Het paard zoekt mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:33

Siesz52, volgens mij heb ik het al eerder gevraagd, maar dan wat anders. Maar zou je ook inhoudelijk kunnen reageren, ipv op taal en spel fouten en wat iemand wel of niet voor bokt doet? Of ze enige of enigste schrijft, is niet relevant voor de discussie. Ik vind het erg flauw wat je doet. Want "kweenie is ook geen woord, moet ik daarom je hele tekst maar overboord gooien?

Als jij voor je paard liever een persoon heeft die dingen praktischer uitlegt, prima. Hempfling sluit toevallig wel bij mij aan en ik heb dan ook veel dingen geleerd om samen met mijn paard te doen. Dat jij dat niet bij hem kan vinden en ik wel, geeft aan dat iemand niet goed of slecht is, al beweer jij graag van wel. Ik ben niet opgelicht door hempfling, nooit en te nimmer. Ik heb er altijd gekregen wat ik zocht en waarvoor ik kwam. Zowel qua persoonlijkheid als qua dingen met paarden.
Ik vind het nogal wat dat je iemand gewoon beticht van oplichterij, enkel omdat jij liever een andere weg bewandelt en ergens met andere verwachtingen komt.
Jij vind dat je aangetoond heb dat hij in zijn boek onzin uitkraamt, ik ben het daar gewoon niet met je eens, want ik haal er juist wel heel veel uit. En de vergelijking paardenmensen/trainers versus man/vrouw, tja, dan zal Chris Irwin zich ook wel als een kind in een snoepwinkel voelen. \

Wat betreft bekers en medailles: Anky van Grunsven heeft ook talloze bekers en medaillers behaalt. Toch is dat niet het doel wat ik nastreef en ik zal dus ook haar boeken niet kopen om er wat van te leren. Zoveel zeggen bekers en medailles dus.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:35

Sfeertje hier :)

Ik heb jaren geleden een boek van Hempfling van Sinterklaas gekregen - wat heb ik genoten van dat boek. Urenlang heb ik de foto's bekeken. Die schitterende hengsten, die omgeving, die beweging... (om die man met die snor kon ik dan nog wel heenkijken :D) Maar qua leesplezier was het wat minder, ik snapte er werkelijk geen bal van :')

Ik denk dat Hempfling heel filosofisch en abstract is. Daar moet je mee kunnen omgaan. Ik ben allergisch voor filosofisch en abstract, hoe concreter hoe beter! Maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde en zijn er mensen die kennelijk wél kunnen plaatsen wat de beste man ons probeert te vertellen. En die er erg veel baat bij hebben. Wie weet kan één van hen ooit een concretere beschrijving geven van wat Hempfling nou eigenlijk aan het uitspoken is op die mooie foto's - en dat is dan een boek dat ik zeker zou kopen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:22

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om vriendelijker op elkaar te reageren. Bokt is een openbaar forum wat betekent dat iedereen zich aan mag melden, het betekent zeer zeker niet dat je alles mag zeggen. Het is de bedoeling dat iedereen zich aan de regels houdt en respectvol op elkaar reageert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:00

Siesz52 schreef:
Nog even over het mens 'ikke':

Ze (?) schijnt Wiki schrijver te zijn. Dat lijkt me, gezien haar taalfouten, geen reclame voor bokt.nl, maar allez.

Ze schreef: "Ik vind het prima als je mij voor "knettergek" uitmaakt, vind ik niet eens zo boeiend. Het stoort me echter wel dat je die andere regel: "Ik heb geen goeroes, dus kan heMpfling (excuseer me de typefout) nooit mijn goeroe zijn. Mijn enigste goeroe ben ik namelijk zelf." voor het "gemak" maar even over het hoofd ziet, omdat dat blijkbaar niet zo goed uitkomt in je betoog."

Ik moet toegeven dat ik moeite heb te begrijpen wat ze precies wil zeggen, maar ik geloof dat ze zich stoort aan het feit dat ik niet ben ingegaan op het feit dat zij nooit een goeroe zou kunnen hebben, laat staan Klaus Hempfling, omdat ze namelijk zelf haar enigste goeroe is. Dat 'enigste' is fout Nederlands. Moet zijn 'enige,' want er bestaat geen overtreffende trap voor 'enig.' Net als er geen overtreffende trap bestaat voor uniek of, ik noem maar wat, de paus, of Klaus Ferdinand Hempfling.

Blijkbaar heb je zo weinig inhoudelijks te melden dat je dan maar gaat katten over taalfouten? Goh, dat zegt meer over de persoon Siesz52 dan over de persoon ikke.

Je hebt blijkbaar nog een lange weg te gaan voordat je inziet dat het niet gaat om wat "de goeroes" zeggen over details maar wat er feitelijk bedoeld wordt in de algemene zin. Het gaat om het overzicht, niet of de details kloppen. Die details zijn namelijk niet relevant, omdat ze voor elk paard, elk mens en elke combinatie verschillend zijn. Het totaal plaatje is niet de som der details, uit het totaalplaatje komen de details naar voren die horen bij het individu.
Goede reis........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:46

Siesz52 schreef:
"Zogenaamde paardenfluisteraars en natural horsemanship mensen, maar ook diverse pseudogoeroes binnen die nieuwe vorm van psychische coaching en counseling - equitherapie geheten - hadden hun kans schoon gezien om indruk te maken op een naïef publiek. De roundpen, die ik altijd had beschouwd als een heilige cirkel van magische mogelijkheden, was een ordinaire circuspiste geworden. Het echte verstand van zaken, waarmee je zowel voor mens als paard wezenlijke veranderingen kunt bewerkstellingen, was vervangen door goedkope trucjes en foefjes. Pseudosjamanen lieten mensen dingen doen met paarden zonder enig inzicht te verschaffen in wat ze precies aan het doen waren. De gevolgen waren te voorspellen. Goedbedoelende paardenliefhebbers wier enige zonde gebrek aan kennis was, werden straal bedonderd."

Dat is geen zweverig Hempfling-gebanketstaaf, dacht ik zo. En uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Chris Irwin zijn inderdaad "werkelijk verstand van zaken" kan staven met talloze bekers en medailles en lintjes die hij heeft verdiend in diverse paardendisciplines, waaronder nationale Amerikaanse en Canadese kampioenschappen. Heeft Klaus Hempfling ooit ergens Z2 gereden? Of kan hij alleen maar slap banketstaven?

Bovenstaande tekst heeft Chris Irwin ook (ongeveer) uitgesproken tijdens een demo bij een NH-dag. Het zette me aan het denken, in eerste instantie vond ik het wel grappig, maar naar mate ik er meer over na heb gedacht vind ik het zeer tekenend voor hoe hij in de wereld staat, namelijk negatief. De manier waarop hij het kennelijk nodig heeft om anderen "voor gek te zetten" om er zelf beter door te lijken getuigt niet van voldoende vertrouwen in eigen kunnen. Als je voldoende te bieden hebt, hoef je namelijk anderen niet eerst naar beneden te halen om zelf beter te lijken. Wat mij ook opviel en na verloop van tijd tegenstond bij die demo wat het constante "doe niet dit" en "doe niet dat" en nooit een "doe eens zus" of "doe eens zo" en maar weinig "goed gedaan" tegen het paard.
Natuurlijk valt er vanalles te zeggen over Hempfling, het is een opvallende figuur die ook opvallende dingen doet, zowel in positieve als negatieve zin. Maar voor zover ik weet doet hij slechts zijn eigen ding en haalt hij niet andere "goeroes" naar beneden om zelf meer te lijken. Dat op zich vind ik een eigenschap om te waarderen.
Dit nieuwe boek van hem ken ik (nog) niet, maar wat ik uit andere boeken van hem heb begrepen is in essentie hetzelfde als ik uit een boekje heb gehaald dat ik in Engeland eens tegenkwam met de fraaie titel "Be with your horse". Niet allerlei techniekjes om te "doen", maar het belang aangeven dat je er bent voor je paard, dat je je paard als persoon wat te bieden hebt, niet door het paard naar beneden te duwen met machtspelletjes, maar door een prettige persoonlijkheid te zijn voor je paard om bij te zijn en om *samen* iets te gaan doen.

KDS

Re: Het paard zoekt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:56

Ik denk inderdaad dat het niemand siert om een ander naar beneden te halen. En dat is ook wat mij opviel. Zelf hoor ik ook liever de 'probeer eens zo te doen anders' zinnetjes naar paarden, en dat is ook wat ik miste bij Chris Irwin.

Het boekje be with your horse klinkt heel goed eigenlijk ook maar eens opzoeken.

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-10 11:26

Cassidy schreef:
...
Als ik een pak melk koop, verwacht ik melk in de verpakking, en geen water.
...
Op het moment dat ik niet krijg waar ik voor heb betaald, hoe handig het ook mag zijn, hoe zinnig die cursus voor degene is die daar echt naar op zoek is, voel ik me serieus belazerd.
...

Laten we even bij het voorbeeld van de melk blijven }:0.
Wat als er iemand is die één van de lekerste soorten melk maakt die er te vinden is. En mensen over de hele wereld komen naar deze boer toe om te leren hoe waarom deze melk zo lekker is.

Tijdens deze cursus verteld de boer dat het niet zomaar een methode met stappen en truukjes is, maar dat alles wat er aan voor af gaat noodzakelijk is om dit resultaat te leveren. En de boer verteld over het gras en het voer voor de koeien, wat ze nodig hebben en hoe de mens in de geschiedenis met de koe om ging. Hij verteld over zijn eigen eten, hoe belangrijk het is om een goed getraind lichaam te hebben om de koe zo goed mogelijk te kunnen melken. En dat misschien wel het belangrijkste van alles is dat niet alleen het lichaam in topvorm is maar dat ook de mentale gestelheid van de mens het hoogste niveau bereikt.

Ja, dat vereist niets van het paard en veel van de mens. Misschien wel toewijding (dedication)? ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:13

Mooi en duidelijk, en in Jip en Janneketaal uitgelegd. Als je het zo bekijkt, kun je kunt het idd heel ver gaan doorvoeren, tot aan de maaltijden toe die Klaus als kind heeft gegeten en waar hij wel of geen obstipatie van heeft gekregen, en die hem hebben gemaakt (lichamelijk en geestelijk) tot de persoon die hij nu is :D

Alleen aan jou de vraag: als ik een cursus boek en de inhoud van de cursus voldoet niet aan mijn verwachtingspatroon, ligt de fout bij mij of bij degene die de cursus aanbiedt? Is het de verantwoording van degene die de cursus aanbiedt om duidelijk te zijn over wat deze cursus inhoudt, of ligt die verantwoording bij de deelnemer?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:24

Cassidy schreef:
Alleen aan jou de vraag: als ik een cursus boek en de inhoud van de cursus voldoet niet aan mijn verwachtingspatroon, ligt de fout bij mij of bij degene die de cursus aanbiedt? Is het de verantwoording van degene die de cursus aanbiedt om duidelijk te zijn over wat deze cursus inhoudt, of ligt die verantwoording bij de deelnemer?

Dat is een combinatie van beiden. Als jij vindt dat de beschrijving van de cursus te vaag is, kun je bij de organisatie expliciet om meer informatie en verduidelijking vragen. Aan de andere kant is het vanuit de organisatie ook zinvol om duidelijk te zijn over wat de cursus te bieden heeft, zodat je de juiste doelgroep aanboort.
Daarnaast spelen er altijd nog wat factoren mee, bij een hoger bedrag wil je meer garanties dat het nuttig is dan bij een klein bedrag. Maar ik zou zeker niet de fout per definitie bij de cursusgever leggen als een cursus niet aan iemands verwachtingen voldoet. Sommige mensen hebben ook de neiging om onrealistisch te zijn met hun verwachtingen, lezen soms iets heel anders dan dat het bedoelt is.
Communicatie is nou eenmaal een 2-richtingsbezigheid, als je je eigen interpretatie legt over datgene wat er wordt geschreven of gezegd, kan het heel anders overkomen dan dat het bedoelt is. En dat is nou precies waarom het zo vaak fout gaat in de communicatie :D

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:29

Ik wil nog even iets duidelijk maken, zonder - hoop ik - iemand te beledigen. Ik ken Chris Irwin redelijk goed en het is bepaald geen negatief type. Hij zet zich helemaal niet af tegen andere paardengoeroes, fluisteraars of sjamanen, maar hij constateert wel dat er een hoop kaf onder het koren zit. Mensen die er alleen maar op uit zijn een paar centen te verdienen. Wat Chris van Klaus Hempfling vindt, weet ik niet, en het laatste wat ik zou willen suggereren is dat ik namens Chris Irwin spreek.

Maar ik denk wel dat ik kan zeggen dat Chris in vergelijking met Klaus Hempfling een instructeur is, een trainer, een docent. Chris geeft les, hij staat voor de klas (ook in de roundpen) en hij legt dingen uit. En voor het geval iemand dan denkt "o, een theoretisch zwamfiguur!" kan ik zeggen dat wat hij te vertellen heeft, mede gebaseerd is op meer dan 25 jaar ervaring met paarden, waaronder jarenlang wedstrijdrijden op hoog niveau, met allerlei soorten paarden en in diverse disciplines. Chris weet werkelijk waar hij 't over heeft als hij het over paarden heeft. Hij heeft bijvoorbeeld een paar jaar (!) op een ranch gewerkt waar hij dag in dag uit halfwilde Mustangs zadelmak moest zien te krijgen.

Enfin, Chris heeft leerlingen, Hempfling heeft volgelingen. Als iemand iets niet snapt van wat Chris beweert - bijvoorbeeld zijn centrale begrip 'afstemming' - kun je via zijn website (of stal Mansour in Arnhem) door Chris zelf gediplomeerde (hij noemt dat 'gecertificeerde') mensen in Nederland bellen om dingen te vragen. Als ik echter wil weten wat een van de centrale punten in Hempflings methode is, namelijk die 'eerste parallel,' krijg ik van een volgeling te horen dat ze zich niet bezighoudt met dat soort details. Die vindt ze volstrekt irrelevant, en zij "is dat punt allang voorbij" of zoiets.
Details? Het is verdorie een van de centrale begrippen van KFH.

Nou ja, volgens mij heb je het dan over een soort sekte. Daar is in principe ook niks mis mee, moet iedereen zelf weten, maar doe dan a.u.b. niet net alsof je verstand van zaken hebt, in dit geval paarden.
Laatst bijgewerkt door Siesz52 op 30-06-10 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:33

Siesz52 schreef:
Als ik echter wil weten wat een van de centrale punten in Hempflings methode is, namelijk die 'eerste parallel,' krijg ik van een volgeling te horen dat ze zich niet bezig wil houden met dat soort irrelevante details.

En dat zou niet iets te maken kunnen hebben met de manier waarop je het vraagt?

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:35

O, heb ik toch weer iemand op zijn teentjes getrapt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:40

Weet ik niet? Mij niet hoor :)

Maar als je echt geinteresseerd bent in een antwoord denk ik dat je meer kans maakt als je de vraag op een andere manier verwoordt. :j

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:45

Oké Shadow0, gooi jij het dan eens in de groep. Vraag jij eens of iemand ons hier op Bokt.nl kan uitleggen wat KFH nu precies bedoelt met die 'eerste parallel.'

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:03

Ten eerste: wat is je motivatie om het te willen weten?

Ten tweede: waarom zou ik er aan meewerken? Ik heb zelf niet echt veel interesse in het antwoord. Als je me kunt overtuigen echt en oprecht geinteresseerd bent dan wil ik mijn best doen, maar ik heb niet zoveel zin om mee te werken aan een topic dat vooral bedoeld is om 'bewijs' te verzamelen om zijn methode neer te halen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:16

Bovendien was er op pagina 2 al iemand die je geantwoord heeft.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:32

@Shadow0,

Jeetje, wat ben jij achterdochtig!

Je vraagt "wat is je motivatie" om te willen weten wat Hempfling bedoelt met zijn 'eerste parallel.'

Nou gewoon, ik wil graag begrijpen wat dat is. Het is kennelijk een erg belangrijk element in heel zijn omgaan met paarden, dus ik zou graag willen weten wat die 'eerste parallel' precies is, hoe hij 'het' doet, e.d.

Ik kom er niet achter bij het bestuderen van zijn nieuwe boek "Het paard zoekt mij," maar misschien is het zoiets fundamenteels in heel zijn benadering, dat hij ervan uitgaat dat iedereen het al weet. Ik heb echter niet zijn vorige boeken gelezen en ik ben ook nooit naar een clinic van hem geweest, dus ik weet het niet.

En ik heb die vraag naar de 'eerste parallel' heel duidelijk hier op Bokt.nl gesteld, maar ik kreeg geen antwoord. Volgens jou (en eerlijk gezegd ook veel andere mensen) ben ik misschien een beetje te direct, te lomp... te agressief?

Volgens jou had ik mijn vraag anders moeten formuleren. Dus heb ik jou uitgenodigd suggesties te doen om diezelfde vraag wel beantwoord te krijgen.

Met in het achterhoofd - dat wil ik best toegeven - dat er misschien helemaal NIEMAND in paarden-Nederland althans Bokt.nl is, die mij in klare taal kan uitleggen wat Hempfling bedoelt met die 'eerste parallel.' Ik zou daar eerlijk gezegd helemaal niet van opkijken, want het soort volgelingen dat Hempfling om zich heen verzamelt, is het soort volk dat echt niet een vinger opsteekt als hij of zij iets niet begrijpt. Net zomin als de kerkgangers op zondag de dominee of pastoor durven te onderbreken tijdens zijn preek.

Maar goed, ik hou me dus zeer aanbevolen dat jij mee gaat helpen ervoor te zorgen dat we nog eens antwoord krijgen op de vraag: "Wat bedoelt Klaus Ferdinand Hempfling met die 'eerste parallel'?"

Er schijnt trouwens hier in Aalst iemand te wonen die betrokken is geweest bij de organisatie van diverse Hempfling-activiteiten. Weet iemand wie dat is?

En @Lalidan: nee hoor, wat je zegt is onzin. Ik heb helemaal geen antwoord gekregen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:37

KDS schreef:
leven en laten leven... je hoeft het niet eens te zijn met Hempfling en ik vind de punten van kritiek soms zeker de moeite waard van overwegen... voornamelijk inderdaad de uitleg van die eerste parallel, het biopositieve rijden en de vitale cirkel.

het zijn geen hapklare begrippen en het staat ook niet zo zeer woordelijk uitgelegd wat het is.

De eerste parallel is volgens mij het eerste moment waarop je op één lijn zit met het paard en er een directe verbinding ontstaat qua communicatie door lichaamshouding.

Het biopositieve rijden is het rijden op een natuurlijke manier. Zoals hij het uitlegt aan de hand van het sturen met correcte buiging gaat het erom dat jouw lichaam de perfecte voorwaarde maakt voor het paard om correct te buigen.

De vitale cirkel vergelijk ik met je persoonlijke ruimte. Deze ruimte moet je zien te maken en behouden door deze ruimte ook daadwerkelijk voor je te zien als een soort van 'glazen buis' om je heen.

Maar deze termen zullen ook wel bewust vaag zijn gehouden, wederom is het per paard en per persoon verschillend en gaat het om de interactie tussen de twee en de gezamelijke manier van omgang.

Maar nogmaals: dat is wat ik er van maak.

Bovenstaande quote komt van pagina 2. Volgens mij is dit toch echt iemand die probeert jou antwoord te geven, dus niks onzin. Misschien wil jij het niet als een antwoord opvatten, omdat jij niet "in je achterhoofd houdt" dat er weleens niemand is die het je uit kan leggen, maar er bij voorbaat al vanuit gaat dat het zo is. Het is de toon die de muziek maakt, en jouw toon verteld aan alle kanten dat hempfling slecht en onbegrijpbaar is en Irwin goed en geweldig.

Ook ikzelf heb je 2 keer aangeboden dat ik het je uit wil leggen zodra ik erachter ben, maar ik heb het boek nog niet gelezen. Maar je manier van comkmuniceren nodigt voor mij niet echt uit om het boek ter hand te pakken en het even uit te zoeken.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:03

@Lalidan:

Sorry, maar ik heb niks aan een 'antwoord' als "De eerste parallel is volgens mij het eerste moment waarop je op één lijn zit met het paard en er een directe verbinding ontstaat qua communicatie door lichaamshouding" want er is werkelijk geen mens op heel de wereld die snapt wat daar staat. Wat ik wel begrepen heb nu is dat jij ook een volgeling bent, een Hempfling-kerkganger. Prima hoor, mijn 86-jarige moeder gaat ook nog steeds naar de kerk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:04

Siesz52 schreef:
Jeetje, wat ben jij achterdochtig!

Absoluut.

Citaat:
Je vraagt "wat is je motivatie" om te willen weten wat Hempfling bedoelt met zijn 'eerste parallel.'

Nou gewoon, ik wil graag begrijpen wat dat is. Het is kennelijk een erg belangrijk element in heel zijn omgaan met paarden, dus ik zou graag willen weten wat die 'eerste parallel' precies is, hoe hij 'het' doet, e.d.

Sorry, maar op mij komt je vraagstelling buitengewoon negatief over en spreekt er absoluut geen belangstelling uit, dus ik ben niet bereid jouw vragen te stellen. Overigens zie ik een antwoord op je vraag. Het mag een antwoord zijn dat voor jou nog niet veel verklaart, het zou helemaal onjuist kunnen zijn, maar het is een antwoord. De volgende stap is dan meestal een open discussie. Waarom vind jij de verklaring van KDS niet voldoen?

Citaat:
Maar goed, ik hou me dus zeer aanbevolen dat jij mee gaat helpen ervoor te zorgen dat ...

Ik niet dus :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:12

@Siesz52: Jij wil het gewoon niet begrijpen. En omdat jij het niet begrijp, kan het volgens jou niet zo wezen dat een ander het ook niet begrijpt. Ik had het stuk toch even opgezocht in het boek en ik begrijp zeker wél wat er staat. Maar aangezien jij toch alles simpelweg van tafel veegt, ga ik er geen moeite meer voor doen.

En nee, ik ben geen volgeling. Hempfling heeft veel dingen waarin ik niet mee ga, ik ga geen honderden euro's uitgeven aan zijn cursussen, maar ik sta wel open voor wat de man te vertellen heeft. In tegenstelling tot wat jij hier laat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:14

Siesz52 schreef:
Sorry, maar ik heb niks aan een 'antwoord' als "De eerste parallel is volgens mij het eerste moment waarop je op één lijn zit met het paard en er een directe verbinding ontstaat qua communicatie door lichaamshouding" want er is werkelijk geen mens op heel de wereld die snapt wat daar staat. Wat ik wel begrepen heb nu is dat jij ook een volgeling bent, een Hempfling-kerkganger. Prima hoor, mijn 86-jarige moeder gaat ook nog steeds naar de kerk.

Jij snapt niet wat daar staat. Spreek dan ook voor jezelf, en niet voor alle mensen op de wereld. ;)
Ik snap namelijk wèl wat daar staat / bedoeld wordt.
Maakt mij dat in jouw beleving nu ook tot een volgeling en Hempfling-kerkganger? :+

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:17

Wat we hier meemaken is dat Hempfling-adepten alles zullen doen om niet te hoeven zeggen dat het inderdaad helemaal nergens op slaat wat hun geliefde Klaus uitbraakt. Een elementair Hempfling-concept als 'eerste parallel' kan niemand uitleggen. Men voelt zich zelfs aangevallen als iemand daar vragen over stelt. Terwijl iedereen kan zien dat ik gewoon wil weten wat Hempfling met 'eerste parallel' bedoelt. Niets meer of minder. Maar wel in gewoon Nederlands a.u.b, niet in nietszeggende sektetaal. Is dat te veel gevraagd?
Laatst bijgewerkt door Siesz52 op 30-06-10 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:27

Siesz52 schreef:
Terwijl iedereen kan zien dat ik gewoon wil weten wat Hempfling met 'eerste parallel' bedoelt. Niets meer en niets minder. Maar wel in gewoon Nederlands a.u.b, niet in nietszeggende sektetaal. Is dat te veel gevraagd?

Als jij de enige bent die bepaalt wat sekte-taal is en wat niet, dan is dat inderdaad teveel gevraagd :j

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 17:30

@ Shadow0:

Waarom zeg je niet gewoon dat jij ook geen flauw idee hebt wat de 'eerste parallel' is?