natuurlijk nooit goed lopen zonder contact maar ik vind contact iets anders dan trekken en hangen of het nou bitloos of met bit is maakt niet uit. Allebei kan het even onvriendelijk zijn

Ja, dat kan wel. Er zijn paarden die correct piafferen met alleen een halsring en stelling!

Met een halsring of stelling heb je toch ook contact met je paard?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:12

EliseLukas: Als ik het goed begrijp ben je zelf ook bitloos ruiter (en niet onverdienstelijk neem ik aan). Plaats ff een filmpje van jezelf hier, kunnen we dat ook becommentariseren.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:13

Bizzybijtje schreef:
Nogmaals.

Het bit is zo vriendelijk als de hand van de ruiter.
Het bitloze hoofdstel is zo vriendelijk als de hand van de ruiter.

Toch zou ik als paard liever geen bit in mijn mond hebben dan wel.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, dat heb je helemaal, maar de vriendelijkste ruiter is in mijn ogen nog nét wat vriendelijker met een bitloos hoofdstel.
Maar daar gaat dit natuurlijk niet echt over, maar ik moest het even kwijt :')

Edit: Ik heb niet verder dan pagina 1 gelezen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:16

EliseLukas schreef:
Roane schreef:
Nee, dat zeg ik ook niet. Het zal niet lekker zitten nee, maar het paard gaat er niet dood aan. Het eerste wat iedereen roept is dat je de neus er zo mee breekt, en ik zeg dat je daarvoor echt hard trekken moet. Rukken zelfs.
Constante druk is niet hoe een hackamore in theorie gebruikt moet worden, maar daar breek je geen neuzen, kaken of botten mee :+

Ow zo. Nee, ik heb zelf ook nog nooit een gebroken neus door een hack gezien. Maar toch vind ik het gemeen en erg genoeg om er wat van te zeggen. En ik had geen hacks met constante druk verwacht op een bitloze wedstrijd. Het heeft toch ook een beetje het zweverige geitenwollensokken imago (niks negatiefs, ik ben VOOR bitloos!). En dan verwacht je niet zo'n ruwe ruiter. Ik zie vaak genoeg dat paarden op een 'natuurlijke' manier gecorrigeerd worden waarop het paard de ruiter ook even fijn terugcorrigeert :D.

Zelfs een hack kan je met constante druk rijden. Maar je hebt constante DRUK dat de scharen praktisch stijf richting de ruiter getrokken worden, of de lichte druk met opgepakte teugels dat het paard de druk van de hackamore voelt, maar er niet onder lijd.
En zo moet ook gezegd dat het al gauw lijkt met een hack, kort of lange scharen, of je een gigantische ophouding maakt, terwijl je in feit een pink gebruikt bij wijze van spreken. Dit ook omdat het los zit, en het zo een heel stuk beweeglijker is dan een bit.

Colorado: als ik als paard moet kiezen tussen mechanische hak op een dubbelgebroken bitje met allebei een onvriendelijke ruiter kies ik toch voor een bitje ben ik bang :')

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:20

IKbenEllen schreef:
EliseLukas: Als ik het goed begrijp ben je zelf ook bitloos ruiter (en niet onverdienstelijk neem ik aan). Plaats ff een filmpje van jezelf hier, kunnen we dat ook becommentariseren.

Misschien begrijp je dat wel verkeerd ;). Ik weet alleen dat er mensen zijn die kunnen piafferen met een halsring en stelling, dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dat kan. En daar ligt mijn ambitie ook niet. Ik heb twee weken geleden een paard van vier gekocht waar ik lekker mee het bos in ga. Wat ik gewoon niet begrijp is dat mensen paarden pijn doen voor hun eigen plezier en dit had ik al helemaal niet van bitloze ruiters verwacht. En natuurlijk maak ik ook fouten, maar ik geloof er niet in dat iemand per ongeluk zoveel druk op een hackemore zet, daar ben je je zeker van bewust en dat vind ik fout!

Daarnaast is het geen kritiek op iemand die denkt dat er druk nodig is om een paard in stelling te laten lopen want dat wordt de meesten nu eenmaal aangeleerd. Maar er is zoveel meer mogelijk zonder hoofdstel dan men denkt. En nu begrijp ik ook wel weer dat dit afhankelijk is van het paard.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:22

Ulrika schreef:

Ja, dat kan wel. Er zijn paarden die correct piafferen met alleen een halsring en stelling![/quote]

Met een halsring of stelling heb je toch ook contact met je paard?[/quote]

Ow sorry, natuurlijk. Maar das logisch. Een paard in de wei zal uit zichzelf natuurlijk niet zo snel zo gaan lopen, hoewel... ;). Ik dacht dat je meer op contact met het hoofd bedoelde.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:23

Dan nog graag een filmpje :D Ben heeeeel benieuwd.

Als jij je paard lekker door laat denderen als jij richting A wilt en hij richting B "want dan ben je in de training nog niet ver genoeg", dan komt het vast goed.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:24

MamboBeach schreef:
Jeetje, wat ontzettend triest op mensen weer eens te kakken te zetten op Bokt zonder toestemming!!! En daarbij komend, dit alles in SLOW-MOTION! Als je nu echt zo stoer bent zet je een filmpje van jezelf erop, de beste stuurlui staan aan wal, dat is duidelijk!

Helemaal mee eens. Kom op bokkers, wie durft als eerste een fimpje van zichzelf in slowmotion neer te zetten?
Wij kiezen de fragmenten die vertraagd worden.

Deal?! :7
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 28-06-10 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:24

Ja, dat kan wel. Er zijn paarden die correct piafferen met alleen een halsring en stelling![/quote]

Met een halsring of stelling heb je toch ook contact met je paard?[/quote]

Ow sorry, natuurlijk. Maar das logisch. Een paard in de wei zal uit zichzelf natuurlijk niet zo snel zo gaan lopen, hoewel... ;). Ik dacht dat je meer op contact met het hoofd bedoelde.[/quote]

Nee bedoelde gewoon in zijn geheel contact ;)

imd

Re: Onvriendelijke bitloze manier!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:29

Ik ga me even niet mengen in de discussie wel/niet bitloos of wat dan ook, maar ik vind het wel ontzettend asociaal om filmpjes van mensen online te zetten waar GEEN toestemming voor is gegeven!! Ik vind dat echt niet kunnen, dat is gewoon laster en ik hoop van harte dat deze mensen hier stappen tegen ondernemen.

Los van het feit of ze nou goed of niet goed rijden, sommige dingen doe je niet. Maak dan maar van jezelf een filmpje en geef daar aan wat je vooral niet moet doen oid.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:33

Vreeemd topic dit..

Lekker makkelijk om vanaf je computertje kritiek en commentaar te leveren op andere ruiters. Ik zie echt geen schokkende beelden, ik zie echt geen paarden waar de neus bij breekt of die 3 benen breken.. Wat een overdreven gezeur weer zeg.
Gutteguttegut.. Wat weten we het allemaal weer goed! En nee, niemand spoort eens met spoortjes, en nee, niemand maakt eens een ophouding..

Wat een gezeur zeg. :roll:

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:35

IKbenEllen schreef:
Dan nog graag een filmpje :D Ben heeeeel benieuwd.

Als jij je paard lekker door laat denderen als jij richting A wilt en hij richting B "want dan ben je in de training nog niet ver genoeg", dan komt het vast goed.

Ow daar doel je op.... Dat ging over wijken. Over dat zij ervoor koos om met sporen te prikken (waar zij niet de enige in is hoor, zo persoonlijk is het niet). Ik denk zelf dat waar de hulpmiddelen beginnen de rijkunsten van de ruiter eindigen (maar nu zal ik wel helemaal ruzie krijgen). Nee, maar als iets niet lukt op een wedstrijd (die ik nooit zal rijden) denk ik niet dat je je paard op zo'n manier de oefening moet laten uitvoeren. Daarbij, sporen zijn bedoeld voor gevorderde ruiters om verfijndere hulpen te kunnen geven voor de MOEILIJKE oefeningen (hier hoort wijken niet bij), dat is in het filmpje helaas niet te zien. Daarnaast ging het me niet zozeer om het filmpje maar om haar redenatie om haar paard zo te prikken. Voor een 5 ipv 4.

Daarnaast, mijn paard dendert niet. Als je paard dendert terwijl je erop zit hoor je er niet op te zitten (alhoewel zijn gangen van nature wel wat 'denderend' zijn ;) ). Een paard (nogmaals) is er niet op uit om het de ruiter lastig te maken zolang de ruiter eerlijk is. Ik zie dan ook niet in waarom mijn paard een andere kant op zou denderen dan de kant die ik op wil, tenzij het mijn fout is en ik niet duidelijk ben geweest in mijn hulpen. Jullie geven het paard zo makkelijk de schuld. En ik lig echt niet dagelijks in de sloot of onder een auto met deze instelling hoor.

En waar is jouw filmpje?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:37

EliseLukas schreef:
Leuk dat je het nog even uitlegt, maar in feite zeg je hier: nog 1x uitleggen wat ik belangrijker vind

a) je accepteert dat je niet genoeg geoefend hebt voor de wedstrijd en dat je nog niet klaar was voor het niveau dat van je gevraagd werd en je neemt het je paard niet kwalijk maar oefent thuis voor de volgende keer
b) Je accepteert niet dat je niet het gewenste niveau hebt (een 5 is te laag, sorry) en vindt dat het de schuld van je paard is en je zult voor je eigen eer hoe dan ook laten zien dat je het kan ook al gaat dit ten koste van je paard.

Blijkbaar kies je voor b....

Een paard is een dier dat alles voor je wil doen en ook zijn best zal doen zolang hij daar de kans voor krijgt en aangemoedigd wordt. En als jij daar op deze manier mee omgaat is dat gewoon gemeen! En dat voor die ene punt (nota bene van 4 naar 5!). Het was zoiezo niks, dus waarom zou je die 5 nog willen? Ik snap niet dat je de band met je paard niet voorop stelt. En wat is de omschrijving van een 'dressuurruiter'?

Eerlijk gezegd heb ik je filmpje nog niet eens bekeken, maar de a/b keuze die je omschrijft vind ik erg laag, sorry. Daarnaast vind ik dan ook wel weer dat als je niet wilt dat het filmpje op internet staat dat het eraf gehaald moet worden.

Zo.. Wat ben jij kort door de bocht en arrogant zeg.. :n Ik vind het reteknap dat jij van een filmpje van 4 seconden (in werkelijkheid dus 2) kan zien hoe iemand rijd en voor zijn paard zorgt! Olé! Moet je wat mee gaan doen met dat talent, kun je rijk mee worden. :))

Bah.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:38

EliseLukas schreef:
En waar is jouw filmpje?

Jij vraagt, ik draai ;)

Nou jij nog.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:39

Josje84 schreef:
KiWiKo schreef:
ach, maakt mij niet uit.......... bit of geen bit, als je maar het paard niet in de weg zit

Heeft niets met bitLOOS te maken, maar ik kwam het tegen op youtube, via die andere links:
Hier worden gefrustreerde ruiters getoond die helemaal flippen op hun paard.
De expert legt dan even het beeld stil en verteld meteen welke letstel er in en om de mond wordt aangebracht.

http://www.youtube.com/watch?v=lkxOp_xf ... re=related

Ook hier kan ik dus slecht tegen..Pfff.

Phoe, ik had geen idee dat het zó op wedstrijden gesteld is... Als ik dit zie, schaam ik me voor de mensen die dit paarden aan doen. 5x achter elkaar meppen (ook op het hoofd) én zagen? Dan reageer je je woede af op het paard, en dat is not done :n :r
Laatst bijgewerkt door Juangi op 28-06-10 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Colorado

Roane schreef:
Colorado: als ik als paard moet kiezen tussen mechanische hak op een dubbelgebroken bitje met allebei een onvriendelijke ruiter kies ik toch voor een bitje ben ik bang :')

Ik heb het over een vriendelijke ruiter he, een onvriendelijke ruiter zou ik sowieso niet zo fijn vinden..
Lekker gehang en geruk in je mondhoeken of sowieso aan je hoofd, neehoor.
Ik vrees dat ik sowieso een érg vervelend paard zou zijn.
Maar dat terzijde, ik bedoel hier meer mee dat ik vriendelijke ruiters top vind en nog beter wanneer ze zonder bit rijden.
Een bit is helemaal niet nodig, dus waarvoor wordt het dan gebruikt?
Een bit is imo niet erg goed voor de mond van een paard, neem maar eens de steel van een lepel in je mond, kán niet goed zijn voor je mondhoeken, tandvlees en tanden die in de buurt van het 'bit' liggen. := (nu zijn het natuurlijk 2 hele verschillende vormen, maar fijn kan het niet zijn)
Laatst bijgewerkt door Colorado op 28-06-10 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Filmpje is overigens met toestemming opgenomen :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:41

IKbenEllen schreef:
EliseLukas schreef:
En waar is jouw filmpje?

Jij vraagt, ik draai ;)

Nou jij nog.

+:)+

Had je niet verwacht hè EL? :D

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:42

Eerlijk gezegd vond ik het filmpje niet heel boeiend want zo rijdt het grootste gedeelte van de ruiters erbij. Dat ik het niet doe hoeft niet te zeggen dat niemand dat moet doen. Maar ik stoorde me wel aan haar redenatie. En het is idd niet eerlijk om een filmpje van iemand online te zetten als diegene dat niet wil. En het feit dat ze bitloos rijdt geeft toch aan dat ze haar best doet zich in het paard te verplaatsen (mijn kritiek was dan ook niet op dit filmpje of persoonlijk gericht, maar op een filmpje waarin je een hackemore behoorlijk onder druk ziet staan). Over sporen heb je me (tot net) niet gehoord, maar natuurlijk heb ik er wel een mening over ;). En nee, paarden zijn niet gemaakt van suiker en kunnen wel tegen een stootje. Maar nogmaals, op een 'bitloze dressuurwedstrijd' had ik geitenwollensokkentypes verwacht en geen Hacks (sporen hebben er niks mee te maken) met contact. Dat was de bedoeling van het topic en omdat ik commentaar heb gegeven op een redenatie zeur ik nu iemand op een filmpje af? Ik heb het nooit over het filmpje gehad!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 23:44

H_Nalanta schreef:
EliseLukas schreef:
Leuk dat je het nog even uitlegt, maar in feite zeg je hier: nog 1x uitleggen wat ik belangrijker vind

a) je accepteert dat je niet genoeg geoefend hebt voor de wedstrijd en dat je nog niet klaar was voor het niveau dat van je gevraagd werd en je neemt het je paard niet kwalijk maar oefent thuis voor de volgende keer
b) Je accepteert niet dat je niet het gewenste niveau hebt (een 5 is te laag, sorry) en vindt dat het de schuld van je paard is en je zult voor je eigen eer hoe dan ook laten zien dat je het kan ook al gaat dit ten koste van je paard.

Een paard is een dier dat alles voor je wil doen en ook zijn best zal doen zolang hij daar de kans voor krijgt en aangemoedigd wordt. En als jij daar op deze manier mee omgaat is dat gewoon gemeen! En dat voor die ene punt (nota bene van 4 naar 5!). Het was zoiezo niks, dus waarom zou je die 5 nog willen? Ik snap niet dat je de band met je paard niet voorop stelt. En wat is de omschrijving van een 'dressuurruiter'?

Eerlijk gezegd heb ik je filmpje nog niet eens bekeken, maar de a/b keuze die je omschrijft vind ik erg laag, sorry. Daarnaast vind ik dan ook wel weer dat als je niet wilt dat het filmpje op internet staat dat het eraf gehaald moet worden.

Zo.. Wat ben jij kort door de bocht en arrogant zeg.. :n Ik vind het reteknap dat jij van een filmpje van 4 seconden (in werkelijkheid dus 2) kan zien hoe iemand rijd en voor zijn paard zorgt! Olé! Moet je wat mee gaan doen met dat talent, kun je rijk mee worden. :))

Bah.

GOED LEZEN. Ik reageer op de redenatie en heb het filmpje niet gezien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:46

H_Nalanta schreef:
EliseLukas schreef:

Bah.

Volgens mij had ze het over iemand die hier in dit topic uitlegde wat de prioriteiten voor een dressuurruiter zijn. En eerlijk gezegd, ben ik het helemaal eens met EliseLukas, n.a.v. wat die ene bokker zei over die zogenaamde prioriteiten, om alleen maar hogere punten te krijgen. ;)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:46

EliseLukas schreef:
Ow daar doel je op.... Dat ging over wijken. Over dat zij ervoor koos om met sporen te prikken (waar zij niet de enige in is hoor, zo persoonlijk is het niet). Ik denk zelf dat waar de hulpmiddelen beginnen de rijkunsten van de ruiter eindigen (maar nu zal ik wel helemaal ruzie krijgen). Nee, maar als iets niet lukt op een wedstrijd (die ik nooit zal rijden) denk ik niet dat je je paard op zo'n manier de oefening moet laten uitvoeren. Daarbij, sporen zijn bedoeld voor gevorderde ruiters om verfijndere hulpen te kunnen geven voor de MOEILIJKE oefeningen (hier hoort wijken niet bij), dat is in het filmpje helaas niet te zien. Daarnaast ging het me niet zozeer om het filmpje maar om haar redenatie om haar paard zo te prikken. Voor een 5 ipv 4.

Het feit dat je nooit wedstrijden zal rijden en dus helemaal niet weet wat daarallemaal bij komt kijken is punt 1 waar mijn broek vanaf zakt :r .
Punt 2: lezen is ook een vak -:) 4 - 2 = 2 _O- .
Tip: als je iets niet goed kan, mot je je daar (in jouw geval: bokt mss???) ook niet laten zien? want ja, als je niet kan lezen ;)
Is nl. dezelfde tip, die ik kreeg van een of andere ;) alleen ik kan niet paardrijden want ik ben geen Ank maar gewoon me; die lekker van haar pown geniet <3

Het grappigste vind ik nog, dat ik dus reageer op Arabesk en diegene, die mijn fimpje had geplaatst en dat TS zich er vervolgens zo druk om maakt + een mening over me heeft terwijl ze mij niet kent en m'n fimpje niet heeft gezien.
Wat heeft dat voor nut???
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 28-06-10 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:48

Twiggy2008 schreef:
Volgens mij had ze het over iemand die hier in dit topic uitlegde wat de prioriteiten voor een dressuurruiter zijn. En eerlijk gezegd, ben ik het helemaal eens met EliseLukas, n.a.v. wat die ene bokker zei over die zogenaamde prioriteiten, om alleen maar hogere punten te krijgen. ;)

Ja, dat is nl. toch een soort doel van wedstrijden te rijden!
Je gaat nl. geen wedstrijden rijden om laatste te worden, toch???

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:49

EliseLukas schreef:
Eerlijk gezegd vond ik het filmpje niet heel boeiend want zo rijdt het grootste gedeelte van de ruiters erbij

:roll: :roll: :roll: Is het nog niet goed
Waar blijft jouw fimpje nou?

Ik heb het ook niet specifiek over het wijken, maar over deze reactie (die dan toevallig wel over wijken ging, maar net zo goed over afwenden of halthouden kon gaan)

EliseLukas schreef: