paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:00

Als je zo'n goede leider zou zijn, zou het paard zich imo niets aantrekken van wat er daarbuiten gebeurd en geconcentreerd met jou bezig zijn. Zie je bij genoeg mensen, die wel op een goede wijze met hun paard omgaan en die gewoon los alles kunnen laten doen.
(Om in te haken op wat Mloes hierboven zegt.)
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-03-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Pimpelpaard schreef:
Een petitie ondertekenen daarvoor vind ik wel erg ver gaan, omdat dit volgens mij niet de gangbare Parelli-manier is om met een paard om te gaan. Misschien had ze een slechte dag... Op basis van dit filmpje ga ik in elk geval geen petitie ondertekenen. .

Dat is het dus wel, de laatste keer dat ik in Colorado op het Study Centre was heb ik dit, en andere misselijkmakende, dingen gezien. Ik heb dan ook getekend.
Pat heeft goede dingen gedaan en ik heb zijn 1e boek als zo'n 17 jaar op de plank staan, jammer genoeg schijnen ze daarna aardig doorgeslagen te zijn.

Anoniem

Als een hond boos op mij komt afgelopen, geef ik hem een boodschap die hij begrijpt, en ga ik hem niet voorlezen uit een boek van Martin Gaus :)*

Een kind van 7 vraag ik niet om naar bed te gaan, die vertel ik "Kom, we gaan nu de pyjama aantrekken, en voorlezen, en slapen", mét bijpassende lichaamstaal. En dan steek ik mijn hand uit en lopen we samen naar boven. Maar ik ga bij een kind niet met een zakdoek wapperen, en daarmee vertellen dat het kind naar bed moet, want ik heb zomaar het vermoeden dat dat kind dat niet begrijpt :)* heel bijzonder, maar toch denk ik dat, raar hè?

Punt is, bij een kind spreek je mensentaal, bij een hond hondentaal, en bij een paard paardentaal. Je gaat niet belachelijk lopen doen om kind/hond/paard een taal aan te leren die ze van nature helemaal niet begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:02

Judje schreef:
Als je zo'n goede leider zou zijn, zou het paard zich imo niets aantrekken van wat er daarbuiten gebeurd en geconcentreerd met jou bezig zijn. Zie je bij genoeg mensen, die wel op een goede wijze met hun paard omgaan en die gewoon los alles kunnen laten doen.
(Om in te haken op wat Mloes hierboven zegt.)

......dus omdat hij even zijn aandacht verliest geef je gelijk een ruk aan het touw?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:02

xmarliez schreef:
Mloes, dan moet hij luisteren :)

Nee, dan moet zij haar boodschap anders gaan brengen.

Het is ronduit achterlijk om 80.000 keer hetzelfde te doen, en de 80.001 ste keer een andere reactie te verwachten, goedemorgen zeg.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:04

Linda's lichaamstaal is buitengewoon rustig hoor... Ze staat er rustig bij alleen haar handelingen zijn erg effectief. De eerst volgende keer kun je inderdaad weer rustig beginnen en aan het einde van het filmpje zie je dat Linda dat ook doet.

Bizzybijtje, schoppen werkt wel maar werkt het ook voor het verbeteren van de relatie met je paard?
Mloes, hij moet naar HAAR kijken, naar HAAR luisteren, op HAAR letten.......... doet hij dat niet dat zorgt ze daar voor. Linda kan nog geen leider over dit paard zijn omdat hij zich nog niet opent voor signalen... ze is een leiderschap aan het opbouwen die heel heftig begint maar uiteindelijk naar heel klein gebracht zal worden.

Mloes

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:06

En toch vind ik dat ze ook op een andere manier kan duidelijk maken aan het paard dat hij zich moet focussen op haar. Ik vind dit allesbehalve paardvriendelijk! Als ik wil dat mijn paard op mij let, klak ik met mn tong. Werkt ook, echt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:06

xmarliez schreef:
Linda's lichaamstaal is buitengewoon rustig hoor... Ze staat er rustig bij alleen haar handelingen zijn erg effectief. De eerst volgende keer kun je inderdaad weer rustig beginnen en aan het einde van het filmpje zie je dat Linda dat ook doet.

Bizzybijtje, schoppen werkt wel maar werkt het ook voor het verbeteren van de relatie met je paard?
Mloes, hij moet naar HAAR kijken, naar HAAR luisteren, op HAAR letten.......... doet hij dat niet dat zorgt ze daar voor. Linda kan nog geen leider over dit paard zijn omdat hij zich nog niet opent voor signalen... ze is een leiderschap aan het opbouwen die heel heftig begint maar uiteindelijk naar heel klein gebracht zal worden.

Beter dan ik-weet-niet-hoevaak aan dat halster te zitten rukken omdat je niets beters weet :)

Werkt dat dan wel beter voor de relatie?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:11

Tjongejonge zeg... nu ben ik best wel van de Voest enzo, en die werkt ook met zo'n methode, maar wat is dit een hoop gedoe zeg. Niet om áán te zien.

Dat geruk en gepluk aan dat dier. En die rondjes die ze hem laat lopen door hem tegen zijn benen te slaan met die leadrope (waar vast een venijnig zwieptouwtje aan zit, zoals een echte leadrope betaamt) waar slaat dat op? Dier LOOPT toch braaf zijn rondjes, en nog wordt ie tegen zijn benen geslagen.

Echt heel effectief, om aandacht te vragen door eens venijnig aan dat touw te rukken waar ook nog een touwhalster aan vast zit zodat het nog meer lekker doortrekt aan dat paardenhoofd. Nee, zo WILT een paard ook echt wel op je focussen. Als ik dat paard was, had ik haar een rotschop verkocht en was zo hard als ik kon weggerent van dat maffe wijf.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:13

Bizzybijtje schreef:
xmarliez schreef:

Beter dan ik-weet-niet-hoevaak aan dat halster te zitten rukken omdat je niets beters weet :)

Uiteindelijk wel ...... :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:15

Abeltje77 schreef:
Tjongejonge zeg... nu ben ik best wel van de Voest enzo, en die werkt ook met zo'n methode, maar wat is dit een hoop gedoe zeg. Niet om áán te zien.

Dat geruk en gepluk aan dat dier. En die rondjes die ze hem laat lopen door hem tegen zijn benen te slaan met die leadrope (waar vast een venijnig zwieptouwtje aan zit, zoals een echte leadrope betaamt) waar slaat dat op? Dier LOOPT toch braaf zijn rondjes, en nog wordt ie tegen zijn benen geslagen.

Echt heel effectief, om aandacht te vragen door eens venijnig aan dat touw te rukken waar ook nog een touwhalster aan vast zit zodat het nog meer lekker doortrekt aan dat paardenhoofd. Nee, zo WILT een paard ook echt wel op je focussen. Als ik dat paard was, had ik haar een rotschop verkocht en was zo hard als ik kon weggerent van dat maffe wijf.

Ze vraagt niet om rondjes.. ze vraagt om het wegdraaien van de achterhand........

Anoniem

xmarliez schreef:
Bizzybijtje schreef:

Uiteindelijk wel ...... :)

Waarom? :)

Judje

@Bizzybijtje: ik vind het ook niet normaal die ruk dan zo te geven aan het halster (reactie op jouw reactie op de mijne).

@marliez: rustige lichaamstaal misschien, maar als een idioot met zo'n touwtje zwaaien en een paard er steeds mee meppen zie ik niet als rustig.
Dan kan je lichaamstaal misschien wel rustig zijn, maar als je zo theatraal aan het doen bent, denk ik niet dat dat paard denkt: "Goh, wat is zij rustig wat zal ze van me willen?".
Fijn dat ze hierna met kleine aanwijzingen kan geven, maar het blijft in mijn ogen nog steeds gefrustreerd trekken en meppen.
Uiteindelijk wel? Dus eerst het paard bang voor je maken om vervolgens weer opnieuw vertrouwen op te moeten bouwen? PLEASE! Laten we hopen dat de meeste vertrouwen kunnen behouden terwijl ze het paard aanpakken.

@Abeltje: helaas zijn de meeste paarden te braaf, maar ik had denk ik hetzelfde gereageerd als paard zijnde. Zo jammer dat ze het gedrag van hem bestempeld als niet reageren, terwijl als je echt zo goed paarden kan lezen als jij zegt te kunnen, dan zou ze wel gezien hebben dat dit paard haar HEEL ERG duidelijk maakt dat hij er geen bal van snapt!

Anoniem

xmarliez schreef:
Abeltje77 schreef:

Ze vraagt niet om rondjes.. ze vraagt om het wegdraaien van de achterhand........

Ik zou ook wegdraaien als iemand met een touw tegen mijn benen slaat :)

Judje

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:16

@marliez: SNAPT het paard ook dat hij geen rondjes moet draaien maar weg moet draaien met de achterhand? Volgens mij niet...

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:18

Ik snap niet dat er mensen zijn, die dit zinloze geweld ook nog zitten te verdedigen.
Je kan duidelijk zien dat dit paard er niets van begrijpt wat hem overkomt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:18

xmarliez schreef:
Abeltje77 schreef:

Ooohhhhh is het dát, nee dat verklaart de hele poppenkast...

neehoor, ik zie het echt niet.

En ik doe ook aan loswerken, ik zet Abel ook achteruit door met het touw te zwiepen, en ik ook geef helaas regelmatig de 'derde GROTE' hulp als ie niet luistert.

Maar dit?? Nee, dit is gewoon echt stom.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:19

Ik denk dat het principe wel juist is, maar als je dit filmpje goed bekijkt zie je ook dat ze hem op momenten niet naar achteren laat gaan en dat dreigen te slaan naar zijn hoofd is ook totaal overbodig en lijkt me niet de bedoeling van Parelli.
Misschien dat het paard inderdaad dominant is en zich niet gauw van zijn plaats laat sturen, maar ik zag toch echt momenten dat het paard wel degelijk een pas naar achteren deed en ook dan gaat ze gewoon door. Lijkt mij niet de bedoeling!! Ook zie je dat ze hem bij zicht houd en dan met het touw naar z'n hoofd slaat/dreigd.
Dit paard heeft vast al een heel verleden achter zich met mensen die denken het goed te doen en het paard zo verpest hebben.

Ik vind niet dat dan iemand van Parelli kan verwachten van het paard dat deze direct snapt en doet wat de bedoeling is. Al die jaren met slechte ervaringen kun je niet in 1 keer veranderen.
Dit lijkt ze wel te willen/verwachten

Ik dacht dat Parelli net als Freestyle (heb ik 12 jaar geleden gedaan) was maar ik hoor steeds vaker slechte berichten van Parelli. En dit filmje vind ik geen reclame voor op een natuurlijke manier met paarden omgaan.
Zo zie je maar dat ook mensen die er eerst op de juiste manier mee begonnen zijn goed werk deden, maar zodra er geld mee verdient wordt, wordt er minder over het welzijn nagedacht en is geld/inkomsten en presteren net effe belangrijker. Jammer, maar helaas zie je dit in elke dierenbranche gebeuren.

Wel goed dat het aan de kaak gesteld wordt.

Ps. ik zet geen handtekening omdat ik het geen mishandeling vindt (paard is niet angstig en bang, misschien verwardt) en inderdaad adresgegevens e.d. gaan me te ver.
Echter vind ik dit veeeeeeel minder erg dan de "dressuur....." met lange zwepen, sporen, scherpe bitten, bizare houdingen e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:21

xmarliez schreef:
Linda's lichaamstaal is buitengewoon rustig hoor...

Inderdaad zeg, dat ik dat nou niet zag. Dat gezwaai met haar armen, en al die bewegingen komen idd enorm rustig over. Een rots in de branding, zou ik haast zeggen.
xmarliez schreef:
Ze staat er rustig bij alleen haar handelingen zijn erg effectief

Heel effectief :+
Daarom doet ze ook 500 keer hetzelfde, omdat het zo enorm veel effect heeft :')
xmarliez schreef:
Linda kan nog geen leider over dit paard zijn omdat hij zich nog niet opent voor signalen...

Linda kan geen leider zijn, omdat ze geen leiding neemt.
Het paard zal zich zeker openen voor haar, als zij uitstraalt een kalme, stabiele leider te zijn. Maar geen enkel levend wezen dat enigszins bij zinnen is, geeft zich over aan een agressieve, wapperende dwerg. Het paard is daarin best verstandig, vind ik.
xmarliez schreef:
ze is een leiderschap aan het opbouwen

Ze bouwt helemaal geen leiderschap op, alleen maar onbegrip. Dat er nog mensen achter zo iemand aanlopen....... :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:22

Als je paard je niet interesant genoeg vind, moet je iets doen waarmee je jezelf leuk maakt voor het paard. Kan me niet voorstellen dat ze dit nu bereikt...
Paard snapt hier overduidelijk geen ene sodemieter van en let inderdaad niet op haar, maar is ook niet dominant naar haar. Maar haar reacties.... ze doet alsof het paard haar probeert te vermoorden. Kom op zeg, vraag het paard duidelijk wat je van hem wilt, en doe dat op een manier die bij dat specifieke paard past. Ga met hem lopen, linksom, rechtsom, draai, stop, ren weg, doe de apendans etc. Wedden dat je zo zijn aandacht wél hebt? En dan zonder dit geruk, gepluk en idiote gedoe....

Dit laat mooi zien wat ik altijd in parelli zie: Paard moet zich aanpassen aan de methode die ze ontwikkeld hebben. Ooit een paard verzorgt wat altijd keurig achteruit ging als ik een duidelijk stap in haar richting deed of naar haar wees. Paard was verschrikkelijk sensibel, heb weken met hem goefend voor hij rustig zonder angst aan een longeerlijn kon lopen. En toen kwam er zo'z parelli figuur die niet keek naar wat voor eht paard fijn was en werkte, maar meteen de longeerlijn in het paard zijn hoofd 'wiggelde'. En bedankt hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:22

jes_sira schreef:
Ik denk dat het principe wel juist is, maar als je dit filmpje goed bekijkt zie je ook dat ze hem op momenten niet naar achteren laat gaan en dat dreigen te slaan naar zijn hoofd is ook totaal overbodig en lijkt me niet de bedoeling van Parelli.
Misschien dat het paard inderdaad dominant is en zich niet gauw van zijn plaats laat sturen, maar ik zag toch echt momenten dat het paard wel degelijk een pas naar achteren deed en ook dan gaat ze gewoon door. Lijkt mij niet de bedoeling!! Ook zie je dat ze hem bij zicht houd en dan met het touw naar z'n hoofd slaat/dreigd.
Dit paard heeft vast al een heel verleden achter zich met mensen die denken het goed te doen en het paard zo verpest hebben.

Ik vind niet dat dan iemand van Parelli kan verwachten van het paard dat deze direct snapt en doet wat de bedoeling is. Al die jaren met slechte ervaringen kun je niet in 1 keer veranderen.
Dit lijkt ze wel te willen/verwachten

Ik dacht dat Parelli net als Freestyle (heb ik 12 jaar geleden gedaan) was maar ik hoor steeds vaker slechte berichten van Parelli. En dit filmje vind ik geen reclame voor op een natuurlijke manier met paarden omgaan.
Zo zie je maar dat ook mensen die er eerst op de juiste manier mee begonnen zijn goed werk deden, maar zodra er geld mee verdient wordt, wordt er minder over het welzijn nagedacht en is geld/inkomsten en presteren net effe belangrijker. Jammer, maar helaas zie je dit in elke dierenbranche gebeuren.

Wel goed dat het aan de kaak gesteld wordt.

Ps. ik zet geen handtekening omdat ik het geen mishandeling vindt (paard is niet angstig en bang, misschien verwardt) en inderdaad adresgegevens e.d. gaan me te ver.
Echter vind ik dit veeeeeeel minder erg dan de "dressuur....." met lange zwepen, sporen, scherpe bitten, bizare houdingen e.d.

Da's weer een compleet andere discussie :roll:
Dan vind ik mensen die daar op een verantwoorde manier mee omgaan (de meesten dus eigenlijk) vriendelijker dan wat Linda hier doet.
Maar goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:23

Bizzybijtje schreef:
xmarliez schreef:

Ik zou ook wegdraaien als iemand met een touw tegen mijn benen slaat :)

Ik zou gaan meppen. Is ze nou helemaal gek geworden zeg 8)7

Ongewenst gedrag moet je rap afleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:26

Abeltje77 schreef:

Doet me denken aan een zekere Duitse amazone....... mevrouw Christine W. om precies te zijn.

xmarliez

Omdat ze hem uitlegd dmv druk waar ze heen wil en niet dmv een klap in zijn gezicht..... wat heb je daar aan? Je geeft een klap op het hoogtepunt en dan?? hoe kun je die druk afbouwen? Als ze met haar touw zwiept kan ze de hoeveelheid druk bepalen (die iedere seconde veranderd alleen niemand die dat ziet) een klap kun je niet verfijnen.... Ze maakt het paard niet bang ze zet hem op zijn plek en beschermt haarzelf.. dat legt ze ook aan hem uit en uiteindelijk zal de rust in hem wederkeren en zal hij zich open zetten voor aanwijzingen en verfijning.

Hij snapt het wel maar op dat moment wil hij het niet snappen Judje............. en dat bedoel ik met die eigenwijzigheid.....

Abeltje77, waarschijnlijk is jouw paard een stuk minder eigenwijs en een stuk meer LB... dit paard is RB en neemt dus niks aan totdat het hoogtepunt komt en hij bedenkt dat hij moet wisselen van horsenality en DAN is hij is staat te leren, luisteren en begrijpen.

En dat wil Linda hem duidelijk maken... dat hij zich open moet stellen en moet luisteren.

Ik begin moe te worden van de discussie.. iedereen heeft zijn eigen standpunt en verdedigd die... iedereen moet dat respecteren van elkaar.... ik snap een hele hoop opmerkingen hier.... vooral van de mensen die zich niet verdiept hebben in de achterliggende gedachte van Parelli...... ik verdedig Parelli tot in ALLES maar er is niemand die wil luisteren en dat vind ik prima dat is ook de reden dat ik stop met moeite doen...... Er zijn een paar mensen die alles zien als een geintje en daarmee mensen beledigen en dat vind ik jammer.

Put the relationship first geldt helaas niet voor dit filmpje..... en dat komt omdat er geen relatie gebouwd kan worden met een RB paard omdat een RB paard niet kan denken alleen maar doen.....

Abeltje77

@ Yamcha
Citaat:
Maar geen enkel levend wezen dat enigszins bij zinnen is, geeft zich over aan een agressieve, wapperende dwerg. Het paard is daarin best verstandig, vind ik.

_O-

Jij weet het weer heerlijk te brengen. En ik ben het gruwelijk met je eens.