Iemand ervaring met de cursus natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:43

EstherHegt schreef:
ik heb geen goede NB bekappers in mijn buurt ( wel beunhazen)

Ik weet dat er in Friesland een goede NB-er zit.
Wellicht niet "in de buurt", maar voor veel NB-ers is dat helemaal geen probleem en hebben zij een vrij groot werkgebied.

e_horse

Re: Iemand ervaring met de cursus natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:49

In Arnhem ken ik een goeie..

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:36

JoviBan schreef:
EstherHegt schreef:
ik heb geen goede NB bekappers in mijn buurt ( wel beunhazen)

Ik weet dat er in Friesland een goede NB-er zit.
Wellicht niet "in de buurt", maar voor veel NB-ers is dat helemaal geen probleem en hebben zij een vrij groot werkgebied.

OT; zou je me vertellen wie dat is?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 18:46

Persoonlijk zou ik het niet doen ter vervanging van de smid. Bekappen kan je niet leren in een paar keer oefenen.
Wil je het doen als onderhoud, dan is het het overwege waard maar je kan je paard heel veel schade berokkenen door verkeerd bekappen. Ik werk zelf bij een smid en hoe vaak ik hem niet hoor over verkeerd bekapte paarden.
Er zijn paarden die nauwelijks meer rad lopen door geklungel, en ik heb er zelf voorbeelden van gezien waarbij paarden nauwelijks meer over straat konden omdat het zo pijn deed.
Dus natuurlijk bepakken kan, mits je paard er geschikt voor is en mits je het goed doet.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:14

Martina; als je het hele topic hebt gelezen, had je kunnen lezen dat er geadviseerd wordt om je werk te laten controleren door een ervaren bekapper/smid om de zoveel tijd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:44

martina1 schreef:
Dus natuurlijk bepakken kan, mits je paard er geschikt voor is en mits je het goed doet.

Welk paard zou er volgens jou ongeschikt zijn om natuurlijk bekapt te worden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:56

mijn pony

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:07

Volgens mij kan natuurlijk bekappen bij élk paard :7

Ik bekap niet zelf. Paard heeft een verkeerde stand en daar blijf ik van af, ben ook niet van plan me er mee te bemoeien. Ben sinds kort wel bezig om de wand een beetje rond (ipv hoekig) te houden, maar ik vind dat zelf niet onder 'zelf bekappen' vallen.

Zo'n cursus zou eigenlijk verplicht moeten zijn voor elke paardenbezitter. Niet persé natuurlijk bekappen, maar een cursus 'hoeven' zou voor bepaalde mensen ook wel handig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:31

martina1 schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen ter vervanging van de smid. Bekappen kan je niet leren in een paar keer oefenen.
Wil je het doen als onderhoud, dan is het het overwege waard

En laat dat nou net zijn wat NB is: onderhoud.
"Bekappen" zoals een smid dat eens in de 10 à 13 weken doet, is dus niet aan de orde bij NB.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 22:44

De meeste hoeven van paarden zijn niet hard genoeg om veel mee op asfalt te rijden. Paarden die dus veel op de weg lopen en waarbij de hoeven te snel slijten zijn naar mijn idee dus niet geschikt voor natuurlijk bekappen. Toch zijn er veel mensen die dan wel natuurlijk bekappen en waarbij het lijkt alsof het paard op hete kolen loopt. Natuurlijk zijn er ook paarden die er wel tegen kunnen en dus blootvoets op het asfalt kunnen.
Ik vind het bekappen van een paard om de 13 weken wel heel erg overdreven. Ik laat die van mij om de 6 tot 8 weken bekappen, zo hou je ze netjes. Dat is dus niet zozeer een verschil tussen natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen.
Overigens lopen mijn eigen paarden ook zonder ijzers, de ene blijft zonder ijzers maar de andere zal ter zijner tijd wel op ijzers moeten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:01

Ook zwakke hoeven hebben baat bij een natuurlijke bekapping. Geen ijzers/wel ijzers is niet het enige verschil. Voor paarden die gevoelig (blijven) lopen op het harde zijn er hoefschoenen uitgevonden... :)*

@Lailapri: wat is er met jouw pony dat hij niet natuurlijk bekapt kan worden?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:17

Ja hoefschoenen zouden dan een uitkomst zijn, daar ben ik het mee eens. Maar er zijn mensen die dat zelfs te onnatuurlijk vinden en liever hun paard pijnigen dan iets 'tegen' de natuur in doen. Persoonlijk vind ik dat je je paard dan ook niet moet belasten dat is immers ook onnatuurlijk.

Ik wil met mijn paard waarschijnlijk de springsport in en hij zal daar voor op ijzers moeten. Maar tot die tijd blijft hij ook lekker zonder.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:10

ik merk aan haar maniet van lopen dat ze het nu beter doet als dat ze natuurlijk bekapt was. Hol haar zool iets uit, vooral achter omdat ze daar altijd erg veel zool aanmaakt, kort de steunsels niet meer in alleen het overgegroeide stuk haal ik eraf. Zet haar door de hielen, dus de hielen terug naar begin en rond de teen heel erg af en hou de voetjes mooi kort. En nu loopt ze gewoon over grind. Misschien wel zo eerlijk erbij te zeggen dat ze atrose heeft.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:29

lailapri schreef:
Hol haar zool iets uit, vooral achter omdat ze daar altijd erg veel zool aanmaakt, kort de steunsels niet meer in alleen het overgegroeide stuk haal ik eraf. Zet haar door de hielen, dus de hielen terug naar begin en rond de teen heel erg af en hou de voetjes mooi kort. En nu loopt ze gewoon over grind. Misschien wel zo eerlijk erbij te zeggen dat ze atrose heeft.

Dus je bekapt natuurlijk, het enige verschil is dat je op de PN cursus leert van de zool af te blijven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:10

ze staat idd niet op ijzers.
Oja ik snij ook haar straal bij, vooral de punt dat die niet te lang wordt er teveel gaat overgroeien.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:15

Er zullen altijd pro en anti natuurlijk bekappers zijn. Ik ben de discussie echt zat. Ik ben van mening dat er maar één is die het echt allemaal weet: mijn paard! En sinds zij natuurlijk bekapt wordt, zijn haar hoeven beter dan ooit. Helemaal nu ik het zelf kan bijhouden door de cursus die ik heb gevolgd bij Equinox.

Ik heb de cursus in juni 2009 gedaan bij Arabesk en ik vond de cursus echt heel goed!

Van te voren kreeg ik het lesmateriaal toegestuurd. De boeken en de DVD zijn erg duidelijk. Ik heb me er goed in verdiept en toen de toets gemaakt. Heel interessant om te lezen hoe alles werkt en eigenlijk klinkt het allemaal erg logisch.

Op de cursusdag kreeg je te horen hoeveel fout/goed je had bij de toets en werden alle vragen nogmaals besproken en uitgelegd. Er kwam heel veel theorie aan de orde, ondersteund door foto's en video's. Heel erg leuk en leerzaam! Ik heb vooral veel geleerd van het bekappen van de echte hoeven. Het rook niet heel aangenaam, maar ik vond het minder vies en naar om te doen dan ik van te voren dacht. Mijn hoef zag er afschuwelijk slecht uit en na afloop was het een voorbeeldige hoef :o
De begeleiding van Jantine en Arno vond ik erg goed. Ze wisten echt waar ze het over hadden en konden alles goed onderbouwen. Bovendien was het gewoon een erg gezellige middag!

Ik bekap nu sinds juni 2009 mijn paard zelf en laat haar controleren door een gediplomeerde hoefsmid en die zegt steeds: ziet er super uit! Het is een kwestie van beetje bijvijlen en klein beetje met mesje bijwerken (steunsels). Het gaat heel goed en de hoeven van mij paard zijn beter dan ooit, omdat ik ze nu regelmatig bij kan houden.

Dus als je die cursus wil doen zeg ik: gewoon doen! ;)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:15

opala schreef:
EstherHegt schreef:
Mag ik nu concluderen dat mensen wel zelf willen bekappen maar ook graag willen dat het onder begeleiding gaat van een ervaren bekapper/hoefsmid?

Citaat:
Ik spreek voor mijzelf, maar ik tolereer geen derde aan de hoeven van mijn paard, tenzij ik het nodig zou vinden of het lichamelijk niet meer zelf kan.

Sorry, ik had moeten schrijven mag ik nu concluderen dat de meeste mensen zelf willen bekappen onder begeleiding van een ervaren hoefsmid of bekapper..
Ik blijf het trouwens wel een gerechtvaardigde vraag vinden om naar ervaring en opleiding te vragen mocht je een bekapper of hoefsmid nodig hebben als je je eigen werk zou willen controleren.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:53

Ik weet hoe de hoeven eruit moeten zien, maar ik vind het wel fijn dat er nog af en toe iemand naar kijkt die er ook verstand van heeft. Bij mij mag je die conclusie (voorlopig) nog wel trekken :-)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:19

*Roos* schreef:
Er zullen altijd pro en anti natuurlijk bekappers zijn. Ik ben de discussie echt zat. Ik ben van mening dat er maar één is die het echt allemaal weet: mijn paard! En sinds zij natuurlijk bekapt wordt, zijn haar hoeven beter dan ooit. Helemaal nu ik het zelf kan bijhouden door de cursus die ik heb gevolgd bij Equinox.

Ik heb de cursus in juni 2009 gedaan bij Arabesk en ik vond de cursus echt heel goed!

Van te voren kreeg ik het lesmateriaal toegestuurd. De boeken en de DVD zijn erg duidelijk. Ik heb me er goed in verdiept en toen de toets gemaakt. Heel interessant om te lezen hoe alles werkt en eigenlijk klinkt het allemaal erg logisch.

Op de cursusdag kreeg je te horen hoeveel fout/goed je had bij de toets en werden alle vragen nogmaals besproken en uitgelegd. Er kwam heel veel theorie aan de orde, ondersteund door foto's en video's. Heel erg leuk en leerzaam! Ik heb vooral veel geleerd van het bekappen van de echte hoeven. Het rook niet heel aangenaam, maar ik vond het minder vies en naar om te doen dan ik van te voren dacht. Mijn hoef zag er afschuwelijk slecht uit en na afloop was het een voorbeeldige hoef :o
De begeleiding van Jantine en Arno vond ik erg goed. Ze wisten echt waar ze het over hadden en konden alles goed onderbouwen. Bovendien was het gewoon een erg gezellige middag!

Ik bekap nu sinds juni 2009 mijn paard zelf en laat haar controleren door een gediplomeerde hoefsmid en die zegt steeds: ziet er super uit! Het is een kwestie van beetje bijvijlen en klein beetje met mesje bijwerken (steunsels). Het gaat heel goed en de hoeven van mij paard zijn beter dan ooit, omdat ik ze nu regelmatig bij kan houden.

Dus als je die cursus wil doen zeg ik: gewoon doen! ;)

Helemaal mee eens!

(Maak er maar wel Equi-nox van, anders kom je op een rare site terecht)