Bitloosrijden= anders 'moeten' rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Bitloosrijden= anders 'moeten' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:37

Op moment dat jij stelling vraagt, kan het zijn dat het paard druk voelt op de verkeerde teugel.
Een sidepull achtig hoofdstel is duidelijker.

Solis@ De mondhoeken van een paard zijn gevoelig en zal sneller gehoor geven aan de signalen die je geeft.
Ik zie helaas nog te veel ruiters die hun armen en handen zo laag houden dat het bit op de lagen en tong ligt.
En dan maar blijven friemelen, pielen en trekken aan die teugels tot het paard in de krul loopt of nog erger.. sommige ruiters hebben van "nature" zichzelf zo'n houding aangewend en rijden alleen nog maar zo.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:05

dat had ik eerst ook, maar nu niet meer in een paar maanden op mijn eigenpaardje dat we begonnen te lessen te krijgen heb ik nu een goede houding veel beter als eerst ik zat naar voren handen laat piano handen. haken niet naar beneden tenen naar buiten enz. en nu niets meer alleen heel soms nog een klein beetje piana handjes maar dat ook al bijna niet meer. we gaan voor uit.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:51

Ik gebruik voor mijn beide jonge paardjes de nep emiel voest. die van ruitersportshop. Want die werkt bij mijn pony's het best van allemaal. Die is ook niet zo heel erg duur iets van E59 ofzo en dan kan je gewoon je oude teugels gebruiken eraan.
succes met je keuze!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:08

Ik ben sinds ik Jap he, nu bijna 2 jaar, ook bitloos met hem gaan rijden
Niks geks gemerkt, hij stopt nu beter als met bit!

Ben begonnen met een CrossRope Bridle, zalig ding alleen idd voor het dressuur werk niet echt geschikt, deze gebruik ik dan ook hoofdzakelijk voor onze buitenritten.
Voor in de bak heb ik een FRA leren bitloos hoofdstel een soort "Dr Cook" kruislings systeem dus.

Maar aangezien ik sinds kort met recht richten begonne nben en mijn lesjuf(hihi) zegt dat deze optoming verwarring kan veroorzaken, ben ik wederom op zoek naar eentje die geen verwaring geeft met rechtrichten.

Maar goed, wil je bitloos proberen, gewoon doen!!
Begi nje met touwhalster of iets soort gelijks, dan ala western rijdne, dus los teugeltje, geen constante aanleuning of contact.

Succes ermee!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:05

[quote="Lady1969"]

Maar aangezien ik sinds kort met recht richten begonne nben en mijn lesjuf(hihi) zegt dat deze optoming verwarring kan veroorzaken, ben ik wederom op zoek naar eentje die geen verwaring geeft met rechtrichten[quote]

wat bedoel je met recht richten begonnen?

vrgr Olivierlover

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 21:06

oja hoe zit het met het kruislinks systeem stuur je ook andersom of zo dat is wat ik heb begrepen van iemand

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:28

Van nature zijn veel paarden schreef, maar ook wij mens kunnen daar een aandeel in hebben door veelal eenzijdige belasting.
Door een paard (maar ook een ruiter) recht te richten met bv dressuur kan een paard zijn spieren aan beide kanten beter gebruiken.

Bv door veel wendingen, wijken, schouder binnenwaarts.

Wat bedoel je met dat je met een kruislings systeem ook andersom stuurt?
Jij zelf of dat het zo over komt bij het paard?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 22:34

ik weet het niet echt ik dancht eens dat iemand zij al wil je naar links moet je je rechter teugel gebruiken maar dat snap ik niet.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 06:56

Haha dat is en veel gehoord iets idd

Maar dat is onzin hoor
Links is gewoon Links rechts is rechts.

Rechtrichten is de basis van de klassieke rijkunst, idd zoals Annebe schrijft je paard aan beide kanten zijn spieren goed laten gebruiken.
Zodat hij b.v net zo makkelijk links als rechtsom galopeerd of buigt.
Merk je vast zelf ook wel dat ieder paard een favoriete kant heeft.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 07:44

ja de mijne de linker net als ik hahaha ja daar zijn wij ook al mee bezig omdat zijn linker kan veel meer is ontwikkeld van spier bouw dan de rechter kant.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:34

annebe schreef:
Solis@ De mondhoeken van een paard zijn gevoelig en zal sneller gehoor geven aan de signalen die je geeft.
Ik zie helaas nog te veel ruiters die hun armen en handen zo laag houden dat het bit op de lagen en tong ligt.
En dan maar blijven friemelen, pielen en trekken aan die teugels tot het paard in de krul loopt of nog erger.. sommige ruiters hebben van "nature" zichzelf zo'n houding aangewend en rijden alleen nog maar zo.

Aha, duidelijk. Maar gevoeligheid en gehoor geven aan signalen wil nog niet zeggen dat er ook echt sprake is van een reflex (=onwillekeurige reactie op een stimulus), daarom was ik benieuwd of er een reflex was die in werking wordt gesteld bij (door gebruik van een bit) het rijden.
Maar ik snap wat je bedoelt, bedankt voor je uitleg!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 15:28

mensen ik heb bitloos gereden wauw wat een wereld gaat er voor je open wat een vrijheid zeg wat een ruimte zo denkt oli er ook over denk hij was lief en wauw hij was voorwaards nagevelijk en lief zonder streken en hij was met de lichtste hulpen te sturen en normaal is het echt eht tegenover gestelde van alles dus IK BLIJF BITLOOS RIJDEN MENSEN HOE GAAF GEWELDIG ER GAAT EEN WERELD VOOR JE OPEN IK WIL NIETS ANDERS MEER!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:29

Super hoor! :D

Waar heb je nu mee gereden?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 15:33

met zo'n zelf gemaakte libra rope dinges
echt geweldig en een jaar geleden wist ik nog niet eens dat dit bestond kun je nagaan..

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:49

Hee dat is leuk om te lezen!
Foto's? :D

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:06

nee helaas had gereden en mijn ouders warem vergeten om te komen met het doto toestel de volgende keer! na ja we konden nu nog ff ovenen oli vond het echt heel vreems zonder bit ik merkte dat aan hem en ik vond het ook vreemd voor het eerst..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:33

wat voorn systeen heeft een sidepull?

Geertje_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:56

Bij een sidepull zitten de teugels gewoon aan de zijkant van het hoofdstel, aan de neus. Misschien een beetje vergelijkbaar als dat je de teugels aan het halster zou doen, tenminste het systeem. Volgens mij best handig als je met veel teugelcontact rijd. Ik rijd zelf gewoon met een touwhalster en zonder teugelcontact, ook gewoon mee begonnen en ging vrij goed in het begin. Daarna tot de conclusie gekomen dat Zafir toch echt wat meer recht gericht moest worden, iets wat ik nu doe mbv zit en neckreining.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:16

geertje_zz wat is een neckreining zou je er een foto van kunnen plaatsen? want met wat voorn bitloos hoofdstel is het bestie voor dressuur en springen maar dat je met dressuur geen ruis hebt en dat het duidelijk is als je bv wilt wijken dat het paard geen verkeerde hulpen krijgt en met springen het zelfde...

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:18

Fijn dat het goed gegaan is.

Ik rij zelf met kingekruist systeem, maar wil toch voor mijn andere paard volgend jaar als hij ingereden is een ander systeem gaan gebruiken. Ik zit zelf te denken aan de marylot bloemen. Als je zo normaal vast hebt is het een sidepull en je kan ook hefboomwerking hebben, niet dat ik dat snel zal gebruiken, heb ik toch niet nodig. Maar die maak je vast aan een normaal hoofdstel, dus het ziet er ook nog eens mooi uit.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:24

maar die marylot bloem heb ik gelezen dat die heel scherp is of valt dat wel mee?

en wat is een neckreining?
kon geen goede foto's vinden op google

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:40

Nee ik denk dat je de hackamore bedoeld. De bloemen kan je zonder hefboomwerking gebruikten zodat het gewoon een sidepull is.

Ik denk dat ze de neckrope bedoeld, dat is een touw om de nek waar je meer stuurt. Maar dat is wel heel anders want je hebt helemaal geen hoofdstel en dus ook geen teugels.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:54

Neckreinig wordt veel in de westernsport gebruikt, het paard reageert dan op het aanleggen van de teugels tegen de nek, het wijkt dus voor de druk ervan, druk je rechts tegen de nek gaat hij links en omgekeert, het paard heeft hierbij meestal een bit(western) in maar zonder kan het natuurlijk ook

een neckrope is weer iets heel anders...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:04

Ik rijd mijn bijrijdpaardje sinds kort bitloos, met touwhalster. Het klopt dat dit toch wel een beetje een andere manier van rijden is. Ik heb nog geen andere optoming kunnen proberen.
Ik had een keer een western les (bitloos) gevolgd en rijd dus een beetje op die manier. Is wel even aanpassen, maar oefening baart kunst. :j Ik wil wel graag les volgen, maar ben nog op zoek naar iets in de buurt.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 08:11

oke dankt jullie wel