Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pimpelpaard schreef:Een petitie ondertekenen daarvoor vind ik wel erg ver gaan, omdat dit volgens mij niet de gangbare Parelli-manier is om met een paard om te gaan. Misschien had ze een slechte dag... Op basis van dit filmpje ga ik in elk geval geen petitie ondertekenen. .
Judje schreef:Als je zo'n goede leider zou zijn, zou het paard zich imo niets aantrekken van wat er daarbuiten gebeurd en geconcentreerd met jou bezig zijn. Zie je bij genoeg mensen, die wel op een goede wijze met hun paard omgaan en die gewoon los alles kunnen laten doen.
(Om in te haken op wat Mloes hierboven zegt.)
xmarliez schreef:Linda's lichaamstaal is buitengewoon rustig hoor... Ze staat er rustig bij alleen haar handelingen zijn erg effectief. De eerst volgende keer kun je inderdaad weer rustig beginnen en aan het einde van het filmpje zie je dat Linda dat ook doet.
Bizzybijtje, schoppen werkt wel maar werkt het ook voor het verbeteren van de relatie met je paard?
Mloes, hij moet naar HAAR kijken, naar HAAR luisteren, op HAAR letten.......... doet hij dat niet dat zorgt ze daar voor. Linda kan nog geen leider over dit paard zijn omdat hij zich nog niet opent voor signalen... ze is een leiderschap aan het opbouwen die heel heftig begint maar uiteindelijk naar heel klein gebracht zal worden.
Bizzybijtje schreef:xmarliez schreef:Linda's lichaamstaal is buitengewoon rustig hoor... Ze staat er rustig bij alleen haar handelingen zijn erg effectief. De eerst volgende keer kun je inderdaad weer rustig beginnen en aan het einde van het filmpje zie je dat Linda dat ook doet.
Bizzybijtje, schoppen werkt wel maar werkt het ook voor het verbeteren van de relatie met je paard?
Mloes, hij moet naar HAAR kijken, naar HAAR luisteren, op HAAR letten.......... doet hij dat niet dat zorgt ze daar voor. Linda kan nog geen leider over dit paard zijn omdat hij zich nog niet opent voor signalen... ze is een leiderschap aan het opbouwen die heel heftig begint maar uiteindelijk naar heel klein gebracht zal worden.
Beter dan ik-weet-niet-hoevaak aan dat halster te zitten rukken omdat je niets beters weet![]()
Werkt dat dan wel beter voor de relatie?
Abeltje77 schreef:Tjongejonge zeg... nu ben ik best wel van de Voest enzo, en die werkt ook met zo'n methode, maar wat is dit een hoop gedoe zeg. Niet om áán te zien.
Dat geruk en gepluk aan dat dier. En die rondjes die ze hem laat lopen door hem tegen zijn benen te slaan met die leadrope (waar vast een venijnig zwieptouwtje aan zit, zoals een echte leadrope betaamt) waar slaat dat op? Dier LOOPT toch braaf zijn rondjes, en nog wordt ie tegen zijn benen geslagen.
Echt heel effectief, om aandacht te vragen door eens venijnig aan dat touw te rukken waar ook nog een touwhalster aan vast zit zodat het nog meer lekker doortrekt aan dat paardenhoofd. Nee, zo WILT een paard ook echt wel op je focussen. Als ik dat paard was, had ik haar een rotschop verkocht en was zo hard als ik kon weggerent van dat maffe wijf.
xmarliez schreef:Abeltje77 schreef:Tjongejonge zeg... nu ben ik best wel van de Voest enzo, en die werkt ook met zo'n methode, maar wat is dit een hoop gedoe zeg. Niet om áán te zien.
Dat geruk en gepluk aan dat dier. En die rondjes die ze hem laat lopen door hem tegen zijn benen te slaan met die leadrope (waar vast een venijnig zwieptouwtje aan zit, zoals een echte leadrope betaamt) waar slaat dat op? Dier LOOPT toch braaf zijn rondjes, en nog wordt ie tegen zijn benen geslagen.
Echt heel effectief, om aandacht te vragen door eens venijnig aan dat touw te rukken waar ook nog een touwhalster aan vast zit zodat het nog meer lekker doortrekt aan dat paardenhoofd. Nee, zo WILT een paard ook echt wel op je focussen. Als ik dat paard was, had ik haar een rotschop verkocht en was zo hard als ik kon weggerent van dat maffe wijf.
Ze vraagt niet om rondjes.. ze vraagt om het wegdraaien van de achterhand........
xmarliez schreef:Abeltje77 schreef:Tjongejonge zeg... nu ben ik best wel van de Voest enzo, en die werkt ook met zo'n methode, maar wat is dit een hoop gedoe zeg. Niet om áán te zien.
Ze vraagt niet om rondjes.. ze vraagt om het wegdraaien van de achterhand........
xmarliez schreef:Linda's lichaamstaal is buitengewoon rustig hoor...
xmarliez schreef:Ze staat er rustig bij alleen haar handelingen zijn erg effectief
xmarliez schreef:Linda kan nog geen leider over dit paard zijn omdat hij zich nog niet opent voor signalen...
xmarliez schreef:ze is een leiderschap aan het opbouwen
jes_sira schreef:Ik denk dat het principe wel juist is, maar als je dit filmpje goed bekijkt zie je ook dat ze hem op momenten niet naar achteren laat gaan en dat dreigen te slaan naar zijn hoofd is ook totaal overbodig en lijkt me niet de bedoeling van Parelli.
Misschien dat het paard inderdaad dominant is en zich niet gauw van zijn plaats laat sturen, maar ik zag toch echt momenten dat het paard wel degelijk een pas naar achteren deed en ook dan gaat ze gewoon door. Lijkt mij niet de bedoeling!! Ook zie je dat ze hem bij zicht houd en dan met het touw naar z'n hoofd slaat/dreigd.
Dit paard heeft vast al een heel verleden achter zich met mensen die denken het goed te doen en het paard zo verpest hebben.
Ik vind niet dat dan iemand van Parelli kan verwachten van het paard dat deze direct snapt en doet wat de bedoeling is. Al die jaren met slechte ervaringen kun je niet in 1 keer veranderen.
Dit lijkt ze wel te willen/verwachten
Ik dacht dat Parelli net als Freestyle (heb ik 12 jaar geleden gedaan) was maar ik hoor steeds vaker slechte berichten van Parelli. En dit filmje vind ik geen reclame voor op een natuurlijke manier met paarden omgaan.
Zo zie je maar dat ook mensen die er eerst op de juiste manier mee begonnen zijn goed werk deden, maar zodra er geld mee verdient wordt, wordt er minder over het welzijn nagedacht en is geld/inkomsten en presteren net effe belangrijker. Jammer, maar helaas zie je dit in elke dierenbranche gebeuren.
Wel goed dat het aan de kaak gesteld wordt.
Ps. ik zet geen handtekening omdat ik het geen mishandeling vindt (paard is niet angstig en bang, misschien verwardt) en inderdaad adresgegevens e.d. gaan me te ver.
Echter vind ik dit veeeeeeel minder erg dan de "dressuur....." met lange zwepen, sporen, scherpe bitten, bizare houdingen e.d.
Abeltje77 schreef:Tjongejonge zeg... nu ben ik best wel van de Voest enzo, en die werkt ook met zo'n methode, maar wat is dit een hoop gedoe zeg. Niet om áán te zien.