Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:34

Cassidy schreef:
Zo mooi om te lezen dat het uiteindelijk weer eens gaat over vorm en niet over inhoud....

Het gaat erom dat iemand een ander niet in zijn waarde laat omtrent de manier van omgang.
Laat iemand die een NH methode toepast lekker in zijn waarde en laat iemand die geen NH methode toepast ook lekker in zijn waarde. Ga niet als anti NH zeggen dat NH-ers zweverige mensen zijn die geen verstand van paarden hebben maar ga ook niet als NH-er zeggen dat iemand die anders denkt niet paardvriendelijk is, daar kwets je mensen alleen maar mee. Kijk naar je eigen paard, wat jij het beste vindt en ga jezelf niet de hemel in prijzen omdat jij denkt dat jou methode het beste en diervriendelijkste is van alle methodes, maar prijs jezelf de hemel in omdat je doet wat het beste is voor je paard zonder je iets aan te trekken van een ander.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-12-14 01:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:36

Cassidy schreef:
Mijn laatste reactie in dit topic. Had mezelf gezworen niet meer op Bokt te reageren.....maar hoe konsekwent ik met mijn eigen paarden ben, zo inkonsekwent ben ik met het proberen iemand iets bij te brengen die het niet wil horen.
Mijn laatste reactie op Bokt. May the horse be with you.

Maar wat wil je dan bij brengen? Misschien een hele domme vraag, maar vragen staat vrij.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:37

Klinkt wel heel dramatisch hoor Cassidy, misschien is de theaterschool wel wat voor je.

Eerst discussie uitlokken en vervolgens weglopen, beetje flauw.

rien10

Re: Natural Horsemanship, de Verlichting onder het paardenvolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:37

Oh, ships. Ik bedenk me net dat ik mijn kinderen niet opvoed volgens de NK methode. Wat een etters zullen dat worden zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:41

rien10 schreef:
Oh, ships. Ik bedenk me net dat ik mijn kinderen niet opvoed volgens de NK methode. Wat een etters zullen dat worden zeg.

Dit zijn ook best wel weer banketstaaf opmerkingen, laat een NH-er ook in zijn waarde.
Dat een NH-er vindt dat mijn paard een onhandelbaar paard wordt als ik geen NH doe is zijn probleem, terwijl ik op dat zelfde moment op mijn droompaard rijdt, het super gaat omdat ik vindt dat MIJN manier werkt. :j

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:43

Cassidy schreef:
Mijn laatste reactie in dit topic. Had mezelf gezworen niet meer op Bokt te reageren.....maar hoe konsekwent ik met mijn eigen paarden ben, zo inkonsekwent ben ik met het proberen iemand iets bij te brengen die het niet wil horen.
Mijn laatste reactie op Bokt. May the horse be with you.

Kom op, Cassidy!
Er zijn nu eenmaal mensen die anders omgaan met hun paarden dan jij of ik zouden doen.
Jij doet dat vast ook weer anders dan ik.
Soms typ je tegen een muur aan met oogkleppen op, maar sommigen lezen wel wat er staat.
Echt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:46

Cassidy schreef:
Zo mooi om te lezen dat het uiteindelijk weer eens gaat over vorm en niet over inhoud....

Worden goede argumenten gegeven vind ik hoor. Ven het absoluut niet met je eens dat je je paard tekort doet als je niet aan nh doet. Nh is niet de enige manier. Vast een goede manier, maar niet de enige. Er zijn buiten nh ook zat methoden en manieren om iets van je paard gedaan te krijgen zonder te slaan en te schoppen. Slaan en schoppen is totaal niet nodig, nee ook niet als je niet voor nh kiest.

Vind je er kort door de bocht en ik krijg het idee uit je reacties dat je jezelf boven de rest zet. Ben het wel eens met kuggur.

Jammer dat er afgehaakt word van vond het ook wel interessant en had graag ook wel willen weten waarom jij alleen dat de manier vind (dit denk ik op te maken uit je posts, kan het natuurlijk ook fout hebben).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 01:48

ilaan schreef:
Cassidy schreef:

Worden goede argumenten gegeven vind ik hoor. Ven het absoluut niet met je eens dat je je paard tekort doet als je niet aan nh doet. Nh is niet de enige manier. Vast een goede manier, maar niet de enige. Er zijn buiten nh ook zat methoden en manieren om iets van je paard gedaan te krijgen zonder te slaan en te schoppen. Slaan en schoppen is totaal niet nodig, nee ook niet als je niet voor nh kiest.

Vind je er kort door de bocht en ik krijg het idee uit je reacties dat je jezelf boven de rest zet. Ben het wel eens met kuggur.

Jammer dat er afgehaakt word van vond het ook wel interessant en had graag ook wel willen weten waarom jij alleen dat de manier vind (dit denk ik op te maken uit je posts, kan het natuurlijk ook fout hebben).

Ik zou ook graag willen weten wat de reden is achter jou (cassidy) methode, en waarom je deze manier vindt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 02:28

Mijn paard heeft heel duidelijk aangegeven hoe hij over dat geneuzel denkt. Al vrij snel vond hij het spelletje niet leuk meer, sprong over de lintjes en kwam rustig naast me staan terwijl poppetje in de cirkel met zijn touw er nog wanhopig een mooi verhaal aan vast probeerde te knopen. Heb nog lol als ik eraan denk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:33

Cassidy schreef:
Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Er is meer....zoveel meer.

En nogmaals, iedereen mag weten hoeveel hij zichzelf tekort doet. Ik ga niemand iets opdringen. Maar ik weet meer.....

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Zo belangrijk om te blijven leren! En of dat nou van een sjieke dressuurtrainer is, een cowboy in Amerika of de hengstenboer om de hoek er zijn altijd mensen met meer of andere kennis die je verder kunnen helpen. :j

Zelf vind ik het heerlijk om me te verdiepen in methodes en te leren over gedrag, beweging training, voeding, noem het maar op. Mijn basis is sinds 4 jaar Parelli en vandaar uit ga ik richting de klassieke dressuur. En ik leer elke dag bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 09:41

saskiakefie schreef:
Nee hoor als je specifieke zoektermen op google gebruikt dan kan je zo in oude topics van bokt terecht komen,

Ja dat gebeur mijn ook wel eens. Ik had zelfs een keer via bokt zelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:03

AmoorM schreef:
rien10 schreef:

Dit zijn ook best wel weer banketstaaf opmerkingen, laat een NH-er ook in zijn waarde.
Dat een NH-er vindt dat mijn paard een onhandelbaar paard wordt als ik geen NH doe is zijn probleem, terwijl ik op dat zelfde moment op mijn droompaard rijdt, het super gaat omdat ik vindt dat MIJN manier werkt. :j

Yep. In z'n waarde laten. Dat had ik in n eerdere post ook al gezegd " volgens mij is NH kijken en opvoeden met respect voor het paard. Tijd dat we dat ook met mensen gaan doen". De rest was sarcasme.
Bovendien past banket staaf dan weer prima in de tijd van het jaar. Oh ja, dit was n vleugje humor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:20

Blijf vooral gewoon nadenken en je paard observeren als zijnde een vlucht- en kudde dier. Verdiep je in het paardenlichaam dat je aan het trainen bent (wel handig als je weet wat je traint als je traint) Als iets niet naar wens gaat; bekijk je eigen handelen kritisch. Geef je logische hulpen, kan het paard het gevraagde lichamelijk/geestelijk aan en neem je genoeg tijd? Dat is horsemanship. Daar heb je geen goeroe voor nodig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:21

Helemaal mee eens.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:59

Om van m'n paarden te leren, kijk ik naar m'n paarden, niet naar iemand die een mooi verhaaltje heeft bedacht.
Als daar een tik voor nodig is om hem bij de les te houden, dan is dat maar zo.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:02

palousa_boy schreef:
Om van m'n paarden te leren, kijk ik naar m'n paarden, niet naar iemand die een mooi verhaaltje heeft bedacht.

Geheel mee eens, niets mis met het rondkijken en leren van anderen maar 1 persoon/manier als de juiste gaan beschouwen gaat er bij mij gewoon niet in.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:35

Ja. Aub geen goeroe gedoe.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:59

Jeeetje mina, Parelli, 24/7 buiten, allemaal oké, maar de mensen die het brengen zoals TS dat in de OP doet verzieken het voor de rest. Door dit soort dingen komt NH nu in een slecht daglicht.

Er zijn mensen die het misschien best interessant vinden, maar afgeschrikt worden door de manier waarop het soms allemaal gebracht word.

Mijn excuses maar dat moest er even uit!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:14

Oh maar hier staan ze ook 24/7 buiten :)
Ik heb er alleen niemand voor nodig om mij te vertellen dat dat beter is of juist niet uiteraard.
Ik bekap de hoeven ook zelf, ben ik dan natuurlijk bekapper?
Toen ik er mee begon had ik van dat hele natuurlijke bekappen nog niets gehoord ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:29

Hier ook... 24/7 buiten leek me leuk voor zo, traditioneel bekappen bij diverse hoefsmeden werkte niet voor mijn paard, als 16 jarige met beperkt budget kocht ik een boomloos zadel voor een vzpaard en dat zadel is gebleven. En nog veel meer van dat soort dingen. En toen was ik opeens een NH'er. :')

Maar het gaat mij om de manier waarop het soms allemaal gebracht word. Als mensen vragen wil ik altijd enthousiast uitleggen waarom ik zo blij ben met zadel/hoeven/schuilstal/parelli. Maar ik ga niet doen alsof 't een soort geloof is dat ik predik.

Het zijn allemaal apparte puzzelstukjes, en iedereen mag zelf weten hoe hij zijn puzzel maakt.
Voor iemand die wel dressuur wil rijden met s&t en boomzadel, en ivm echt zware training een deken gebruikt, maar wel zijn paard lekker buiten met een vriendje houd, kan ik gewoon dik respect hebben.

Je kunt natuurlijk gaan zeuren dat bitloos vriendelijker kan zijn, of dat die deken niet nodig is. (Is hij imo ook lang niet altijd.) Maar je kunt ook kijken naar wat die persoon wel doet, lekker buiten met vriendjes is al hardstikke goed imo. Van dat ene uurtje met bit in heeft dat paard dan in mijn ogen niets te klagen hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:31

Azmay schreef:
palousa_boy schreef:

Geheel mee eens, niets mis met het rondkijken en leren van anderen maar 1 persoon/manier als de juiste gaan beschouwen gaat er bij mij gewoon niet in.

inderdaad...ben ik het mee eens.
Heb meestal het idee dat mensen die heel gericht een goeroe aanhangen,zelf een beetje de weg kwijt zijn en het niet meer weten :7
Penny's die in ene join -ups gaan doen,want op youtube staat hoe dat moet :Y)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:49

Tja, ik kreeg ook weleens de opmerking "paardenfluisteraar" naar m'n hoofd geslingerd. Alleen maar omdat mij iets wel lukte wat andere mensen niet lukte, al ging het maar om simpele dingen als een halster om doen bij jonge paarden.

Tuurlijk ben ik geen god, en heb niet met elk paard een klik, kan ook niet met elk paard overweg, maar met een beetje meer geduld en de goede uitstraling kom je al heel ver.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 08:22

Judith_ schreef:
Wat ik mij dan steeds af vraag en al helemaal na aanleiding van de openingspost. Waarom wordt alles zo snel zwart wit aan gegeven? Ik doe niet exact het zelfde als de 'top' en geloof niet in ze, kijk alleen maar tegen ze op om wat ze bereikt hebben, niet om wat ze kunnen en de weg er na toe. Maar doe ook niet braaf wat de verlichters voor kauwen.

Het grootste deel heeft een eigen mening, doet niet wat Anky doet maar doet ook niet wat Monty doet, doet wat ze zelf denken wat goed is, een beetje van alles. Soms heb ik het idee dat deze groep altijd een beetje ontkent wordt. Als je niet in de 'top geloofd' maar ook niet achter de 'verlichters' aan huppelt wat dan?

Laten we een clubje oprichten :D

TS je bedoelt het vast goed met je uiteenzetting. Maar een revolutie zoals jij die voor ogen hebt zie ik niet gebeuren. Gelukkig ook maar, natural horsemanship vind ik niet per definitie diervriendelijk.

Het probleem in paardenland is dat veel mensen wel goede bedoelingen hebben, maar de verkeerde informatie krijgen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:04

Dat hangt af van naar wie je luisterd ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 11:23

De TS aanspreken lijkt weinig zinvol. Die is hier na die losse flodder nooit meer geweest. :+